Europe - Last Look at Eden (2009)

Zweden
Label: earMUSIC

1. Prelude (0:52)
  2. Last Look at Eden (3:55)
  3. Gonna Get Ready (3:35)
  4. Catch That Plane (4:46)
  5. New Love in Town (3:33)
  6. The Beast (3:23)
  7. Mojito Girl (3:44)
  8. No Stone Unturned (4:48)
  9. Only Young Twice (3:51)
  10. U Devil U (4:10)
  11. Run with the Angels (4:03)
  12. In My Time (6:15)
avatar van Double Deuce
Europe heeft me altijd wel kunnen boeien moet ik zeggen. Zonde dat commercieel succes nogal eens moet bepalen of er wel of geen toekomst voor een band is. Op de ene of andere manier lijkt Europe te heavy voor popmuziek maar te soft voor het hardrockpubliek. Aan de andere kant: bezoek een concert van hun en je zal zien en horen: Europe rockt echt goed en hard hoor Laat ik het maar op mainstream houden.

Zo vind ik Prisoners in Paradise uit 1991 (jaja) geen slecht album maar uiteindelijk duurde het tot 2004 alvorens we Start from the Dark mochten beluisteren. Vervolgens Secret Society en nu is daar Last Look at Eden.

Ik had de EP al van Last Look at Eden met de nummers Last Look at Eden (incl. de video), U Devil U en nog 3 live songs: Superstitious, Start from the Dark en Since I've been Loving you. De nieuwe nummers konden me toen al erg boeien.

Nu dus het hele album en dat is dus echt goed! Geen mindere nummers maar wel een paar hele goede uitschieters. De titelsong Last Look at Eden is mijn absolute favoriet: schitterend nummer dat heel veel biedt voor de luisteraar. Heeft heeft een lekkere groove, iets episch, ja dit is een goede starter hoor.

Ik ga niet alle nummers bespreken maar nog wel enkele hoogtepunten: New Love in Town is een lekker in het gehoor liggende semi-ballad. Niet heel soft maar ook weer geen heavy beukende song: in dit soort nummer zijn de heren van Europe toch erg goed.

Dan is er ook het nummer "In my time". Het gitaarspel doet me denken aan Gary Moore en dat is absoluut een compliment want het nummer klinkt als een klok en voelt zeker niet aan als een gejat nummer of rifje van Moore.

U Devil U heeft een heerlijke groove, iets vernieuwend voor Europe misschien maar op alle nummers herken je toch goed dat het Europe is. In al die jaren hebben ze toch een eigen sound weten te maken en te behouden.

Tsja en dan het cijfer. Voor mij is dit HET album van 2009. En ja, de concurrentie was best groot. Voor mij het beste wat Europe heeft laten horen en daarme voor de volle 100% de 5 sterren! En al is de aanhang van Europe op deze site misschien niet heel groot: gezien de waarderingen valt dit album toch in de smaak bij degenen die het album geluisterd hebben.

avatar van richiedoom
Ik wil van Matthijs89 zijn motivatie weten om dit album slechts 0,5 te geven. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze stem puur is gebaseerd op vooroordelen wat Europe betreft.

avatar van Stormwind
Ach, die hou je toch. Daar stoor ik me ook enorm aan, maar ik denk dat je dat blijft houden. Ik kan me niet voorstellen dat je dit album 0.5 geeft na het meerdere malen gehoord te hebben. Dus in ieder geval de moeite te hebben genomen om te luisteren.
Voor mij heeft het album nog steeds niet aan kracht ingeboet. Sterker nog, ik merk dat ik nummers als Last Look At Eden, New Love In Town, The Beast en No Stone Unturned zelfs steeds meer begin te waarderen.....
Bring it on sunday!!

avatar van Omsk
richiedoom schreef:

Ik denk om dezelfde reden dat jij de plaat 5* geeft terwijl je zes keer roept dat de plaat inkakt/ minder is dan de vorige/ stomme nummers heeft.

avatar van richiedoom
Jij leest verkeerd. Mijn laatste ietwat 'negatieve' stukje is van 31 oktober 2009. Kan t dan niet zo zijn dat ik na die tijd ietwat ben bijgedraaid?? En ik vind een kleine break in een nummer stom, en niet hele nummers.

Ik zag dit album en luisterde steeds naar het titelnummer, die ik echt geweldig vind. Ik vind het ook erg leuk dat Europe nog steeds bestaat en een album uitbrengt.
Nu heb ik hem een paar keer helemaal beluisterd en moet zeggen dat het album mij toch wat tegenvalt. Er zit weinig vernieuwende dingen in.
Het is gewoon redelijk simpele rock met een paar ballads.
Leuk, maar het raakt me niet (meer).
Een 3tal nummers vind ik goed, de rest gaat me snel niet meer boeien of staat me bij de eerste luisterbeurt al tegen.

avatar van master-rens
Nadat ik verrast ben door het toch weer goede album van KISS, valt vervolgens het nieuwe werk van Europe ook zeker niet tegen.
Lekkere catchy nummers en het klinkt niet verlopen.
Er zitten wat middelmatige nummers tussen, maar de betere nummers maken dat weer goed.
En die intro, met het titelnummer erachteraan... Heerlijk

avatar van Double Deuce
richiedoom schreef:

Als iemand een bijzonder lage waardering geeft dan ben ik ook erg benieuwd naar de reden die hier achter zit. Zonder motivatie 0,5 sterren geven voegt niets toe aan het idee van een forum als dit.

