Peter Gabriel - Secret World Live (1993)

Label: Real World

1. Come Talk to Me (6:13)
  2. Steam (7:43)
  3. Across the River (5:57)
  4. Slow Marimbas (1:46)
  5. Shaking the Tree (9:18)
  6. Red Rain (6:15)
  7. Blood of Eden (6:57)
  8. Kiss That Frog (5:57)
  9. Washing of the Water (4:07)
  10. Solsbury Hill (4:44)
  11. Digging in the Dirt (7:36)
  12. Sledgehammer (4:59)
  13. Secret World (9:11)
  14. Don't Give Up (7:35)
  15. In Your Eyes (11:34)
Pa heeft de DVD.

Inderdaad beter goed bijwerken dan een minder resultaat leveren, maar dat ik eraan twijfel betekent wel dat het misschien iets te opzichtig is gedaan. Het beeld lijkt soms ook net niet helemaal synchroon te lopen met de uithalen, dat hoort eigenlijk niet.

avatar van ChrisX
Stalin schreef:
Het is volgens mij al lang een publiek geheim dat niet alles op dit album echt live is. Mij zal het persoonlijk mijn reet roesten, het blijft mijn inziens een fijne plaat !

Niks geheim aan want op de achterkant van het cd-doosje (dus echt aan de buitenkant en niet klein in het boekje) staat:

"Based on an original concert by Peter Gabriel"

Een goed verstaander heeft daar aan genoeg.

avatar van Brunniepoo
Stijn_Slayer schreef:
Nog erger wordt dit met 'Solsbury Hill', een waardeloos nummer waar echt geen zak aan is. Tot mijn grote verbazing zag ik het publiek hier het meest enthousiast op reageren. Het is zeker nog een hit geweest ook? 'Sledgehammer' is in iets mildere vorm hetzelfde verhaal.

Ontiegelijk zonde dat Gabriel zich geroepen voelde door deze crowdpleasers zijn onderlinge samenhang van het concert te verwoesten. Daarna kan ik echt niet meer in de sfeer van het begin komen, al wordt het einde nog iets sterker.

Vind je het nou leuk om dit met zoveel stelligheid te brengen? Ik vind Solsbury Hill namelijk wel een geweldig nummer, niet in het minst door de belangwekkende tekst en het uit duizenden herkenbare intro, en dat geldt waarschijnlijk voor heel veel Gabriel-fans. Overigens stamt het uit een tijd dat Gabriel niet overdreven bekend was en het is ook geen enorme hit geweest, dat kwam eigenlijk allemaal pas vanaf So.

Mijn cijfer is overigens gebaseerd op de DVD, de cd-versie ken ik niet.

avatar van Stijn_Slayer
Uit mijn bericht blijkt toch duidelijk dat ik er behoorlijk van baal. Ik geef mijn mening, en ik probeer die zo goed mogelijk onder woorden te brengen. Ik dik dat niet aan. Ik irriteer me er gewoon op een dergelijk grote wijze aan.

Ondertussen had ik zelf ook even opgezocht of het een hit was: ''the single was a Top 20 hit in the UK and reached the Top 70 on the Billboard Hot 100.''

avatar van Brunniepoo
Inderdaad, geen enorme hit dus. Zal zestien jaar later toch vooral bekend zijn van de airplay en de allertijden-lijstjes en is daarnaast en gezien de reacties op de DVD kennelijk ook een publieksfavoriet (wat me niet verbaast).

Maar goed, van mij hoef je het niets te vinden, maar om dan meteen een nummer dat zich mijns inziens toch wel redelijk bewezen heeft in de loop der jaren met een paar zinnetjes de grond in de trappen en het publiek en passant met het nodige dedain te behandelen, vind ik van weinig stijl getuigen. Daar hoef je je overigens niets van aan te trekken.

avatar van devel-hunt
Ik heb "the secret world tour" ooit in Rotterdam gezien. Fantastisch. De CD geeft de sfeer en de warmte weer van het concert. Dat de plaat misschien op onderdelen in de studio opnieuw is ingespeeld zal eerder met de opnames te maken hebben gehad als met de kwaliteit van de band. Met David Rhodes en Tony Levin heeft Peter Gabriel één van de beste live bands die ik ooit heb gezien. De energie die PG toen had is hij helaas verloren, maar toen spetterde het. Bovendien is Peter Gabriel geen artiest die er geen werk van maakt. Zijn concerten zijn visueel, creatief en artistiek op ongekende hoogte.

avatar van yahe
Stijn_Slayer schreef:

