Lou Reed - Animal Serenade (2004)

Label: Warner Bros.

1. Advice (2:07)
  2. Smalltown (6:04)
  3. Tell It to Your Heart (6:03)
  4. Men of Good Fortune (4:27)
  5. How Do You Think It Feels (8:09)
  6. Vanishing Act (5:31)
  7. Ecstasy (7:09)
  8. Day John Kennedy Died (4:04)
  9. Street Hassle (6:59)
  10. Bed (5:15)
  11. Revien Cherie (7:12)
  12. Venus in Furs (10:02)
  13. Dirty Blvd. (6:54)
  14. Sunday Morning (5:04)
  15. All Tomorrow's Parties (6:18)
  16. Call on Me (2:45)
  17. Raven (9:33)
  18. Set the Twilight Reeling (9:08)
  19. Candy Says (6:04)

met Antony Hegarty

20. Heroin (9:11)
mooie liveplaat. een soort best of concert was dit. was erbij toen hij speelde in 2003 in carre. mis soms op dit album de drums een beetje.

thejazzscène
Oh die drums, dat vind ik juist fantastisch. Ik heb hem ook live gezien in de elezabethzaal in antwerpen. En ik was ook in het begin wat ontgoocheld dat er geen drums op het podium stond en ik begon echt negatief te denken. Maar toen ze begonnen nam de drummer een klein plaatje, en 2 drumstokken en begon die te drummen op een simpel plaatje.
Dat optreden wasgewoon fantastisch. Hij speelde daar die knaller venus in furs. Ik kreeg echt kippenvel. Die vrouw speelde gewoon gitaar op haar cello. En die kracht die daaruit kwam. Als introductie dan: "shiny shiny, shiny boots of leather". Zalige zin die verwijst naar SM, wat in die tijd (van de velvet underground) nog een taboe over bestond.
En dan natuurlijk 'Heroin', waarin je het gevoel kreeg dat je zo stoned was als iets. Die drummer werd daar plots zot en begon daar aan een tempo te drummer dat één drum stok uit zijn hand vloog en hij voort moest met 1 stok. Wat een show.
Anthony en lou ree don the vocals. En dan nog een of andere verdwaalde Japanse clown die daar op dat podium komt gelopen. Gek en indrukwekkend.

dit live album is de beste die er is whoow!!
Lou Reed is HET gewoon want als je live goed bent ben je een master!!
Lou Reed heeft echt wel degelijk een rock'n'roll heart!!

avatar van itchy
Erg mooie liveplaat met een goedgeluimde Lou die droge grapjes maakt. De drums mis ik geen enkel moment, de nummers komen in deze setting erg goed tot hun recht. Geweldige trackkeuze ook, met de mooiste uitvoering van Venus in Furs die ik ken en *eindelijk* eens niks van Transformer. Alles wordt erg dynamisch en smaakvol gebracht en de mogelijkheden van de bezetting (2 gitaren, bas, cello, synthesizer en stemmen) worden ten volle benut. Geweldige interactie met het publiek ook. Reed komt op, begint Sweet Jane te spelen, publiek uit zijn dak, Reed kapt het nummer doodleuk af om vervolgens te vertellen dat hem vaak wordt verweten een carriere op drie akkoorden te hebben gebouwd. Daarna neemt hij het akkoordenschema van Sweet Jane nog even door en -surprise- er blijken vier hele akkoorden in te zitten !
Een aaneenschakeling van hoogtepunten, en Smalltown, Street Hassle, Venus in Furs en Dirty Blvd. springens zelfs boven dit angstaanjagend hoge nivo uit.

Toch ook een paar mindere momenten: het funky (!) arrangement van All Tomorrow's Parties vind ik hier zum kotzen. Van Anthony Hagarty (hij zingt Set the Twilight Reeling en Candy Says) ben ik bepaald geen fan, maar daar is nog overheen te komen. De zang van bassist Fernando Saunders echter (lead op Revien Cherie en achtergrondzang in diverse nummers) gaat echt over de grens van kwijlerig. De ergste R 'n B is er niks bij. De beste man kan zich beter beperken tot zijn erg goede en originele basspel, ook te beluisteren op Reed-topplaten als The Blue Mask en Legendary Hearts. Ook The Raven had er van mij niet opgehoeven. Maar goed, deze tournee vond plaats na de release van de gelijknamige redelijk nare plaat dus komen we nog goed weg met slechts één nummer daarvan.

Die minpuntje voorkomen een hogere score dan 4*, die er zeker had ingezeten als Lou alles gewoon zelf had gezongen.

avatar van thebestfreaks
Leuke live-registratie. Lou Reed stelt zich in dienst van zijn prachtige muziek, in plaats van, hoe het me soms overkomt, andersom. Smalltown blijft prachtig, en ik vind Antony een heerlijke toevoeging aan dit rijke aanbod.

avatar van Stijn_Slayer
Mooie intieme live show waarin Lou duidelijk op z'n gemak is. Alleen jammer dat die jankerd van een Antony meedoet. Zelfs de achtergrondzang van hem vind ik al ontiegelijk storend. Wát een vervelend huilstemmetje heeft die gast zeg. Ook Fernando Saunders had beter z'n mond dicht kunnen houden.

Daarnaast zijn de meeste nummers vrij lang, en op een uitzondering na (Small Town, Venus in Furs) werkt dat niet goed. Deze CD duurt in totaal meer dan 2 uur, absurd lang, ik houd dat gewoon niet in één keer vol.

avatar van Tekh
Zo dit was 1 van de weinige cd's die ik nog niet had van Lou Reed ,maar na vandaag is ie ook binnen en wat een geweldige cd is dit (2cd).
Een absolute must voor alle Lou Reed fans

avatar van Ducoz
Stijn_Slayer schreef:

Ik heb daar niet zo'n last van, Reed klinkt geinspireerd en dat maakt het toch al beter beluisterbaar Daarnaast heb ik Antony & the Johnsons hoog staan, dus daar kan ik ook niet op mis slaan.
Maar Smalltown is wel vals spelen he, qua lengte. Je krijgt eerst twee minuten een rant over dat ze echt live spelen.. en een minuut een gitaar intro dat wordt afgekapt. Dus dan hou je gewoon 3 minuten over.

Venus in Furs is inderdaad Cale zal trots zijn op deze muzikale intermezzo die gaanderweg ontstaat.