Tori Amos - Midwinter Graces (2009)

Label: Universal

15. Good King Wenceslas *
avatar van VanDeGriend
1,5
De kerststol smaakte prima

Maar het spijt me Eric, ik kan er echt geen chocola van maken dit keer. Enne....je kunt alleen maar teleurgesteld worden door de artiesten waar je wat mee hebt.

avatar van dix
dix
TEQUILA SUNRISE schreef:
Ik vind deze Midwinter Graces wel een mooi album, maar haalt het niet bij haar vroegere werk. Ik zal de plaat nog wel een paar keer beluisteren en er een oordeel over vellen.

Niet om het een of het ander, maar het is een kerstplaat. Hier vallen de mussen dood van het dak.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dat had ik begrepen Dix, misschien bevalt het album me in December wel beter dan met ca. 30 graden
Ik sluit niets uit

avatar van TEQUILA SUNRISE
Kerstplaat of niet, ik had zin om dit album midden juli eens te gaan beluisteren & te beoordelen.
Misschien bevangen door de hitte , wie weet, maar ik vind het wel een sfeervol album. Wat overigens niet voor alle nummers opgaat.
Een nummer als Emmanuel vind ik tenenkrommend maar mogelijk dat ik dat nummer midden december wel meer kan waarderen.

avatar van Angelo
De kritieken die worden geleverd op dit album vind ik behoorlijk onterecht. Dit is een gedurft album dat eigenlijk gedeeltelijk geclassifeerd mag worden als kerstalbum; het is te alternatief om door te gaan als een kerstalbum, met de stelling dat dit een winteralbum ben ik het dan wel weer eens.

De nummers zijn erg zweverig maar tegelijkertijd opzwepend, een aparte combinatie die alleen de betere zangeressen weten te brengen. De arrangementen zijn smaakvol en komen puur over, daarom is de algehele sfeer op dit album ook erg aangenaam. Ik vind dat de nummers allemaal op gelijk niveau zijn, er zit staat geen hoogtepunt of dieptepunt op dit album en dat vind ik ook wel eens fijn; je hoeft immers geen enkel nummer over te slaan.

Om een album als deze het meest te waarderen is het raadzaam om hem niet te vaak te beluisteren maar met mate. Van tot tijd is dit album zeer ontspannend en zelfs rustgevend. Met een beetje beleving is het net alsof je je midden een sprookje bevindt en dat is nou het betoverende van Tori Amos. Daarom is de albumcover ook zeer passend bij het album… je laat je meesleuren in de fantastiewereld van Tori Amos.

Dit album getuigd van lef, Tori weet heel goed wat ze doet.

avatar van Darkzone
Voor 10 euro de gesealde special edition (2 bonustracks plus dvd) gekocht via Play.com's Trade afdeling en vandaag binnen gekomen.

Aangezien we nu anderhalf jaar verder zijn na het geweldige Abnormally Attracted To Sin (en een maand of 10 na de release van deze cd), werd het voor mij pas tijd om met dit album te gaan beginnen. Aangezien het buiten grauw en grijs is en soms best fris, word het tijd dit album dan eindelijk een kans te geven. 8 oktober ga ik immers naar haar one-off concert met het Nederlandse Metropool Orkest in de HMH, dus een extra reden om aan dit album te beginnen. Dus wie weet gaat dit album mij nog over de positieve streep halen... Mijn eerdere 3* zijn voor Tori-maatstaven natuurlijk niet positief te noemen.

tip_of.yourstar
Darkzone schreef:

Ik ga ook naar dat concert! Natuurlijk is oktober nog lang niet kerst -of wintertijd, maar een aantal nummers van Midwinter Graces zou ik erg graag eens in volle glorie met orkest horen: Pink and Glitter, Winter's Carol en vooral Our New Year. We zullen zien...

avatar van Darkzone
En hoe vond je het optreden? Jaren over gefantaseerd, over gedroomd en dan nu werkelijkheid geworden, echt super! En dan ook nog eens in ons eigen landje!

Ik heb deze cd nu pas 2 weken in huis en ben hem zeker na dit optreden extra aan het luisteren. Word toch wel steeds beter, al hadden er persoonlijk een paar nummers niet op hoeven te staan. Ach ja.

