Nas - The Lost Tapes (2002)

Label: Columbia

1. Doo Rags (4:03)
  2. My Way (3:55)
  3. U Gotta Love It (3:18)
  4. Nothing Lasts Forever (3:52)
  5. No Idea's Original [Original Version] (3:04)
  6. Blaze a 50 (2:49)
  7. Everybody's Crazy (3:35)
  8. Purple (3:39)
  9. Drunk by Myself (4:03)
  10. Black Zombie (3:35)
  11. Poppa Was a Playa (3:49)
  12. Fetus (3:20)
  13. My Worst Enemy * (4:11)
avatar van HH_Fantastic
Ge-wel-dig ! Imo het beste album van Nas na Illmatic(net beter dan It Was Written voor mij), en Doo Rags is mijn favoriete Nas-track na Life's A Bitch. Jammer dat nrs 5,6,7 wat minder zijn, anders neigde het toch naar een 4,5. Voorlopig dan een 4 !

avatar van Nr.4
Gave tracks op deze ja. Eindelijk weer een album waarop hij niet minimaal een handjevol matige beats heeft. Mooie sfeervolle nummers, Doo Rags, Black zombies zijn mijn favorieten.

avatar van KILLERBEE99
Te gekke plaat, Nas

avatar van equalsthree
En dit komt dan van I am en Nastradamus....

vreemd..

avatar van Jar0on
Mensen zullen het niet met me eens zijn maar na Illmatic me favoriete Nas album, gewoon die beats en lyrics zijn echt mijn ding, 5*
Vind het alleen ongelofelijk jammer dat My Worst Enemy niet op mijn versie staat ?

avatar van Illmaticly Ill
Jar0on schreef:
Mensen zullen het niet met me eens zijn maar na Illmatic me favoriete Nas album

Bij mij is dat hetzelfde. Ik weet niet waarom maar dit album is gewoon heel speciaal. Nas rapt over van alles; de nummers variëren nogal. Nummers als Nothing Lasts Forever en Purple ... geweldig

Ik ga 'm maar weer eens beluisteren de komende dagen, kan best dat ik deze al 2 à 3 maanden niet heb gehoord!

avatar van Illmaticly Ill
Pff... ik blijf terugkomen naar The Lost Tapes. Het is een aparte stijl op dit album, zo lijkt het, die me erg aanspreekt. En het is erg vreemd, het is hier al eens eerder vermeld, dat een plaat met zo'n klasse een 'leftovers' zou zijn van Nastradamus en I Am.

Het begint al prachtig met Doo Rags. Mooie pianobeat en geweldige verses van Nas.

My way, ook weer zo'n pareltje, met weer een mooie pianobeat.

U Gotta Love It. De titel verklaart mijn mening al.

Nothing Lasts Forever: deze track is echt geweldig, geeft me altijd extra zelfvertrouwen. Als ik deze track hoor, weet ik alles weer even wat beter te waarderen. Nas dringt altijd gewoon zo goed tot je door. Echt mooie verses en hook.

Just live your life to the fullest, never look back, it's real...

Everything will eventually come to an end
So try to savor the moment, cuz time flies don't it
The beauty of life, you gotta make it last for the better
Cuz nothin' lasts forever

No Idea's Original is ook weer erg lekker nummertje, daarna komt Blaze a 50 die nog veel beter is. Erg vette beat en dat pianoloopje in bepaalde delen is ook vet.

Everybody's Crazy is dan het minste nummer van het album, en dat zegt genoeg: want zelfs deze is ook nog redelijk goed.

