MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Echo & The Bunnymen - The Fountain (2009)

mijn stem
3,24 (52)
52 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Ocean Rain

  1. Think I Need It Too (3:41)
  2. Forgotten Fields (3:47)
  3. Do You Know Who I Am? (2:52)
  4. Shroud of Turin (4:11)
  5. Life of 1,000 Crimes (3:23)
  6. The Fountain (4:02)

    met Chris Martin

  7. Everlasting Neverendless (3:08)
  8. Proxy (3:15)
  9. Drivetime (4:12)
  10. The Idolness of Gods (4:26)
totale tijdsduur: 36:57
zoeken in:
avatar van aERodynamIC
4,0
Ook al doet Chris Martin weer mee (op het solo album van McCulloch Slideling was ie ook al te horen), ook al is Echo & the Bunnymen misschien meer pop aan het worden en klinken ze toegankelijker dan in hun begintijd; ik heb er wel weer zin.
Ik heb ook niet zo'n moeite met die latere albums, die zijn gewoon van een andere orde maar wel degelijk zo slecht nog niet.

avatar van djarend
3,5
Helemaal mee eens, ben benieuwd of McCulloch nog beetje bij stem is

avatar van freddze
3,5
The Idolness of Gods schijnt alvast een knaller van een nummer te zijn!

avatar van TerryA
ze waren gisteren avond live op BBC2 tijdens de nieuwe aflevering van "Later With Jools ..." en wordt a.s. vrijdag avond weer herhaald
IK vond ze redelijk maar vond ook dat Ian`s stem nu een beetje naar Neil Diamond klonk!!

avatar van aERodynamIC
4,0
Een tijdje terug werd er een topic geopend waarin je Echo & the Bunnymen-albums in favoriete volgorde mocht neerzetten maar let wel: alleen de eerste 4.
Zelf gaf ik te kennen dat topic onnodig te vinden omdat er al een topic bestond waar je je top zoveel van deze band kon plaatsen.
Blijkbaar vonden velen het toch nodig om een apart topic in stand te houden waar alleen die eerste 4 aan bod kwamen.
In mijn ogen een beetje 'puristen-werk' in het kader van 'vroeger was alles beter'.
Verder kon het me allemaal niet zo veel schelen en omdat ik ook niet vies ben van het latere werk (What Are You Going to Do with Your Life? krijgt 4,5* van mij) besloot ik het gewoon te laten bij een volledig lijstje van wat toch wel een zeer geliefd bandje is van mij.
Ja, als we blijven vergelijken kunnen we tot in het einde der dagen concluderen dat het nooit meer als toen zal worden en op zich is daar ook niks mis mee: ieder zijn of haar ding.
Ik merkte ook dat ik als groot Ocean Rain-liefhebber (het album is onlangs naar een 11e plaats gezakt in mijn toplijst door toedoen van The Smiths) ietwat afweek t.o.v. de liefhebbers van het oudere werk.

En dan verschijnt daar nu het 11e album van Echo & the Bunnymen (Reverberation meegerekend) en ik verwacht dat de kritieken wel weer van hetzelfde laken een pak zullen zijn: nee, het is niet meer als vroeger.
Wat is het dan wel? Ik denk dat ze de lijn van het vorige album Siberia vrolijk voort zetten met veel ongecompliceerde rocksongs met een pop-inslag. Twinkelende gitaarpartijen, catchy nummers en de ietwat rasperig klinkende stem van Ian McCulloch die ondanks de zeer lichte slijtage (als ik het zo mag noemen, of verbeeld ik me dit gewoon?!) en dan hebben we The Fountain kort samengevat.
Puristen die voor de eerste 4 gaan zullen er hun schouders wel over ophalen en degenen die daarna ook zijn blijven aanhaken krijgen er gewoon een prima album bij dat niet te boek zal staan als het beste wat 2009 te bieden heeft maar dat zeker veel luisterplezier kan schenken aan veel muziekliefhebbers waarvan ik er eentje ben.
Op een Ocean Rain deel 2 zat ik toch al niet meer te wachten

avatar van freddze
3,5
aERodynamIC schreef:
Puristen die voor de eerste 4 gaan zullen er hun schouders wel over ophalen [...]

Soms ben ik wel eens een purist, maar bij dat soort puristen hoor ik alvast niet
Met uitzondering van het album zonder Ian McCulloch (Reverberation dus) kan ik alle platen van ná 'Ocean Rain' ook enorm smaken. Allemaal krijgen ze van mij 4 glitters!..

Bij mij is 'Flowers' echter de favoriet. Diegenen die 'm nog niet zouden kennen raad ik aan om maar eens naar deze parel te luisteren!..

En denk trouwens dat Chris Martin in 1997 heel goed naar 'Evergreen' heeft geluisterd.
En nu zal hij gedacht hebben, "If you can't beat them, join them"
Naar het nummer The Fountain ben ik dus nog het meest benieuwd.
En uiteraard naar de aangekondigde knaller The Idolness of Gods.
De single Think I Need It Too kan je al integraal beluisteren via hun site.

