Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx Pt. II (2009)

Label: ICEH2O

1. Return of the North Star (2:39)

met Popa Wu

2. House of Flying Daggers (3:51)

met Inspectah Deck, Ghostface Killah, Method Man en GZA

3. Sonny's Missing (2:28)
  4. Pyrex Vision (0:54)

8. New Wu (3:50)

met Ghostface Killah en Method Man

9. Penitentiary (2:35)

10. Baggin Crack (1:58)
  11. Surgical Gloves (3:24)
  12. Broken Safety (2:45)

met Jadakiss en Styles P

13. Canal Street (3:37)
  14. Ason Jones (3:06)
  15. Have Mercy (3:51)

met Beanie Sigel en Blue Raspberry

16. 10 Bricks (3:16)

met Cappadonna en Ghostface Killah

17. Fat Lady Sings (2:17)
  18. Catalina (3:28)

met Lyfe Jennings

19. We Will Rob You (3:15)

met Slick Rick, Masta Killa en GZA

20. About Me (3:59)

met Busta Rhymes

21. Mean Streets (4:29)

met Inspectah Deck en Ghostface Killah

22. Kiss the Ring (4:09)

met Inspectah Deck en Masta Killa

23. Walk Wit Me * (4:18)
  24. The Badlands * (2:28)

met Ghostface Killah

totale tijdsduur: 1:10:52 (1:17:38)
Ik luister al een tijdje geen hiphop meer maar laatst heb ik een hoop cd's gedownload (kopen vind ik zonde van mijn geld)zoals young jeezy , rick ross , little wayne , t.i. , gucci mane , juelz santana , mike jones enz enz , zeg maar de nieuwe lichting die no "hot"zijn maar wat een bagger is dat nou . als ik dan een cd als deze luister zou die eigenlijk wel 6 sterren waard zijn .
En wat iedereen hier zecht over Ghostface is ook bullshit , die man is en blijft de beste m.c. en niet zozeer om zijn lyrics maar om zijn flow en van mij mag hij wel 2 c.d.'s per jaar uitbrengen ik bedoel jay z woord gezien als een soort legende maar na zijn 1e cd stond op al zijn andere cds maar een paar goede nummers en de rest v/d nummers is ook bagger. maar even over O.B.F.C.L.II , ik heb hem eerst gepindakaast door al die negatieve shit die ik hier las maar nu ik hem luister waan ik me weer in de jaren 90 , alleen jammer dat m.c.'s zoals jadakiss en styles p en beanie sigel meedoen , had liever m.c.'s zoals Nas , Prodigy , kool keith , mf doom willen horen in collabo's

avatar van Game
gweah schreef:
Verder is het inderdaad wel jammer dat sommige nummers wat kort zijn. Ik weet zo niet wie het zei (en ik ben te lui om terug te kijken ), maar ik erger me totaal niet aan Raekwon's gepraat aan het begin van een nummer. Dit doet hij al jaren lang, als je hem ook maar een beetje hebt gevolgd dan weet je wel dat hij dit doet.

Dat zei ik

Ik volg Raekwon niet echt, dit is ook het eerste album wat ik van hem check. Deel 1 zal ik later dit jaar checken, dat kan alleen maar meevallen

In ieder geval is dit album een beetje teleurstellend. Ten eerste heb ik helemaal niks met Beanie Sigel, Jadakiss en Styles P. Het is typerend voor mij dat ik de nummers met Ghostface en Method Man het beste vind, aangezien dat ook mijn favoriete MC's van Wu-Tang zijn. Ook Busta Rhymes zet zijn beste beentje voor en GZA stelt ook niet teleur. Deck en Masta Killa kunnen beter vind ik.

En The Chef zelf? Tekstueel aardig maar qua flow had ik meer verwacht. En als hij dan lekker bezig is zoals op Pyrex Vision, dan duurt het nummer maar 1 minuut

De producties hadden ook beter gekund, misschien wat meer RZA ofzo, New Wu heeft een geweldig sfeer. En er valt ook meer te genieten dan dat, zoals de Dilla, Alchemist en Dr. Dre beats.

Vooruit, het voordeel van de twijfel voor Raekwon. 3,5*

avatar van gweah
Luister dit album sinds ik net wakker ben alweer van begin tot eind. Ik zou me bijna ziek gaan melden vandaag, hot damn van begin tot eind sicke, ille shit... Heb volgens mij de credits bijna compleet:

1. Return To The North Star: Bt
19. We Will Rob You: Allah Justice
20. About Me: Dr. Dre
21. Mean Streets: Mathematics
22. Kiss The Ring: Scram Jones

Mis alleen Canal Street en Have Mercy.

Raekwon zelf klinkt trouwens ook beter dan ik had verwacht. Hij was een beetje op die schorre, lazy tip de laatste jaren, maar hij gaat er hard in (behalve op Pyrex Vision haha, die beat is dus trouwens van Jewelz, laatste track van OC's Jewelz album, toen geproduceerd door Lord Finesse)

Hoe kan die gast met zo'n van voor tot achter sick album van 22 tracks komen, terwijl Immobilarity en Lex Diamond Story overwegend echt tenenkrommend waren? Ze hebben die vijf jaar van continu uitstellen kennelijk echt gebruikt om te zorgen dat die hele shit bulletproof was.