We komen bij de 8ste track; en vanaf hier t/m het einde, zijn het allen meesterlijke tracks. Alleen Black Zombie is niet van wereldniveau, maar nog steeds erg goed. Nummer 8 dus; Purple; indrukwekkende verses van Nas en de (piano)beat is weer fantastisch. Vooral de 2e verse vind ik erg goed:

Y'all just wanna deal with drama
Talk about niggaz who got things, y'all ready to kill his momma
Everything you went to is underworld related
You sell your man out, not even your girl is sacred
You don't trust a soul, hold up, you moldin soldiers
to pull guns quick and always look behind the shoulder
Think of how many dudes died tryin to be down with you
Everybody's under six feet of ground but you
Still standin, still roamin through the streets, that's real
You a survivor, knowin all the beef is ill
You got a bunch of thugs witchu even now that's ready
Trustin your judgment, quick to put it down, they deadly
The hood love you but behind your back they pray for the day
A bullet hit your heart and ambulances take you away
That ain't love it's hate, think of all the mothers at wakes
whose sons you killed, and you ain't got a cut on your face?
Unmarked police cars roam the streets hard, the heat is God
Somebody tell these shorties reach for the stars
Instead they tell 'em how to reach through the bars, holdin a mirror
Lookin down a tear in jail, makin weapons to kill ya
We smoke three tokes nigga pour more Henny
He sighs with eyes that seen a war too many
Cold-blooded murderers, universal
Hood to hood, blowin smoke, state of mind is purple

Drunk By Myself is een mooie gevoelige track, o.a. over Nas' drankproblemen:

The reason that I want to be alone
Tired of all the things that went wrong
That would have went right if I would have did it on my own
Take another swigg
The more I drink, the more I think bad thoughts
Fake friends who hung around who wanna bring you down
Not knowing who to trust, runors about niggas coming through
Supposedly to shoot at us, not knowing what was true
Or what to believe, that's why I'm on the low lately
Choosing a Henny bottle over a friend, driving again
To keep my mind off that weak shit
There's love through it all, things to live for
I swerve, almost crash into a wall
Think about the good, find myself laughing
Turn the cell off, no way to be reached
Know I'm near my crib, trying to see my way through the streets
Reminded of the positive, I take my drunk ass home
Start feeling out of it, can't wait to get out of this whip
Bring my ass to the crib
I'm tired...

Heel mooie beat ook weer bij laatstgenoemde.

Black Zombie heeft een beat en hook die niet zo fantastisch zijn als bij de andere tracks; de verses daarentegen zijn weer zeer sterk.

Poppa Was A Playa heeft toch zo'n mooie, relaxte beat, pff. Nas met mooie woorden voor z'n pa.

Fetus is echt een dope nummer. Nas die een leuk verhaaltje vertelt over zijn geboorte.

Ik blijf dit album geweldig vinden. Tien van de twaalf tracks vind ik gewoon van zo'n ziekelijk hoog niveau, kan er van blijven genieten (Black Zombie en Everybody's Crazy zijn dus van een iets lager niveau, maar goed nog steeds goede tracks). De beats stellen nergens teleur en Nas is conceptueel erg sterk en is hier op zijn best in ''storytelling''. Ik verhoog 'm naar 5*.

avatar van Raul
Nice review, ben het grotendeels met je eens, hoewel Black Zombies één van mn favoriete tracks is op deze

Blaze a 50 vind ik dan juist weer wat minder...

Album blijft fantastisch

avatar van Rene1979
Ok ik geef hem de classic status. (IMO) Ik ken geen ander album van NAS die zo vol staat met classics op Illmatic na. Verstandige keuze om niet her en der een track op een matig album te zetten maar alles op een verzamelaar. Hij ligt nu weer op de deck en geniet ervan.

avatar van Shelter
Zo joh vergeten te stemmen. Ik ben het volledig eens met Rene, echt een vet album zowel kwa beats als tekstueel. Doo Rags, My Way, Nothing Lasts Forever, Purple zijn de favorieten.
Alleen Everybody's Crazy en Poppa Was A Playa vind ik wat minder, die laatste vooral door dat refrein beetje karig. Overall 4*

avatar van He$$el_01
Grappig dat zo weinig mensen hier het over Blaze a 50 hebben. Nas flowt heerlijk, wat hij natuurlijk wel vaker doet, maar die beat is ook echt geweldig. Dat pianosampeltje maakt het helemaal af.

avatar van ThingMan
Blaze A 50 vind ik echt geweldig. Ik kende dat nummer al als B-kant van de single Hate Me Now. Heb dat singletje helemaal grijs gedraait. En niet alleen om Hate Me Now.

avatar van NastyOnWax
Deze moet toch maar een half punt omhoog.
Qua lyrics Nas' op één na beste album en qua diepgang in z'n lyrics waarschijnlijk zelfs zijn beste. Wat mij betreft zijn tracks 1 en 8 t/m 12 pure classics en behoren ze tot de beste Nas-tracks ooit. De rest varieert bij mij van geweldig tot redelijk goed, maar het meest opvallende hier is dat Nas zelfs op de mindere liedjes toch altijd een paar geniale lyrics tussendoor dropt en de liedjes daarom altijd ergens wel de moeite waard voor zijn.

