Moss - Never Be Scared / Don't Be a Hero (2009)

Label: Excelsior

1. Never Be Scared (1:48)
  2. I Like the Chemistry (3:42)
  3. Apparatos (4:50)
  4. The Comfort (3:21)
  5. Angry Young Man (4:29)
  6. I Apologise (Dear Simon) (3:19)
  7. Don't Be a Hero (4:42)
  8. New Arms (3:50)
  9. The Brick Moon (5:46)
  10. Silent Hill (5:32)
  11. Sing Along (2:25)
avatar van Doc
Doc
WJW schreef:
De beste cd van Nederlandse bodem van dit jaar?

Barend G schreef:

Met afstand! En meteen ook van diverse buitenlandse bodems!

Hmm...... misschien wordt het dan eens tijd voor een grondig bodemonderzoek

waarom kan ik die cd nergens vinden!!!?

avatar van Chronos85
In Amsterdam ligt ie in elke fatsoenlijke platenzaak, ik weet niet hoe het daarbuiten is...

avatar van djarend
In Breda ligt in ieder geval ook in een fatsoenlijke cd winkel en komen ze er zelfs optreden, pas in december, maar toch

Gisteren aangeschaft na het album al verschillende keren op de luisterpaal te hebben gehoord. Zat een paar weken tussen, maar ook nu was ik weer overdonderd door deze cd. Mag gerust een halfje bij.

avatar van Mctijn
Na 1 luisterbeurt vind ik de score niet geheel terecht. (4,22 neigt naar een meesterwerkje). Zo geniaal vind ik hem niet, maar slecht klinkt het allerminst. Het klinkt in mijn oren als een combinatie van Beach Boys en Vampire Weekend. Fijne popnummers, maar zonder verrassingen.

Eindelijk heb ik m gevonden (free record shop en van leest hebben in mn ogen echt afgedaan) in een klein muziekwinkeltje in tilburg
Na een paar luisterbeurtjes moet ik zeggen dat ik het echt een top plaat vind! vooral de 2 openingsnummers en New Arms zijn tot nu toe favoriet. En ik zit nu al met het deuntje van I like the chemistry in mn hoofd zeker aan te raden.
met vlagen doet het me denken aan voicst.
Dat kan ook alleen een compliment zijn natuurlijk

avatar van OmeWillem
Coldplaying schreef:
met vlagen doet het me denken aan voicst.
Dat kan ook alleen een compliment zijn natuurlijk

Voor Voicst zeker, voor Moss niet.

avatar van Barend G
@OmeWillem: hear, hear!

BPDD
Ik draai hem tamelijk plat de laatste weken, hij begint uit te groeien tot een top-5 kandidaat voor dit jaar.
Qua beoordeling zweef ik ergens tussen 4* en 4.5*, als de laatste twee nummers nog wat beter gaan vallen zal ik op de laatstgenoemde beoordeling uitkomen.
Live ook een aanrader.

OmeWillem schreef:

Voor Voicst zeker, voor Moss niet.

daar heb je dan ook weer gelijk in
na een paar luistersessies ga ik m echt steeds beter vinden

Antagoon
Erg goede plaat. Lekker afwisselend, maar vormt toch een geheel. Bijna allemaal topnummers, alleen laatste nummer vind ik nietszeggend. Voorlopig 4*

avatar van Outlaw104
Sinds "The Serenes" niet meer zo enthousiast geweest over een Nederlandse band, al kwam "This Beautiful Mess" in de buurt.

Outlaw104 schreef:
Sinds "The Serenes" niet meer zo enthousiast geweest over een Nederlandse band

Ook voor mij geldt dat ik sinds lang niet meer zo enthousiast ben geweest over een Nederlandse band. De Dijk met Brussel volgens mij, dat is toch even geleden.

Waar zit 't 'm in? Vooral omdat we naar mooi gecomponeerde liedjes zitten te luisteren. Het voorbeeld op deze plaat van wat je normaal krijgt bij Nederlandse bands is de titeltrack Don't Be a Hero. Klinkt best leuk, maar meer ook niet: het is vrij oppervlakkige pop. Een beetje zoals Johan 4 klonk en mij tegenviel.
De meeste andere nummers op deze cd zitten echter heel wat minder simpel in elkaar en sommige zijn gewoon erg goed. Favorieten zijn I Like the Chemistry, Angry Young Man, I Apoligise & New Arms.

Ook de uitvoering is goed. De zangstem is mooi, maar ik vind vooral de gitaren erg sterk op dit album Je kan dat bijvoorbeeld goed horen op The Brick Moon, nog een fraaie track trouwens. Die wordt weer gevolgd door Silent Hill: een heel stemmig nummer en een sterke afsluiting van dit album. Erg mooi hoor allemaal!
Dit album is ook nog eens een groeier. In eerste instantie leek mij de waardering van meer dan 4,0* gemiddeld wel erg hoog, maar na een aantal keren draaien neig ik ook naar 4,5*.

avatar van OmeWillem
west schreef:

Waar zit 't 'm in? Vooral omdat we naar mooi gecomponeerde liedjes zitten te luisteren..

