Customs - Enter the Characters (2009)

Belgiƫ
Label: Noisesome

1. Enter (0:41)
  2. The Matador (3:23)
  3. Justine (3:35)
  4. Tonight We All Stand Out (3:47)
  5. Rex (3:19)
  6. Where the Moon Spends His Days (4:41)
  7. Violence (3:36)
  8. Talk More Nonsense (3:38)
  9. There's Always Room for One More Poledance (3:21)
  10. We Are Ghosts (3:33)
  11. Shut Up, Narcissus (3:49)
  12. Acrobats (6:02)
avatar van Koston
Nog maar eens een Interpol/The Strokes kopie. En helaas slaat het hier in Vlaanderen nog aan ook. Album heb ik wel nog niet gehoord

avatar van japser121
rex valt in iedergeval wel nog te pruimen

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Ik kom net terug van de albumpresentatie en ik moet zeggen: enorm strakke livegroep. Een van de nummers trok btw wel verdacht veel op "The Architect" van dEUS. Ik was er lang van overtuigd dat het om een cover ging, maar de tekst was wel degelijk aders.

avatar van VictorJan
Zo, eindelijk uit, ben benieuwd.

avatar van LennartDG
Damn, nu kan ik niet wachten tot ik het gemakkelijk vind.. Must have it! Als iemand me via PM verder kan helpen, zou ik dat erg tof vinden ^^

avatar van Orange
Goeie cd, veel meer dan enkel 'Rex'. Mijn volledige recensie ervan vind je hier: http://cuttingedge.be/music/reviews/174647-customs-enter-the-characters-

avatar van Johanv4434
Naar dit album heb ik toch een beetje uitgekeken. De 2 singles deden het bij mij al goed waardoor ik wreed curieus was naar de rest. Conclusie? Te vroeg voor conclusies. Ik heb hem nu al een keer of 4 door de stereo gesleurd en ik ben uitermate tevreden over het resultaat. Toch nog maar even wachten met een stem te geven en mijn oren eerst nog eens goed opentrekken.
Wat ik wel al komiek vind, is dat "talk more nonsense" wat wegheeft van "the architect" van dEUS.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Johanv4434 schreef:
Aha, ik ben dus niet de enige .

avatar van SirNoodle
ik vind vooral dat de single 'rex' compleet als een nummer van Autopulver klinkt. de eerste keren dat ik het nummer op de radio hoorde passeren was ik echt overtuigd dat Autopulver met nieuw materiaal op de proppen was gekomen.

Album vind ik trouwens middelmatig, in het verlengde van hoe ik over rex dacht: mooie stukken strofe, maar het refrein is veel te simplistisch (een beetje kinderrock/pop achtig). niet slecht, ook niet echt goed... middelmatig dus hé

En voor allen die dit toch fantastisch vinden, spoed U naar de platenbakken en downloadsites voor Autopulver.. tot zover mijn promoplaatje voor dit fantastische bandje uit scandinavie.

Heb het album nog niet gehoord, maar herken vooral Editors in hun beide singles. De stem van de front singer is bijna als twee druppers water... Ook de guitaar sound lijkt verdacht sterk op Editors. Dus volgens mij hebben ze ook even naar Editors geluisterd.

de 2 eerste singles die uitkwamen vond ik toch geslaagd!!

avatar van Barend G
Morning-after-pi schreef:

Volgens mij bedoel je Interpol. Die stem is toch echt véél meer Paul Banks dan Tom Smith. En ook het gitaarspel klinkt identiek aan dat van Interpol.
Editors hoor ik er sowieso niet in.

HedKandi
Afgelopen vrijdag in de Cactus in Brugge gezien, erg strakke live band...komen in maart naar Nederland zei de zanger...hou dat in de gaten!

avatar van LucM
Rex vind ik een erg aanstekelijke melodie hebben, Justine vind ik ook een prima song. Het doet mij ook een beetje denken aan Editors maar is daar zeker geen kopie van. Dit jaar zijn er toch een aantal veelbelovende Belgische groepjes opgestaan waaronder Customs.

avatar van LucM
Dit album nu aandachtig beluisterd en ja, Customs weet te overtuigen met hun debuut. Zoals eerder gezegd doet mij dat denken aan Editors en natuurlijk ook aan de postpunkbands begin jaren '80 (Echo & the Bunnymen, the Sound ...) vanwege de overwegend donkere sfeer maar echt zwaarmoedig klinkt het niet. Aanstekelijke melodielijnen, strak gespeeld, er valt geen nummer uit de toon hoewel je als kritiek kunt vermelden dat het wat eenvormig is.

avatar van Barend G
Merkwaardig dat iedereen maar Editors blijft noemen i.p.v. Interpol. Of mankeer ik iets aan mijn associatievermogen?

avatar van Brecht
Barend G schreef:

Van dit album ken ik alleen de singles Rex en Justine, en die klinken als Interpol by numbers.

avatar van LucM
Met Interpol kun je dat ook vergelijken, zowel Editors als Customs zijn daar door beïnvloed.