//edit (0:50 uur): Heh? Voorwaar al twee stemmers! Is hij al te koop dan? Er staat hier pas vanaf 12 okt. 'k Ben dan wel benieuwd naar je recensie, aERo! Want die komen altijd in grote lijnen wel overeen met wat ik er van denk ..

avatar van aERodynamIC
4,0
freddze schreef:
Ben dan wel benieuwd naar je recensie, aERo! Want die komen altijd in grote lijnen wel overeen met wat ik er van denk ..

Ehm................. die staat toch gewoon boven dit bericht van jou (of bedoel je een recensie per track? Die maak ik niet altijd zo namelijk )

En nee, nog niet te koop maar wel te pindakazen.

avatar van freddze
3,5
aERodynamIC schreef:
(of bedoel je een recensie per track? Die maak ik niet altijd zo namelijk )

Nee? Oei, jammer dan. Was wel benieuwd naar je favorietjes...

Maandagmorgen rol ik alvast mijn slaapzak uit aan de deuren van de Fnac

avatar van aERodynamIC
4,0
Die favorieten zijn moeilijk aan te wijzen simpelweg omdat ze er voor mij niet op staan. Het album heeft geen echte uitschieters.
Ik snap alleen niet zo goed waarom afsluiter The Idolness of Gods zo'n knaller zou moeten zijn voor jou. Het is een prima nummer hoor, maar een knaller? een hoogtepunt van het album?
Juist door de gelijkmatigheid lukt het me niet een track voor track beschrijving te maken bij dit album. Het is gewoon vrolijke pop-rock (ja, een opmerkelijke term bij deze band maar ik kan er niet meer van maken eigenlijk).
Licht, luchtig en makkelijk in het gehoor liggend. Ik snap best dat veel mensen die dol zijn op het oude werk er daardoor niet veel mee kunnen.
Ik raad Coldplay-liefhebbers aan om dit album eens te beluisteren en te horen waar meneer Martin de mosterd vandaan haalt en ik denk zelfs dat ze dit album prima weten te waarderen.
Misschien niet leuk te horen voor de oudere fans maar het is niet anders en zelf kan ik daar niet mee zitten eigenlijk.
Zelfs mijn partner neuriede al heel snel de nummers mee en ik riep heel hard 'dat het niet veel gekker moest worden'

avatar van nightfriend
2,5
Op basis van wat ik tot nu toe gehoord heb zeker geen sensationele plaat. Inderdaad een voortzetting van Siberia. Daar staan best een aantal hoogtepunten op (Parthenon drive, In the margins, Siberia) maar als geheel voor mij toch wel te veel mainstream.
Op Flowers was de sound toch een stuk origineler, en de liedjes waren meer avontuurlijk. Die lijn is kennelijk losgelaten en dat is jammer.

avatar van deric raven
Ze doen hun naam eer aan.
Duidelijk een echo van hun oude werk deze herhalingsoefening.
Het knalt gewoon nergens in deze bodemloze put.

avatar van joko16
Vrijdag 9-10 waren ze te gast bij Jools Holland op BBC tv.
Naast de Cutter speelden ze ook een nieuw nummer wat ik echt supergoed vond!

avatar van freddze
3,5
aERodynamIC schreef:
Ik snap alleen niet zo goed waarom afsluiter The Idolness of Gods zo'n knaller zou moeten zijn voor jou. Het is een prima nummer hoor, maar een knaller? een hoogtepunt van het album?

Ik had dat ergens gelezen, maar waar 'Think I Need It Too' is te horen op hun website en dat vind ik alvast prachtig!

Heb het album zelf nog altijd niet gehoord. Vandaag geen tijd gehad om naar de platenboer te gaan, maar ondanks de wat mindere kritieken hier, ga ik er toch weer naar op zoek. Is een van de enige bands (samen met Depeche Mode, The Cure en Nick Cave) alles gewoon van in huis wil hebben.

avatar van titan
3,5
titan (crew)
Als geheel is deze nieuwe E&TB iets minder dan zijn voorganger Siberia (want iets minder scherp en iets gladder), maar sinds de hereniging in 1997 is dit toch maar mooi hun 5e puike album op rij en dat kun je van tijdgenoten als Simple Minds en The Cure niet zeggen. Ik ben er blij mee.

avatar van Fairy Feller
3,0
Heb m nu al de hele middag opstaan. Klinkt erg lekker. Moet wel zeggen dat EATB wel steeds meer gaan klinken als de bands die geinspereerd zijn door EATB...als je begrijpt wat ik bedoel.
Voorlopig zeker 3.5 ster.

avatar
krelis
Siberia spreekt me iets meer aan. Maar vooral vanwege de nrs 1,2, 4 en 6 waar ik de typische eatb sound herken, 3,5 ster. Misschien een groeiplaat en worden het er nog 4?

