Golden Earring - To the Hilt (1976)

Label: Polydor

1. Why Me? (7:13)
  2. Facedancer (4:09)
  3. To the Hilt (3:07)
  4. Nomad (7:06)
  5. Sleepwalkin' (5:00)
  6. Latin Lightning (7:15)
  7. Violins (10:21)
vreemd dat Latin lightning nooit live is uitgevoerd: heerlijk nummer.
Minst toegankelijke Earring LP (buiten een paar zwakke 80's / 90's lp's die later zijn uitgebracht) maar deze is absoluut een parel ..

avatar van Saldek
Het enige wat ik mis op dit album is emotie. Jammer, want technisch is dit een ijzersterk album. Goed uitgewerkte muziek met complexe wendingen en aparte gitaarrifs maken dit album interessant om te luisteren. 'Nomad' is echt een symfonisch nummer die mij betreft het album doet schitteren. De andere songs liegen er overigens ook niet om. Dit album is als onverwoestbare kwaliteit. Strak, maar....ja....die emotie......

avatar van dynamo d
Ik ken dit album niet, maar recensie van Saldek smaakt - ondanks beetje gebrek aan emotie op To the Hilt - toch naar meer. Ik vind nl. de Golden Earring een goede band en houd ook wel van wat symfonisch werk.

Mijn eerste kennismaking met de Golden Earring, en dat beviel mij zeker wel.

beaster1256
heb die nog op lp gehad , en vond het altijd een zeer goede lp , vooral de bassist is goed op dreef , op sleepwalkin' , ook violins is prachtig en nomad , sterke plaat , weet niet of hij op cd bestaat

avatar van Saldek
Heb 'm zelf alleen op Lp, maar weet wel dat deze op CD bestaat. Eigenlijk wel een must misschien voor een werk als deze.....

EVANSHEWSON
beaster1256 schreef:

Ik zou hem ook wel eens op cd willen tegenkomen.
Prima plaat, we hebben hem nog op elpee!
4 sterren ****

Pieter Paal
Was dit niet de favoriete plaat van Adrian Borland van de fantastische Britse rock/new wave-band The Sound?

EVANSHEWSON schreef:

Ik zou hem ook wel eens op cd willen tegenkomen.
Prima plaat, we hebben hem nog op elpee!
4 sterren ****

E. met een beetje shoopen moet je hem toch wel onder de 10 euro kunnen bemachtigen ...

avatar van hk01
To the hilt is een van mijn favouriete nederpop-albums.
Vergeleken met andere albums van de Earring valt deze ietwat uit de toon. De nummers zijn minder voorspelbaar, misschien door de aanwezigheid van Robert Jan Stips.
Sleepwalking, de meest bekende hit, hoort hier eigenlijk niet op.
Wel een mooi nummer maar vergeleken met de andere nummers wel wat " simpel" .
De opmerking van " gebrek aan emotie" zou ik vertalen als "een spannende afstandelijkheid"

Father McKenzie
ondertussen heb ik hun klassieke seventies albums al een tijdje geleden gescored, en deze is toch wel een hele fijne plaat, jawel, hk01, hoog niveau van songs, van begin tot eind.
Hulde aan de oude rockers.

avatar van gaucho
Hmm, ik ken deze ook niet, afgezien van Sleepwalking, wat een hit was. Wat jullie schrijven, maakt mij toch wel heel nieuwsgierig.
Ik vond de Earring in deze periode (zeg maar de tijd van Moontan tot aan het dubbele Live album) wel op hun sterkst. En ik denk dat Robert-Jan Stips hier een behoorlijk (ietwat symfonisch) stempel op gedrukt heeft, net zoals Eelco Gelling dat zou doen op de navolgende plaat Contraband - één van de sterkste Earring albums ooit.

En ja, alles van de Earring is op CD verkrijgbaar. Met dank aan Red Bullet en Joost den Draayer. Hier moest ik toch maar eens achteraan gaan.

