Guns N' Roses - Live Era '87-'93 (1999)

Label: Geffen

1. Nightrain (5:19)
  2. Mr. Brownstone (5:41)
  3. It's So Easy (3:28)
  4. Welcome to the Jungle (5:08)
  5. Dust N' Bones (5:01)
  6. My Michelle (3:52)
  7. You're Crazy (4:45)
  8. Used to Love Her (4:05)
  9. Patience (6:42)
  10. It's Alright (3:07)
  11. November Rain (12:30)
  12. Out Ta Get Me (4:37)
  13. Pretty Tied Up (5:28)
  14. Yesterdays (3:54)
  15. Move to the City (8:07)
  16. You Could Be Mine (6:06)
  17. Rocket Queen (8:26)
  18. Sweet Child O' Mine (7:28)
  19. Knockin' on Heaven's Door (7:31)
  20. Don't Cry (4:44)
  21. Estranged (9:48)
  22. Paradise City (7:22)
  23. Coma * (10:48)
totale tijdsduur: 2:13:09 (2:23:57)
avatar van gigage
Nou ben ik niet zo'n kenner van de Stones maar flashpoint heb ik toevallig wel. Zo te zien valt er meer te genieten op jouw aanbeveling. Leuke tip.

avatar van ricardo
Heb deze vandaag toch maar gecheckt, koste maar een tientje, en aangezien het 2 cds betreft vind ik dat vandaag de dag een redelijk bedrag.

Er is veel kritiek hier over de geluidskwaliteit, en dat heeft mij lang weerhouden om deze in huis te halen.

Meestal heb ik van een band liever een live album dan een studio album.

Heb de eerste cd beluisterd en vind vooral de drums heerlijk direct klinken. De gitaar van slash is iets minder hard op deze plaat gezet. Vind maar 2 dingen tegenvallend en dat is het begin van mr brownstone en dat je de stem van axl op patience nauwlijks hoort. Toen heb ik de speler iets minder hard gezet en toen vond ik het meer kloppen. Mr brownstone heeft zo,n bijzonder begin op de studio plaat, maar hierop hoor je alleen maar drums en meer niet.

Al met al is cd 1 mij enorm meegevallen, en zal dadelijk de 2 ook nog even beluisteren.

Vind wel dat deze live versies van appetite for destruction niet kunnen tippen aan de veel betere studio versies.

Leuke liveplaat voor erbij, maar niet essentieel om lekker de muziek van de guns eens te luisteren.

avatar van ricardo
De tweede cd heb ik nu ook beluisterd, maar die is kwalitatief nog net iets beter dan de eerste denk ik.

Ben blij met mijn aankoop, en denk dat ik hiermee op de ipod dadelijk wel lekker kan hardlopen.

avatar van jailhouserocker1
Gewoon een lekkere live-cd. Niet super, maar zeker ook niet slecht. Nou kan iedereen wel gaan zeuren over de geluidskwaliteit, maar als het in elkaar geknutseld is, zoals heel veel live-albums, dan is het ook weer niet goed. Dit album laat gewoon horen zoals de band was, niet meer en niet minder. Wat mij betreft was dit gewoon een topband waarvan ik het erg jammer vind dat ze niet meer bestaan in deze samenstelling. Ik denk niet dat we het nog gaan meemaken dat een hardrockband zo groot wordt als Guns.

En zo was het 7 juli 2017 en zag ik in Parijs toch echt weer Guns N Roses weer in de (bijna) originele samenstelling. Fantastisch was het! Als je naar deze 2CD luistert valt in vergelijking met nu op dat sommige songs, zeker op CD1, wat rommeliger klinken. CD2 is beter, helemaal vanaf Rocket Queen. De langere versies, met extra solo's en improvisaties en een strakke steengoede band hoor je in 2016 een concert lang. Het geluid van deze CD is ook niet altijd even goed, live staat het in 2016 als een huis.

avatar van Vince vega
Bedoel je ipv 2016 niet 2017 west?
Of ben je een jaar kwijt? ?

Vince vega schreef:
Bedoel je ipv 2016 niet 2017 west?
Of ben je een jaar kwijt? ?

