Kyuss - ...And the Circus Leaves Town (1995)

Label: Elektra

1. Hurricane (2:41)
  2. One Inch Man (3:30)
  3. Thee Ol' Boozeroony (2:47)
  4. Gloria Lewis (4:02)
  5. Phototropic (5:13)
  6. El Rodeo (5:35)
  7. Jumbo Blimp Jumbo (4:39)
  8. Tangy Zizzle (2:39)
  9. Size Queen (3:46)
  10. Catamaran (2:59)
  11. Spaceship Landing (34:04)
avatar van crosskip
Als je deze al te eentonig en te herhalend vindt, geef ik je weinig kans bij de andere platen. Dit vind ik zelf juist het veelzijdigste album van band, waar al goed te horen is dat Hommes het niet bij deze sound ging laten en vervolgens met QotSA nog veel verder ging experimenteren met deze sound.

avatar van Ernie
Vandaag orgineel aangeschaft waarmee ik de volledige klassieke trilogie van Kyuss in mijn bezit heb heb deze al gehoord bij een vriend en vond hem toen niet zo indrukwekkend in vergelijking met Blues for the red en zeker niet met Sky valley want laat het duidelijk zijn, ik sta in het Sky valley kamp op dit moment hopelijk kan ik mijn cijfer vlug wat optrekken want buiten hurricane herinner ik mij hier weinig van.

poontan64
5 nummers die er uit springen: Hurricane, One Inch Man, Thee Ol' Boozeroony, Phototropic en (kost enige moeite om te blijven beluisteren vanwege tijdsduur van deze song) Spaceship Landing/Day One.

Album is niet zo episch als Welcome To Sky Valley, maar bevat ruim voldoende gruizige woestijn-distortion en drumbeat.

Een waardige afsluiter van de enige en echte stonerrock-trilogie; de enige band die in de aftermath bijna identiek klonk was Slo Burn..... alle anderen die pretenderen dat er na Slo Burn nog stonerrock werd gemaakt hebben het MIS!!!!!

Let Kyuss grind forever & in eternity!

avatar van Erwin.c
Heerlijke zompige muziek, wat wel vreemd is dat de zang soms verzuipt in de muziek.

avatar van muismat
Erwin.c schreef:

Ga ze dan vooral eens live horen, daar komt de zang een stuk beter uit de verf.

Erwin.c schreef:

Bij deze schijf van van hen heb ik dat ook! zeker op koptelefoon. de 2 voorgangers (blues for the red sun & Sky valley) hebben dat probleem veel minder. beetje fout afgemixt deze ATCLT wat spijtig is maar niets afdoet aan de kwaliteit van het songmateriaal.

sugartummy
dit lijkt mij ook het meest afwisselende kyuss album en daarom voor mij het beste. el rodeo vind ik het vetste (mag ik dit woord als veertiger gebruiken?)nummer. prachtige hoes ook!

avatar van Ernie
De beste blijft voor mij Sky Valley! Op deze staan er ook alleen maar schitterende nummers maar SV voelt als een groot geheel aan terwijl deze en Blues for the red sun meer een fantastische verzameling songs zijn niettemin krijgen deze en BFTRS ook een 4*. Kyuss heeft 3 verschrikkelijk goede platen op rij gemaakt dus de keuze zal altijd zwaar zijn. De Meest afwisselende plaat zou ik deze ook niet echt durven noemen. Het blijft stoner-rock maar hier wordt mss wat meer ruimte in de nummers gelaten waardoor er uitgebreider gemusiceerd wordt alhoewel een Space Cadet op SV ook al een heel erg geslaagde oefening is op dat vlak.

En als veertiger heb je het recht verworven om elk woord te mogen gebruiken

avatar van spinout
De zang klinkt altijd wat geforceerd, maar irriteert toch niet. Vista Chino is nu de band van zanger John Garcia, samen met ex-Kyuss leden Brant Bjork en Nick Oliveri. Ben benieuwd hoe die klinkt. Ga hem binnenkort eens beluisteren. Ik heb er goede (Oor) en slechte (RiffRaff) kritieken over gelezen. Deze van Kyuss is in ieder geval geweldig.