Father McKenzie
beaster1256 schreef:

Michel, natuurlijk wel... Red Bullet heeft alles aan zéér betaalbare (Mid Price) prijzen heruitgebracht, als je een fan bent, dan heb je deze al staan.... of anders maak ik dus dat kopietje wel, zulle!

Erg mooi album, afwisselend, mooie, meeslepende melodieën.

Een meesterstuk, al vinden de heren dat zelf waarschijnlijk niet.

Overigens is dit uit 1976 en niet uit 1975.

beaster1256
Patje , ik heb ze al allemaal gevonden en er een stuk of 6 van gekocht , zeer goeie kwaliteit , wat me opviel bij het herbeluisteren van deze prachtige cd is het drumwerk van cézar , die toch een typische stijl heeft die je zo gemakkelijk kan terugvinden op alle nummers van de earring , en als je dan luistert naar focus , heb je hetzelfde gevoel ook ( was het pierre van der linden ) heeft ook zijn eigen stijl , je hoort direct op trace dat hij terug drumt , fijn allemaal

avatar van bauer
Latin' lightning is wel degelijk live gespeeld,
al is dat wel erg lang geleden.
Kenners weten dit.

avatar van B.Robertson
Tjonge Bauer weet er wel wat van.Sterke earringplaat over het algemeen.Prachtig hoesontwerp.Het is wel wat zwart en somber allemaal,deze earring plaat. Mooiste nummers Why me?,Latin'lightning ,Sleepwalkin'en het titelnummer.4 sterren.

Hmm Earring in die tijd toch zeker een 2 tot 3 x per jaar gezien en nooit Latin lighting live gehoord (pal hierna begon de Eelco Gelling periode - contraband/live waarbij to the hilt al snel een ander jasje kreeg) ... Ik denk ook dat er minder als een jaar zat tussen het uitbrengen van 'to the hilt' en 'contraband'...

avatar van bauer
Ik heb veel concerten van ze waaronder Live in Ahoy, 7-1-76.
Dit is de To the hilt tour.

Setlist: Violins(part 2)/Sleepwalkin'/To the hilt/Latin' lightning/The switch/Big tree blue sea/Why me?/Vanilla queen/Radar love/I can't get a hold on her/The lonesome dj(end).

avatar van The Wep
Één van mijn favoriete GE albums. Muziekaal hoog niveau. Ook bij dit album moelijk om 2 fav. nummers te kiezen want er zijn meer hoogtepunten op dit album. Eigenlijk staat er geen één minder nummer op !

avatar van bikkel2
Een interessante periode van The Earring . Zich versterkt met ex Supersister toetsenist Robert Jan Stips ( ook al op Switch v/d partij) is To The Hilt vooral een album waar de band het experiment liet spreken . Ok . het is dan niet het meest klassieke album , maar dat komt ook doordat er misschien geen echte nummers opstaan die het etiket onvergetelijk op zich krijgen .
Terecht of onterecht ? Het is een plaat die er mag zijn . Helemaal nieuw is de experimentdrift niet , want al op Moontain richtte zij al enigzins op langer uitgesponnen nummers ( Are You receiving me ? bijv .) Hier benadrukken ze dat nog meer . Nee , het heeft niet veel met de stijl te maken die zij op Eight Miles High werd gehanteerd . Dit was gebaseerd op licht pschydelische acidrock , meer op Amerikaanse leest gemaakt . Op To The Hilt stoeit The Earring met Funkrock en zelfs Symforock , al is er altijd een basis van een rockfundering .
Maar Stip's moog is hier veelvuldig te horen . Zeker op stukken als Nomad en het acoustisch getinte Facedancer . Hay zingt lekker dromerig en Kooijmans is op dreef met inventieve gitaarpartijen . 1 van de hoogtepunten is de afsluiter Violins , maar ook de single Sleepwalkin' met een heerlijke groove weggespeeld , is ondanks dat het geen grote hit werd , een heerlijk Earringnummer . Ik start met een *4 . Een prima 1e indruk van dit album .

avatar van Davidus
Geweldige Earing plaat. Wat mij betreft de real Earing sound.
Beetje donker, duister, onvoorspelbaar, creatief, maar vooral ook met groove, swing power&gedreven (echt Haags

Heerlijke nummers, lekker experimenteren, en wat nog beter is : niet commercieel !