Gelukkig heeft één lage stem heel weinig invloed op het gemiddelde ook al zijn het amper 30 stemmen want die 0,5 komt op mij over als "Europe-bashen" zolang ik het tegendeel niet heb gelezen. Ieder zijn mening maar wel gemotiveerd graag

avatar van Kronos
Prisoners in Paradise vond ik wel héél matig. Daarna hield de band het lange tijd voor bekeken en de muziek die ze in het nieuwe millennium zijn gaan maken had ik nog nooit beluisterd. Tot nu dus. Blijkbaar scoort vooral dit laatste album erg goed hier. Verder dan de Prelude en het titelnummer ben ik nog niet. De solo's klinken alvast weer helemaal in orde. Maar verder is het wel nogal bombastisch naar mijn idee. Nog even aanzien hoe de rest van het album bevalt, maar het lijkt een redelijke kans te maken.

avatar van paulisdik
En wat vindt je ervan Kronos?

avatar van Kronos
Mijn eerste indruk van de hele cd blijft ongeveer hetzelfde als ik al had bij het begin van de cd. Het zal mij uiteindelijk minder aanspreken dan Out of This World denk ik. Dat album is voor mij fout op een lekkere manier en dat mis ik hier.

avatar van paulisdik
Van Out of This World ken ik enkel Superstitious en de remake van Open Your Heart, binnenkort maar eens de rest van OoTW beluisteren!

avatar van Kronos
Final Countdown is gewoon te flauw en commercieel vind ik. Out of This World is enerzijds misschien nog commerciëler van opzet, maar doordat men tegelijk de hardere rock van Wings of Tomorrow opzoekt, nadrukkelijker gitaarsolo's inlast en alles extra vet ondersteunt door keyboards, krijg je eerder een ontoegankelijk drukke plaat. Dat vind ik leuk.

Hier op Last Look of Eden lijkt me alles veel meer in balans te zijn, waardoor het voor mij wat saaier wordt. Maar als de nummers op zich sterk blijken te zijn, wordt het zeker een blijver.

avatar van master-rens
Europe kan het nog steeds, dit wordt bewezen op dit album.
Het album opent met de knaller Last Look at Eden, vervolgens grooved het hard door met Gonna Get Ready.
Naarmate het album vordert zakt het niveau een klein beetje in, maar het blijft goed.

avatar van vielip
Ik reken mezelf toch wel tot de Europe fans en ik moet eerlijk toegeven dat dit album mij niet bijster veel doet. Sterker nog; van de albums die ze gemaakt hebben sinds ze weer bij elkaar zijn, weet deze me het minst te boeien.
Op een paar nummers na (Last look at eden, No stone unturned, Only young twice, In my time en The beast) vind ik het gewoon erg matig (met als absoluut dieptepunt Mojito girl).
Het komt op mij allemaal té routinematig over. Ik mis het heilige vuur een beetje dat ik op de twee voorgaande albums wel hoorde.
Gelukkig zijn ze live altijd de moeite waard dus dat maakt een hoop goed! Dat bleek ook wel tijdens het concert in Paradiso. Toen klonken de nummers van dit album stukken energieker dan op cd.

avatar van sinkthepink
Blijft een lekkere plaat met veel blues invloeden. Wat ik wel minder vind nu ik hem met koptelefoon luister, is dat het geluid behoorlijk wordt overstuurd, niet bij alle nummers maar toch een beetje jammer. Het zal wel modern zijn maar van mij hoeft het niet.

avatar van Rinus
Ja, die oversturing hoor ik ook een beetje in dit album. Je hoort het in titelnummer meteen al. Zit vooral in de gitaar. Hebben meer albums "last" van. De opvolger Bag of Bones heeft dit " euvel" niet. Die klinkt, althans in mij oren, clean.

avatar van Rinus
Na een paar keer in de spelert gehad te hebben deze week, toch verhoogd met een half puntje. Goed album, dat staat buiten kijf. Door de bank heen sterke nummers, prima riffs en solo's, en ik betrap me erop, dat er toch ook vaak een lekkere groove in de nummers zit. .

avatar van blondegod
Na een lange pauze van "Europe muziek" de draad toch maar weer opgepakt. De eerste 5 albums waren (en zijn) stuk voor stuk klassiekers! Hierna was het lange tijd stil en het is bij Start from the dark weer begonnen. Ik heb Europe toen nog links laten liggen .... tja soms heb je dat.

