Garbage - Garbage (1995)

Label: Almo sounds

1. Supervixen (3:56)
  2. Queer (4:36)
  3. Only Happy When It Rains (3:56)
  4. As Heaven Is Wide (4:44)
  5. Not My Idea (3:50)
  6. A Stroke of Luck (4:45)
  7. Vow (4:30)
  8. Stupid Girl (4:18)
  9. Dog New Tricks (3:58)
  10. My Lover's Box (3:35)
  11. Fix Me Now (4:43)
  12. Milk (3:54)
@DR - grappig hoe je langs verschillende wegen toch bij dezelfde waardering uit kunt komen. In hoofdlijnen heb ik nooit veel met grunge (en ook niet met Nirvana gehad), Smashing Pumpkins met name wel en idd de intensiteit daarvan mis je wel bij Garbage.

Aan de andere kant is die zangeres wel een heel intrigerend type - en ik weet nog dat een collega in de US helemaal weg van d'r was; hij heeft me toen ook gepusht om die cd mee te nemen uit de Warehouse in San Mateo (inmiddels is die hele keten ter ziele) - niet veel meer gedraaid de laatste tijd.

Er schijnt een vijfde Garbage aan te komen, maar om te zeggen dat mijn hart vol verwachting klopt, is een fikse hyperbool.

Ik ben na Version 2.0 af gehaakt.

deric raven schreef:
Ik ben na Version 2.0 af gehaakt.

Had ik beter ook kunnen doen.

Het was toen ook al teveel versie 2 van versie1.

deric raven schreef:
Het was toen ook al teveel versie 2 van versie1.

Beroepsdeformatie bracht me ertoe te denken dat de hogere versie altijd de betere was.

Tja, die fout maakte ik dus ook.
Slimme marketingtruc.

avatar van Reint
Er staan toch wel ijzersterk nummers op deze cd: Supervixen, Only Happen When It Rains, Noy My Idea, A Stroke Of Luck, Vow, Stupid Girl, Fix Me Now... allemaal singles in principe.
Als je iemand een doorsnee van wilt geven hoe rock in de jaren 90 klonk, geef hem of haar deze plaat. Af en toe doen de gitaren me weleens denken aan een opgeschoonde versie van Loveless, veel tremolo, scheurende lead-lijnen, dromerig... en dan een hele zooi teksten over hoe slecht dat vriendje waarmee ze het pas uitmaakte wel niet was en hoe ze het liefst wraak zou willen nemen.

Ja, dit bevalt wel!

avatar van Jan Wessels
Die break in Supervixen geeft mij altijd weer het gevoel terug van toen ik een jochie was, achterin de auto, 's avonds terugrijdend van familiebezoek. Vechtend tegen de slaap om wakker te blijven viel ik dan even een fractie van een paar seconden weg. Het geluid van de auto werd dan even onderbroken om weer monotoon verder te gaan. Apart.
Blijft trouwens een leuk album waarvan ik zo nu en dan Stupid Girl even heel hard aanzet.

Supervixen vind ik eigenlijk hun beste nummer. Was ik vroeger gek van, en de zangeres vond ik erg spannend met die stoere bozige uitstraling. Only happy when it rains, misschien wel het populairste nummer hier, vind ik dan weer een makkelijk scoren nummer met voor de hand liggende tekst.

avatar van yKriistian
Kwam er achter dat dit door een vrouw gezongen wordt, terwijl ik echt dacht toen ik Only Happen When It Rains hoorde een mannelijke stem hoorde.

avatar van Ronald5150
Het titelloze debuut van Garbage is een bijzonder prettige plaat. De band van frontvrouw Shirley Manson laat een verfrissende mix horen van pop, rock en elektronica. De stem van Manson is de ene keer bezwerend, de andere keer lief, maar het lijkt wel of ze je hypnotiseert met haar stembanden. De grote hits van deze plaat zijn "Only Happy When it Rains" en "Stupid Girl", maar het echte pareltje is de afsluiter "Milk". Een simpel concept: een beat aangevuld met synthesizers en dan die bezwerende stem van Shirley Manson. Kippenvel! "Garbage" is toch een klein beetje een icoon uit de jaren 90.

avatar van Ernie
Door je bespreking ga ik hem nu nog eens afspelen ook Ligt al jaren in mijn kast en ik ken de nummers allemaal goed maar echt indruk maken op mij hebben ze nooit gedaan. gwn goede (pop)rocknummers met het gitaarloopje van Queer als absolute favoriet hier omdat dat 1 van de 1ste nummers is die ik heb leren spelen op gitaar! En Shirley Manson blijft een lekker ding

avatar van Darkzone
Jeetje, wat heb ik deze cd lang niet meer gedraaid zeg...

avatar van Rinus
Fijn album, ook maar weer eens uit de kast gehaald.

avatar van twijn
[quote]Jan Wessels schreef:

Hoe kan dit als je in 1961 geboren bent?

avatar van Jazper
Als je in 1961 geboren bent, kun je best wel eens als jochie achterin de auto hebben gezeten terugrijdend van familiebezoek.

Ik herken het gevoel heel goed. Heel herkenbaar in dat nummer Supervixen

avatar van Jan Wessels
Misschien vraagt twijn zich af hoe het mogelijk is dat iemand uit 1961 Garbage überhaupt kent...?

avatar van nikon42
Is "Not My Idea" nou een eerbetoon aan My Bloody Valentine of een jattertje ?

Nostalgisch plaatje... toch is die extra glans van toen er wel een klein beetje van af, maar toch blijft het over de hele linie een strakke plaat. Zeker eentje die nog altijd goed te beluisteren valt zonder mijzelf constant te betrappen op 'nummertje-skippen'