Tori Amos - Midwinter Graces (2009)

Label: Universal

12. Our New Year
  13. Comfort and Joy *
  14. Stille Nacht, Heilige Nacht (Silent Night, Holy Night) *
  15. Good King Wenceslas *
Een 'holiday-album' van Tori. Het was totaal aan mij voorbij gegaan maar echt verbazen doet het me niet daar ze al eerder kerstnummers heeft uitgebracht.
Misschien eens een leuke kerstcd dit jaar; het ziet er in elk geval wel naar uit zo

avatar van Ceasar
Ze komt in ieder geval niet met een album waarop alleen maar reeds bekende Kerstliedjes staan, zoals de meeste andere artiesten. Ik ben zeer benieuwd!

tip_of.yourstar
Amper een half jaar na haar vorige album (Abnormally Attracted to Sin) komt Tori al met nieuw materiaal. Ze zit nu zelfs nog midden in de Sinful Attraction tour.

Volgens het persbericht zijn "Pink and Glitter" en "Our New Year" originele composities van Tori. Ik kijk hier alvast naar uit.

Tori Amos - Undented: Press Release For Midwinter Graces

Mijn allereerste reactie toen ik zag dat Tori ook al een kerstalbum had opgenomen was: 'O nee toch, zij ook al?!'
Laten we eerlijk zijn: maar weinig mensen vinden kerstalbums leuk of willen het op z'n minst niet toegeven het stiekem toch wel leuk te vinden.
Maar wat als je een groot Tori-liefhebber bent? En nog lastiger: wat als je vindt dat Tori niet helemaal de oude meer is? Zou zo'n holiday-album dan niet de doodsteek zijn?

