Tom Petty - Wildflowers (1994)

Label: Warner Bros.

1. Wildflowers (3:11)
  2. You Don't Know How It Feels (4:48)
  3. Time to Move On (3:14)
  4. You Wreck Me (3:21)
  5. It's Good to Be King (5:10)
  6. Only a Broken Heart (4:30)
  7. Honey Bee (4:58)
  8. Don't Fade on Me (3:31)
  9. Hard on Me (3:47)
  10. Cabin Down Below (2:50)
  11. To Find a Friend (3:22)
  12. A Higher Place (3:54)
  13. House in the Woods (5:30)
  14. Crawling Back to You (5:03)
  15. Wake Up Time (5:19)
  16. Something Could Happen * (4:34)
  17. Leave Virginia Alone * (4:15)
  18. Climb That Hill Blues * (2:33)
  19. Confusion Wheel * (4:19)
  20. California * (2:37)
  21. Harry Green * (3:53)
  22. Hope You Never * (3:02)
  23. Somewhere Under Heaven * (4:37)
  24. Climb That Hill * (3:33)
  25. Hung Up and Overdue * (5:59)
  26. There Goes Angela (Dream Away) [Home Recording] * (3:49)
  27. You Don't Know How It Feels [Home Recording] * (4:40)
  28. California [Home Recording] * (3:38)
  29. A Feeling of Peace [Home Recording] * (4:32)
  30. Leave Virginia Alone [Home Recording] * (3:46)
  31. Crawling Back to You [Home Recording] * (4:10)
  32. Don't Fade on Me [Home Recording] * (3:28)
  33. Confusion Wheel [Home Recording] * (4:17)
  34. A Higher Place [Home Recording] * (3:15)
  35. There's a Break in the Rain (Have Love Will Travel) [Home Recording] * (3:38)
  36. To Find a Friend [Home Recording] * (3:27)
  37. Only a Broken Heart [Home Recording] * (3:49)
  38. Wake Up Time [Home Recording] * (5:40)
  39. Hung Up and Overdue [Home Recording] * (2:48)
  40. Wildflowers [Home Recording] * (2:52)
  41. You Don't Know How It Feels [Live] * (7:02)
  42. Honey Bee [Live] * (5:21)
  43. To Find a Friend [Live] * (3:54)
  44. Walls [Live] * (3:21)
  45. Crawling Back to You [Live] * (5:06)
  46. Cabin Down Below [Live] * (2:51)
  47. Drivin' Down to Georgia [Live] * (6:22)
  48. House in the Woods [Live] * (5:37)
  49. Girl on LSD [Live] * (5:03)
  50. Time to Move On [Live] * (2:46)
  51. Wake Up Time [Live] * (5:32)
  52. It's Good to Be King [Live] * (11:38)
  53. You Wreck Me [Live] * (5:44)
  54. Wildflowers [Live] * (4:17)
totale tijdsduur: 1:02:28 (3:54:13)
avatar van musician
En Petty (net als Patti!) maakt zelden slechte albums, dus alles kan zonder veel aarzelen worden aangeschaft
Wildflowers wel een topalbum in zijn collectie, naar mijn smaak.

Probeer ook bijvoorbeeld het wat onbekend gebleven She's the One. Is ook prachtig.

Een van de allermooiste albums die ik ken.

avatar van nlkink
Een van een handjevol albums dat ik kocht op de dag dat ie uitkwam en nooit spijt van gehad. Kan thuis in de huiskamer, in de tuin bij mooi weer en in de auto als Highway Compa[i]nion[/i].
Tom Petty is echt een bevlogen muzikant. Hij verdient meer aandacht hier.

En zoals musician al zei:
Probeer ook bijvoorbeeld het wat onbekend gebleven She's The One. Is ook prachtig.

Helemaal mee eens! Laat je niet weerhouden vanwege het feit dat het een soundtrack is want She's The One staat gewoon vol met prachtige liedjes.
Voordeel is wel dat die soundtrack status er vaak een heel voordelig prijskaartje aan hangt. Ik heb 'm zelf voor € 3,-- aangeschaft bij ELPEE in Groningen.

avatar van Wandelaar
Nog eens goed beluisterd, dit Lynne-loze, eerste Warner-album van Petty. Tom Petty is voor mij een sympathieke rocker, new waver, die uit vaatjes tapt waar ik belangstelling voor heb. Het is wat van The Byrds, Bob Dylan, Neil Young en Elvis Costello. En van zichzelf natuurlijk. Petty heeft het imago van de eeuwig verongelijkte puber. Verliezer op het schoolplein, afgewezen door de meisjes en daaruit destilleert hij een wrang soort, toch wel leuke humor. Op dit album doet hij echt zijn best een stapje verder te gaan. Puurder, meer vanuit zichzelf. Tikje zwaar zelfs, Deels gelukt, mijns inziens.

Het gelukte is samen te vatten met de volgende nummers: Time to move on, You wreck me, It' s good to be a king, Hard on me, To find a friend, Crawling back to You en Wake up time.
Allemaal prachtige songs, helder en indringend opgenomen.

Only a broken heart en Honey Bee zijn dan weer een beetje jammer. Titelsong Wildflowers is wel aardig, maar geen geniaal nummer. Een vol uur speelduur was in de mode in 1994, maar leidde niet direct ook tot betere platen. Het had kernachtiger gekund met pakweg 40 minuten.