Bij deze plaat in vergelijking met het debuut is het allemaal een stuk uitgekleder en meer straight-forward in mijn ogen. Als je mooie composities zoekt en meer arrangementen, dan kan ik je zeker het debuut aanraden. Die is in 2007 onterecht ondergesneeuwd maar bevat minstens net zulke mooie composities als deze. Het verschil is dat deze meer elektrische gitaren bevat en het debuut wat meer akoestische gitaren en hier en daar een orgeltje. Kwestie van smaak, maar probeer het zeker een keer! Hij ligt voor een prikkie bij de betere platenboer.

avatar van Ward
Ik heb normaal echt niks met Nederlandse bandjes (Spinvis en De Jeugd van Tegenwoordig daar gelaten) Maar ik moet toegeven dat dit een lekker plaatje is. Waar ik bij de eerste twee nummers nog niet echt enthousiast ben (klinkt teveel als de doorsnee Nederlandse 'kwaliteits'-pop/rock), volgen daarna toch stuk voor stuk sterke nummers. Mooi aanstekelijk en een heerlijk weidse sound.

herman schreef:

Ze doen me zelfs een beetje denken aan bands als The Shins en Vampire Weekend, maar dan wel met een eigen geluid. Zal het debuut ook eens opzoeken.

Die vergelijking met Vampire Weekend heb ik nu al vaker gehoord en gelezen, maar die mis ik echt volledig. Oké, in Apparatos en I Apologise hoor je een exotisch ritme, maar verder zie ik bar weinig overeenkomsten met de superheldere, puntige Afrika sound van VW. Ik vind het meer overeenkomsten hebben met Amerikaanse indierockbands als Band of Horses en (die je imo wel terecht noemt) The Shins. Maar erg genietbare plaat met als hoogtepunten I Apologise, Angry Young Man en het Ride-achtige Silent Hill. Een kleine 4* lijkt me wel op zijn plaats.

avatar van Outlaw104
Hè jammer, dat is me net te ver weg.
Hopelijk komen ze binnen afzienbare tijd eens in bijvoorbeeld Het Bolwerk te Sneek.
Dat is nog wel te befietsen.

OmeWillem schreef:

Bij deze plaat in vergelijking met het debuut is het allemaal een stuk uitgekleder en meer straight-forward in mijn ogen. Als je mooie composities zoekt en meer arrangementen, dan kan ik je zeker het debuut aanraden..... Het verschil is dat deze meer elektrische gitaren bevat en het debuut wat meer akoestische gitaren en hier en daar een orgeltje. Kwestie van smaak, maar probeer het zeker een keer!

Hé dat is ook grappig: dat was ik nou net gaan doen. Ik moet zeggen dat ik duidelijk voor dit album ga. Niet alleen vanwege mijn voorkeur voor deze elektrische gitaren in vergelijking met de akoestische van dat album. Ook omdat naar mijn idee juist de composities op dit album meer lagen hebben en die van hun debuut meer eenvoudige (best aardige) popsongs zijn. Ik vond het niveauverschil opvallend. Zo zie je. Maar het was wel een goede tip!

Met Anne Soldaat de beste nederpopplaat van 2009! Hulde voor deze Amsterdamse groep.

avatar van djarend
Jammer dat jullie niet zijn komen fietsen naar Breda, wat een band en live helemaal top zeg. Ze hadden er duidelijk zin in en blaasde het volle café vol overtuiging omver (oh jee, gelukkig dat jullie niet zijn gekomen, konden niet veel mensen meer bij) . Geef de plaat meteen een half sterretje erbij

WiTRuS
Joh komt dit uit Nederland???? Zojuist pas ontdekt.... Wat een plaat...

Eerste paar nummers deden me een beetje denken aan Fleet Foxes

avatar van Sunderland
Ik vind dit een aardig plaatje, maar meer ook niet. Echter I Like The Chemistry is voor mij de single van 2009!

avatar van midnight boom
midnight boom schreef:
heb hem net gekocht, ben zeer benieuwd!

weet je hij is prachtig!

avatar van VanDeGriend
Inmiddels niet meer relevante berichten verwijderd

avatar van Hendrix4live
Dit was zeker een verassing voor mij. Mooi Nederlands album. Hier gaan we zeker meer van horen. I Apologise (Dear Simon) vind ik het allermooiste.

4**** (voor nu).

west schreef:

Neigt inderdaad een beetje naar Explosions in the Sky daar en dat is voor mij een groot compliment. Erg blij dat ik deze cd heb leren kennen en ook voor mij alvast een van de sterkste albums van dit jaar. Ik zet 'm voorzichtig nog even op 4* totdat ik 'm (nog) vaker geluisterd heb.

avatar van Chronos85
KindaMuzik - Video: Moss - Moss op Noorderslag

Stukje van het optreden op Noorderslag, plus interview.

avatar van nognooit
Wel een leuk album, maar niet erg bijzonder.
Het is allemaal wat tam en binnen de lijntjes. Angry Young Man is dan nog de echte uitschieter, vooral door de zang die dan wat los komt.

avatar van Cor
Cor
Nou, dit is toch echt wel bijzonder. Onnederlands goed. Prachtige, gevarieerde songs met mooie overgangen, goed gezongen en een kraakhelder geluid. Heel speciaal, 2 nederlandse topplaten in 1 jaar. Want samen met de laatste van Anne Soldaat is dit echt gewoon klassewerk.

avatar van Manuel
Die achtergrond in ''The Comfort'' is ook zo vet..