Ik heb me voorgenomen dit alles terzijde te schuiven en dit zo neutraal mogelijk aan te horen. Voordeel één is in elk geval dat er niet van die krakers als een Silent Night op staan. Voordeel twee is dat de sound van Tori misschien wel eens heel geschikt kan zijn voor een iets betere kerstbegeleiding dan dat we normaal voorgeschoteld krijgen.
What Child, Nowell is eigenlijk klassieke Tori: lekkere piano, lekker nummer en eigenlijk hoor ik haar graag zo.
Star of Wonder is een nummer waar het lekker meezwieren is. Tja, de baljurken en smokings lijken niet ver weg maar wat is dit een zeer aangenaam nummer zeg. De oosterse riedels geven het net een stukje extra chique mee. Geen moeilijkdoenerij deze keer: gewoon doen waar ze goed in is.
A Silent Night With You is best wel een beetje kerst-klef. De violen doen hun stroperige werk en de kerstklok luidt volop. Zou ik dan toch moeten toegeven dat ik kerstmuziek leuk vind? Nee, want dat vind ik niet. Waarom komt Tori er dan mee weg? Ja, ik geef het toe: hoe klef en zoet dit nummer ook is, als ik dan toch een kerst-cd moet gaan opzetten dan wil ik graag A Silent Night With You beleven Tori!
Aan de titel Candle: Coventry Carol kunnen we al zien dat dit ongetwijfeld een klassiek nummer moet zijn. Zo komt het inderdaad ook over. Ik neem aan dat dit een traditional is (ik ben even te lui dit uit te zoeken). Het barokke sfeertje is onmiskenbaar en het past goed bij miss Amos. Vol klasse neemt ze ons mee terug naar lang vervlogen tijden toen kerst nog echt kerst was. Charles Dickens? Ja, dat komt bij mij ook naar boven.
Holly, Ivy And Rose is een typisch kerstnummer (volgens mij gebouwd rondom Lo, How a Rose E'er Blooming, misschien nog beter bekend als Es ist ein Ros entsprungen) maar ook hier keert Tori terug met een oosters sausje. Natuurlijk is het liefjes en zoet, maar we moeten ook wel eerlijk blijven. Het is en blijft een kerstalbum. Mensen die daar echt 100% geen behoefte aan hebben, Tori Amos op het hoesje of niet, die moeten deze cd sowieso vermijden.
Harps of Gold is een luchtig popnummer waarin het kerstvakantiegevoel je tegemoet komt. Zelfs een 'in excelsis Deo' mag niet ontbreken.
Snow Angel staat ook bol van de strijkers met Tori achter de piano. Eigenlijk hoor ik haar zo altijd wel erg graag, niet voor niets is het nummer China van haar debuut één van mijn favoriete nummers. Ik geloof graag dat anderen dit stroperig vinden en dat is het misschien ook wel, maar ik mag er graag in zwelgen.
Dat Tori haar vrouw-zijn graag uitdrukt moge bekend zijn. Jeanette, Isabella is dan ook haast een nummer dat er wel op moet staan zou je zeggen. Ik heb er overigens nog nooit van gehoord. Ik vind het ook geen typisch kerstnummer zoals sommige andere op dit album wel zijn. Natuurlijk is ook dit nummer rijkelijk voorzien van strijkers en zwoele piano-klanken, maar dat is nu eenmaal de algehele sfeer van het album. Ik vind dit gewoon een heerlijk Tori popliedje zoals ze ze soms wel vaker schrijft en zoals ze ze de laatste albums ook wel eens vergat te schrijven.
En dan is het even schrikken! Het eerste eigen geschreven nummer gaat fel van start met een big band. Jawel! Tori op de jazzy big band toer! Pink and Glitter heet het nummer en we zijn er mee in een zwoele nachtclub beland. Meerdere artiesten zijn haar voorgegaan met dit soort nummers of eigenlijk complete albums. Ik zal eerlijk zijn: ik ben blij dat het geen compleet album in deze stijl is geworden. Ik vind het allemaal maar zo zo en het valt uit de toon. Het zal ongetwijfeld voor velen juist een favoriet nummer zijn omdat het eens wat anders is maar ik val nu eenmaal op de piano-getinte nummers. Het is niet anders.
Emmanuel is misschien wel één van de bekendere kerstkrakers op dit album. Nu vond ik Sufjan Stevens het al helemaal perfect vertolken dus het wordt lastig om daar overheen te gaan. Ik moet zeggen dat ze het er goed van afbrengt: het is redelijk ingetogen ondanks de rijke orkestratie. Misschien wel omdat ik het nummer an sich altijd wel goed weet te pruimen. Het is stijlvol gedaan.
Winter's Carol heeft om te beginnen al weer een mooi intro. Verder is dit zo'n typisch ouderwets Tori-nummer (ook al is het geen eigen nummer van haar). Ik hoor hier Little Earthquakes of Under the Pink tijden herleven. En jazeker, daarmee keert ook de Kate Bush-associatie terug. Niet erg: het was indertijd de reden dat ik verliefd werd op Tori zoals ik ook al jaren verliefd was op Kate. Heerlijk nummer!
Het andere eigen nummer is afsluiter Our New Year. Gelukkig geen schelle blazers die het nummer openen, maar een bescheiden Tori op piano. Langzaam zwelt het nummer aan tot een uitstekend nummer zoals Tori ze wel eens vergat te maken de laatste jaren.

Tori Amos zal bakken met stront over zich heen gekieperd krijgen van zowel critici als fans (ben het al tegengekomen op het net). Het maken van een kerstalbum schijnt voor sommigen een strafbaar feit te zijn. Het strookt niet bepaald met een vriendelijke kerstgedachte, maar ik zou zeggen: 'dikke middelvinger'.
Tori heeft eindelijk weer een album gemaakt waar ik me lekker bij voel, waar ik niet constant denk 'wat jammer dat de oude magie weg is'.
Dit is geen meesterwerk, en ja, ik vind het best jammer dat er een kerststicker op geplakt moet zitten juist bij een album dat me eigenlijk heel goed bevalt. Geen moeilijkdoenerij of geforceerde nummers. Gewoon rond piano opgebouwde popliedjes die lekker in het gehoor liggen.
Ik hoop dat ze hierdoor op een volgend album weer een beetje terugrijpt naar waar ze goed in is. Laat dit kerstalbum dan maar de ingeslagen weg zijn.

avatar van thebestfreaks
Mooi geschreven aERo. Ik ben benieuwd !

13. Comfort And Joy
14. Stille Nacht! Heilige Nacht! (Silent Night! Holy Night!)

thebestfreaks schreef:
En ik geloof dat er ook een versie met twee bonustracks aankomt met daaronder het door jou zo geliefde Silent Night ... !