Eigenlijk best verrassend goed. Kon alleen Rex van StuBru begin zomer, maar er staan zeer zeker nog meer leuke nummers op. Het is verre van orgineel, maar om een of andere reden stoor ik me er niet aan. Ik raak er niet stil van, of ben niet onder de indruk van schitterende composities, geweldig gitaarspel of iets dergelijks, maar het luistert wel heel lekker weg. Het is makkelijk, toch nog enigszins rauw. Zie het meer als een enigzins matig B-sides album van Interpol, want verdomme daar lijken ze wel echt verschrikkelijk erg op. The Strokes hoor ik er minder in terug, misschien omdat ik van mening ben dat de Garage / Post-Punk verhouding van die band ergens rond de 80% / 20% plaats.

Al met al toch zeker 3 uit 5.

timon
Vlaamse Interpol! Nu al getipt als de Live sensatie van het nieuwe festivalseizoen 2010. Te zien op Rock Werchter, Pukkelpop en al die andere dorpspleinfeesten bij onze zuiderburen...

khonnor
op zich zijn rex en justine best goeie nummers, op een radiovriendelijke manier: u kent dat wel, lekkere bas-rifjes uit de new order en joy division school, twinkelende gitaartjes, en een vaagweg neuzelende zang die in het refreintje plots openbloeit of omhoogschiet, een catchy melodielijn, en ietwat mysterieuze teksten die net niet genoeg zeggen om echt begrepen te kunnen worden maar net niet surrealistisch genoeg zijn om echt indruk te maken....

maar, het klinkt allemaal zo droogweg gefabriceerd als een doorslagje van een doorslagje van een doorslagje van een tweederangskloon van interpol en andere joy division derivaten dat ik hier echt niet meer dan een 1 voor kan geven. sorry.

enne, lang geleden dat ik met talk more nonsense nog zulk een schaamteloze rip-off heb gehoord. ja, customs, jullie weten ook wel dat jullie alvorens dit nummer te schrijven wel zeer goed naar deus' the architect hebben geluisterd... *zucht*

avatar van Lennonlover
Heb ze gisteren op de Mia's uitreiking gezien. Hun single Rex kende ik niet maar beviel me zeer. Het was erg Joy Division/Cure-achtig en neem me nu voor de plaat eens te gaan kopen en fatsoenlijk te ontleden.

avatar van Silver
Simpel maar vermakelijk ben benieuwd of ze me live ook gaan overtuigen.

0,5
Gisteren live gezien. Ik kende slechts de twee leuk-klinkende hits Rex en Justine, maar Customs heeft me niet overtuigd. Ik ben opgegroeid met de jaren 80-muziek: er was goeie muziek, maar ook een heleboel pulp en aan dat laatste hoef ik niet echt herinnerd te worden. De zang was ook niet echt goed. Kortom: ik lig niet wakker van deze muziek. Ik hoor te veel songs, waarvan ik denk: Tiens, dat komt van die groep en dat van die groep. Van mij mag je gerust een deel van een knalmelodie, -ritme of -song gebruiken, maar laat het dan niet te veel opvallen!
Hopelijk is volgende CD iets origineler, iets minder 'plastic' en doorleefd.

avatar van laboomzaa
Hoor ze nu bij Giel, en klinkt best wel okee. Cdtje eens checken!!

avatar van starsailor
Leuk plaatje maar het is het allemaal nèt niet.
Geen ijzersterke composities (hier en daar zelfs uitermate zwak) maar soms wel flarden die vrij goed klinken. Het Interpol/Editors gehalte is schrikbarend hoog met name track 6 is qua stem en muziek een Interpol-kloon.

khonnor
iejee schreef:

van mij mag dEUS customs gerust aanklagen voor plagiaat. de gelijkenissen tussen "the architect" en "talk more nonsense" zijn echt te treffend om toeval te zijn. maar ja, wat verwacht men ook van een groepje waarvan alle leden het al in diverse bandjes met diverse uiteenlopende stijlen geprobeerd hebben, zonder succes...

customs is in de eerste plaats een marketingproduct. no one will care by the time their second album gets released...

avatar van rafke pafke
De singles Rex en Justine vind ik erg leuk. De rest van het album moet ik nog een aantal keren beluisteren.

Tonight We All Stand Out springt er voor mij wel uit met een The Smiths-achtig gitaarlijntje.

avatar van LucM
4* vind ik toch wat te hoog, zoals eerder vermeld vind ik wat te eenvormig en niet origineel genoeg. 3,5* lijkt mij rechtvaardig vanwege het toch wel sterke songmateriaal. Talk More Nonsense vind ik ook sterk op The Architect van dEUS lijken.

avatar van handeman
origineel?? nee Leuk?? jazeker.
Gister gezien in het Paard en heb me bijzonder goed vermaakt met deze heren. Zullen zeker vaak te zien zijn op de diverse festivals deze zomer. Wedden dat je ook staat mee te blêren "How is Denmark"
Hulde en chapeau als je dat kunt.
Als je dan nog een retestrakke cover van House of love in de set doet (shine on) dan ben ik om!