Nu toch maar de "nieuwe" albums aangeschaft en eerlijk is eerlijk ...... wat een tegenvaller! Op Last look at eden staan dan nog wel 2 juweeltjes, The beast en No stone unturned zijn geweldige nummers! De rest vervaagd helaas een beetje in de 13 in een dozijn. Ook, en met name, het album hierna (bag of bones) is arme troef. Voor dit album een krappe voldoende.

avatar van vielip
Het leuke aan smaken is dat ze verschillen. Ik vind opvolger Bag of bones echt een veel beter album als deze. Toegegeven; op dit Last look at Eden staan een paar uitschieters. Maar ook een paar miskleunen. Op Bag of bones is alles veel beter in balans. Komt het veel meer over als een geheel. En niet als een paar nummers bij elkaar gekwakt. Dat gevoel heb ik bij Last look at Eden maar ook Start from the dark altijd erg sterk.

avatar van gigage
Ik snap de album art niet zo. Van een afstand is het net een schele wuppie.

avatar van vielip
Die is nieuw voor mij! Het is een doorsnede van een appel (appel = Paradijs = Eden = albumtitel) met er omheen spikes die de appel beschermen o.i.d. Velen zien er ook iets van het vrouwelijk geslachtsorgaan in trouwens...

avatar van milesdavisjr
Last Look at Eden heeft een fijne productie meegekregen en met het slepende titelnummer scoort de band punten. De prelude reken ik dan gemakshalve even niet mee. Het valt ook tevens op dat de keyboard partijen weer een grotere rol spelen na een jaar of 20 uit de gratie te zijn geraakt. Echter op dit album lijkt dit element meer te verwijzen naar de jaren 70 en een band als Deep Purple, dan dat de heren het pompeuze geluid uit de jaren 80 willen evenaren/kopiëren. Gonna Get Ready en Catch That Plane zijn uitstekende songs, fijne swingende Rhythm & blues rockers, waarbij de tijden van het al genoemde Deep Purple en in mindere mate het oude Whitesnake materiaal laten herleven. New Love In Town vormt een powerballad waarbij de heren qua benadering een stap voorwaarts doen en zich niet richten op de bakvisjes van weleer. Met The Beast knallen de heren werkelijk de woonkamer in, een van de meest stevige songs ooit door de heren geschreven, wat een energie en tempo en tevens goed voor de afwisseling voor de plaat. Mojito Girl schakelt wat gas terug en ligt in de lijn van songs als Catch That Plane en Gonna Get Ready, er wordt ingezet op groove en die aanpak werkt goed. Leave No Stone Unturned is een orkestrale song, waarbij de band ondersteund wordt door het Tsjechisch Filharmonisch Orkest waarbij de variatie groot is, vanzelfsprekend veel arrangementen terugkomen maar het nummer ook wat zeurderig over komt. Only Young Twice is degelijk, U Devil U bevat een pompend ritme en is een beetje van hetzelde laken het pak. Run with the Angels op een heerlijke wijze gezongen door Tempest vormt wederom een hoogtepunt, de laidback sfeer en het bluesy gevoel dat de song oproept maakt het tot een topper. De afsluiter waarbij Norum de credits opeist en de blues een warm hart toedraagt duurt mij echter veel te lang en kan mijn aandacht niet vasthouden. Desalniettemin vormt deze sterke plaat een aantal heerlijke ingrediënten; een smaakvolle ode aan de jaren 70, keyboardpartijen die een frisse toevoeging vormen aan de nummers, een uitstekend zingende Tempest en enkele zeer fraaie songs. In het oeuvre van de band vormt deze worp samen met Wings of Tomorrow de beste plaat van de heren.

avatar van vielip
Oei, vaak zitten we redelijk op één lijn qua smaak en beoordelingen maar hier verschilt het nogal. Geeft niks natuurlijk. Geeft alleen maar (meer) voer voor discussie. Wat betreft de productie ben ik het volkomen met je eens. Puik werk! Maar waar jij nummers als Mojito girl, Gonna get ready en Catch that plain goed vind noem ik ze eerder zeurderig en weinig memorabel. De groove die in die nummers zit is prima. Maar de melodie en zanglijnen lopen voor mijn gevoel niet fijn. Het titelnummer is top inderdaad. Net als The beast. Daar voeg ik dan New love in town (fraaie tekst over de geboorte van Joey's eerste kind en de impact die dat op hem had), In my time.Run with the angels en No stone unturned nog aan toe. De rest is aardig maar ook niet meer dan dat in mijn beleving. Dan kom ik op de helft van de nummers die ik echt goed vind. Dus die 2,5 die ik heb gegeven is in dat opzicht juist voor mijn gevoel. Maar ik doe er toch een halve * bij. Want de sterke productie zorgt er toch wel voor dat dit album fijn weg luistert. Nipte voldoende dus.