Dat gaat haar strafpunten opleveren: halfje er af als dat zo is

Maar als ze het daadwerkelijk in het nederlands gaat zingen (het schijnt inderdaad echt de titel te zijn zoals jij het weergeeft: staat op haar website).......... halfje er bij

avatar van ChrisX
aERodynamIC schreef:

Trek dan daarna er maar weer een vol punt af want het is, denk ik, in het Duits.

Daar dacht ik ook al aan en dat lijkt me iets meer voor de hand liggen. Nou ja het zijn maar bonustracks zullen we maar zeggen (alhoewel ik deze keer toch wel neig om de deluxe versie aan te schaffen).

tip_of.yourstar
Ik stem pas als de plaat wat meer heb beluisterd, maar deze 'Tori goes X-mas' overtreft mijn verwachtingen. Our New Year is op dit moment mijn grote favoriet, Winter's Carol komt op nummer 2.

Trivia: op Holly, Ivy & Rose zingt Tori's dochter Natashya mee.

avatar van barrett
Deze zal ik wel een kans geven, aloewel dat kerstmuziek het niet bepaald goed doet bij mij... Bewijs de laatste Dylan plaat...

avatar van Darkzone
Ik heb hem van t weekend gedownload van het internet (hij is al gelekt, zonder de bonustracks).
Ben een echte Tori-fan (dus ook erg kritisch) sinds bijna het begin (Cornflake Girl was het eerste wat ik van haar hoorde, gevolgd door Crucify) en heb door de jaren heen een grote verzameling cd's en cd-singles opgebouwd, en een zooi dvd's (sommigen orgineel).

Maar toen ik hoorde van dit album vlak na haar optreden in Amsterdam, werd ik al huiverig. Tori aan de traditionals. Niet zozeer kerstnummers, alswel wintersongs. :S Deed mij meteen denken aan de kerst-cd van mijn schoonvader met traditionele kerstnummers... :S :S
En zo klinkt het dus ook een beetje. Brrrrr.

Sorry Tori, maar hier krijg ik echt rillingen van op mijn rug. Alleen het prachtige "Snow Angel" lijkt de dans positief te ontspringen. Dus toch nog één aanwinst voor het oeuvre van Tori Amos.

Je kan me heel veel vertellen maar het merendeel heeft weinig van doen met typische kerstnummers die je op traditionele cd's bij je schoonvader hoort, dat is echt heel zwaar overdreven. Of je de nummers wel of niet mooi vindt valt niet te bediscussiëren maar een Snow Angel wijkt niet drastisch af van de andere nummers dus ik snap je commentaar niet helemaal eerlijk gezegd.
Dit is voor mijn gevoel een beetje de bekende categorie 'we maken een album af omdat er een kerstrandje aan zit'.
En ja ik ben ook een kritische Tori-fan (zelfs al vanaf het debuut ). Eindelijk weer eens wat minder geneuzel dat we op de laatste albums toch wat te vaak hoorden naar mijn smaak.

avatar van musicfriek
Misschien heeft hij per ongeluk het album van zijn schoonvader binnengehaald?

Desalniettemin ben ik hier wel nieuwsgierig naar eigenlijk

Ik kan me best voorstellen dat het kerstthema bewust of onbewust meeweegt in je telling. Maar ik kan er niet bij dat je 1* uitdeelt aan dit album als je het legt naast de andere Tori albums. Dit is gewoon weer Tori op piano met hier en daar een ietwat zoeter sausje.
Als je dan aangeeft het nummer Snow Angel wél goed te vinden snap ik het even niet meer want dat valt in hetzelfde straatje als de rest op dit album (Pink and Glitter is het enige echte buitenbeentje). Dat je het minder vindt okee (om welke reden ook), maar 1* is volgens mij een wel heel harde afrekening die ik dan niet zo goed snap. Zeker van een Tori-liefhebber niet, daarvoor is dit album echt niet afwijkend genoeg. Maar ja, die kerstrand he...............
Verder heb ik geen probleem met de stem an sich omdat Darkzone aangeeft een Tori-liefhebber te zijn, maar ik begrijp er echt geen bal van dat het zo slecht beoordeeld wordt. Voor mijn gevoel klopt de balans niet helemaal als je dit legt naast ander werk van haar (en geloof me: ik ben ook helemaal niet zo dol op kerstalbums en ik ben blij dat een Silent Night slechts een bonustrack is en dat niet het hele album volstaat met dit soort doodgedraaide songs).

avatar van xxxsanxxx
Doordat het album "slechts" 12 nummers bevat is het allemaal ook net dat beetje beter uit elkaar te houden en krijgen de nummers op zich meer karakter. 12 zelfstandige nummers klinkt zo veel anders dan circa 20 tot 25 op elkaar geplakte "te veel inspiratie" nummers.