Zozo, wat kan jij zeuren zeg. Deze man draait al 40 jaar mee in de muziek. Sinds wanneer bepalen de charts of muziek goed is? Heb jij Peter Gabriel eigenlijk wel eens live gezien? Geloof er niks van. Hij zingt live ongelooflijk goed. Wat jij valse uithalen noemt hoort bij Gabriel zijn stem. Die aparte stem is hij juist groot mee geworden. Tijdens dat al dat rennen en springen maakt hij natuurlijk wel eens een foutje. Ik zal Solsbury Hill niet gauw opzetten, maar live is het altijd een hoogtepunt van de avond en het is gewoon de klassieker van zijn eerste solo plaat. Geloof mij maar, vrijwel alle goede live cd's-dvd's worden opgepoetst. Tegenwoordig filmen ze soms wel 5 verschillende concerten en daar maken ze 1 concert van. Ik merk bij de dvd echt niks van vertraging in het geluid. Moet je maar een goede set aanschaffen en dts aangooien.

Ik vind Secret World live een heerlijke cd. Lekker veel afrikaanse invloeden.
Gabriel op zijn best. Ik vind live sowieso altijd beter dan het origineel.
De dvd heeft trouwens dts geluid en dat klinkt echt 100 keer beter dan de cd. Maar zeker 4 sterren waard.

avatar van Stijn_Slayer
Wat is dit nou weer voor ontiegelijk onzinbericht?

1) Dat Peter Gabriel al 40 jaar meedraaid doet niet terzake in de beoordeling.

2) Ik heb niet gezegd dat een nummer slecht is omdat het in de charts stond. Ik vroeg of 'ie erin stond.

3) Ik heb Peter Gabriel niet live gezien. Is ook totaal irrelevant bij de beoordeling van deze live cd/dvd, als ik dit live album maar heb gehoord.

4) Ik heb niet gezegd dat die uithalen vals zijn, dus beter lezen. Ik vroeg me af in hoeverre ze live zijn, en uit berichten van andere gebruikers blijkt dat dit album niet volledig live is.

Erg flauw bericht, yahe. Ik geef gewoon mijn mening, met een prima cijfer, maar er mag vooral geen kritische kanttekening geplaatst worden bij Peter Gabriel de Grote, met 40 jaar ervaring, die je live gezien moet hebben om iets over een willekeurige cd van hem te kunnen zeggen.

Stijn_Slayer schreef:

Je hebt helemaal gelijk dat je voor de beoordeling de CD gehoord moet hebben en dat het irrelevant is of je Peter Gabriel live hebt gezien. Ik denk wel dat als je Peter Gabriel live had gezien dat je dan het nummer Solsbury Hill niet zomaar als 'geen zak aan' zou bestempelen. Het nummer werd live altijd met enorm veel enthousiasme gebracht en ontvangen en bracht enorme sfeer in de zaal. Dat is ook wel belangrijk op een live plaat als je bijvoorbeeld een vergelijking maakt met Paris van Supertramp waar echt alles alleen maar keurig wordt gespeeld zoals op de studioversies.

Heerlijke plaat deze Secret World Live en een mooie herinnering aan de prachtige concerten van deze tournee. Met name het nummer Secret World zelf vind ik staan als een huis.

Zelf vond ik Don't Give Up altijd een gaap moment. Met dit nummer ging Gabriel wat mij betreft pas echt op de commerciele tour.

avatar van Stijn_Slayer
'Don't Give Up' is ook niet echt mijn ding. Ik trek het nog wel, maar het is wel erg langdradig.

Stijn_Slayer schreef:

Prachtige song . Sterk onderwerp en met veel passie vertolkt . Hier overigens ook op de live-cd .

Mooi rustpuntje in het geheel overigens .

bikkel2 schreef:
Prachtige song. Sterk onderwerp en met veel passie vertolkt . Hier overigens ook op de live-cd . Mooi rustpuntje in het geheel overigens .

Tja meningen verschillen. Zoals ik al zei een gaap moment en zeker ook in de live versie waarvan ik de zangpartijen niet kan waarderen. Een nummer met een enorm Sky-radio gehalte met de gedachte om een hit te moeten scoren en dat is nog gelukt ook. Ook op deze live plaat een zap moment voor mij.

avatar van FrodoK
Goeie plaat, zeg!! In hoeverre hoor ik PG echt live zingen, en hoeveel is er later in de studio overgedaan?
Fijne energie, de muziek staat als een huis, en wordt met overgave gebracht. En dat heb ik graag

Minder dan PLAYS LIVE, maar nog steeds een heerlijk album.

avatar van goldendream
Weet iemand iets meer over het nummer 'Across the River'?

@ goldendream: wat bedoel je precies?

Aquila
Er staat een studio versie op de 12" van Big Time: Peter Gabriel - Big Time (1987)
Dus het is een origineel nummer uit de So-opname periode. Of bedoel je dat niet?

avatar van goldendream
Toch wel, bedankt. Ik kon het nummer niet thuisbrengen.

goldendream schreef:
Weet iemand iets meer over het nummer 'Across the River'?