avatar van TEQUILA SUNRISE
3,5
Vandaag gekocht, klinkt na 1 luisterbeurt vertrouwd, maar hoor ik daar wat slijtage aan Ian zijn stem??
Tevens vind ik de heerlijke gitaarsound van Will Sergeant minder prominent aanwezig dan op voorgaande albums.
Paar keer beluisteren en ik kom met mijn oordeel.

avatar van Erwin.c
4,0
Klinkt mij als een mix van echo en een solo uitstapje van Ian.
De nummers die door Ian zijn geschreven zijn ook wat gitaarlozer.
leuk album.

avatar van lazerus
Nou dit klinkt wel heel erg als Moke.
Ik had toch wel meer van Echo & de Konijnenmannen verwacht,
beetje een tegenvaller..

avatar
beaster1256
ja, een voltreffer is het weer niet , ik stop met het kopen van nieuwe albums van hen en draai liever hun eerste 3 die veel beter zijn !

avatar van barrett
3,0
Dat klopt deze plaat klinkt maar platjes in vergelijking met het oudere werk...

avatar van TEQUILA SUNRISE
3,5
Toch typisch een geval van hoe meer draaien hoe beter ie wordt.
Nu meerdere malen beluisterd en behalve het titelnummer en Proxy ( niet slecht, maar ook niet hoogstaand ) vind ik de nummers weer erg goed.
Vooral de opener & Forgotten Fields springen er wat mij betreft uit.
En Lazerus: dit klinkt niet erg als Moke, maar Moke klinkt erg als de Bunnymen.
Wie is door wie beinvloedt??

avatar van lazerus
@TEQUILA SUNRISE..
Duh!

avatar van nightfriend
2,5
@lazerus: op zo'n reactie zit niemand te wachten. Je krijgt gewoon inhoudelijke kritiek op jouw mening. Geef dan een inhoudelijke reactie terug of reageer niet.

avatar van lazerus
@nightfriend,
duh is bedoelt als in, goh, joh je meent het,
dat is ook niet wat ik bedoel.
Ironie is u wellicht onbekend!?
Zo was m'n eerste post bedoelt namelijk.
Kennelijk ben je ook niet bekend met het
woordje Duh? Die knipoog erbij was om te
zorgen dat het niet 'negatief' of te bijdehand
overkomt.
Maar goed, kennelijk haal je dat er niet uit...
Hopelijk kan deze inhoudelijke reactie op je
post meer je goedkeuring verdragen?

Verder is de reactie van Tequila Sunrise
ook wel erg inhoudelijk, uitgediept en
beschouwend van aard.
Mijn excuses dat ik veronachtzaamd hebt
daar niet verder inhoudelijk op te reageren.

avatar van nightfriend
2,5
lazerus schreef:
@nightfriend,
duh is bedoelt als in, goh, joh je meent het,
dat is ook niet wat ik bedoel.
Ironie is u wellicht onbekend!?
Zo was m'n eerste post bedoelt namelijk.
Kennelijk ben je ook niet bekend met het
woordje Duh? Die knipoog erbij was om te
zorgen dat het niet 'negatief' of te bijdehand
overkomt.
Maar goed, kennelijk haal je dat er niet uit...
Hopelijk kan deze inhoudelijke reactie op je
post meer je goedkeuring verdragen?

Verder is de reactie van Tequila Sunrise
ook wel erg inhoudelijk, uitgediept en
beschouwend van aard.
Mijn excuses dat ik veronachtzaamd hebt
daar niet verder inhoudelijk op te reageren.


Tsjonge, er zit nog best veel inhoud in zo'n drieletterig woordje! Mijn excuses dat ik dat niet in 1 keer doorhad. Maar, even serieus nu, ik begrijp dat je niet bedoelde dat Moke E&B heeft beinvloed. Je bedoelt alleen maar dat ze afgezakt zijn naar het niveau van Moke. Dat is een respectabele mening wat mij betreft, maar ik ben het er op basis van wat ik gehoord heb niet mee eens.

avatar van deric raven
Het laatste album van Moke neigt meer naar de oude E&B dan dit album.
Maar het oude nivo van E&B is door beide bands blijkbaar niet te halen.

avatar van lazerus
Nope, dat is niet wat ik bedoel.
Ik ben niet bekend met het complete werk van E&B,
dit is mijn eerste kennismaking en het is toch wel heel
duidelijk dat Moke hier heel erg door beïnvloed is.
Zou bijna zeggen dat Moke een coverband is van E&B,
alleen dan met eigen nummers.

avatar van nightfriend
2,5
Dat ze door E&B zijn beinvloed is wel duidelijk inderdaad; dat zullen ze zelf ook niet ontkennen. Ik vind het dan wel meer aansluiten op de nieuwere E&B albums; maar eigenlijk ook op het vijfde album van E&B. Van de tegendraadsheid van het oude werk is daarop al weinig meer terug te vinden.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Waar is Chris Martin juist te horen op het titelnummer? Ik hoor dit keer zelfs geen backings doorsijpelen zoals bij "Sliding" indertijd.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 05:06 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 05:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.