Thomzic schreef:
Alleen van het nummer Spaceship heb ik nooit wat begrepen. Voor de rest volume op luid en blazen maar.

Best. Band. Ever.

poontan64 schreef:

Let Kyuss grind forever & in eternity!

En toch is QOTSA's eerste nog zeker het vermelden waard. Daar zit de Kyuss-sound nog wel degelijk in. Daarna is het foetsie gegaan...

avatar van RuudC
Een band die stilletjes door de achterdeur vertrekt. Ik krijg vooral het gevoel dat dit album nog helemaal niet af is. De songs zijn vrij minimaal. Er wordt weinig gezongen en de opzet is nog erg simpel. Als dit echt het eindresultaat is, dan is het wel een heel grote stap terug ten opzichte van de vorige plaat. Tegen het einde wordt het wel wat beter. Wat mij betreft is het nog even een beetje cashen voor de band uit elkaar valt en eerlijk gezegd snap ik de status van Kyuss niet. Ja, de sound is revolutionair voor die tijd, maar kwalitatief stelt Kyuss toch vrij weinig voor.

Eindstand:
1. Kyuss
2. Blues For The Red Sun
3. Wretch
4. ... And The Circus Leaves Town

avatar van lennert
Korte marathon, maar wel eentje die me goed heeft bewezen dat ik niet houd van dit soort stonerrock. Op dit album komt het weinig anders over alsof de band een complete jamsessie heeft opgenomen en het daarna maar een dag heeft genoemd. Ik snap ergens wel dat mensen dit leuk vinden, maar ik kan mezelf er niet toe zetten om hier nog eens iets van op te zetten.

Eindstand:
1. Welcome To Sky Valley
2. Blues For The Red Sun
3. Wretch
4. ...And The Circus Leaves Town

Phototropic op heavy repeat in de Playlist tegenwoordig. Heerlijk nummer

avatar van Hacker
Thomzic schreef:
Over het hele album gezien halen ze een hoog consistent niveau.

Alleen van het nummer Spaceship heb ik nooit wat begrepen.

Deel 2 : Spaceship Landing vind ik op zich geweldig, maar waarom er zo'n lange, loze tijd niets gebeurt, dat snap ik niet. Iemand die een plausibele verklaring hiervoor heeft ? Ik hou me aanbevolen...

Deel 1 : mee eens; en bovendien vind ik van de 3 'echte' Kyuss - klassiekers op Circus de produktie toch net even wat beter en voller klinken dan op Blues en Welcome.

Hacker schreef:
Is dat niet zo'n 'grapje' dat vaker voorkomt? Op een versie van Nirvana's 'In Utero'* gebeurt het bv. ook; dat de luisteraar gaat denken dat de plaat afgelopen is en dan na een flinke stilte is er voor de 'doorzetter' nog een bonusje...

* en het laatste liedje lijkt wel een ietsje op 'Something in the way' - toeval?

-edit- en nog meer nieuws / bevestiging: dat liedje op het einde heet 'Day One (to Dave and Krist)' en is dus een apart nummer en een hart onder de riem voor Krist en Dave van Nirvana na Kurts zelfmoord... uiteindelijk verre van een 'grapje'...

-edit- en dan zou er tussendoor nog een 'dingetje' genaamd M'deea zitten van maar liefst 19 seconden...

avatar van ZAP!
De riffs en riedeltjes hier zijn om je vingers bij af te likken! Jamsessie? Dan is het nog briljanter! Gek dat ik niet meer ken van Kyuss...

