BAP - Vün Drinne Noh Drüsse (1982)

West-Duitsland
Label: EMI

1. Kristallnaach (4:59)
  2. Wellenreiter (2:24)
  3. Zehnter Juni (4:25)
  4. Wie 'Ne Stein (4:29)
  5. Do Kanns Zaubere (4:37)
  6. Nit Für Kooche (Teil 1) (1:40)
  7. Nit Für Kooche (Teil 2) (4:06)
  8. Ahn 'Ner Leitplank (4:18)
  9. Wenn et Bedde Sich Lohne Däät (4:34)
  10. Eins Für Carmen un en Insel (2:58)
  11. Koot Vüür Aach (3:28)
  12. Wellenreiter [Live 'Rockpop in Concert' Dortmund 1982] *
  18. Wenn et Bedde Sich Lohne Däät [Live 'Rockpalast' Essen 1986] *
  19. Kristallnaach [Live Wackersdorf 1983] *
  20. Hundertmohl [Studio 1983] *
avatar van Cygnus
BAP. Het enige nummer dat vele users hier van deze Duitse band kennen is Kristallnaach, dat in 1983 ook een bescheiden hit in ons land was. Een nummer waarin de band zich uitspreekt tegen de vreemdelingenhaat in Duitsland. In een land waar het neonazisme nog altijd de kop opsteekt is het elke nacht Kristallnacht (de nacht van 9 op 10 november 1938, waarin de nazi's synagoges in brand staken en Joodse winkels plunderden), zo betoogt de band.

Tot gisteren hoorde ik ook tot de users die enkel Kristallnaach kenden. Een heel goed nummer, dat me nieuwsgierig maakte naar de andere songs op dit album. Samen met user Paap_Floyd heb ik dit album in een csl beluisterd. En die nummers zijn goed, hoewel het niveau van Kristallnaach nergens gehaald wordt.

BAP hoort, met bands als Nena, Codo en Spider Murphy Gang, thuis in de stroming Neue Welle, het Duitse antwoord op punk en new wave. BAP doet het meest denken aan postpunk zoals The Sound.

Een moeilijkheid voor deze muziek is de taal. BAP zingt alle nummers in het Keulse dialect. Ook voor wie de Duitse taal goed beheerst zijn zulke teksten een hele puzzel:

Währenddessen, am Maatplatz vielleich,
unmaskiert, hück mem wohre Jeseech,
sammelt Stein, schlief et Mezz,
op die, die schon verpezz,
probt dä Lynch-Mob für't jüngste Jereech.
Un zem Laade nur flüchtig vertäut
die Galeeren stohn längs unger Dampf
weet em Hafen op Sklaven jewaat,
op dä Schrott uss dämm ungleiche Kampf
us der Kristallnaach.

Onverstaanbaar of niet, het album is een aanrader voor wie Kristallnaach kent en daardoor benieuwd is wat deze band nog meer te bieden heeft. En dat heeft deze band.

avatar van dynamo d
Niet alleen dit album van BAP is een aanrader, ook andere albums en dan met name hun laatste album 'Sonx' is erg goed.

avatar van Cygnus
dynamo d schreef:

Misschien moet je daar eens een post plaatsen waarin je toelicht waarom je er 5* aan gegeven hebt. Ik ben benieuwd...

Harald
Cygnus schreef:

Währenddessen, am Maatplatz vielleich,
unmaskiert, hück mem wohre Jeseech,
sammelt Stein, schlief et Mezz,
op die, die schon verpezz,
probt dä Lynch-Mob für't jüngste Jereech.
Un zem Laade nur flüchtig vertäut
die Galeeren stohn längs unger Dampf
weet em Hafen op Sklaven jewaat,
op dä Schrott uss dämm ungleiche Kampf
us der Kristallnaach.

Ofwel ik meer of min uit de beurt van Keulen kom (Duesseldorf), ik ook in Keulen heb gestudeerd, is het ook voor mij heel moelijk hun teksten te verstaan. In het verleden was BAB zeker weten een van de beste duitse bands, vandag is BAB helaas Wolfgang Niedeken solo geworden

Aanrader zijn:
Live - bis demnähx
vun drinne noh drusse
övverall (Live) en
Wahnsinn - die Hits von 79-95

avatar van Snakeskin
De band uit Keulen schijnt met een kritisch oog naar de maatschappij te kijken. Ik kon er, anders dan "Kristallnaach ", maar moeilijk voor warmlopen.

africalove
Uitstekende plaat met als uitschieter Kristalnaach. samen met Spliff de betere lichting van de Duitse muziek in de jaren 80.