Ik vond het optreden echt tof en vind het terecht dat mijn eerste favoriet van dit album, Snow Angel, ook gespeeld werd. Maar ook Star Of Wonder en zeker Our New Year waren top! Holly, Ivy and Rose was ook wel ok.

Ik zag gisteren dat je op Yessaid post. Ik heb me er gisteren pas op ingeschreven; ik kom zelf al jaren op The Afterglow: http://raspwitch.proboards.com en ontmoet ook heel veel van deze mensen op de dag van concerten en niet alleen uit Nederland of België. En er zijn er ook genoeg die ook op Yessaid komen, maar dat toch minder gezellig vinden.

En op The Afterglow kun je ook heel veel live audio en video terugvinden

tip_of.yourstar
Darkzone schreef:

En op The Afterglow kun je ook heel veel live audio en video terugvinden

Het was een zalig optreden. Ik heb van begin tot einde volop genoten, zelfs bij de nummers die ze herhaalde op het einde. Leuk dat Tori ook aandacht had voor deze Midwinter Graces. Our New Year was een hoogtepunt voor mij. Ik heb ook een account op Afterglow, maar daar post ik maar zelden iets. Ik vind Yessaid net iets gezelliger

avatar van Darkzone
Ik zat langs het linker gangpad, rij 14, dus nog redelijk dicht bij het podium. En mijn 3e stagerun tijdens een concert van haar meegemaakt. Gelukkig dat iedereen ter hoogte van het gangpad bleven en niet voor de stoelen van de eerste rij gingen staan. Zeer respectvol. Ook na afloop een setlist gekregen van een van de mensen van het orkest. Leuk aandenken.

Terug naar dit album.
Ik begin hem steeds meer te waarderen en neig naar een nog hogere waardering. Maar vergeleken met haar andere albums is 4* de max, want niet elk nummer is volledig naar mijn smaak.

Abnormally Attracted To Sin is uitgegroeid tot mijn favoriete album van Tori Amos. Mede daardoor vond ik het doodzonde dat dit album een half later al verscheen en hem daardoor een beetje verbande. Maar nu ik hem een tweede kan heb gegeven, kan ik er alleen maar blij mee zijn en vind ik het niet erg als er komend voorjaar weer een nieuw echt album zal verschijnen, of iets in de trant van The Light Princess (het nummer Comfort and Joy van deze cd is al een nummer van de musical The Light Princess die Tori aan het schrijven is).

Favoriete nummers van dit album:
Star Of Wonder, A Silent Night With You, Holly, Ivy and Rose, Harps Of Gold, Snow Angel, Winter's Carol en Our New Year.

avatar van Madjack71
Allereerst...heh heh...eindelijk een album van Tori zonder dat ik het gevoel krijg dat het ook wel met een half uur minder vooruit kan. Daarnaast vind ik dit Midwinter Graces een van de betere die ze de laatste jaren heeft uitgebracht en een die mij het 'warme deken' gevoel geeft van Little Earthquakes. Hoewel met andere thema's en tuurlijk niet zo hoogstaand is als dat album, vind ik het aangenaam om naar te luisteren...dat kan ook aan het jaargetijde liggen misschien. Hoe dan ook in vergelijking met Scarlett's Walk/The Beekeeper en haar laatste spruit, die eigenlijk allen een te lange speelduur hebben, waardoor de spanningsboog uitgaat als een candle in the wind, zou Sir Elton zingen, is dit een hele verademing.
Haar puurheid heeft ze ingeruild voor allerlei ingrepen ws. en haar stem is minder flexibel als voorheen, maar blijft nog genoeg schoons over, om dit album de waardering te geven die het -vanuit mij- als vroegere liefhebber verdient.

Tori mag met dit album weer op volle rotatie en het blijft lekker

avatar van Twinpeaks
Deze had ik ook nog inderdaad.Seizoensgebonden album ,maar daarom niet minder fraai.Soms schiet Tori helemaal over de top ,maar van haar kan ik het hebben.Het blijft namelijk stijlvol.Niet alles is even goed ,maar als geheel werkt het.Tori kan sowieso bitter weinig kwaad doenlijk min en ook dit is weer voldoende.Niet bijzonder maar voldoende. 3 en halve ster

avatar van SemdeJong
Een album met typiche Ierse invloeden en hier en daar komt er wat kerstmuziek terug. Een mix van Keltisch, Barok en zelfs Big Band. Dit is een prima album voor bij het haardvuur en een glas Bordeaux.