The Gathering - Nighttime Birds (1997)

Label: Century Media

1. On Most Surfaces (Inuït) (6:52)
  2. Confusion (6:30)
  3. The May Song (3:43)
  4. The Earth Is My Witness (5:31)
  5. New Moon, Different Day (6:06)
  6. Third Chance (5:26)
  7. Kevin's Telescope (3:22)
  8. Nighttime Birds (6:55)
  9. Shrink (3:59)
avatar van vigil
glenn53 schreef:

Vind je echt Almost a Dance beter?????????

Daar zingt Anneke overigens nog minder goed op

avatar van glenn53
Ja daar is Anneke wat hees

avatar van wizard
Nighttime Birds is voor mij de logische stap in de ontwikkeling van The Gathering. Het is tegelijkertijd ook hun laatste album dat ik goed vind en nog wel eens luister. Na Always en Mandylion (ok, en Almost a Dance) klinkt dit album melodischer en is rest nog maar weinig van de metal die de band ten tijde van hun debuutalbum maakte.
De eerste 3 nummers vind ik heel erg goed, net als Kevin's Telescope en het titelnummer. De rest is niet slecht, maar ook niet memorabel. Shine vind ik zelfs een minpuntje en doet als afsluiter afbreuk aan het album. Nu geeft het me een beetje een Saving Private Ryan gevoel: heb je net de ontknoping gehad (denk je), komt er nog zo'n slechte tranentrekkende afsluitende scene op een begraafplaats voorbij. Daarnaast komt het plotselinge vrolijk meehuppelstukje in Third Chance een beetje misplaatst op me over.
Tot een paar maanden terug was het ontzettend lang geleden dat ik dit album had gehoord. Toen ik opeens een fragment van een van de nummers (ben vergeten welke) in mijn hoofd kreeg en dit album herontdekt heb. Een mooie hernieuwde kennismaking!

3.5*

avatar van Ronald5150
"Nighttime Birds" is het tweede album met zangeres Anneke van Giersbergen in de gelederen. Net als op "Mandylion" eist ze met haar prachtige stem weer een hoofdrol op. De sound verschilt niet zoveel met "Mandylion". Zware gitaren in een log ritme (positief bedoeld) zorgen voor een meeslepende sfeer. Toch hoor je al kleine flarden van een wat meer progressiever geluid. De toetsen worden wat vaker beroerd en dat is toch een verrijking te noemen. Gevoelsmatig heb ik iets meer met "Mandylion", maar deze "Nighttime Birds" is een prima album en een bevestiging van de keuze van Anneke van Giersbergen als frontvrouw. The Gathering laat op "Nighttime Birds" horen dat ze tot de top van de Nederlandse muziekscene behoren, maar ook internationaal in het genre staan ze hun mannetje (of vrouwtje zogezegd).

avatar van Funky Bookie
Ik weet nog dat ik dit album vol verwachting kocht.
Na Mandylion vond ik het eerst wat tegenvallen. Minder metal en meer steunend op de schitterende zang van Anneke.
Dat bleek echter een oppervlakkige eerste indruk.
Dit album bleek een groeibriljantje dat steeds beter werd. Zoals velen vind ik On Most Surfaces en Nighttime Birds de parels op deze plaat.
dat ik dit album uiteindelijk wel minder vind dan de vooorganger komt omdat er ook een aantal mindere nummers opstaat (New Moon en Third Chance).

Robertus
Het valt me op dat ik niet dezelfde favorieten heb als de meesten hier. New Moon, Different Day vind ik één van de beste Gathering songs, prachtige opbouw en zangmelodie om aan het einde eventjes met double kick in de versnelling te gaan. Daarnaast toont The Gathering in deze fase van hun ontwikkeling gigantisch veel lef in de vorm van de prachtige afsluiter Shrink, waarin Anneke met minimale ondersteuning recht je hart in zingt. Dit is zo.........Menselijk!

En datzelfde geldt voor The Gathering in het algemeen wel wat mij betreft: Ik ga niet persé verkondigen dat The Gathering bestaat bij gratie van Anneke, maar haar stem en persoonlijkheid maken van een relatief afstandelijk genre (in deze fase dus nog redelijk gothic metal) een warm bad om in te vertoeven waar je het ene moment headbangt en het andere bijna huilt. Qua originaliteit en zeggingskracht voor mij in elk geval de beste band die Nederland heeft voortgebracht.

Over dit album: Niet het beste Gathering album (voor die titel zijn de albums Souvenirs en How To Measure A Planet wat mij betreft genomineerd), maar de door mij reeds genoemde uitschieters zijn buitenaards. De opener On Most Surfaces is een gotische knaller die direct de toon zet en Confusion kabelt hier aangenaam achteraan. Deze song wordt wel een beetje gered door het refrein (Sometimes it is better...etc.).

The May song vind ik heel erg goed, beetje poppy, etherisch en wellicht te beschouwen als een eerste voorzichtige hint richting het geluid van de opvolgers. Opnieuw weer een fantasisch uithalende Anneke in het refrein. The Earth Is My Witness is okee, even adempauze..

New Moon Different is voor mij eigenlijk een wat te snelle climax op dit album, hierna zakt het een beetje in. Third Chance vind ik hier ook een beetje misplaatst, iets te "vrolijk" misschien. Had op HTMAP misschien beter gepast.

Kevin's Telescope is eigenlijk best een fijn nummer, maar blijft niet zo goed hangen bij mij. Dan de titelsong: Nu ga ik waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar ondanks de prachtig slepende opbouw, raak ik vaak de concentratie kwijt.

