Santana - Caravanserai (1972)

Rock / Jazz
Label: Columbia

1. Eternal Caravan of Reincarnation (4:28)
  2. Waves Within (3:54)
  3. Look Up (To See What's Coming Down) (2:58)
  4. Just in Time to See the Sun (2:17)
  5. Song of the Wind (6:04)
  6. All of the Love of the Universe (7:38)
  7. Future Primitive (4:12)
  8. Stone Flower (6:12)
  9. La Fuente del Ritmo (4:31)
  10. Every Step of the Way (9:01)
Misschien voor sommige even doorbijten, maar na 25 jaren Santana beluisterd te hebben is dit samen met Lotus volgens mij het beste wat hij ooit op ons heeft losgelaten ?

avatar van goldendream
Een niet zo makkelijk te doorgronden album, eentje dat je moet laten rijpen.
Het openingsnummer vind ik heel sterk en roept een sfeertje op dat zo past bij de wondermooie hoes.
Heel sterke momenten worden afgewisseld met te scherpe gitaargeluiden, typisch voor Santana. Vooral de lange nummers hebben weer zulke passages.
Dit album hoop ik mettertijd steeds meer te appreciëren.
Voorlopig 3.5 sterren.

avatar van henk01
Mooie dag om deze eens te draaien. Ik kan er wel van genieten.

avatar van RL70BLACK
Klassiek. Maar toch fris. Beste Santana.

avatar van HansVon
Bij zinderend zomerweer of met gure herfstdagen..... als je een goede geluidsinstallatie hebt is dit album een lust voor het oor !!!!

avatar van Broem
Een mooie sacd versie te pakken gekregen van dit album wat ik volgens mij zo’n 30 jaar niet meer naar heb geluisterd. Klinkt subliem. Heb het album nog ergens op een cassettebandje staan maar is op de een of andere manier niet in mijn lp of cd verzameling terecht gekomen. Prachtig album met de zeer herkenbare Santana sound die eind jaren 70 jammer genoeg een erg commerciële twist kreeg. Dit is toch wel de pure Santana’s muziek waar ik ooit als jonge muziekliefhebber voor ben gevallen. Heerlijk.

avatar van DeWP
Dit album was voor veel fans van het eerste uur een afknapper, na de eerste drie albums van Santana (Santana, Abraxas, Santana 3), maar ik vind het een geweldig album. Heerlijke gitaarsolo's, prima nummers die goed in elkaar zitten, en het klinkt nog steeds behoorlijk onbevangen, enthousiast en fris! Puik, en een genot om zo af en toe weer eens te draaien.

avatar van LucM
Misschien wat minder toegankelijk dan zijn vorige albums - er staat geen hit op - maar toch weer een sterk album vooral dankzij het subtiele gitaarspel - vakkundig zonder in oeverloos gepiel te vervallen - en de exotische ritmes, het klinkt nog steeds fris en enthousiast en tegelijk ook professioneel. Nadien haalt Santana zelden nog dat niveau.

avatar van habada
De laatste 2 vormen geweldige afsluiting van de album
Prima

avatar van joko16
Derde en wat meer een groei album.
Hierna werd het allemaal wat minder.
Op een enkele uitzondering na.

Nou de albums waar top zanger Alex Ligtherwood op zingt als lead vocalist zijn niet te versmaden.
Beyond Appearances is Carlos als gitarist keihard bezig. Maar oké is wel anders dan uit zijn begintijd

avatar van rider on the storm
Een van de Santana albums die ik met regelmaat uit de kast haal. Een Santana album waar ik een beetje een haat-liefde verhouding mee heb. Een album waar je voor moet gaan zitten. Doe je dat niet is het irritant op de achtergrond...doe het wel en de plaat ontvouwt zich als een (Lotus) bloem ... reeds.

De spannende opener maakt nieuwsgierig waarna Carlos in het volgende nummer besluit zijn gitaar te laten janken als een droge woestijnwind. En zo neemt hij je deze plaat mee op een mooie reis door de zinderende hitte van de woestijn.

Na afloop rest de beloning in de vorm van een koud biertje ...en wat is ie dan lekker. Voor mij echt een plaat voor de late avond met gedempt licht en een koud drankje...

En die hoes???.... prachtig en volledig passend bij de plaat.

Voor mij geen Abraxas maar toch wel een dikke vier sterren.