Joy Division - Heart and Soul (1997)

Label: Rhino

1. Digital (2:52)
  2. Glass (3:56)
  3. Disorder (3:31)
  4. Day of the Lords (4:50)
  5. Candidate (3:04)
  6. Insight (4:28)
  7. New Dawn Fades (4:47)
  8. She's Lost Control (3:57)
  9. Shadowplay (3:55)
  10. Wilderness (2:38)
  11. Interzone (2:16)
  12. I Remember Nothing (5:56)
  13. Ice Age (2:25)
  14. Exercise One (3:08)
  15. Transmission (3:37)
  16. Novelty (4:01)
  17. The Kill (2:16)
  18. The Only Mistake (4:19)
  19. Something Must Break (2:53)
  20. Auto-Suggestion (6:10)
  21. From Safety to Where...? (2:27)
  22. She's Lost Control [12" Version] (4:56)
  23. Sound of Music (3:56)
  24. Atmosphere (4:11)
  25. Dead Souls (4:57)
  26. Komakino (3:54)
  27. Incubation (2:52)
  28. Atrocity Exhibition (6:05)
  29. Isolation (2:53)
  30. Passover (4:46)
  31. Colony (3:55)
  32. Means to an End (4:07)
  33. Heart and Soul (5:51)
  34. Twenty Four Hours (4:26)
  35. The Eternal (6:07)
  36. Decades (6:13)
  37. Love Will Tear Us Apart (3:27)
  38. These Days (3:26)
  39. Warsaw (2:26)
  40. No Love Lost (3:42)
  41. Leaders of Men (2:34)
  42. Failures (3:44)
  43. The Drawback [Demo] (1:46)
  44. Interzone [Demo] (2:11)
  45. Shadowplay [Demo] (4:10)
  46. Exercise One [Peel Session] (2:28)
  47. Insight [Demo] (4:05)
  48. Glass [Demo] (3:28)
  49. Transmission [Demo] (3:51)
  50. Dead Souls (Outtake) (4:55)
  51. Something Must Break [Rough Mix] (2:54)
  52. Ice Age [Demo] (2:36)
  53. Walked in Line [Rough Mix] (2:47)
  54. These Days [Piccadilly Radio Session] (3:27)
  55. Candidate [Piccadilly Radio Session] (1:57)
  56. The Only Mistake [Piccadilly Radio Session] (3:43)
  57. Chance [Atmosphere) (Piccadilly Radio Session] (4:54)
  58. Love Will Tear Us Apart [Peel Session] (3:22)
  59. Colony [Peel Session] (4:03)
  60. As You Said (2:01)
  61. Ceremony [Demo] (4:21)
  62. In a Lonely Place (Detail) [Demo] (2:26)
  63. Dead Souls [Live] (4:15)
  64. The Only Mistake [Live] (4:05)
  65. Insight [Live] (3:46)
  66. Candidate [Live] (2:03)
  67. Wilderness [Live] (2:27)
  68. She's Lost Control [Live] (3:40)
  69. Disorder [Live] (3:12)
  70. Interzone [Live] (2:04)
  71. Atrocity Exhibition [Live] (5:57)
  72. Novelty [Live] (4:21)
  73. Auto-Suggestion [Live] (4:05)
  74. Remember Nothing [Live] (5:32)
  75. Colony [Live] (3:53)
  76. These Days [Live] (3:50)
  77. Incubation [Live] (3:38)
  78. The Eternal [Live] (6:32)
  79. Heart and Soul [Live] (4:43)
  80. Isolation [Live] (3:14)
  81. She's Lost Control [Live] (5:26)
avatar van c-moon
Uitstekende verzamelbox. Must voor elke Joy Division fan. Ook zeer volledig en prachtig gedocumenteerd. De vier CD's na mekaar spelen is misschien niet zo gezond voor uw gemoedstoestand. Alhoewel: ik heb het ook overleefd

Op de schijfjes werk van Warsaw (dat wat aan Joy Division voorafging), Joy Division, inclusief andere takes en live-versies, en de laatste JD tracks waarvan sommigen opnieuwe zouden worden ingezongen door NewOrder (opgricht na Ian Curtis ' zelfmoord door de overige leden) op één van hun eerste albums.

avatar van the viking
Deze prijzige verzamel cd box heb ik in bestelling, hoop wel dat de geluidskwaliteit een beetje in orde is ! Als iemand hier duidelijkheid over kan verschaffen ,graag !

avatar van VanDeGriend
Die is over het algemeen prima al hoor je bij met name live opnamen wel dat t even geleden is en dat er nou niet direct miljoenen in de band en in de geluidsapparatuur is gestopt.

avatar van the viking
Nee inderdaad de cd's zullen zeker niet zo goed klinken als b.v de geremasterde cd's van Deep Purple !

avatar van the viking
Eindelijk heb ik dan de prijzige box in bezit en dus ligt er voor mij een zonnige koninginnedag in het verschiet!

