Customs - Enter the Characters (2009)

Belgiƫ
Label: Noisesome

1. Enter (0:41)
  2. The Matador (3:23)
  3. Justine (3:35)
  4. Tonight We All Stand Out (3:47)
  5. Rex (3:19)
  6. Where the Moon Spends His Days (4:41)
  7. Violence (3:36)
  8. Talk More Nonsense (3:38)
  9. There's Always Room for One More Poledance (3:21)
  10. We Are Ghosts (3:33)
  11. Shut Up, Narcissus (3:49)
  12. Acrobats (6:02)
avatar van rkdev
Ik weet het, er staat geen originele noot op deze plaat, maar deze 'Interpol kloon' heeft wel een superlekkere plaat gemaakt die het wachten op de nieuwe van hun stijlgenoten makkelijk verzacht. De singles Rex en Justine springen eruit, heerlijke rifjes.
"Isn't it time now" ... Heerlijke plaat !!

avatar van Godan
SirNoodle schreef:
ik vind vooral dat de single 'rex' compleet als een nummer van Autopulver klinkt. de eerste keren dat ik het nummer op de radio hoorde passeren was ik echt overtuigd dat Autopulver met nieuw materiaal op de proppen was gekomen....

Totaal mee eens! Ik heb dit nummer pas laatst gehoord op 3fm en dacht ook meteen aan Autopulver. Ik ken nog alleen het nummer Rex wat op zich een best aardig nummer is. Gezien de reacties is het album in z'n totaliteit niet heel best. Maar 's een kans geven toch.

Eens op myspace gekoekeloerd en zo op het eerste gehoor toch maar een kaartje gekocht voor Rotown (ben daar trouwens niet zo kritisch in dus het zegt niets ;-D), toen ik het album geheel te horen kreeg had ik al iets van "hmm Justine en Rex zijn eigenlijk wel slechte nummers, vooral Rex is dramatisch", die architectcover (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen) viel ook al en er staan nog een paar zwakke nummers op, ook een paar sterke, dat mag gezegd worden, maar op het eerste gehoor lijkt het een goede marketingtruc a la White lies, maar dan wel met enige live-kwaliteiten.

Ik snap dat het 3FM publiek hier voor valt (althans ik kan anders de drukte in Rotown niet verklaren), mijn probleem wordt vooral veroorzaakt doordat ik bands als The Cure, The Sound, Echo and the Bunnymen, Interpol en anderen wel vaak beluister en het kwaliteitsverschil met Customs levensgroot is.

Al met al aardige liveband, redelijk album, niet iets waar ik verder veel aandacht aan ga besteden.

avatar van Boris1
1,0
Om met Neerlands grootste caberetier (Theo Maassen) te spreken: 'dit maakt mij de pis niet lauw'. Plastic met een hoofdletter P.

Ik ken alleen nog maar Rex, en die is echt wel geniaal!

the x
erg lekker plaatje en blijft leuk om te draaien, het verveelt niet. dat het een beetje te veel op interpol lijkt vind ik niet heel erg. Rex is toch wel de uitschieter van het album

avatar van Sandow
Op basis van de singles Rex en Justine had ik er toch iets meer van verwacht. Justine vind ik zonder meer een topnummer en ook het beste nummer van deze plaat. De iets tragere nummers werken minder goed en ik hou ook niet van het middelmatige Engelse accent waarmee er gezongen wordt. In zijn geheel niet slecht, maar ook niet echt geweldig.

En verder klopt de vergelijking met Interpol ook enkel qua stemgeluid vind ik, en dan nog... Paul Banks' zangstem klinkt live natuurlijker, terwijl Kristof Uittebroeck zijn stem live nogal lijkt te drukken/forceren om te klinken zoals hij op plaat klinkt. Verder is Interpol toch ook een stuk sfeervoller en donkerder. Ik zou Customs eerder vergelijken met House of Love, wat ze zelf ook eerder aangeven als invloed.