Beste album van laatste tien jaar? Mwah niet te vergelijken met Madvillainy (hoewel, veel korte tracks, totaal 22 nrs...) maar feit is dat ik in jaren niet zo totaal weggeblazen ben door een nieuw hip hop album. Zelfs Cappa komt hard op 10 Bricks... die beat... die beat... gotdamn hell yeah... Deck klinkt ook opeens weer alsof ie voor het eerst in tien jaar op een volle batterij rapt... Ghost is ook aan het spazzen dit hele album. Die beat op Surgical Gloves... gully

avatar van Jurrien
Heb dit album de afgelopen dagen veel geluisterd en dat is mij goed bevallen. Hier volgt een kleine recensie.

Return of the North Star
Het album begint waar het eerste deel ophield. De beat van North Star (Jewels) komt er doorheen en zorgt voor een erg goede sfeer. Verder kwalitatief geen hoogstaand intro.

House of Flying Daggers
Een geweldige nummer. De beat is lekker opzwepend en mijn favoriete Wu-tang leden komen langs. Inspectah Deck is redelijk, maar daarna begint het nummer voor mij pas echt als Raekwon, Ghostface en Method Man erg goede verses droppen.

Pyrex Vision
Jammer van de lengte, maar toch een goed nummer. De beat is sfeervol en Raekwon rapt heel rauw.

Cold Outside
Toen het gisteren met bakken uit de hemel kwam en ik op mijn fiets zat, kwam dit nummer langs. Een erg lekkere beat en goed refrein. Raekwon & Ghostface zijn goed en ik blijf Raekwon toch lekker rauw rappen.

Black Mozart
De beats zijn van constant niveau en de beat is hier is ook weer lekker. Het hoogtepunt hier is voor mij toch RZA die weer een van zich laat horen. Hij klinkt wat schoor, maar ik vind het zeker wat hebben.

New Wu
Wat een banger . De beat is meesterlijk en ik vind Raekwon, Ghostface en Method Man allemaal goed rappen. Method Man steelt toch de show met de laatste verse.

[Surgical Gloves
Die beat . Alchemist komt met een geweldige beat op de proppen en Raekwon flowt lekker.

Ason Jones
Een tribute voor ODB. Goede Dilla beat, maar jammer dat hij al eerder was uitgebracht. Raekwon stopt emotie in de track en de momenten waarop je ODB hoort praten zijn niet irritant.

10 Bricks
Erg sterk nummer. Strakke beat en Raekwon en Ghostface komen erg lekker. Ik ben nooit een Cappadona fan geweest, maar hij is redelijk.

Catalina
Harde track. Ik blijf toch een Dre fan, al is de beat een beetje voorspelbaar. Ik vind Raekwon hier echt goed rappen en het refrein is niet slecht.

We Will Rob You
Keek voor de release erg uit naar deze track. Na het beluisteren van deze track, was ik toch wel teleurgeseld dat Slick Rick niet met een verse kwam. Toen ik mij daarover heen had gezet, kon ik het nummer toch wel waarderen. GZA stelt zeker niet teleur en Masta Killa is is ook goed.

About Me
Weer een Dre beat en en toch weer erg lekker. Raekwon rapt goed, maar ik ben nooit een Busta fan geweest en kan hem ook nooit echt waarderen, maar dat is persoonlijk. Yeaahh Yeahhh

Mean Streets
Het album nadert zijn einde. De beat hier is heel relaxt en Raekwon gaat hier perfect mee op de beat. Het refrein is vrij matig. Deck spit hier zijn beste verse op het album naar mijn mening en Ghostface rapt zoals altijd lekker.

Kiss The Ring
Aardige afsluiter. De beat is redelijk, maar gaat redelijk snel vervelen. Masta Killa is hier toch wel de betere van de 3, maar het is allemaal niet hoogstaand.

Uiteindelijk is dit zeker geworden wat ik ervan hoopte. Ik geniet met volle teugen van dit album en zal dat zeker nog een tijdje blijven doen. Raekwon blijft een goede rapper en Ghostface behoort tot mijn favoriet MC's. De producties zijn zeker niet saai, maar juist heel goed en sfeervol. Het album is een goed geheel en brengt de Wu-tang sfeer goed terug. Het krijg datn ook een welverdiende 4.5.

Favorieten: House of Flying Daggers, Black Mozart, New Wu, 10 Bricks & We Will Rob You.

avatar van Jordy
Een hele zit, dit album. Hier en daar een aardige beat, hier en daar een leuk gastoptreden, maar het probleem met dit album is toch wel dat elke seconde met Rae erg saai is. Het voegt ook niets toe aan de eerste plaat, had toch gehoopt dat hij wat meer als oude rot zou terugkijken op het succes van de jaren '90 en/of de "gebeurtenissen" op Cuban Linx. In plaats hiervan is het gewoon een beetje het standaard coke / overval / het leven is zwaar in de ghetto - geneuzel.

Denk niet dat ik dit album nog ooit in z'n geheel zal luisteren.

avatar van frolunda
Vrij sterk Hiphop album waarmee Raekwon zich gedeeltelijk revancheert voor een aantal mindere/matige albums.De plaat heeft een lekkere 'soul' vibe en een fraaie productie.Dat laatste is overigens niet gek met namen al RZA,Dr. Dre,the Alchemist,J-Dilla en Pete Rock,om er maar een aantal te noemen.De tracks House of Flying Daggers,Cold outside,Gihad,Canal street en 10 Bricks bevallen me nog het best.Raekwon is daar weer goed op dreef en ook de diverse Wu Tang MC's doen een flinke duit in het zakje
Het niveau van de eerste Only Built 4 Cuban Linx blijft weliswaar buiten bereik maar dit is een stuk beter dan Immobilarity of The Lex Diamond Story.Wel is het album wat wisselvallig en had er wel wat van de lengte af gemogen.
Derhalve een degelijke en zeer genietbare sub-topper in het Wu Tang universum