Dit nummer werd reeds op 27 september 1983 gespeeld als opening tijdens het eerste concert in het Haagse Congesgebouw van Peter Gabriel. 2 shows op 1 avond, de eerste om 19 uur, de tweede om 22 uur.

avatar van ChrisX
goldendream schreef:
Weet iemand iets meer over het nummer 'Across the River'?

Google is je vriend: "It (Secret World Live, ed.) contains the most well known version of the 1982 song "Across the River" written for the first Womad Festival of the same year that originally appeared on the "kiss that frog" maxi single from Peter Gabriel."

avatar van Twinpeaks
Prachtige live cd van Gabriel.Ruim anderhalf uur musiceren op topniveau.Soms laat hij vocaal wat steekjes vallen ,maar dat heeft ook zijn charme.Ik heb hier ooit eens de beelden bij gezien,in een ver en grijs verleden en dat zag er ook prachtig uit.Ik zal eens op zoek gaan naar een dvd daarvan of misschien zelfs een blue ray.Geen volle 5 sterren door de wat matige uitvoering van Don't Give Up,maar voor de rest een hele fijne live plaat.

@ Twinpeaks: ook ik ben een fan van Gabriel van het eerste uur, maar Do'nt give up vind ik een niemandalletje (maar het zij hem vergeven)

avatar van devel-hunt
Neal Peart schreef:

Nu lijkt het misschien een niemendalletje, maar in 1986 had don't give up een maatschappelijke lading.
Het gaat over de torenhoge uitzichtloze werkeloosheid van bijna 30% van de mannelijke beroepsbevolking die Engeland toen teisterde. Veel mannen waren radeloos, depressief en grepen massaal naar de drank. Van de politiek, onder leiding van Thatcher hoefde ze niets te verwachten. Die gaf ze nog een schop na door de karige social zekerheden nog meer te versoberen.
Don't Give up, we are proud of who you are gaat over radeloosheid en hopeloosheid.

avatar van Twinpeaks
Thema is zeer zeker te waarderen ,en in de studiouitvoering kan het er nog wel mee door,maar ik vond deze versie gewoon niet best.

avatar van edeleteee
Geweldige cd die zo dynamisch is! Hoogtepunt wat mij betreft is "blood of Eden", letterlijk bloedstollende mooi, die vocale uithaal, PRACHTIG! Ik vind het een cd die veel energie geeft en een paar behoorlijke kippenvel momenten bezorgd, Zonder meer één van mijn favoriete cd's!
Sowieso vind ik Peter Gabriel een uitzonderlijke man die schitterende songs maakt, prachtige tekst en mooie composities. Live is hij een meester in alle opzichten, van hem een concert bijwonen is een regelrecht feest!

Hé edeletee ik mis een waardering

avatar van Leptop
Een van de beste live CD's in mijn bezit van een van de beste live performers die ik ken. Pas geleden nog in de O2 London gezien: geweldige zaal en schitterend concert.

avatar van daniel1974nl
In 1994 speelde Gabriel in Den Haag op omdat het Woman Festival zonder niet genoeg kaartjes verkocht waardoor hij het headlinde. Die avond zijn vele nummers op deze cd ten gehore gebracht, ook al staan Games Without Frontiers, San Jacinto, Shock The Monkey en Biko er niet op. Ook het maar 3 keer tengehore gebrachte Mercy Street (staat wel op de EP) in de allerlmooiste en langste versie ooit, staat er niet op.

Als je naar Peter Gabriel gaat is het altijd raak en weet je waar je voor komt. Knettergoed geluid, een top band en mogelijk de beste en meest innovatieve zanger uit de muziekgeschiedenis. Ook deze avond, wat mijn eerste keer was was een fantastische ervaring waaraan deze cd (dan wel opgenomen in Italie als ik me niet vergis) mooie herrineringen doet herleven.

Aanrader !!! Net als l het andere werk, livem studio en met Genesis van Gabriel.

avatar van Leptop
Ik onderga momenteel een herbeleving van deze dvd met mijn nieuwe speakers. Wat een geluid, wat een energie en wat een spelplezier!
Na jaren strak op 4,5* te hebben gestaan, krijgt dit concert vandaag de volle mep. Man, man, man...wat dit goed.

avatar van Chameleon Day
Maar het is volgens mij geen onbewerkte liveregistratie. Er is in de studio nog wat aan "geschaafd". Weet niet precies wat.

I don't care.

De dvd is absoluut een meerwaarde.
Prachtig.

avatar van Alicia
Ook hier op dvd. Het album staat al weer een paar jaartjes in de kast, samen met nog twee andere dvd's van Gabriel. Zal 'm binnenkort weer eens aanzwengelen! Geweldig concert inderdaad!