Petty gaat dit jaar touren met dit album als setlist. Daarbij komt het album opnieuw uit, met een pak bonustracks waarmee we op een echt dubbelCDalbum komen. Zo moet het ooit bedoeld zijn. Maar nogmaals, het kan ook te veel worden.

avatar van TEQUILA SUNRISE
In het album met bonustracks ben ik zeer geïnteresseerd, dit vind ik zijn beste plaat. Heerlijk ingetogen album van Tom Petty.

Gewoon mooi !

avatar van Metal-D78
Als geheel de beste plaat van Tom Petty. Alles klopt hier: de songs, het geluid en de sfeer.

avatar van Wallie1985
De laatste dagen ook weer veel aan het draaien, 'It's good to be king' en 'Crawling back To You' zijn de aanschaf van deze plaat al waard. Vooral die laatste met ook nog een geweldige zin: 'the most things I worry about never happen anyway'. Prachtig!

Arbeidsdeskundige
Dit is een bijzonder sfeervol album van deze briljante artiest die voor velen een voorbeeld is geweest. Wake Up Time is mijn favoriete nummer.

Wat is dit een goed album! Een mix van country, folk en rock laat Petty op z'n best zien.
Dit album behoort tot de top 100 van beste albums ooit.
Jammer dat dit album in Nederland zo weinig bekendheid heeft gekregen.

avatar van Ernie
Verborgen pareltjes zijn soms de leukste ?
Dringend tijd om deze nog eens op te leggen.

avatar van Savant
Er komt eindelijk een nieuwe editie met prachtige bonustracks! In allerlei varianten natuurlijk, dus voor ieder wat wils. Check hier:

Tom Petty / Wildflowers reissue | superdeluxeedition

Germ (crew)
Poles Apart schreef:

Onuitgebracht nummer:

Tom Petty - Confusion Wheel

Uitstekende song, maakt me wel nieuwsgierig naar de aanstaande re-release!

avatar van rkdev
De afgelopen jaren ben ik me gaan verdiepen in de discografie van Tom Petty, helaas te laat waardoor ik hem niet meer live heb kunnen aanschouwen. Hoe goed de albums met de Heartbreakers ook zijn, ik geef de voorkeur aan de 3 soloalbums. Dit album grijpt me daarvan het meest, waarschijnlijk door de recht toe recht aan productie van Rick Rubin. Het titelnummer, You don’t know how it feels, You wreck me, It’s good to be king, Honey bee, Cabin down below, To find a friend en Crawling back to You zijn favorieten.

Inmiddels ook de 2-cd versie Wildflowers & All the rest in mijn bezit. Ook de outtakes zijn van een erg hoog niveau. Onbegrijpelijk dat Something could happen, Leave Virginia alone, Confusion wheel en Hope You never het oorspronkelijke album niet hebben gehaald.

avatar van blaauwtje
Toek ik een aantal weken terug bij mijn platenboer
was voor Letter to You, zag ik vanuit mijn ooghoeken deze elpee staan, omdat ik de beginjaren van Tom Petty veelvuldig in mijn kast heb staan, was ik toch nieuwsgierig geworden.

Op spotify opgezocht en veelvuldig beluisterd, getroffen door de eenvoud van deze plaat besloten om hem te kopen, ik heb heel wat gemist merk ik, een bescheiden meesterwerkje, door de leden van the heartbreakers en familie ook nog eens voorzien van een tiental extra tracks, mooi, mooier, mooist.

Duco van Deugen
Het eerste dat mij toentertijd opviel: de afwezigheid van Jeff Lynne (ELO) en dus ook zijn invloed.
Tom Petty keert op deze CD min of meer terug naar zijn roots. Hij wordt daarbij stevig gesteund door zijn maatje Mike Campbell van begeleidingsband The Heartbreakers.
Ik vind dit typisch een album dat aanvankelijk niet zo toegankelijk is. Moet echt de nodige keren beluisterd worden om indruk te maken. Bevat ook niet echt nummers die geschikt zijn als single-hits. Kan mij ook niet herinneren dat er singles van getrokken werden in de EU.

Geluidskwaliteit is goed tot zeer goed te noemen. Al met al toch een dikke '4' voor dit album uit 1994.

Eigenlijk ben ik Petty en zijn Heartbreakers steeds meer gaan waarderen om het eigen geluid. De vergelijkingen met Neil Young en Bob Dylan begrijp ik niet. Wildflower en the rest geeft heel nauwkeurig weer waartoe de muzikant Petty toe in staat is. Het luistert lekker weg van begin tot eind. De opname kwaliteit van de LP box is uitmuntend. Een regelrechte aanrader voor hen die houden van lekker in het gehoor liggende folk en rock. Heerlijk ook voor in de auto!

avatar van Poles Apart
Germ schreef:

Fijne docu, aanrader voor alle fans hier!

Hier gratis en voor niets te bekijken:

Tom Petty: Somewhere You Feel Free - The Making of Wildflowers

avatar van TEQUILA SUNRISE
Gaaf!
Ga ik zeker bekijken, bedankt!

Weer met veel plezier deze Wildflowers aan het beluisteren. Enorm sterk album toch.

avatar van blaauwtje
Wakker worden, de hond uit, een heerlijk geurend zwart kopje koffie en Wildflowers op de draaitafel, een perfect begin van het weekend.

avatar van martintenhoove
Zeker een uitstekend album van tom petty.
met een hoop mooie en gevoelige tektsten.
en zijn sound is zeker origineel ik kan de heathland rock zeker waarderen
met elimenten uit de blues en rock mijn favo.s zijn time to move on.
crawling back to jou en house in the woods.