Them - The Angry Young Them (1965)

Label: Decca

1. Mystic Eyes (2:47)
  2. If You and I Could Be as Two (2:59)
  3. Little Girl (2:30)
  4. Just a Little Bit (2:26)
  5. I Gave My Love a Diamond (2:53)
  6. Gloria (2:43)
  7. You Just Can't Win (2:27)
  8. Go on Home Baby (2:42)
  9. Don't Look Back (3:26)
  10. I Like It Like That (3:22)
  11. I'm Gonna Dress in Black (3:38)
  12. Bright Lights, Big City (2:35)
  13. My Little Baby (2:14)
  14. (Get Your Kicks on) Route 66 (2:27)
avatar van heartofsoul
Waarmee volgens mij de kwestie van de albumtitel geheel is opgehelderd! Het prikkelde mij om opnieuw, en voor de zoveelste maal, de albums van Them tevoorschijn te halen, en ik heb zelfs het vorig jaar verschenen Complete Them aangeschaft. In de sixties is een hoop leuke en goede muziek verschenen, waarvan echter niet alles de tand des tijds heeft doorstaan, maar voor mij zijn de 2 albums van Them nog steeds een bron van het diepste luistergenot. Alhoewel Van Morrison zélf er niet veel meer van moet hebben en er (zo is althans mijn indruk) niet zo graag meer aan herinnerd wordt.

avatar van BoyOnHeavenHill
Amen! En uit zijn "tour statistics 2016" blijkt dat hij ook tijdens zijn concerten in 2016 nog wel diverse Them-nummers speelt, soms in hun geheel, soms in een medley. Humor: op die pagina staat Here comes the night vermeld als een "Lulu cover", want die bracht het natuurlijk vier maanden eerder dan Them al uit. (Overigens, in de discografie op Morrisons officiële site "schittert Them door afwezigheid"...)

avatar van heartofsoul
Interessant, die setlist, bedankt BoyOnHeavenHill
Van Morrison hield niet van het geluid van de Them-albums (las ik ooit in een artikel of interview), met veel echo, wat ik juist fijn "spooky" vond klinken. Dat droeg voor mij bij aan de mysterieuze sfeer van vooral het eerste album. En verder was Morrison natuurlijk niet gelukkig met de manier waarop met artiesten werd omgegaan; hij heeft zo'n beetje zijn hele leven de kont tegen de krib gegooid en in diverse latere nummers over de platenjongens en de business gemopperd - terecht waarschijnlijk.
Mijn aangevinkte favorieten zijn overigens I Gave My Love A Diamond, Don't Look Back en
I'm Gonna Dress In Black. Ik had nog wel meer favorieten willen aanvinken, want ik vind het album in zijn geheel verpletterend.

avatar van BoyOnHeavenHill
Dezelfde favorieten bij mij, heartofsoul, alleen dan Mystic eyes in plaats van I gave... . En dat geluid van Them is inderdaad heerlijk, althans (of zéker) bij de remastering van de box.

avatar van milesdavisjr
Het debuut van de heren uit (Noord) - Ierland. Wat een verzameling heerlijke Rhythm & Blues songs. Blikvanger is uiteraard Van Morrison, met zijn krachtige zang trekt hij je als het ware de wereld in van Them. Waar The Stones een jaar eerder al min of meer naam hadden gemaakt met hun vele covers - dat werd in die tijd als heel normaal beschouwd - lieten ook deze mannen van zich horen. Met een Britse, wat ruigere benadering van de Amerikaanse variant leverden de heren een heerlijk plaatje af. De grote hit Gloria werd al een tijdlang in lange improvisaties ten hore gebracht maar werd uiteindelijk als b-kant! van Baby Please Don't Go uitgebracht en werd wellicht nog bekender dan dat nummer.
De beste song op deze schijf blijft voor mij toch I'm Gonna Dress in Black, wat een sfeer, door Van the Man heerlijk voor het voetstuk gebracht. Voor de hele plaat geldt eigenlijk - een groter compliment kun je een band of artiest bijna niet geven - dat de muziek een soort tijdloosheid uitstraalt. Het zit dermate goed in elkaar en gaat recht op zijn doel af dat hier geen ontkomen aan is. 55 jaar oud en nog steeds actueel.