Sting - If on a Winter's Night... (2009)

Label: Deutsche Grammophon

1. Gabriel's Message (2:31)
  2. Soul Cake (3:26)
  3. There Is No Rose of Such Virtue (4:00)
  4. The Snow It Melts the Soonest (3:41)
  5. Christmas at Sea (4:34)
  6. Lo, How a Rose E'er Blooming (2:39)
  7. Cold Song (3:14)
  8. The Burning Babe (2:42)
  9. Now Winter Comes Slowly (3:00)
  10. The Hounds of Winter
  11. Balulalow (5:48)
  12. Cherry Tree Carol (3:07)
  13. Lullaby for an Anxious Child (3:09)
  14. The Hurdy-Gurdy Man (2:48)
  15. You Only Cross My Mind in Winter (2:47)
  16. Bethlehem Down * (2:56)
  17. Blake's Cradle Song * (3:30)
avatar van Brunniepoo
Het wordt langzaamaan weer kouder en het regent me te vaak. Toch hoop ik maar dat we een lange herfst krijgen dit jaar want als het eenmaal winter wordt dan gaat mijn vriendin deze cd weer opzetten en daar zit ik niet echt op te wachten. Wat een saaie cd, na de eerste twee nummers ben ik meestal al klaar mee...

Ik ben nooit een groot liefhebber geweest van het stemgeluid van Sting en dat was misschien ook wel de reden dat ik dit links heb laten liggen al die tijd totdat een collega er mee aan kwam zetten en toen vond ik wel dat ik het even wat tijd moest gunnen.
Daar heb ik geen spijt van. De stem van Sting vind ik hier misschien nog wel minder mooi dan ooit tevoren maar ik vind de sfeer wel wat hebben en het is smaakvol gedaan.
Ik denk dat er veel antipathie is omdat het om een 'kerstalbum' gaat (of in elk geval zeer geschikt daarvoor). Dat levert voor veel mensen op voorhand al veel minpunten op. Jammer, want een beetje objectief luisterend en me door zijn stemgeluid heen wringend blijft If on a Winter's Night toch aardig goed overeind staan.

avatar van Chameleon Day
En nu nog een halfje erbij aERo!

avatar van musician
Ah, gaan we nu al weer richting de kerstdagen? Ik haal dat andere Kerstalbum van 2009, die van Bob Dylan, er nog even bij. Nog even en ik verlang al weer naar januari, dan kunnen ze weer worden opgeborgen.....

avatar van Jottem
Vooropgesteld dat het geen kerstalbum is, moet je m.i. anders naar deze muziek kijken.
De sfeer die door Sting neergezet wordt is zoals de donkere dagen voor, tijdens en na de kerst kunnen zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik in beginne ook niet gecharmeerd was. Maar ik heb op een lekker koude winterse dag vorig jaar met deze muziek in mn oren door een bos gewandeld.
Stel het je voor: minus 5 tot 10 graden, 10-15 cm sneeuw. Je loopt alleen in een dennenbos aan het eind van de middag, alle bomen bedekt met een dik pak verse sneeuw, je voelt de sneeuw onder je voeten knisperen, je neus en kin doen pijn van de kou....en Sting zingt op bezwerende wijze "All hail" said he thou Holy Maiden Mary, most highly favoured lady ... Gloria.
Dan voel je welke sfeer past bij de winter en wordt opgeroepen door Sting.
Geen klassieke kerstmuziek, maar zeker kippenvel onder een dikke winterjas.

Tussen de 3,5 en 4 *

avatar van BIA
BIA
Jottem schreef:

Stel het je voor: minus 5 tot 10 graden, 10-15 cm sneeuw.. Je loopt alleen in een dennenbos aan het eind van de middag, alle bomen bedekt met een dik pak verse sneeuw, je voelt de sneeuw onder je voeten knisperen, je neus en kin doen pijn van de kou...

