Lou Reed - Rock N Roll Animal (1974)

Label: RCA

1. Intro: Sweet Jane (8:00)
  2. Heroin (12:48)
  3. How Do You Think It Feels * (3:41)
  4. Caroline Says I * (3:55)
  5. White Light; White Heat (5:09)
  6. Lady Day (3:59)
  7. Rock 'N' Roll (9:54)
avatar van Rudi S
Als je dus Berlin, New York , Magic and Loss en Transformer al hebt liggen dan kan ik behoorlijk meegaan met The Bleu Mask.
Dit is een intiem en persoonlijk album, wel even doorbijten en draaien maar dan heb je ook iets.
Verder zeker het solo debuut, niet zeuren over uitvoeringen en/of sessiemuzikanten, gewoon fantasisch (Velvet)tunes.
Als 3e of Street Hassle (sterk titelnummer) of Coney Island Baby (sterk titelnummer).

Lou Reed op zijn best!! Een van de betere LIVE albums!!

Lou Reed als Pop Animal.

Ome Lou is prima bij stem, speelt prima gitaar.
Het geheel swingt en duurt precies lang genoeg.
Maar waarom toch die 3 en de benaming van Pop Animal?

Zoals enkele voorgangers al hebben gemeld, is het album helemaal vlak gemixed.
Alle randjes zijner af en klinkt het heel erg liefjes. Waar je normaal de distortion zou verwachten, krijg je hier orgel over je heen. Niet vervelend, wat dat betreft ben ik een orgelmens, maar het maakt het wel wat zoetsappig.

Deze plaat is al met al dus te lief.

avatar van Stijn_Slayer
Lou speelt geen gitaar, dat doen twee anderen. Ik heb gelezen dat hij op z'n debuut en/of Transformer (?) ook geen gitaar speelt. Het zou misschien ook nog Berlin kunnen zijn, maar het altijd betrouwbare Wikipedia ( ) laat me in de steek en ik kan het zo snel niet vinden.

Volgens mij speelt 'ie in ieder geval nauwelijks gitaar op Transformer en speelt hij geen elektrische gitaar op Berlin.

avatar van Ducoz
Op Berlin speelt hij geloof ik alleen akoestische gitaar.

Maar tja..

avatar van Stijn_Slayer
Het zou ook nog kunnen dat hij op al z'n platen uit de vroege seventies weinig zelf speelt. Ik las ergens tussen de zoekresultaten dat hij pas vanaf Coney Island Baby meer zelf inspeelt. Er staat me ook vaag iets bij dat het onder druk van de platenmaatschappij was.

Op zich had Lou ook weinig toe te voegen op gitaar, want die albums lenen zich niet echt voor zijn experimentele stijl.

Discogs zegt over Berlin:

Acoustic Guitar, Guitar [Electric Guitar], Vocals – Lou Reed

Dit album:
Guitar – Dick Wagner, Steve Hunter

Transformer:

Arranged By, Guitar, Written-By, Mixed By – Lou Reed

Dus speelt wel 't een en ander, maar veel...?

avatar van Stijn_Slayer
Ja, al kloppen credits ook niet altijd. Volgens mij speelt hij niet veel, er waren ook telkens andere gitaristen aanwezig.

avatar van Dibbel
Dick Wagner en Steve Hunter was de gitaartandem van Alice Cooper ten tijde van Billion Dollar Babies.
Deze plaat werd in de jaren 80 door alle vleermuizen (o.a. Ian McCullough), die Lou Reed allemaal zo geweldig vonden nogal verguisd omdat het een hardrockplaat zou zijn, en hardrock vertegenwoordigde natuurlijk alles wat fout was, volgens deze alto's.
Een hardrockplaat is het natuurlijk ook en wel een geweldig hardrockalbum.
Het 1975 live-album is van hetzelfde concert.
Vorige week deze nog een keer gedraaid (heb een doosje met de eerste 6 CD's van Lou) en straks misschien weer eens.
Dan definitieve sterren.

avatar van Dibbel
Ja, dit blijft een heerlijke jaren 70 liveplaat.
En dat terwijl ik normaal niet zo van de live-albums ben.
Fantastische hardrock die fijn contrasteert met ome Lou z'n nasale stem.
Het geniale dubbele gitaarintro dat een geweldige versie van Sweet Jane voorafgaat, het alsmaar doorraggende Heroin, White Light, White Heat en Rock 'n' Roll zijn voor mij de hoogtepunten.
Er zal wel wat jeugdsentiment bij zitten, maar ja dat moet dan maar.
Ik vind het nog steeds een van de live-monumenten van de jaren 70 (net als die andere trouwens uit 1975).

avatar van henk01
Die moet je dan ook samen op 1 mp3 schijfje zetten

avatar van Tupelo
Schitterend live album. Het is ongelofelijk hoeveel stijlen Lou Reed in de jaren 70 wist te spelen. Ze zouden eigenlijk van elke tour een live album hebben moeten uitbrengen, want dezelfde nummers klonken nooit hetzelfde.

