Tom Petty - Wildflowers (1994)

Label: Warner Bros.

1. Wildflowers (3:11)
  2. You Don't Know How It Feels (4:48)
  3. Time to Move On (3:14)
  4. You Wreck Me (3:21)
  5. It's Good to Be King (5:10)
  6. Only a Broken Heart (4:30)
  7. Honey Bee (4:58)
  8. Don't Fade on Me (3:31)
  9. Hard on Me (3:47)
  10. Cabin Down Below (2:50)
  11. To Find a Friend (3:22)
  12. A Higher Place (3:54)
  13. House in the Woods (5:30)
  14. Crawling Back to You (5:03)
  15. Wake Up Time (5:19)
  16. Something Could Happen * (4:34)
  17. Leave Virginia Alone * (4:15)
  18. Climb That Hill Blues * (2:33)
  19. Confusion Wheel * (4:19)
  20. California * (2:37)
  21. Harry Green * (3:53)
  22. Hope You Never * (3:02)
  23. Somewhere Under Heaven * (4:37)
  24. Climb That Hill * (3:33)
  25. Hung Up and Overdue * (5:59)
  26. There Goes Angela (Dream Away) [Home Recording] * (3:49)
  27. You Don't Know How It Feels [Home Recording] * (4:40)
  28. California [Home Recording] * (3:38)
  29. A Feeling of Peace [Home Recording] * (4:32)
  30. Leave Virginia Alone [Home Recording] * (3:46)
  31. Crawling Back to You [Home Recording] * (4:10)
  32. Don't Fade on Me [Home Recording] * (3:28)
  33. Confusion Wheel [Home Recording] * (4:17)
  34. A Higher Place [Home Recording] * (3:15)
  35. There's a Break in the Rain (Have Love Will Travel) [Home Recording] * (3:38)
  36. To Find a Friend [Home Recording] * (3:27)
  37. Only a Broken Heart [Home Recording] * (3:49)
  38. Wake Up Time [Home Recording] * (5:40)
  39. Hung Up and Overdue [Home Recording] * (2:48)
  40. Wildflowers [Home Recording] * (2:52)
  41. You Don't Know How It Feels [Live] * (7:02)
  42. Honey Bee [Live] * (5:21)
  43. To Find a Friend [Live] * (3:54)
  44. Walls [Live] * (3:21)
  45. Crawling Back to You [Live] * (5:06)
  46. Cabin Down Below [Live] * (2:51)
  47. Drivin' Down to Georgia [Live] * (6:22)
  48. House in the Woods [Live] * (5:37)
  49. Girl on LSD [Live] * (5:03)
  50. Time to Move On [Live] * (2:46)
  51. Wake Up Time [Live] * (5:32)
  52. It's Good to Be King [Live] * (11:38)
  53. You Wreck Me [Live] * (5:44)
  54. Wildflowers [Live] * (4:17)
totale tijdsduur: 1:02:28 (3:54:13)
avatar van musician
TEQUILA SUNRISE schreef:
Je hebt Helemaal gelijk devel hunt !!!
Was al bang dat ik inzake deze plaat alleen in mijn mening stond over deze artiest.
Blij dat medestanders zich komen melden voor deze fantastische plaat al blijven slechts zeven reakties beschamend laag.

DAMES & HEREN MUZIEKLIEFHEBBERS LUISER NAAR DEZE PLAAT, U ZULT ER GEEN SPIJT VAN KRIJGEN!!!!!!!!!!

Nee, je staat zeker niet alleen in je mening over Petty. Hij is inderdaad ondergewaardeerd in Europa en van vrijwel elke plaat van Petty krijg je zeker geen spijt!

Ten tijde van Wildflowers was Petty zo'n 18 jaar bezig, tijd voor een korte terugblik en een kleine periode van bezieling. Inderdaad zonder de Heartbreakers.

De Amerikaans rock van Petty, aanvankelijk toch afgestemd op jongeren (vooral het mannelijke gedeelte), moest ook voor de inmiddels ouder geworden groep nog steeds aantrekkelijk blijven, zonder dat het oubollig wordt.

Hoe evolueer je dan, als artiest? Dat zal Petty ook hebben gedacht. Zijn songs zijn nog steeds perfect, evenals de uitvoering. Ja, dusdanig dat er opnieuw mag worden gesproken van een meesterwerk.

Ik heb wel recent Damn the torpedos uitgeroepen tot mijn beste cd van Petty ooit. Die cd rockt gewoon fantastisch, van begin tot het einde.
Wildflowers kent ook nogal wat rustigere nummers. Dat had ik normaal wel willen afbranden, maar ze zijn zo goed (dat kan natuurlijk ook nog) dat dat gewoon niet kan. Rustigere nummers en ballads staan bij mij vaak gelijk aan slaapverwekkend, ik geef het toe. Petty bewijst dat dat niet zo hoeft te zijn. En daarom hulde!

avatar van HugovdBos
Inmiddels heb ik dit album enkele malen beluisterd en het vormt een ongelooflijk sterk geheel. De herkenbare stem van Tom Petty maar in een muzikale omgeving die rustgevender is dan ik van hem gewend ben. Dit doet niks af aan de nummers die goed in elkaar zitten en wisselen in muziekstijlen zoals rock & blues.

avatar van Wandelaar
Nog eens goed beluisterd, dit Lynne-loze, eerste Warner-album van Petty. Tom Petty is voor mij een sympathieke rocker, new waver, die uit vaatjes tapt waar ik belangstelling voor heb. Het is wat van The Byrds, Bob Dylan, Neil Young en Elvis Costello. En van zichzelf natuurlijk. Petty heeft het imago van de eeuwig verongelijkte puber. Verliezer op het schoolplein, afgewezen door de meisjes en daaruit destilleert hij een wrang soort, toch wel leuke humor. Op dit album doet hij echt zijn best een stapje verder te gaan. Puurder, meer vanuit zichzelf. Tikje zwaar zelfs, Deels gelukt, mijns inziens.

Het gelukte is samen te vatten met de volgende nummers: Time to move on, You wreck me, It' s good to be a king, Hard on me, To find a friend, Crawling back to You en Wake up time.
Allemaal prachtige songs, helder en indringend opgenomen.

Only a broken heart en Honey Bee zijn dan weer een beetje jammer. Titelsong Wildflowers is wel aardig, maar geen geniaal nummer. Een vol uur speelduur was in de mode in 1994, maar leidde niet direct ook tot betere platen. Het had kernachtiger gekund met pakweg 40 minuten.

Petty gaat dit jaar touren met dit album als setlist. Daarbij komt het album opnieuw uit, met een pak bonustracks waarmee we op een echt dubbelCDalbum komen. Zo moet het ooit bedoeld zijn. Maar nogmaals, het kan ook te veel worden.

Wat is dit een goed album! Een mix van country, folk en rock laat Petty op z'n best zien.
Dit album behoort tot de top 100 van beste albums ooit.
Jammer dat dit album in Nederland zo weinig bekendheid heeft gekregen.

Eigenlijk ben ik Petty en zijn Heartbreakers steeds meer gaan waarderen om het eigen geluid. De vergelijkingen met Neil Young en Bob Dylan begrijp ik niet. Wildflower en the rest geeft heel nauwkeurig weer waartoe de muzikant Petty toe in staat is. Het luistert lekker weg van begin tot eind. De opname kwaliteit van de LP box is uitmuntend. Een regelrechte aanrader voor hen die houden van lekker in het gehoor liggende folk en rock. Heerlijk ook voor in de auto!