Gregson
Best een geinig plaatje hoor.

avatar van Pinsnider
Bij het beluisteren van dit plaatje betrapte ik mezelf op een opmerking die ik altijd verfoei als iemand anders hem maakt... En nu deed ik het zelf!!!! "Dit is al veel vaker veel beter gedaan". Daarom niet slecht, maar met een zo weinig originele bandnaam die meteen al prijsgeeft waar de muziek van geleend is staat deze band voor het luisteren ook al met 1-0 bij mij achter. Misschien was ik wel te bevooroordeeld. best aardige muziek, daar niet van, maarja....

avatar van SOAD
Is deze plaat echt in 2009 uitgebracht?

the x
uuhhh... waarom niet? ga ik wel vanuit

avatar van TEQUILA SUNRISE
Tja, vandaag geleend van een vriend en voor het eerst beluisterd.
Het komt uit de muzikale hoek waarin ik graag bivakkeer en zoals al vele malen eerder opgemerkt: het Interpol/ Editors gehalte is bijzonder hoog maar ook hoor ik flarden van The House Of Love in deze muziek terug.
Dat gevoel had ik ook enkele maanden geleden met het 2e album van de nederlandse band Moke die schaamteloos een 2e hands Echo & The Bunnymen plaat maakte, leuk maar je hebt het al eens eerder gehoord.
Enfin ik vind The Customs lekker klinken hoewel het niet bijster origineel is, ik zal er t.z.t wel eens een waardering aan plakken.

avatar van rafke pafke
Goed opgemerkt want live coveren ze "shine on" van The House of Love!

avatar van TEQUILA SUNRISE
3.5 sterren omdat ik het allemaal wel verdomd lekker vind klinken.
Customs mag dan wel als een interpol kloon door het leven gaan, deze belgen hebben beslist een leuk album gemaakt.
Niet bijster origineel maar daar is al genoeg over gezegd / geschreven.

avatar van DennisGTI
Ik ga vanavond een bezoekje brengen aan Tivoli, waar ze optreden. Ben heel benieuwd! Vind het album heel lekker, kijken of het live ook stand houdt.

khonnor
op goddeau.comzijn ze iets minder enthousiast en ze hebben groot gelijk...

"Customs is in onze ogen niet meer dan een groepje boekhouders uit het Leuvense met een coverbandje. De groep schreef met "Rex" per ongeluk een goeie Interpolsingle (toegegeven: lang geleden dat die dat zelf nog eens deden), en op de rug daarvan werd op het om plaatsvervangende schaamte smekende Enter The Characters verder het grote Joy Divisionhandboek geplunderd. Originaliteit nul, en als de groep zich dan ook nog eens aan "Transmission" waagt op een manier die aantoont dat ze er niets van begrepen hebben, haken wij af. Voor covergroepen was er vroeger Marktrock. Twee keer raden welk festival Customs half augustus mag headlinen."

Heel goede plaat met bijna allemaal sterke nummers
Het lijkt misschien wel een beetje op Interpol/Editors, maar na het echt veel te beluisteren begin je stilaan een eigen sound te horen.

SOAD schreef:
Is deze plaat echt in 2009 uitgebracht?

Yeps, eind oktober 2009

rafke pafke schreef:
Goed opgemerkt want live coveren ze "shine on" van The House of Love!

Coverden

Ondertussen is het Transmission van Joy Division geworden

avatar van DennisGTI
Tja, smaken verschillen. Ik vond het optreden van gisteren erg goed, evenals het album. Dat het veel op Interpol en Joy Division lijkt zal mij een worst wezen. Prima plaat, prima groep.

avatar van GothicBowie
Hoewel ze niet bijster origineel zijn, is dat nog mogelijk dezer dagen eigenlijk?? vind ik hun plaat heel goed klinken , lekker ''catchy' en hun cover van Joy Division op Lokerse Feesten was gewoon af, het hele optreden eigenlijk, voor mij ook een plaat die me terug brengt naar die tijd van Joy Division maar met een frisse inbreng, daarom zeker een 4,0

