Bush - Sixteen Stone (1994)

Label: Trauma

9. Monkey (4:00)
  10. Glycerine (4:26)
  11. Alien (6:34)
  12. X-Girlfriend (0:44)
  13. Comedown [Acoustic] * (4:21)
  14. Swim [Live] * (7:46)
  15. Alien [Live] * (7:03)
  16. Bomb [Live] * (4:53)
  17. Little Things [Live] * (7:21)
avatar van himpie
Geweldig album. Een van mijn eerste kennismakingen met de wat 'hardere' muziek. Inmiddels is mijn smaak veel meer naar die hardere kant omgeslagen, mede dankzij Bush dus. Glycerine blijft geweldig. Machinehead, Everything Zen en Little Things blijven topnummers.

De andere cd's van Bush hebben me nooit zo goed kunnen boeien als dit debuut.

(Let the cables sleep is trouwens ook een geweldig triest/traag nummer Avitas Sibannac!, ook de electronische remix)

4.5*

Bestaat de band Bush eigenlijk nog? Of was het toch maar een tijdelijke ingeving, wat ik haast denk.

Feeder

Helaas...

avatar van dvdschaaf
Gavin Rossdale heeft zijn neergaande spiraal nu voortgezet bij 'Institute"...

himpie schreef:

Letting the Cables Sleep inderdaad ook een prachtnummer.

avatar van animalkrullie
Lekker album van deze band.
Machinehead, glycerine en alien zijn geweldig.

fastpulseboy

Feeder
Joy4ever schreef:

Nu Ride nog

fastpulseboy
hmmm in welke eeuw waren die al uit elkaar....

Ik snap niet dat jullie Glycerine allemaal zo goed vinden. Ik vind dat echt 1 van de mindere tracks. Maar goed, smaken verschillen.

Denk dat comedown mijn favoriet is.
Eddie schreef:
Bush is echt zo'n grunge band uit seattle, en het nadeel vind ik van veel van die bands uit die tijd dat ze maar een echt goede plaat weten te maken, bij bush was dat dat deze.

En ze komen idd uit Engeland. En hallo, Alice in Chains heeft een stapel uitsluitend goede cd's gemaakt, die ik stuk voor stuk nog regelmatig draai!

Little Things vind ik anders wel een vet nummer

avatar van ZERO
Goede plaat, dit debuut van Bush. Het begint helemaal geweldig met "Everything Zen", in mijn ogen (oren) één van de beste openers ooit op een rockalbum. Vooral de gitaren maken dit nummer tot het beste wat het album te bieden heeft!

Niet dat de rest van het album daarom slecht is natuurlijk. Ook "Little Things" en "Comedown" vind ik heerlijke nummers. Wat iedereen in "Machinehead" gezien heeft, begrijp ik dan weer niet.

Ook aan het einde van het album vinden we nog een dijk van een nummer, de klassieker "Glycerine". Toch kan deze net niet tippen aan de drie favorieten die ik eerder noemde. (1, 4, 5)

Verder staan op het album allemaal leuke nummers, allemaal in dezelfde rauwe stijl die toch wel typisch is aan de bandjes van de jaren '90 die men onder de noemer 'Grunge' plaatst. Hoewel ik deze plaat minder vind als Nevermind en Ten, is ze toch wel goed genoeg om in hetzelfde rijtje genoemd worden!

Als ik één minpunt moet noemen aan dit album, is dat het toch net iets te lang duurt om te blijven boeien. Vooral na "Comedown" duurt het wachten soms lang, tot "Glycerine" eigenlijk. "Testosterone" en "Monkey" zijn eerder vullers die van het album geschrapt mochten worden wat mij betreft. Maar hey, wie ben ik?!

avatar van Joy4ever

My reflection, dirty mirror
There's no connection to myself
I'm your lover, I'm your zero
I'm in the face of your dreams of glass

Wat ik trouwens vergeten zeggen ben: ik vind X-Girlfriend eigenlijk wel een leuke afsluiter. Klinkt héél erg Nirvana trouwens. Iets wat me als puber wat afremde om Bush eens beter te bestuderen. Ik vond het maar wat Nirvana-wannabes en aangezien ik zelf groot Nirvanafan was...

Achteraf gezien zijn zo'n dingen eigenlijk nonsens. Elke band heeft zijn invloeden, maar doet er toch steeds zijn eigen ding mee. En het is wat ze ermee doen dat gewaardeerd moet worden, niet waar ze het vandaan halen!

avatar van berwt
Ik volg zero voor 100%. Ik ben in die tijd heel gek geweest van dit album, maar niet alle nummers blijven overeind. Het zijn vooral Everything zen en in mindere mate Little things en comedown die het album dragen.
Machinehead vind ik een leuke gitaarriff hebben, maar dat is het ook. Alle niet genoemde nummers gaan van matig tot sterk.
ik ga eveneens mee in puntengeven: 3,5*

avatar van marco straaten
een meer dan fantastisch album.
Machinehead en Monkey vind ik super.
Ook live een topband als je het mij vraagt

avatar van nirvanafan
zeer tof album, je hoort heel duidelijk de nirvana-invloeden maar dit kan de pret niet drukken. favorieten zien everything zen, little things, swim, machinehead en glycerine.
4.0

avatar van marco straaten
Weer eens beluisterd en deze plaat blijft mij uitermate boeien.
5* en meer dan verdiend

avatar van lauradance
dit album is wel oke, the science of things is absoluut beter

Wat een zeurplaat is dit zeg. Everything Zen en Bomb zijn nog redelijk maar daarna wordt monotone schoolmeisjes grunge. Ik kan hier echt niks mee.

avatar van hans1973
Naast sentiment ook een steengoed album. Ook al is het bijna 15 jaar oud, ik draai 'm nog regelmatig. De stem van Rossdale en de teksten zullen nooit aan impact verliezen...

johannesA
Alien, Glycerine, Comedown en Evrything Zen zijn de toppers op dit album. Daartussenin zitten wel wat mindere nummers, dus 3,5*

avatar van Lepel
Jeugdsentiment. En bij het herbeluisteren niet totaal verveeld geraakt. Ze mogen wellicht het grungetrucje hebben geadopteerd van bands uit Seattle, dit is niet eens zo kwalijk slecht gejat. Basloopjes als in Comedown zijn niet onaardig. Kan me soms wel ergeren aan de bombastische, volle gitaren (ook aanwezig in datzelfde Comedown). Everything Zen luister ik met plezier, maar wat ze met de verwijzing naar David Bowie willen zeggen in de zinsnede: "Minnie Mouse has grown up a cow. Dave's on sale again" is me nooit helemaal duidelijk geworden.

avatar van Ducoz
toch wel een degelijke plaat! Er staan erg mooie nummers op

avatar van TerryA
1,5
Ducoz schreef:
toch wel een degelijke plaat! Er staan erg mooie nummers op

en een degelijke plaat is dan gelijk 5 uit 5 waard?!?

Geweldig album van een geweldige band, meerdere malen live gezien en altijd goede optredens.

Eigen sound en wat een goede stem.

D-ark schreef:

toch nog maar eens luisteren.

avatar van rkdev
johannesA schreef:

mee eens.

avatar van Jumpjet
Dit vond ik destijds echt geweldig, maar nu boeit het me niet zo erg meer.
Met het coverbandje waar ik destijds in speelde, deden we Little Thing en Glycerine. Vooral little things was een heerlijk beuknummertje en bovendien zo ingestudeerd, want het akkoordenschema is supersimpel. En da's eigenlijk meteen het grootste manco van Bush. Het is te simpel om te blijven boeien. Een soort bubblegum-grunge.