Artificial Intelligence (1992)

Electronic
Label: Warp

1. The Dice Man - Polygon Window (5:10)
  2. Musicology - Telefone 529 (4:09)
  3. Autechre - Crystel (4:36)
  4. I.A.O. - The Clan (5:07)
  5. Speedy J - De-Orbit (6:11)
  6. Musicology - Preminition (4:03)
  7. UP! - Spiritual High (7:41)
  8. Autechre - The Egg (7:32)
  9. Speedy J - Fill 3 (3:53)
  10. Dr. Alex Paterson - Loving You Live (4:00)
avatar van John Doe
De term IDM is mede opgestart door dit schijfje. Ook al werd er wel al zulke soort muziek gemaakt, deze compilatie bevat er wel erg veel van.

avatar van Yak
Yak
Artificial Intelligence was voor mij DE poort naar subtiele electronica. Hiervoor luisterde ik alleen naar onbehouwen rave waar de zoektocht naar de meest lompe basdrum me nogal begon te vermoeien.

avatar van John Doe
Zo gaat dat ja, bij deze muziek valt er vaak wat meer te luisteren.

avatar van RogerV
Opmerkelijk weinig reacties nog hier voor een dergelijke classic. Zoals boven gezegd. Dit heeft mede het IDM genre doen vormen. Hier nog allemaal vrij straight ahead overigens.

Een aantal heerlijke classics in het genre bij elkaar. Zeker onze Speedy J laat hie rhet beste van zichzelf zien.

BrotherJohn
Dit zijn de betere Warp uitgaven. Erg leuke ontdekking, op het spoor gekomen dankzij de toplijst electronic.

BrotherJohn schreef:

Ben je een beetje bekend met wat er in die tijd uitkwam op Warp?

BrotherJohn
jurado schreef:

Ben je een beetje bekend met wat er in die tijd uitkwam op Warp?

Niet deze prille begintijd, dacht even dat Selected Ambient Works (deel 1) ook op Warp was, maar dat is niet het geval. Na liefhebber te zijn geworden van onder meer Aphex Twin, Plaid en Boards of Canada dacht ik een tijdje dat Warp niet meer bij me stuk kon, maar wat ik buiten deze grotere namen beluisterde stelde ook regelmatig teleur. Deze verzamelaar lijkt een relatief onbekend hoogtepuntje uit de begintijd van Warp te zijn, en er is in deze periode vast nog veel meer te ontdekken. Door hier op het label Warp te klikken ontstaat er wel een mooi overzicht (LFO - Frequencies en Black Dog Productions - (Bytes) maar eens proberen).

BrotherJohn schreef:

B12 - Electro-Soma (1993) - MusicMeter.nl
F.U.S.E. - Dimension Intrusion (1993) - MusicMeter.nl

En natuurlijk; Autechre - Amber (1994) - MusicMeter.nl

Dit is nog maar een kleine selectie natuurlijkwant ook onze eigen Speedy J heeft Ginger uitgebracht op Warp.
Ik ben sowieso gek op die oude ambient-techno.

avatar van Gerards Dream
Mooie compilatie van electronic heb geen wanklank gehoord prettige muziek van minder bekende muzikanten. Kortom: de hoogste rijd om me eens in deze artiesten eens te verdiepen.

avatar van trebremmit
Minder bekend? O.a Autechre, Aphex Twin, Speedy J en Richie Hawtin, dat zijn toch wel hele bekende namen. Misschien toen nog niet zo maar vandaag de dag wel.

avatar van dix
dix
Gerards Dream schreef:
Kortom: de hoogste rijd om me eens in deze artiesten eens te verdiepen.

dix schreef:

Vroege Autechre, Aphex Twin is tijdloos

avatar van RogerV
Mja, als je de gemiddelde top 2000 luisteraar die namen voorlegt dan zullen de meesten die niet kennen

avatar van Mjuman
dix schreef:

De hoogste tijd... Release is bijna dertig jaar oud

D'r zijn muzikale werken van meer dan 200 jaar oud (21e Pianoconcert - Mozart, Brandenburger Concerten - Bach) die nog steeds worden ontdekt; verder zijn er altijd jongetjes in de klas die moeite hebben om het tempo bij te benen en dan bijles kregen. Laten we het erop houden dat MuMe regelmatig die bijlesfunctie vervult.

In de discussie bij Daniel Avery - Song for Alpha (2018) werd ook al de suggestie gewekt dat dit album toch echt wel gemeengoed zou moeten zijn, terwijl er in '92 echt geen internet bestond en de toegang tot info heel beperkt was. Dit album heeft meer bekendheid verworven ná de eeuwwisseling dan ervoor.

Feit blijft dat het wel staat als een huis en nog steeds heel goed draaibaar is en dat ligt in het geval van Avery toch wel anders; dat album is imo onevenwichtig en soms gewoon langdradig.

avatar van stephan73
De re-issue is nu bekend gemaakt. 9 December komt deze verzamelaar voor het eerst in 30 jaar weer uit op vinyl! Kan niet wachten...