Van de niet classics (2 t/m 7) vind ik My Way de beste. De beat is goed, maar niet geweldig en Nas' eerste verse is ook goed, maar ook niet geweldig. Als het de hele track zo zou zijn zou het van mij een 3,5 ((uit 5 natuurlijk ) krijgen, omdat het goed is, maar toch niet genoeg replay value heeft om op terug te komen. Gelukkig verandert dat helemaal vanaf de tweede verse. In de tweede verse zet Nas er heel wat meer emotie bij en beschrijft geweldig hoe hij zijn beste vriend's dood van dichtbij meemaakte en de derde verse opent hij met een geweldige flow en eindigt hij met een paar van de zinnen die Nas wat mij betreft een "echte" street poet maken en wat hij miste van IWW t/m Nastradamus.
When them killers came through, guns out, moving/
I thank the ones who said shorty go home, we about to be shooting

Puur realistisch. Gewoon eerlijk zeggen dat je blij was om een waarschuwing te krijgen van de gangsters zodat je er zelf niet bij betrokken raakte.

1. Doo Rags [5 sterren]
2. My Way [4 - 4,5 sterren]
3. U Gotta Love It [4 sterren]
4. Nothing Lasts Forever [3,5 - 4 sterren]
5. No Idea’s Original [3 - 3,5 sterren]
6. Blaze a 50 [3,5 sterren] }} half punt meer, vanwege Nas' creatieve insteek Eerst het hele verhaal, maar omdat het niet zo mooi eindigt, begint hij het opnieuw en dit keer voorkomt hij alle drama
7. Everybody’s Crazy [3 sterren]
8. Purple [5 sterren]
9. Drunk by Myself [5 sterren]
10. Black Zombie [5 sterren]
11. Poppa Was a Playa [5 sterren]
12. Fetus [5 sterren]

avatar van Silky & Smooth
Nooit echt naar om gekeken, maar eigenlijk is dit een hele fijne plaat. De opening alleen al!

avatar van DarkoMarco
Een heerlijk album wat meer wat droevig klinkt met zeer uitgewerkte lyrics. Nas brengt hier duidelijk zijn boodschap over, wat blijkbaar niet mocht mee tellen op zijn commerciële albums. Dat is erg zonde, maar goed nu hebben we het alsnog gekregen. Ik vind het bijna Illmatic bereiken, alleen was er bij illmatic meer afwisseling. De productie ik buiten om de lyrics ook van zeer hoog niveau plus Nas op top niveau = top album!
Nas blijft mij altijd inspireren.

A lot of times it seems like, you ain't gon' make it where you wanna be in life
But, yo if you got a plan, believe me you gon' get there.
You gon' get everything you ever wanted baby.

Ook Fetus (verborgen) is ook gewoon echt top. Ik vond alleen 'Everybody's Crazy' minder. De rest haalt een zeer ruim voldoende, tot bijna perfect!

Deel 2?

*4.5

avatar van Nr.4
Wat was dit toch eigenlijk een toffe verzameling Nas-tracks. Simpel maar doeltreffende producties en Nas die gewoon op z'n best is. Geen pogingen om hits te scoren of totale misperen wat betreft beats zoals op veel van zijn albums. Erg nice. M'n favoriete tracks hiervan wisselen ook nogal eens.

avatar van Willemsb
Nr.4 schreef:

Volledig mee eens. Errrrr-ug nice!

avatar van Nr.4
Keihard. Vette storytelling tracks ook een paar met Fetus als mooi verborgen pareltje.