Shrink heb ik reeds besproken en is wat mij betreft een van de mooiste afsluiter van een album ooit.

Hierna werd The Gatering alleen nog maar beter.

avatar van Leptop
Lang niet meer gehoord dit album en met deze dagen pluis ik mijn cd kast weer eens goed uit.
Wat is dit genieten zeg! Wat is het toch een onwaarschijnlijk goede band en een onwaarschijnlijk goede zangeres.

avatar van LucM
Nighttime Birds vind ik niet onder doen voor de voorganger Mandylion en bevat wederom de karakteristieke logge metal en natuurlijk de krachtige, heldere en loepzuivere zang van Anneke van Giersbergen waar je niet omheen kunt. Het is wel iets meer symfonisch getint door meer gebruik van toetsen. Maar ook dit is een meeslepend en sfeervol album dat niet snel zal vervelen.

avatar van james_cameron
Zoals de band hier klinkt hoor ik The Gathering het liefst: lekker zwaar en meeslepend, ondersteund door mooie melodielijnen en de altijd fraaie zang van Anneke van Giersbergen. Opener On Most Surfaces zet direct de toon met loodzwaar gitaarwerk en een prachtige melancholische sfeer. Halverwege kakt de boel wel een beetje in, dat moet gezegd worden, maar vanaf Kevin's Telescope is het album weer erg mooi. Hierna zou men meer gaan experimenteren en meer afdrijven van metal; ook mooi, maar dit blijft één van de betere albums.

avatar van metalheart
Dit blijft zonder twijfel een dijk van een plaat , mss iets minder dan zijn voorganger mandylion , maar deze plaat maakt me blij , doet me nadenken over alles ! na nighttime birds heb ik the gathering niet meer gevolgd ! maar deze plaat blijf ik warm in mijn hart koesteren ook al liggen mijn prioriteiten ergens anders op het moment !!

avatar van BoyOnHeavenHill
Verrassend dat weinig mensen zich hier storen aan de grotere toegankelijkheid van de muziek; gelukkig geen gemekker in de trant van "ik vond ze leuker toen ze nog exclusief waren", zelfs niet bij die rare disco-hi-hat op Third chance. Het is dan ook nog altijd geen top-40, maar door de betere productie, het slimme gebruik van toetsen en het iets evenwichtiger songmateriaal is dit in mijn oren wel een gevarieerdere en betere plaat dan Mandylion – in ieder geval een plaat waar ikzelf met veel meer plezier naar luister. Zoals hierboven ook al ergens wordt gezegd is het middendeel iets minder, maar omdat ik dan toch al zit te wachten op het absolute hoogtepunt dat het titelnummer is maakt me dat niet eens zoveel uit. Zeer fraai album.

avatar van Faalhaas
Ik vind de Eroc versies beter eigenlijk, wat meer new wave achtig geluid hadden de nummers daar nog. Ze staan als bonusdisc samen met wat andere outtakes op de heruitgave, erg gaaf om te horen.

avatar van Hanszel
Momentmuziek.

Niet dit album, maar van die muziek die precíes goed is. Op het juiste volume (in dit geval KEIHARD) op de juiste plaats op het juiste moment (op dit ogenblik: terwijl ik in de keuken de afwas sta te doen, alleen thuis want vrouwlief is met de kinders even wandelen*).

Heb dit al een tijdlang niet meer gehoord, weet nog dat ik 'm destijds een beetje vond tegenvallen na Mandylion, maar echt slecht vond ik 'm ook niet. Gewoon een kwestie van tegenvallende verwachtingen. Is toen dit uitkwam ook een beetje ondergesneeuwd onder de absurde hoeveelheid cd's die ik toen kocht. Maar nu denk ik: best mooi eigenlijk! En ik heb het nog niet eens beoordeeld. Laat ik maar eens beginnen met 4*

* Wij hebben geen vaatwasser, de afwas is voor mij een meditafief momentje. Heb een aardige stereo die ook twee leuke speakers in de keuken bedient. Op dit moment echt genieten!

avatar van milesdavisjr
Destijds in 97' nog op Pinkpop gezien en wat een feestje was dat. Hoewel de muziek van The Gathering zich meer leent voor een sfeervolle concertzaal was de band in vorm die dag en wist men goed contact te leggen met het publiek. Al 'crowdsurfende' (toen mocht het nog) werd ik richting het podium 'gedragen' door voor mijn gevoel duizenden armen en handen om eenmaal met vaste grond onder mijn voeten een te krijgen van Anneke. Onder een stralende hemel was het goed toeven en met enkele songs van Nighttime Birds op de set was mijn middag al geslaagd. Nog steeds is het een prima plaat hoewel ik het nooit meer draai. Third Chance is een heerlijke song, het melancholische Kevin's Telescope blijft ook weergaloos. De stemmige afsluiter vormt een passend einde voor dit fraaie plaatje dat een logische opvolger vormt van Mandylion. Hoewel ik destijds wel het idee kreeg dat men met Nighttime Birds (wat niet onlogisch is) redelijk op safe speelde, nog wat toegankelijker dan de voorganger en met enkele oorwurmen. Een topper is het echter in mijn ogen en oren net niet, daarvoor zijn de onderlinge verschillen voor mij net wat te klein en had iets meer variatie de plaat goed gedaan.

avatar van Darkzone
Vandaag de re-issue op groen vinyl van het eigen Psychonaut label ontvangen met vernieuwd artwork. Wat klinkt het toch super en blijft het album na 25 jaar nog mooi overeind. Misschien toch weer mijn favoriete album van de band?
Of toch nogsteeds HTMAP (nu ook op vinyl)?