smash016 schreef:
Euh... prima als je wat muziektheorie erbij haalt, maar dan moet je wel iets zinnigs melden en niet een beetje interessant uit je nek lopen kletsen. Am-A#-achtige combinaties???
Mijn excuses als ik interessant uit mijn nek loop te kletsen, want ik weet zelf ook niet veel van muziektheorie, maar ik vind het leuk om te vertellen wat ik wel zie. Het viel me op dat je in een aantal nummers op Air de muziek een halve toon omhoog hoort gaan. Dit gebeurt niet zo vaak in de meer poppy muziek en vond ik daarom opvallend. Je kunt dit zien/horen als je op piano of gitaar de coupletten van Ice Water probeert na te spelen: je kunt dan eerst een A-mineur spelen en dan A#-majeur en ik dacht dat in ieder geval veel mensen die zelf pop spelen die akkoorden wel kennen. Dit noemde ik voor het gemak maar even een combinatie, en omdat de nummers op Air waarschijnlijk niet in A-mineur is geschreven (dat kan ik niet zo horen namelijk), noemde ik het "Am-A#-
achtig". Ik had het ook chromatische sprongen kunnen noemen, maar dan begrijpt niemand meer wat ik bedoel.
Ik had natuurlijk deze uitleg erbij kunnen schrijven, maar ik schatte in dat veel mensen dat storend zouden vinden in een recensie. Overigens heb ik na het schrijven van de recensie gemerkt dat ik bij een paar nummers zelf gewoon fout zat omdat er eigenlijk andere akkoordencombinaties waren. Bij In Your Room zijn er sowieso andere vondsten, en daarom vond ik dit puntje toen even het vermelden waard.