Topnummers: Sleepwalkin (uiteraard), Latin Lightning, Why me en Violins (zowat de hele plaat is top dus !)

Maar wat een superdonkere duistere deprimerende hoes, sjezis uit welk donker macaber brein is dat voortgekomen ??

avatar van bikkel2
Deze hoes vind ik wel wat hebben . Macaber inderdaad , erg duister . Volgens mij was dit sowieso een wat donkere periode voor de heren . Zij kozen minder voor een mainstream richting en deze plaat heeft ook een wat sombere sfeer . Ik vind deze hoes wel treffend .
Alleen geen idee wat hier nu achter zit .

avatar van Brutus
Aardig album van Golden Earring.
Beste nummers Nomad en Violins, Why me en Sleepwalkin'

avatar van henk01
Zo ongeveer voor mij de beste Earring cd.
Lekker puur!
4.5*

avatar van willemw
gitaarloopje op violins is weergaloos. verder een zeer ondergewaardeerd geheel uit de gloomie seventies. dat ademt de cd wel uit.

avatar van Dibbel
Samen met Switch de eerste elpees van de Earring die ik kocht.
Achteraf blijkt dit dan hun 'moeilijke' plaat te zijn geweest.
Ik heb dat destijds nooit zo ervaren, al vond ik Switch en Contraband inderdaad wat 'makkelijker'.
Toch is dit zonder meer een van de betere Earring platen uit de seventies.
Veel toetsenwerk, lang uitgesponnen nummers, hier en daar zelfs lichtelijk symfonisch en een broeierig, enigszins donker sfeertje.

Eigenlijk is ieder nummer even goed, maar als ik dan toch uitschieters moet noemen dan Sleepwalking (heerlijk zuigend nummer, Top 5 in februari 1976), het erg lange Violins (when the shit flies high through the Barcelona sky) en Nomad (dat alle kanten op gaat).

Op de in donkere tinten uitgevoerde klaphoes van de LP wordt een gedistingeerde oudere man een viertal soorten dood 'aangeboden', iets waarover wij vroeger al lugubere grapjes maakten.
Albuminfo staat op de binnenhoes.

Hele goeie van de Earring deze.

avatar van bikkel2
In feite waren Switch en To The Hilt albums die de de commercieele zelfmoord van The Earring betekenden.
Vrij donkere platen die de kraker Moontain nooit deden vergeten.
Het was een keuze, een gok, die artistiek eigenlijk best goed uitpakt.
Een kleurrijkere band, meer muzikaal vernuft met minder toegankelijke structuren.
Internationaal wonnen ze er geen zieltjes mee, en ook hier in Holland bleek het succes wat achter te blijven.
Er kwam geen 2e Radar Love en misschien was daar wel op gerekend.
Maar ik heb wel respect voor deze move en zowel Switch als deze zijn verdomd interessante platen.

avatar van Dibbel
Vind ik dus ook.
Het was halverwege de jaren 70 natuurlijk wel in om wat moeilijkere muziek te maken.
Artistiek verantwoord versus kommersjeel hoorde je toen altijd.
Toch scoorden beide albums in Nederland behoorlijk goed in de albumlijst. Niet minder dan de wat kommersjeelere opvolger Contraband.
Daarna kwam natuurlijk de dubbele Live, eentje voor op de monumentenlijst.

avatar van iggy
Al een hele tijd niet meer gehoord. Maar grooveshark kan wat dat betreft leuke dingen doen.
Geen plaat die uitblinkt in hits. In eerste instantie valt Hill ook wel wat tegen. Teminste als je niet doorzet. Naar een keer of vijf beluisteren valt het allemaal (weer) op zijn plek ha. En dan is het zeker genieten geblazen. Lekker eigenwijs en soms funkt het zelfs een beetje.
Prima plaat.