Joy Division eigenlijk een macabere naam aangezien de groep zijn naam heeft ontleend aan vrouwen die tijdens de tweede wereldoorlog opgesloten zaten in de nazi kampen aan hun vergassingsdood konden ontkomen of uitstellen door de nazi's lichamelijk te plezieren(the JoyDivision)

Terug naar de muziek die misschien niet altijd even gemakkelijk in het oor klinkt,maar als je de tijd neemt om
door de mistflarden heen te kijken de intensiteit en rauwheid dwars door je ziel gaat zoals het fenomenale These Days,New Dawn Fades en Atmosphere(waar goed te horen is waar the Cure de mosterd vandaan haalt !
Hoogtepunt voor mij is het hemelse Decade,een song die je in hogere sferen brengt !

the viking schreef:
prijzig
Alles is relatief beste Viking. Gezien t gebodene is ieder bedrag onder de 100 euri een koopje

VanDeGriend schreef:

Voor dat bedrag heb ik bijna 2 cd boxen !

avatar van CWTAB
Uitstekende box, prachtig overzicht en een perfecte hommage aan Ian Curtis

Prijs valt mee via play, heb ik vorig jaar besteld voor slechts 40€, koopje gewoonweg...

avatar van c-moon
Ik vergeef het mezelf nooit. Ik had "maar" 4,5 aan deze box gegeven blijkbaar. Shame on me. Maar ik heb het even rechtgezet: deze pracht van een verzamelaar verdient op zijn MINST een 5/5

avatar van the viking
Inderdaad Atmosphere,Decades,New Dawn Fade zijn nummers van een andere planeet ! Weergaloze cd box dit trouwens !

Kid A(cid)
Atrocity Exhibition is schizofrenie in muziekvorm. Mijn favoriete Joy Division nummer, maar Disorder en Walked In Line scoren ook hoog bij mij.

avatar van freddze
Op dit verzamelalbum staat natuurlijk alles. De ontelbare 5* nummers, maar ook slechte kwaliteit live-uitvoeringen. Daarom geef ik aan het geheel 3,5*

Voor mij één van de beste albums die ik ooit geluisterd heb. Mooi om te zien hoeveel invloed deze band nog steeds heeft op andere hedendaagse "New-Wave" bands. Als je heb album geluisterd hebt, zul je het met mij eens zijn dat hier gigantisch veel emotie in zit. Maar dat ligt er natuurlijk aan wat men in muziek zoekt. Dat blijft naar mijn idee toch voor iedereen anders. De liedjes: New Dawn Fades, Decades & The Eternal zijn niet alleen heel warm...maar ook zeer koud tegelijk. De stem van Ian Curtis geeft een impuls van emoties, misschien is dat wel hetgeen wat Joy Division zo bijzonder dubbelzijdig maakt.

avatar van Flipman
Eindelijk in mijn bezit ! De onmisbare verzamelbox van mijn favoriete band! Het eerste schrijfje is mijn favoriet; hoe gaaf is het om heel Unknown Pleasures, de bijbehorende single Transmission en fantastische tracks als Digital, Ice Age en Novelty op één disc te hebben staan?

Closer is echter wel een genre apart. The Viking noemde een aantal nummers waaronder Decades (afkomstig van Closer) 'afkomstig van een andere planeet!' Dat is niet eens overdreven. De box toont aan hoe revolutionair de band is geweest, en inderdaad ook (en hier citeer ik nogmaals The Viking) 'waar The Cure de mosterd vandaan haalt.' Waarmee ik niet wil zeggen dat The Cure alles puur heeft gejat, ze hebben een heel eigen sound, maar op Pornography is een heleboel van Joy Division terug te horen. Sterker nog, ik ben van mening dat Pornography zonder Joy Division niet eens bestaan zou hebben!

Joy Division is een band die een jaar geleden pas echt 'in mijn leven' kwam. Via een film die ik twee jaar geleden kocht en zag, Series 7: The Contenders, kende ik Love Will Tear Us Apart (zat ook in Donnie Darko die ik weer een jaar daarvoor zag, maar toen viel ie niet op). Ik kende ook Atmosphere via Trainspotting: vol #2 en Dead Souls van Nine Inch Nails al, maar ik wist toen nog niet dat 't origineel daarvan van Joy Division was. De naam van de band kende ik zeven jaar geleden al; toen werd ik helemaal gek op The Crow (zowel de film als de originele strip), en ik kwam er al snel achter dat bands en artiesten als Bauhaus, The Cure, Iggy Pop en Joy Division een belangrijke invloed waren voor schrijver en tekenaar James O'barr voor de totstandkoming van de strip. Vanaf toen kwam ik Unknown Pleasures vaak op CD tegen in winkels, maar ik had niet echt behoefte de muziek te luisteren, iets waarvoor ik em nu nóg schaam!

