Richard Hawley - Truelove's Gutter (2009)

Label: Mute

1. As the Dawn Breaks (4:36)
  2. Open Up Your Door (4:43)
  3. Ashes on the Fire (4:25)
  4. Remorse Code (9:51)
  5. Don't Get Hung Up in Your Soul (4:17)
  6. Soldier On (6:51)
  7. For Your Lover Give Some Time (5:38)
  8. Don't You Cry (10:44)
johan69
prachtig prachtig prachtig!

avatar van Philipstown
Geweldige plaat, de man is een held in Engeland, maar krijgt in Nederland vreemd genoeg niet of nauwelijks aandacht.
Mooie stem, prachtige arrangementen, originele instrumentatie en songs die je meteen raken. Ik zou hem heel graag eens ' live' zien in concertzalen als Carré of Muziekcentrum Frits Philips. Wie haalt hem naar Nederland?

avatar van bone machine
bone machine (crew)
"Open up your door" is meesterlijk, doet me wat denken aan
"the ocean" van Cole's Corner uit 2005. In zijn geheel een erg mooi album.

avatar van Jasper
Mijn favoriet is Soldier On. Ik dacht al tijdens het beluisteren van het nummer, zal hij nog gaan uithalen of niet, en hij doet het op een meesterlijke manier. Prachtig!

Kosinski
Wat een prachtig album.
Om stil van te genieten.

Raymond.
Niet alleen het album van 2009, ook het beste album wat de afgelopen 5 jaar is uitgekomen. Soldier On en Open Up Your'e Door zijn al genoemd, maar Remorse Code nog niet. Wauw wat een nummer. Om stil van te worden....

avatar van Broem
Werkelijk een fantastisch mooi album. Wat een strot gecombineerd met gave arrangementen heeft deze artiest. Een genot om naar te luisteren. Typisch zo'n album wat je voorlopig niet meer los laat. Alle nummers zijn raak. Zeldzaam goed.

avatar van likeahurricane
Inderdaad een prachtig album, live in de Melkweg

Soldier On

Open Up Your Door

Remorse Code

BrotherJohn
In het titelnummer van het nieuwste album van de Manic Street Preachers, genaamd Rewind the Film, contrasteert de schelle stem van Manics-zanger James Dean Bradfield op prachtige wijze met de wat zwaardere stem van gastartiest Richard Hawley. Een stem die me meteen deed denken aan het Elbow-nummer The Fix (van Seldom Seen Kid), waar hij ook gastartiest blijkt. De herkenbare stem gaf genoeg aanleiding om eens een album van de man zelf te horen, met een gemiddelde van 4,05* is dat deze geworden, en hij bevalt uitstekend.

Qua sfeer en beleving voert het luisteren naar dit album me naar de luisterbelevenissen van Bavarian Fruit Bread, ook al wordt dat gezongen door een vrouw. Een zelfde soort van trage natuurlijk klinkende laidback pop van hoogstaand niveau, omlijst door een dun alternatief randje... misschien een wat vergezochte associatie, maar bij luisteren naar dit album krijg ik ook steeds weer zin in dat album.

Favoriet hier is Remorse Code, lekker dat dat nummer bijna 10 minuten duurt en ook de solo-gitaar alle ruimte krijgt.

avatar van Julian McArthur
Ik heb deze wonderlijke artiest leren kennen via het nummer Open up your door. Sindsdien ben ik die hard fan. Topartiest

avatar van Broem
De blindganger van vanavond. Random aangetikt op mijn iPad en heerlijk genoten van een stem die zijn weerga (bijna dan) niet kent. Wat een plaat en eigenlijk een 5* kandidaat Heb me echter voorgenomen om na meer dan 2 glazen wijn geen aanpassingen meer te doen. Och...of wel. Ik pak er nog eentje en denk er nog eens over

avatar van Shangri-la
Broem hij heeft betere platen gemaakt, luister eens naar Coles Corner of zijn nieuwste worp. Deze is ook goed maar in mijn ogen een stuk minder dan genoemde platen.

avatar van Lura
Shangri-la schreef:

Smaken verschillen, het blijft ten slotte muziek, maar ik vind dit toch wel zijn mooiste, met als goede tweede zijn laatste album.

avatar van Shangri-la
Tja over smaak kan inderdaad moeilijk getwist worden, maar het beste is natuurlijk luisteren. Tenslotte zijn bijna al zijn platen de moeite waard.

avatar van Broem
Ken maar 2 albums van hem en ga zeker wat meer materiaal beluisteren. Al die releases ook...'t is niet bij te houden.

avatar van Deranged
Gewoon een toffe vent met een donkere bril.

avatar van Deranged
En ook deze naar de volle mep.

Net als Hollow Meadows een nagenoeg perfect album.

In deze stijl op dit moment is deze man zo ongeveer onovertroffen wat mij betreft.

Nummers als Open Up Your Door, Soldier On en Remorse Code.

Buitengewoon uitermate voortreffelijk.

BrotherJohn
Om voor de naderende winter ook wat aardsere muziek in haar voornamelijke zweverige (new age) collectie aan te brengen, deze vandaag cadeau gedaan aan mijn moeder. Ik had haar voorbereid op een moderne versie van Sinatra, maar na een keer geluisterd te hebben legde zij zelf liever een link met Engelbert Humperdinck - ook prima.

Dit mijn favoriete album van Richard Hawley. Hiermee heeft hij bij mij helaas wel de lat zo hoog gelegd dat de albums die tot nu toe hierna verschenen mij minder konden bekoren. Nooit slecht en best aangenaam, maar niet zo goed als dit fantastische album.

avatar van Deranged
Deze mensen missen in mijn optiek de bezieling om gestalte te geven aan een liefdesbrief van dit kaliber.

Denk niet dat ie deze nog gaat overtreffen. Voor mij zijn beste uiteindelijk.

Hier staan echt een paar voortreffelijke liefdesliedjes op.

avatar van davevr
Goed maar in mijn ogen net niet het briljante van Coles corner.
Maar wat een mooi soort Springsteen-achtig gedoe is dit. Niet muzikaal natuurlijk, dit is orchestraal, zacht, mooi, warm, spaars zelfs, hij is hier een crooner maar ze zingen over dezelfde zaken, de tristesse van achtergelaten te worden, de kleine dorpjes, een gat in kledij dat herstelt wordt, liefde en dan dit er opeens in smokkelen

You're the one who's seen
The darkness on the edge of town
You're the one my arm's around

Schoon