Tussen de 3,5 en 4 *

Lijkt mij een prachtig moment om Enya's 'And Winter Came' erbij te pakken. Die voldoet voor mij altijd stukken beter dan Stings winterse werkje.

avatar van Madjack71
Sting doet zijn ding en dat valt te waarderen. Dit past in het verlengde van de middeleeuwse nummers die hij voor Deutsche Grammophon heeft opgenomen. Als een minstreel beweegt hij zich hier door de winterse nummers heen. Toch had ik graag wat meer Soul Cake gehad dan die Softe Cake. Het kabbeld nu toch wel een beetje teveel voort, zonder veel rumour te maken. Leuk voor op de achtergrond tijdens het kaasfonduen of gourmetten.

avatar van Thuurke
Jottem schreef:
Dan voel je welke sfeer past bij de winter en wordt opgeroepen door Sting.

Had je toevallig ook een hond bij?? Dat doet mij toch ergens aan denken?

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Het sneeuwt, dit album is weer uit de kast en in de cd-speler! Fijn

avatar van wombat13
Thuurke schreef:

Had je toevallig ook een hond bij?? Dat doet mij toch ergens aan denken?

Hounds of winter?

avatar van meneer
Wind waait om het huis. Haardvuur knappert, dadelijk een kerstbier uit de Ardennen.. Sting op de achtergrond.

Gewoon een goed begin van een kerstvakantie !

avatar van meneer
Ha, en ook een heerlijk verfrissend album op deze warmste 13 september sinds 1901 ofzo..

avatar van devel-hunt
meneer schreef:

Luister dan vandaag nog 50 words of snow van Kate Bush nog even gevolgd door Happy Xmas van John and Yoko.

avatar van Leptop
Net wakker geworden met deze op de achtergrond. Toepasselijk zo met Kerst.

avatar van meneer
Naast de Spotify list van mijn vrouw, het requiem van Fauré, de kerstwerken van Sufjan en de magnificats van Vivaldi is dit ook bij ons thuis een kerstalbum. Idd zeer toepasselijk. Ik vind vooral het ‘Christmas at Sea’ een fantastisch gebracht kerstverhaal. Bij het nummer ‘Balulalow’ waaien de winterwinden om ons huis heen.

O my deare hert, young Jesu sweit,
Prepare thy creddil in my spreit
And I sall rock thee in my hert,
And never mair from thee depert.

But I sall praise thee evermore
With sangis sweit unto thy gloir.
The knees of my hert sall I bow,
And sing that richt Balulalow.

avatar van VanDeGriend
Nadeel van een Cheap ass Amazon deal. Voor 29 euro een box en dan zit er wel eens wat in wat je anders nooit zou kopen. Maar vooruit. Zo op een onstuimige zondagmorgen in december is ie best te draaien. Eén keertje dan.

VanDeGriend schreef:

Wat grappig, ik draai hem nu ook op deze onstuimige zondagmorgen en dit berichtje had ik nog niet gezien

Elk jaar rond deze tijd draai ik dit album en de zondagmorgen is uitermate geschikt daarvoor. Nog niet echt helemaal de tijd voor Jingle Bells en de rest, maar wel voor If on a Winter's Night, maar dan in de morgen

Raar dat deze plaat zo een lage score heeft op MM. Oke , de plaat wijkt af van het andere solowerk maar in deze donkere dagen kan ik deze plaat wel waarderen. Sting doet hier duidelijk zijn zin en dat siert hem wel.

avatar van musician
"Doet duidelijk zijn zin" is uiteraard prima, stel je voor dat we ons met zijn keuze zouden moeten gaan bemoeien.
Dat hij zijn eigen gang gaat alleen, maakt een album nog niet per se goed.

Voor het doel, het oproepen van een stemmig winters landschap, gaat het eigenlijk net met de hakken over de sloot.
Wie zoekt naar een goed en degelijk Sting album komt ook niet snel bij If on a winter's night uit. Is een beetje hier het probleem voor Sting.

Ik hoorde op dit album opeens een andere stem van Sting. De baard in de keel van de oudere man.
Bij het verschijnen, had Sting eigenlijk al niets zinnigs meer gemaakt sinds Ten Summoner's tales (1993).

Dat doet de stemming op If on a winter's night allemaal niet erg verbeteren.