Een groep waar wij, Belgen, fier op mogen zijn.
Uitschieters van het album zijn voor mij: Rex, The Matador, Where the moon spends his days en Violence.
Violence vind ik een prachtig, meeslepend nummer dat goed gemaakt wordt door een melancholisch klinkende gitaarriff tijdens het refrein.
Eerst vond ik enkel Rex geweldig en de andere catchy klinkende songs zoals Justine en The Matador, maar puur qua nummer vind 'k Violence er echt bovenuit steken. Inhoudelijk sterk en het nummer klinkt ook minder bewust catchy dan hun hitsingles Rex en Justine.
Where the moon spends his days bezit trouwens ook nog een gitaarintro die mij wel aanspreekt. Het nummer pakt je al vanaf het begin bij je nekvel.
De grote drie nummers van het album zijn toevallig vlak na elkaar gezet: Rex, Where the moon spends his days en Violence.
Dit is puur smaak, maar 'k hoor de sound van The house of love ook graag en Customs is toch wel een soort van reïncarnatie van hun geluid. Echt een ontdekking dit album...

avatar van hallo!
Dit album is niet echt origineel of zo, maar de meeste nummers zijn wel erg lekker. Gewoon leuke, catchy nummers (de riff van Talk More Nonsense ). Er staan dus ook enkele zwakkere nummers op zoals Violence en There's Always... Acrobat vind ik trouwens ook een goede afsluiter. Het is redelijk lang, maar toch is het een meeslepend nummer.

JanBetonde2e
Niks nieuws, maar hoezo zou dat moeten? Als alleen de bekende bands dit soort muziek mogen maken, zou er wel erg weinig muziek voor mij overblijven, dus ik ben blij dat bands zijn die dit soort muziek blijven maken, ook al is het al 100000 keer gedaan. Dit is ook weer een goed bandje, dat ik pas sinds kort ken, maar dit album klinkt inderdaad wel als een mix van Interpol en Joy Division, maar het is goed gedaan, geen geweldig album, maar een degelijk goed album, al is het natuurlijk wel minder dan een Interpol/Editors/White Lies en dat soort bands.

avatar van thelion
"Britpop" uit Belgie ofwel de Belgische Moke.
vergelijkingen met Editors en Interpoll zijn niet geheel onterecht en het past ook allemaal in het zelfde straatje al staat dit huisje iets verder in de straat.

Lekker album dat niet bijzonder, orgineel of vernieuwend is maar dat is volgens mij ook niet de bedoeling van de band.

3.5*

avatar van tinus,@

avatar van pim556
Zal dit wel even checken denk ik. Het enige bezwaar dat ik nu al heb is niet zozeer dat ze niet origineel zijn, maar dat ze geen eigen stijl hebben.

avatar van pim556
tinus,@ schreef:
Alleen deze zanger is stukken beter dan die van interpoll

Zo bijzonder vind ik de zanger van The Customs niet. Ik vind dat Paul Banks veel meer met z'n stem kan, hij kan heerlijk uithalen maar ook heel ingetogen zingen. Dat hoor ik bij deze zanger toch een heel stuk minder.

tinus,@ schreef:
Alleen deze zanger is stukken beter dan die van interpoll

Ik rolde bijna van mijn stoel van het lachen toen ik dit las, dank u voor het wat aangenamer maken van de laatste uurtjes van de week.

avatar van ebenzer
Er wordt overal gezeverd dat er geen originele noot op deze plaat te bespeuren staat,maar moet een goed album echt mega-origineel zijn om goed te zijn?Ik denk het niet,Customs doet wat al zoveel andere groepen geprobeerd,Joy Division proberen na te gaan.Helaas wordt hun geweldige plaat overal afgebroken vanwege te weinig originaliteit.Kijk eens naar songs als Rex,Justine,Shut Up Narcisus...Een voor een uitstekende nummers,dus bij deze doe zo voort Customs en blaas de non-believers helemaal omver met een volgende plaat