menu

The Cure - Japanese Whispers (1983)

Alternatieve titel: The Cure Singles Nov 82 : Nov 83

mijn stem
3,62 (151)
151 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Fiction

  1. Let's Go to Bed (3:34)
  2. The Dream (3:12)
  3. Just One Kiss (4:09)
  4. The Upstairs Room (3:30)
  5. The Walk (3:30)
  6. Speak My Language (2:40)
  7. Lament (4:20)
  8. The Lovecats (3:39)
totale tijdsduur: 28:34
zoeken in:
avatar van orbit
3,5
Laat ik hier dan ook maar wat zetten, alhoewel het eigenlijk een wangedrochtje is van The Cure vind ik zelf

Hier staan m.i. een paar van de belabbertste cure-nummers ooit op, zoals let's go to bed en the walk en het meer dan afzichtelijke Love Cats (alhoewel ik heb begrepen dat dat een lieveling is van veel mensen..). Het verhaal achter deze singles is dat Smith wilde zien of hij ná Pornography een paar van de meest stomzinnige popsongs kon schrijven met teksten die hij gewoon willekeurig uit zijn pen schudde en wilde zien of dat zou verkopen (als een soort experiment/practical joke).. wat schetste zijn horror: "de singles kwamen allemaal de hitlijsten in!" Truuk té goed gewerkt dus
Tot zover het verhaal volgens Smith..

Van mij krijgt deze plaat alleen vanwege Lament en Just One Kiss een 3.5* En dát wil wat zeggen! Want de rest vind ik niet te harden! Maar dat zijn echt twee prachtige nummers, die hier eigenlijk volkomen misstaan helaas.

avatar van c-moon
3,0
Orbit: ik déél je favorieten: Lament & Just One Kiss, al vind ik het nu ook weer niet zo'n verschrikkelijke slechte plaat hoor... Ook "The Upstairs Room" is een knappe song, en ik kan eigenlijk het commerciele uitstapje in de vorm van "Let's Go To Bed" én "The Walk" eigenlijk wel apprecieren, moet ik zeegen hoor.. Sommige van de nummers die later zouden verschijnen op "Kiss Me Kiss Me Kiss Me" en wat mij betreft hun slechtste plaat ooit: "Wild Mood Swings" baren me eerlijk gezegd méér zorgen... "The Walk" & "Let's Go To Bed" zijn idd. zeééér commercieel maar toch best wel leuk...

Het verhaal dat je daar schetst ivm. het hoe en waarom van deze release is wel straf eigenlijk. Dat heb ik nooit geweten!!
Zo leert een mens telkens weer bij ;-D

avatar van Premonition
4,0
Lament en The Upstairs Room behoren tot het beste poppy werk van The Cure!

avatar van beruk
3,0
Hele merkwaardige plaat, zeker in de tijd dat ie uitkwam. We hebben nog wat op de plank en we brengen het uit, dat idee. The Love cats werd toen veel op feestjes gedraaid. Staat ernstig te verstoffen bij mij thuis.

avatar van orbit
3,5
Premonition: Ik zou Lament niet meteen tot hun poppy werk willen rekenen, daarvoor vind ik het toch een te donker nummertje met zwartegevooisde teksten.. typisch zo'n gevalltje van geniale b-kantjes van the cure

c-moon: Ik zal niet ontkennen dat ik óók deze plaat in huis heb en best nog wel eens heb gedraaid vroeger.. en zelfs wel een huppedansje wilde wagen op the walk of let's go to bed Een nummer dat Smith ook nog wel eens live ten gehore wil brengen.. maar de ongegeneerd slappe synthaccoordjes en het simplisme van de teksten zijn toch behoorlijk Cure-onwaardig imo. Alhoewel ze inderdaad nog dingen hebben gedaan die nóg bedenkelijker zijn helaas. Beetje zoek geraakt in het bos van de commercie en daarin de balans tussen undergroundlieveling alswel hitmachine uit de jaren 80. Dit soort onzin zou je van bands als soft cell of depeche mode nog opvatten als deel van hun vermakelijke oude loopbaan, bij The Cure denk ik dan meestal.. jongen jongen, je kunt zovéél beter
Awel, het zij zo Ik zal The Upstairs Room nog eens in de speler gooien dan.