-edit- helaas vind ik het naar het einde toe (na het prijsnummer 'El rodeo') een tikkeltje minder worden, maar toch nog steeds (krap) 4,5*.

avatar van ZAP!
'Catamaran' blijkt een cover te zijn van Yawning Man (een eerdere band van drummer Alfredo Hernández). Hij heeft het later met YM nog een keer op plaat gezet: zap!.

(was al gemeld, zie ik nu, maar niet met die link)

avatar van Ducoz

Ik ben wel huiverig voor dit soort berichten zo net voor 1 april..

Ernie schreef:
Gelukkig hoeven we geen keuze te maken en kunnen we ze alledrie luisteren. En Wretch kan er zelfs nog goed achteraan!

avatar van jorro
Kyuss, een Stoner Rock band die maar 7 jaar heeft bestaan. Opgericht in 1989 in Californië en in 1996 is de stekker er weer uit getrokken.

Stoner Rock is niet echt heel populair maar wie van rock houdt met een meest wat laag tempo en een donkere bas is dit beslist de moeite waard om eens te proberen. Het album ...And The Circus Leaves Town stamt uit 1995 en is tevens de zwanenzang van de band.

Het ervaren van Kyuss' muzikale trip getiteld "…And the Circus Leaves Town" is als een surrealistische droom die zich ontvouwt in een desolaat, maar fascinerend woestijnlandschap. Dit meesterwerk uit 1995 biedt een diepe duik in de stoffige krochten van de stonerrock en laat een blijvende indruk na met zijn zware, doch melodische composities.

De openingsakkoorden van "Hurricane" zetten de toon met hun krachtige resonantie, die de luisteraar meteen in een hypnotische trance brengt. Deze muzikale wervelwind is slechts een voorproefje van de sonische reis die volgt. Het nummer etaleert de band's vermogen om zware riffs te vermengen met een onmiskenbare melodie.

Als we verder reizen naar "One Inch Man", worden we geconfronteerd met een vurige combinatie van pakkende vocalen en een onstuitbare groove. Dit nummer, gekenmerkt door zijn levendigheid en dynamiek, illustreert de meer toegankelijke kant van Kyuss zonder hun kenmerkende zwaarte te verliezen.

De meditatieve sferen van "Gloria Lewis" nemen ons mee op een zelfbeschouwende reis, waar de zachte, fluisterende tonen contrasteren met de ruige kracht van eerdere tracks. Het is een moment van reflectie binnen de stormachtige zee van geluid die Kyuss zo vakkundig creëert.

"Phototropic" onthult een etherische, bijna mystieke kwaliteit binnen het album. Met zijn expansieve geluid en atmosferische diepte, biedt dit nummer een ontsnapping aan de alledaagse realiteit, en nodigt uit tot een diepere exploratie van het eigen bewustzijn.

In "El Rodeo" vinden we Kyuss terug in hun element met een rauwe, ongefilterde energie. De track is een onstuimige rit door ruige landschappen, met gitaarspel dat zowel meedogenloos als intrigerend is.

Een paar stations verder syuiten we op "Size Queen". vanwege de meeslepende rif mijn favoriet op het album.

Afsluitend transporteert "Spaceship Landing" de luisteraar naar een andere dimensie. Het nummer, een episch sluitstuk, combineert psychedelische invloeden met een grondvestschuddende kracht, waardoor een waardig einde aan de reis wordt gecreëerd. Het nummer omvat een stilte van ongeveer 20 minuten die de tijd geeft voor zelfreflectie maar het eigenlijk beoogde doel van deze onderbreking blijft ongewis

"…And the Circus Leaves Town" is meer dan slechts een album; het is een auditieve reis die de luisteraar meeneemt naar een onontdekt universum. Kyuss bewijst wederom hun meesterschap over het genre met dit werk, dat een blijvende nalatenschap in de stonerrock achterlaat. Het is een essentiële luisterervaring voor degenen die zich willen verdiepen in de diepten van muzikale inventiviteit en emotionele expressie

Eerder verschenen op www.jorros-muziekkeuze.nl