Een jaar geleden brak er een duistere periode voor mij aan; het ging slecht op school, buiten mijn schuld om. Sterker nog, het was de schúld van school, en van mijn praktijkbegeleider op stage! Ik kreeg allemaal negativiteit op mijn dak geschoven, en ik raakte behoorlijk depressief. Op dat moment leerde ik de muziek van Joy Division kennen. Na het zien van Series 7: The Contenders, een jaar eerder, pindakaasde ik meteen Love Will Tear Us Apart, en vroeg mijn broer om die samen met een aantal andere nummers van andere bands op een CD te zetten. Hij vergat 'm per ongeluk. Toen ik een jaar later met mijn nieuwe computer in staat was zélf CD's samen te stellen, herinnerde ik me opeens Joy Division! Ik er meteen achteraan, en zo begon ik de band (vanaf Love Will Tear Us Apart en No Love Lost) meer en meer te ontdekken. Ik was nog steeds down, maar mijn gemoedstoestand verslechterde niet door de muziek van Joy Division. Veel mensen worden, als ze al down zijn, alleen maar gedeprimeerder als er zware en depressieve muziek gedraaid wordt. Ik niet. Ik voelde me er juist begrepen door! Het was een soort therapie voor me. Het heeft er deels voor gezorgd dat ik me nu weer goed voel!

Goed, sorry voor deze uitgebreide geschiedenis. Terug naar de box!

Het blijft jammer dat The Warsaw Demo (bestaande uit Inside The Line, Gutz, At A Later Date, The Kill en You're No Good For Me) niet hierop terug te vinden is. Als je het hebt over oorsprong...! Vooral At A Later Date is een grote favoriet van me, en The Kill is trouwens een aander nummer dan die hierop staat, alleen de titel is hetzelfde. Maar de nummers zelf ken ik gelukkig wel.

Overigens, daar iedereen hier zijn grootste favorieten aangeeft, zal ik dat ook maar effe doen: Transmission, She's Lost Control, Atmosphere, Insight en No Love Lost zouden denk ik wel een mooie Top-5 maken. Love Will Tear Us Apart is een heel misleidend nummer; natuurlijk is het niet echt een vrolijke tekst, daar het over een afbrokkelende relatie gaat, maar het is misleidend in de vorm dat iemand die Love Will Tear Us Apart mooi vindt, en de rest van het repertoire van de band wil ontdekken, compleet afhaakt. Want de rest van het oevre van Joy Division is over het algemeen veel zwaarder!

Daar Love Will Tear Us Apart zo overbekend is, verloor ik mijn interesse er al vrij snel voor. Maar de laatste tijd waardeer ik het nummer toch steeds meer, want het is gewoon prachtig!

Wat ook handig is aan deze box; ik heb een soort dwangmatige regel voor mezelf. Ik kan in geen enkel forum iets in mijn Top-10 zetten als ik het niet zelf (origineel) heb. En als ik Unknown Pleasures of Closer origineel zou hebben, zou ik niet kunnen kiezen welke op #1 in mijn Top-10 zou moeten komen (op het moment staat Substance er). Maar nu kan ik gewoon Heart and Soul neerzetten !

C-Moon noemt deze box verplichte kost voor elke fan. Kan ik me goed in vinden. Als je echter ook geïnteresseerd bent in de man achter de band zelf, zou je ook Touching From A Distance, geschreven door Deborah, Ian's weduwe, eens moeten lezen. Dit boek is ook de basis voor Anton Corbijns film Control. Momenteel ben ik bezig in het boek The House Of Dolls van Ka-Tzetnik 135633. Het is een boek dat een bordeel in een concentratiekamp beschrijft (bijgenaamd 'The House Of Dolls'), en de groepen vrouwelijke concentratiekampgevangenen (zo'n groep heeft de bijnaam 'Joy Division') die zich er gedwongen moeten prostitueren voor de Nazi's. Uit dit boek haalde Ian dus de naam van de band. Hij refereert ernaar in No Love Lost;

"Through the wire screen, the eyes of those standing outside looked in at her, as into the cage of some rare creature in a zoo. In the hand of one of the assistants, she saw the same instrument, which they had that morning inserted deep into her body; she shuddered instinctively. No life at all in The House Of Dolls: no love lost... no love lost..."