Feeder
Jongens... ik vrees dat ik jullie ongelijk moet geven.
Ik was 3 jaar toen ik al stond te dansen op de muziek van the cure (als klein ventje was ik helemaal wild van de clip van "close to me"). En ja hoor, ik ben nog steeds verslingerd aan platen als pornography, disintegration, faith, the top,... zelfs aan deze "japanese whispers".
Wat zou het dat the cure (volgens orbit) zoek geraakt waren in het bos van commercie. Ik vind "the lovecats" een meer dan heerlijke song. Maar mijn favoriete track van deze cd is ongetwijfeld "lament". Wat kunnen we nog meer zeggen ? The cure heeft een onwaarschijnlijk parcour afgelegd en mede hierdoor zijn ze voor mij 1 van de beste bands allertijden.

Excuseert u me nu... Ik ga naar m'n kamer om in het donker Lament te draaien.

Underneath the bridge...

avatar van starbright boy
3,5
Ik heb ooit een ander, wat dramatischer verhaal over deze omstreden drie singles gehoord. Namelijk dat ze als een soort therapie voor Smith dienden, nadat zowel hij als de band zowat leeg en uitgeblust waren en op de rand van de afgrond stonden na het trio Seventeen Seconds, Faith en Pornography. Ik weet niet waar ik het las, maar Smith heeft zelfs beweerd dat de nummers z'n leven min of meer gered hebben.

Volgens mij is deze EP trouwens (iig destijds) alleen in Nederland uitgebracht.

avatar van orbit
3,5
Ach, Smith is een draaikont eerste klas, niemand kon de leugens en de feiten ooit scheiden bij zijn interviews, hijzelf achteraf ook niet meer geloof ik

avatar van Premonition
4,0
starbright boy schreef:
Ik heb ooit een ander, wat dramatischer verhaal over deze omstreden drie singles gehoord. Namelijk dat ze als een soort therapie voor Smith dienden, nadat zowel hij als de band zowat leeg en uitgeblust waren en op de rand van de afgrond stonden na het trio Seventeen Seconds, Faith en Pornography. Ik weet niet waar ik het las, maar Smith heeft zelfs beweerd dat de nummers z'n leven min of meer gered hebben.


Misschien via deze link: http://www.picturesofyou.us/83/83-12-oor-interview.htm

Feeder
Ik doe er nog een schepje bovenop ! Vanaf nu is dit 1 van m'n absolute lievelingsalbums ! Just one kiss, lament, the upsairs room... dit is gewoon geniaal !

avatar van orbit
3,5
Die drie zijn inderdaad zeer goed, maar let's go to bed, the walk, love cats, speak my language... pffff

avatar van aERodynamIC
3,5
Hier deel ik de mening van orbit ook totaal niet: ik vind genoemde singles juist alleraardigst.
Poppy? Nou en?! Hitgevoelig? Dus?
Ik kan er totaal niet mee zitten: liever dit soort goede pop-muziek dan veel ander flutwerk.

avatar van nuf
4,0
nuf
aERodynamIC schreef:
Hier deel ik de mening van orbit ook totaal niet: ik vind genoemde singles juist alleraardigst.
Poppy? Nou en?! Hitgevoelig? Dus?
Ik kan er totaal niet mee zitten: liever dit soort goede pop-muziek dan veel ander flutwerk.


mee eens, deze nummers/singles zijn stuk voor stuk prachtig. ik weet niet of het hier was maar iemand had een verhaaltje over dat al deze nummers uit een soort "grap" ontstonden en daarom bagger waren.

bij veel van deze nummers zijn clips gemaakt, Love cats bijvoorbeeld heeft een zeer komische en leuke clip die je het nummer alleen leuker doen vinden.

enfin, dat the cure een periode misschien de commerciele kant opging (ik weet ook precies niet hoe en wat het nou precies was) vind ik geen reden om de muziek gelijk bagger te vinden.

avatar van orbit
3,5
Nee, maar de kwaliteit van de betreffende nummers is wél een reden om de muziek bagger te vinden
The Cure die de pop-toer opgaan gaan heb ik weinig problemen mee hoor, Just Like Heaven, Close To Me, Lullaby, In Between Days, The Caterpillar.. stuk voor stuk heerlijke nummers én intelligent en doordacht. Die nummers kon je altijd makkelijk onderscheiden van de rest van de zooi die in de 80s in de hirparades stond.. Dat heb ik dus amper met de nummers op dit album, ze zijn te makkelijk en te nonchalant in elkaar geflatst, bestaan allemaal uit een tergend kinderlijk synth-melodietje. Ik moet deze hits gewoon niet.
Wees het maar oneens, kan me niet bommen

avatar van aERodynamIC
3,5
orbit schreef:
Wees het maar oneens, kan me niet bommen



Echt wel: anders had je niet gelijk met een reactie van deze omvang gekomen.
Geef maar gewoon toe: het zijn lekkere nummers

avatar van orbit
3,5
Nietus!!