En ach, dat het een kerst album is geeft niet. Het zorgt er in ieder geval voor dat Tori weer lekker ouderwets "kate bushy", sfeervol en romantisch klinkt.

Daar heb je gelijk in besef ik nu: dit is een stuk compacter dan de vorige cd's en misschien daarom ook wel heel goed te pruimen waar die voorgangers soms nét even een te lange zit zijn.

avatar van Darkzone
Ik denk dat het vooral door het onderwerp komt en de teksten. En de niet natuurlijke zang voor mij (moeilijk te omschrijven; er word niet doorgezongen in wat ik gehoord heb). Ik word hier gewoon kriegelig van. Ik vind het niet als Tori "de popartiest" klinken, maar veel meer als Tori "de dominee's dochter" en daar heb ik gewoon heel erg veel moeite mee.

Ik ben misschien gewoon te bevooroordeeld ofzo, of teleurgesteld dat 5 maanden naar het fantastische AATS (hoezo te lang? Absoluut niet. Niet zoals ADP) er alweer een nieuw album is verschenen.

Misschien dat ik dit later een nieuwe kans wil gunnen, maar nu zeker nog niet. AATS is nog veel te vers en ik heb een broertje dood aan kerst. Hypocriet en schijnheilig feest. Van mij mogen ze er anno 2009 een heel ander feest van maken. 2 dagen om het afgelopen jaar nog eens onder de loep te nemen. 2 dagen om terug te blikken en na te denken over de goede en minder goede dingen die je hebt gedaan en meegemaakt en om daar lering uit te trekken.

Ontopic: Bevooroordeeld heb ik stukken van de nummers beluisterd en misschien wel de verkeerde stukken gehoord. Die gedeeltes die mijn 'angst' bevestigden. Who knows...

avatar van Ceasar
Als je alleen maar stukken hebt gehoord kan je niet een degelijk oordeel vellen en zou je dus eigenlijk niet moeten stemmen.... (Zo zijn hier de afspraken)

avatar van xxxsanxxx
Is het iemand overigens opgevallen dat een aantal teksten al eerder op een soortgelijke manier verwerkt zijn door Loreena McKennitt op diens "seizoensgebonden" album A Midwinter's Night Dream? Twee albums die qua intentie identiek zijn maar allebei een hele andere sfeer uitstralen. En Midwinter Graces heeft absoluut mijn voorkeur.

Oh ja, en wat stem van Darkzone betreft; ik vindt het een beetje triest dat een stukje waardevolle muziek slechts 1 mager puntje waard is en hij de nieuwe Robbie Williams te gek vindt en deze dan ook de volle 5 punten toekend (iets wat je normaal gesproken een meesterwerk toekend.....). How is that possible???

avatar van Ceasar
Eigenlijk moet zijn stem verwijderd worden omdat ie zelf toegeeft niet het hele album gehoord te hebben.

avatar van dix
dix
xxxsanxxx schreef:

Al maakt ze 100 platen, dit soort onterechte classificaties zal ze blijven krijgen vrees ik.

Ceasar schreef:

Ik lees het nu ook. Heb de stem verwijderd en een berichtje gestuurd dat het niet de bedoeling is op die manier te stemmen.

tip_of.yourstar
Opnieuw een prachtig album van Tori. Het spreekt voor haar dat ze vooral onbekende traditionals gebruikt en niet de typische nummers (behalve Silent Night dan, en dat is voor mij het minste nummer van deze cd).