Ik ben nog steeds van slag van dit concert.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Mooi overzicht van de liveshows van Guns eind jaren '80, begin jaren '90. Gaaf om te horen hoe sommige nummers schitterend worden verbouwd door de heren. Neem bijvoorbeeld Move to the City waarbij de blazers het nummer laten swingen of de funky versie die ze spelen van Rocket Queen. Axl is ook fantastisch bij stem; wat kan die man uithalen! Alleen bij Sweet Child 'O Mine lijkt hij het wat te laten liggen.

Grote minpunt is natuurlijk dat het niet 1 volledige show is. Iemand een verklaring waarom dat nooit is uitgebracht?

gemaster schreef:

Nee.

Na 12 jaar toch mijn gelijk halen Live Era '87–'93 - Wikipedia - en.wikipedia.org

avatar van gemaster
Eddie schreef:

Staat toch duidelijk dat Knockin' on Heaven's Door komt van het concert op Wembley?

avatar van Eddie
Ok zie het ja, ik dacht dat het over november Rain ging. Dan geef ik na 12 jaar mijn ongelijk toen

1,5
Deze CD is verschrikkelijk nep. Een heleboel zanglijnen zijn in 1998 helemaal opnieuw ingezongen en sommige nummers zijn van 2 verschillende locaties. Echt een gedrocht van een live CD. Gelukkig zijn er een heleboel bootlegs die beter klinken en echt live zijn.

RNRS001 schreef:

Verklaar u nader. Ik zal niet zeggen dat dit de ‘unleashed in the east’ van GnR is. Het rammelt aan alle kanten, dat klopt. De meeste nummers zijn van de UYI tour, dat is bekend. Ik heb alleen nooit eerder gehoord dat er delen opnieuw zijn opgenomen (kan er ook nergens wat over terug vinden) Gezien het feit dat de band op sterven na dood was lijkt me dat ook niet waarschijnlijk. Deze plaat is op initiatief van Geffen uitgebracht, ik meen mij te herrinneren dat de band hier juist weinig bij betrokken is geweest.

Eddie schreef:

Grote delen van de met name vocals zijn opnieuw ingezongen in 1999. Goed te horen op bijvoorbeeld Estranged waar ergens nog wat van de 'oude' vocals doorklinken.

Zeker als je bekend bent met de betere bootlegs herken je 'Axl 1999' en de vroegere Axl.

Ook is er een en ander aangepast aan de instrumentatie; bijvoorbeeld de bas het begin van Sweet Child O'Mine de bas.

En als terzijde, aan Unleashed in the East is ook het nodige gesleuteld. Ik haal dit vanochtend van Wikipedia: To what extent the album was really live remains a matter of contention, with the album sometimes being called Unleashed in the Studio.[4] Years later, after he had left Priest, Rob Halford noted in various interviews that the music was indeed live, but that his vocals had been ruined in the original recording and were later dubbed in a concert-like studio setting.[6]

morketronen schreef:

Het zal allemaal wel ‘te horen’ zijn, dat geloof ik best, dat er gesleuteld is geloof ik ook best. Maar ik kan nergens iets geloofwaardigs terug vinden over het opnieuw opnemen van vocals of andere partijen. Behalve een hoop mensen op forums die elkaar gelijk geven vind ik niks van een producer of bandlid die er iets zinnigs over zegt. als ik overigens alle stukken die op de verschillende forums vind bij elkaar optel dan is de plaat bijna compleet in de studio opgenomen ?

Van Unleashed inderdaad bekend, en ook door Halford erkend, dat de vocals compleet geruïneerd waren in de originele opnames.

avatar van Brunniepoo
Een beetje een rommetje is het wel. De eerste helft vind ik niet echt de moeite waard, met vooral uitvoeringen die niet zoveel toevoegen aan de studioversies en bovendien met een geluidskwaliteit die ook niet echt top is. Daarbij vraag ik me toch echt af of er in die hele tour nou echt geen uitvoering van November Rain is geweest waarbij Axl Rose beter bij stem was...

De tweede helft daarentegen, die bevat echt een aantal uitstekende liveversies. Ik heb Move to the City en Rocket Queen bijvoorbeeld nooit echt gewaardeerd, maar hier komen ze naar mijn mening veel beter tot hun recht. Of Guns n' Roses is gegroeid als liveband valt moeilijk te zeggen, maar in ieder geval durfden ze het wel aan om meer risico's te nemen en dat pakt naar mijn mening erg goed uit.