Feeder
orbit schreef:
Nietus!!


Meneer... het zijn prachtige songs, die singles !


Feeder
Fluistert... "en de rest eigk. ook"

avatar van lullaby1987
4,0
niet een van de allerbeste cure platen, ook niet een van de slechtste naar mijn mening, maar toch kan ik nummers als 'lets go to bed' en 'lovecats' zeker waarderen alleen al vanwege de droge humor die er aan vast zit vooral als je de clips van deze nummers bekijkt. ik moet toegeven dat ik na het horen van pornography en disintegration heel erg moest wennen aan deze nummers. lovecats vond ik na een eerste keer horen zelfs verschrikkelijk ...maar na een paar keer luisteren moest ik toch wel toegeven dat het lekker in het gehoor lag

avatar van deric raven
4,0
Ik heb dit album ook altijd als heerlijk tussendoortje ervaren. Even adem halen na 3 zware albums.

avatar van orbit
3,5
Die clips zijn inderdaad nog wel leuk ja..

avatar van lebowski
4,0
orbit schreef:
Het verhaal achter deze singles is dat Smith wilde zien of hij ná Pornography een paar van de meest stomzinnige popsongs kon schrijven met teksten die hij gewoon willekeurig uit zijn pen schudde en wilde zien of dat zou verkopen (


HET verhaal? Lijkt me meer JOUW verhaal orbit Heb deze gekocht omdat ik de EP The Walk erg goed vond. Was even slikken na het meesterwerk Pornography, dat snap ik. Maar op zichzelf staand een meer dan prima album, ik denk eerlijk gezegd dat Smith zich niet te veel wilde laten vastleggen als spreekbuis voor de zelfmoordenaars. Love Cats vergeven we hem dan maar.

avatar van orbit
3,5
lebowski schreef:
(quote)


HET verhaal? Lijkt me meer JOUW verhaal orbit Heb deze gekocht omdat ik de EP The Walk erg goed vond. Was even slikken na het meesterwerk Pornography, dat snap ik. Maar op zichzelf staand een meer dan prima album, ik denk eerlijk gezegd dat Smith zich niet te veel wilde laten vastleggen als spreekbuis voor de zelfmoordenaars. Love Cats vergeven we hem dan maar.


Nou, ik heb het uit een boek vol interviews met de man himself lebowski, dus even dimmen ja?

avatar van lebowski
4,0
orbit schreef:
Nou, ik heb het uit een boek vol interviews met de man himself lebowski, dus even dimmen ja?


Mag ik dan nog wel zo vrij zijn om te vragen welk boek dat is, die moet hier absoluut in de kast!

En nu zal ik dimmen

avatar van orbit
3,5
lebowski schreef:
(quote)


Mag ik dan nog wel zo vrij zijn om te vragen welk boek dat is, die moet hier absoluut in de kast!

En nu zal ik dimmen


Success, corruption and lies

Het interview waarin Smith het over Japanese Whispers heeft staat in de Melody Maker, hij zegt dat hij met Lets Go To Bed wilde zien of ze zoiets stompzinnigs op de radio zouden draaien. Hij wilde deze singles zelfs onder een pseudoniem uitbrengen om de goede naam van de band niet de bezoedelen

avatar van Arno
3,5
Maar waarom staat deze eigenlijk onder 'verzamel/live'

avatar van deric raven
4,0
Het is een soort van samenstelling van een aantal singles van een bepaalde periode.

Feeder
deric raven schreef:
Het is een soort van samenstelling van een aantal singles van een bepaalde periode.


Het zijn strikt gezien gewoon een paar b-sides hé.

avatar van deric raven
4,0
Ook a-sides. Let's Go to Bed, The Walk en The Lovecats waren singles.

Feeder
deric raven schreef:
Ook a-sides. Let's Go to Bed, The Walk en The Lovecats waren singels.


Inderdaad

Gast
geplaatst: vandaag om 06:18 uur

geplaatst: vandaag om 06:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.