Ik moet terugkomen op wat ik eerder schreef op deze pagina. Volgens de album credits zijn A Silent Night With You, Snow Angel, Pink and Glitter, Winter's Carol en Our New Year nieuwe Tori-composities. De overige nummers zijn traditionals, gearrangeerd en aangevuld met nieuwe lyrics en muziek door Tori.

De 3 bonus tracks - Comfort & Joy en Silent Night staan op de deluxe edition, Good King Wenceslas is een iTunes bonus track - zijn trouwens helemaal back to basics, met enkel stem en piano.

tip_of.yourstar schreef:

Ik moet dat ook doen, want ik dacht dat alleen Pink and Glitter een eigen compositie was en dat blijkt dus niet zo te zijn; er staan er meer op

avatar van swoon
Die hoes is zo afgrijselijk lelijk!!

avatar van Darkzone
Ik heb het album nu dan toch een tweede kans gegeven (ja, de Sint is weer weg...) en moet toch toegeven dat het allemaal wel meevalt. Zowel tekstueel als muzikaal. Het klinkt (in de auto althans) toch behoorlijk Tori eigenlijk. En ik kreeg geloof ik bij het nummer Pink and Glitter wel een behoolijk Mona Lisa Smile deja vu! Klinkt behoorlijk 1950s voor mij. Muzikaal niet zo mijn ding.

avatar van Madjack71
Ik vraag mij af wie de hoes heeft ontworpen....Pixar misschien? Want zo ziet ze er wel naar uit.
Soit...kinnesinne, want een klein vlammetje blijft er toch nog steeds branden bij mij voor haar muziek. Alleen de laatste rits albums gingen voor mij onder in muzikaal geneuzel en konden over de hele lengte mijn aandacht niet meer vasthouden. Hier zijn het er (gelukkig) weer 12 en wat ik er van gehoord heb denk ik dat het wel iets voor mij zou kunnen zijn. Ik houd wel van dat swelgen in kersmissfeer en dat het weer ietwat back to basics is....Houwenzo.

avatar van Justinx
Gisteren prachtig live stream concert van Tori Amos. Enkel op piano en een aantal erg prachtige nummers gespeeld. Star of Wonder, A Silent Night with You, Snow Angel, Pink and Glitter en ik dacht ook Good King Wenceslas. Ze kwamen live erg mooi uit de verf en ben benieuwd hoe dit in studio klinkt. Midwinter Graces staat zeker op mijn 'nog te kopen' lijstje.

avatar van VanDeGriend
1,5
Tori Amos is voor mij een van die artiesten die ooit prachtige dingen heeft gemaakt en daardoor is uitverkoren om bij het selecte gezelschap van acts te zitten waarvan ik de discografie compleet wil houden. Die dwangneurose is vanaf heden over. Nu waren pakweg de laatste 3 albums al niet aan me besteed. Die raakten geen enkele snaar. Wat dat betreft is deze Midwinter Graces wel een schot in de roos. Het is namelijk even geleden dat een Tori plaat emotie bij me opriep en dat doet deze. Namelijk de emotie van irritatie. Ik heb geen morele bezwaren tegen het fenomeen kerstplaten (of seasonal records zoals marketingtechnisch verantwoord dit soort plaatjes vandaag de dag heten) maar de eerste artiest die nu nog met varianten op hallelujah of in excelsius deo komt aankakken, klaag ik aan voor cultuurmisdaad.

De hele plaat lang slaagt Tori erin zichzelf heel erg serieus te nemen terwijl teksten, thema en de gekozen muzikale route daar geen aanleiding meer voor geven. Het is een plaat lang gezever van het saaiste soort en dan werkt de geaffecteerde "gedragen" zang behoorlijk averechts. De instrumentatie is ook nergens spannend meer en de flirt met een bigband is vele malen beter gedaan door de concurrentie.

Tori is met deze plaat dieper gezonken dan bijvoorbeeld U2 met hun No Line on the Horizon. Ik weet ook vrij zeker dat iedere andere populaire mainstream artieste het niet slechter had gedaan mocht ze deze liedjes op plaat hebben willen zetten. Mij rest weinig anders dan teleursgesteld zijn in het product van een artieste die in vervlogen tijden de prachtigste dingen heeft gedaan.

Volgens mij is de kerststol zwaar gevallen dit jaar Rob, of moet ik zeggen diep gezonken?!