Ja, dit is wellicht een hard rock album, maar wat mij betreft geen echte "hardrock". De opening van Sweet Jane met schitterend gitaarspel staat als een huis, en het is absoluut kippenvel als dan het thema van Sweet Jane inzet. De versie van Heroin, met die ijskoude zang en die zinderende finale wist mij dertig jaar geleden al te boeien en doet het nog steeds. Ook Rock 'n Roll is geweldig, met dat spetterende middenstuk als de gitaren even zonder begeleiding aan de gang gaan.

Ik doe ook graag een goed woordje voor de hoes (voor- en achterkant) die voor mij bijdragen aan de mystiek van deze plaat - die zo'n unieke combinatie van heel koud en heel warm is.

(Even terzijde: wat ik jammer vind is dat de CD-uitgave met bonusnummers deze niet aan het eind gezet heeft. Ik vind de bonusnummers minder sterk, en ze breken de perfecte eenheid die het originele album voor mij is.)

avatar van Queen Bitch
ben normaal nooit zo weg van live-albums, er bestaan natuurlijk genoeg goeie live-albums, maar ik luister meestal liever gewoon naar studioalbums maar voor deze plaat maak ik graag een uitzondering! fantastische energievolle live-plaat! zoals het hoort te klinken. fantastische band ook! en lou reed natuurlijk in top-vorm. vooral die versie van heroin is hier krijg je gewoon een overdosis energie van! dit is rock'n roll op zijn best, op zijn smerigst! zoals het hoort.

avatar van ricardo
Waarschijnlijk het beste lou reed album.

Heerlijk album wat echt swingt en rockt.

Beter dan zijn meest bekende studio album vind ik.

Zo is dat.
Van alle geweldige live-albums van de jaren 70 is dit een van de beste ever.
En voor Frampton kom ik morgen even terug.
Welterusten.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik zou hier makkelijk tien kantjes over vol kunnen schrijven, maar laat ik voor nu volstaan met te zeggen dat dit misschien wel de belangrijkste plaat is die ik ooit heb beluisterd, omdat hij in mijn jeugd de sleutelplaat was voor mijn begrip van wat rockmuziek kan zijn. Helaas heeft deze plaat wèl het eeuwige leven, maar de makers ervan niet. Na een klein jaar geleden Lou Reed :

R.I.P. Dick Wagner, 14 december 1942 – 30 juli 2014

Een TP live plaat score verhoogd naar het hoogste

avatar van R-Know
Tsjonge. Das lang geleden.
De plaat heb ik staan maar een vriend van mij kwam met een japanse persing(?)
Mijn plaat is zoek maar was erg slecht. De kwaliteit dan.
Nu de Japanner in de lade en die is echt heel goed.
Muziek is super, beter dan het in mijn beleving was. Het begin is helemaal smullen, geweldige opbouw en geen hinder van het publiek over de hele plaat. Was ik helemaal kwijt.

avatar van R-Know
Op deze cd staan 2 extra tracks: 3. How Do You Think It Feels (3:45)
4. Caroline Says (3:52)
De tijden in mijn cd speler worden ook anders aangegeven dan de tijden hierboven.
Apart.

Wel een geweldig lekker plaat.
Aanrader.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fraai live album van Lou Reed, het rockt als de neten, het absolute prijsnummer is toch wel de grandioze uitvoering van Heroin.
De geweldige opbouw en mooie tempowisselingen van dit nummer maakt dit voor mij een van de mooiste live versies ooit gemaakt.

kistenkuif
Zojuist Heroin na jaren nog eens beluisterd en ik viel wéér om. Voor mij een tijdloze versie. Ik heb het hem ook zien uitvoeren in De Doelen R'dam, meen ik, en werd toen erg afgeleid door zijn gratuit nepgepiel met een injectiespuit. Maar op dit album...groots! De hele plaat trouwens. Ik kan 'm op luchtgitaar dromen

avatar van henk01
Sweet Jane zo mijn top2000 in

kistenkuif schreef:
Zojuist Heroin na jaren nog eens beluisterd en ik viel wéér om.

Ja, ik vind deze versie ook geweldig, maar ik vind het origineel ook helemaal geweldig (misschien moet jij die toch nog een keer luisteren ) .

kistenkuif
Man, ik was net blij dat die rammelende retroversie uit mijn muzikaal geheugen is gewist en dan begin jij er wéér over... Bovendien wordt ik wee van bananen. Apenvoer

avatar van Rudi S
Ha,ha,maar nu even serieus ga je 'm nog luisteren of niet

kistenkuif
Ik kan hem dromen. Heb een aardig verzamelcd-tje van de VU in huis sinds het in 1989 is uitgebracht.

avatar van Larzz
Wil je de extra tracks niet door de originele volgorde horen dan programmeer je eenvoudig die nummers als laatste. Elke cd speler heeft die functie: programm: 1,2,5,6,7,3,4. Play.