Om af te sluiten:

Deze box bewijst het genie van wijlen Ian Curtis, en de bekwaamheid van de band die hem zo goed wist aan te vullen; in Deborah's book staat beschreven dat de band tijdens het oefenen een melodie bedacht, en dat Ian dan in zijn teksten zat te bladeren om te kijken welke er (soms na wat aanpassingen) het beste bijpaste; ik dacht juist dat het compleet andersom ging! En misschien gaat dat bij andere bands ook juist wel in de omgekeerde volgorde.

Vijf punten en de #1-plek in mijn Top-10!

Ben ik nog iets vergeten? Ik hoop van niet ! Ja, sorry als hier een heleboel info staat die jullie allang bekend was.

avatar van the viking
Geweldige recensie waarin ik mij volledig kan vinden flipman
From The Lions Mouth lijkt mij ook wel iets van jouw gading trouwens

Geen excuses voor de uitgebreide achtergrondinfo Flipman. Dit is juist waar het om gaat.
Prachtige recensie.

tip_of.yourstar
Heb deze box-set gisteren bij proxis besteld. Aan deze reacties te zien zal hij moeiteloos mijn verwachtingen inlossen

avatar van Dudeness
Compiliaties/verzamelaars zijn altijd moeilijk te quoteren.

Ik geef dit een 4.5 puur op basis van de verdienste die deze box heeft en de manier waarop alles is samengebracht.

avatar van charlezzz
rommelige verzameling van joy division's oeuvre. de box mag dan zeer compleet zijn - het verdelen van albums over twee schijven was iets wat me tever ging - heb hem weer ingeruild.

avatar van Toon1
Ik zou deze box graag willen aanschaffen. Zou iemand mij kunnen vertellen wat deze box allemaal precies bevat, en vooral welke nummers/platen (Preston Warehouse en Les Bains Douches zie ik al) ik mis als ik voor deze box ga in plaats van de losse cd's te kopen. Want ik wil graag zoveel mogelijk van Joy Division hebben .

Harald

@Toon1

Het is een long box met vier cd's. Er zit een dikke booklet met foto's en interessante informatie in. Op de vier cd's staat bijna alles wat ze in hun korte carriere hebben opgenomen (behave het complete live oeuvre) ook hun inmiddels rare 12 " maxi singles, b.v "Love will tear us apart", "She's lost control", "Atmosphere" als ook rare 7 "releases als ook hun b.v. unreleased RCA sessions. Ook vind je hier hun "Ideal for living" e.p. Deze box is een aanrader. Maar toch adviseer ik ook "Unknown Pleasures" en "Closer" te kopen omdat men deze twee cd's als eenheid moet beluisteren. De prijs van deze box is ca 60 tot 70 euro. Ik scan de tracklist van deze box met gedetaileerde informatie en mail het naar jouw prive e-mail adres.

avatar van VanDeGriend
De Live opnamen zijn voor zover ik weet niet van Preston and Bain Douches maar van een concert in Londen dat nu als bonusdisc bij de luxe editie van Unknown Pleasurers zit. Denk overigens dat je met een beetje zoeken wel wat goedkoper uit kunt zijn dan 60 a 70 euro.

Harald schreef:
Maar toch adviesier ik ook "Unknown Pleasures" en "Closer" te kopen omdat men deze twee cd's als eenheid moet beluisteren.

Daar ben ik het inderdaad mee eens, je mist een bepaalde sfeer op deze cd's door de volgorde van de nummers.

Als je een beetje zoekt kan je makkelijk goedkoper op eBay aan deze box komen. Ik heb hem nieuw voor 33 euro via eBay "gewonnen".

avatar van Toon1
Bedankt voor de foto's Harald, nu weet ik precies wat er op deze box allemaal staat. De nummers van 'Unknown Pleasures' en 'Closer' staan toch ook op deze box in de juiste volgorde, dus het lijkt me voor mij overbodig om die twee platen nog eens extra te gaan aanschaffen.

Laurora
Ik bedoelde ook meer de combinatie met de nummers die er voor/achter staan.

Laurora schreef:
Ik bedoelde ook meer de combinatie met de nummers die er voor/achter staan.

Die luister je niet dan, als je alleen het album zelf wil horen

Die luister je niet dan, als je alleen het album zelf wil horen

avatar van Mindshifter
bijna alles op een box gepropt van een van de beste bands die de new wave scene heeft gekend. Wat wil je nog meer?

Mindshifter schreef:

Heb je even?

avatar van Flipman
Toon1 schreef:
[Die luister je niet dan, als je alleen het album zelf wil horen
Inderdaad, dat programmeer je, of je slaat ze over.