Ga na wat Over de Muur van Klein Orkest in Nederland deed.
De impact van Kristallnaach moet heel Duitsland wakker hebben geschud.
Nog steeds een geweldig nummer.

Weer eens aan het luisteren.
Misselijk door de impact.
Misschien wel door de Duitse zang.
Maar wat is dit een prachtig nummer.
Kristallnaach is stil blijven staan.
Totale stilte.
Elk jaar weer.
Op 4 Mei.
2 minuten stilte.
Om 20.00 uur.

Draai 5 minuten eerder dit nummer.
En het effect wordt vanzelf ingezet.
Tenminste wel bij mij.
Totaal verdoofd.
Telkens weer.

avatar van spaceman
Mijn kennismaking met Bap, nog voordat Kristallnaach een hit werd. Ergens begin jaren '80. Een mooi voorbeeld dat er in dit kwalitatief gezien trieste muzikale decennium gelukkig af en toe iets heel behoorlijks werd uitgebracht. Vrienden brachten hem mee terug van vakantie, op tape. Gekregen via twee Duitse meiden. Lekkere rockplaat met verantwoorde (politiek correcte) teksten, al versta je er vaak weinig van door het Keulse dialect, maar het is goed voor het geweten Wat dat betreft is Kristallnaach redelijk goed te volgen, met Zorro die zich nergens druk om maakt en hoogstens een Z in de sneeuw pist. Het album bevat allemaal lekkere rocksongs met kop en staart en vaak prima gitaarwerk van Klaus 'Major' Heuser. Een blijver, ook na bijna dertig jaar.

avatar van Dibbel
Zooo lang niet gehoord.
Tot vanavond.
En wat blijft dit toch een prachtig album, wat mij weer helemaal wist te raken.
Kom er binnenkort op terug.

avatar van marathonman
Natuurlijk ook via Kristallnaach met BAP kennisgemaakt, op Rockpalast vaak concerten op ndr3 en wdr3 gekeken, vind ze fantastisch maar ze hebben nog veel meer mooi's gemaakt, Istanbul, Verdammt lang her, Alexandra nit nur du, hartstikke goed!

avatar van Rinus
Geldt eigenlijk voor mij hetzelfde, maar ondertussen heb ik nu vele albums van deze Keulse band in de kast staan, en als het kan, alle op vinyl. Zo ook deze.

avatar van sjoerd148
Vanmiddag werd Kristallnaach op radio 2 gedraaid. Ik kende het nummer niet, maar was behoorlijk onder de indruk van zowel de tekst, arrangement als de impact.

avatar van frolunda
Fijn rock album dat een extra meerwaarde krijgt door het erg leuke maar niet altijd even goed te volgen Kölsch dialect.
BAP lifte in het begin van de jaren tachtig mee op het succes van de Neue Deutsche Welle alhoewel de band daar feitelijk niet zo veel met van doen had.Ze braken door met het album Für Usszeschnigge (en met name de knaller Verdamp lang her) en dat succes werd gecontinueerd met deze plaat.
Kristallnaach is de bekende klassieker maar ook Wellenreiter,Nit Für Kooche (Teil 2) en Wenn et Bedde Sich Lohne Däät zijn prima nummers.De rest valt onder de noemer degelijk,al heb ik gemengde gevoelens bij Wie 'Ne Stein, de Keulse versie van Dylans' Like a Rolling stone,maar is niet echt opzienbarend en wordt vaak gered door de uitstekende teksten (wat ik er van versta) en zang van Wolfgang Niedecken.
De echte kracht van de band waren echter hun fenomenale live optredens die destijds regelmatig te zien waren op de Duitse televisie.
Vün Drinne Noh Drüsse steekt daar,hoe goed het album ook is zo nu en dan wat magertjes bij af.

avatar van E-Clect-Eddy
Ken ze alleen van de ijzersterke opener Kristallnaach... even de eerste helft beluisterd en dat klinkt toch erg goed, ze weten de Rock af te wisselen met meer ingetogen nummers. En dat Kölsch dialect is inderdaad prima te volgen. Doet soms ook wat aan tijdgenoot Herman Brood denken, niet alleen muzikaal maar ook de stijl van zingen van Wolfgang Niedecken.

De Bob Dylan cover herken ik muzikaal wel terug in Wie 'Ne Stein maar kon even niet op de titel komen, Like a Rolling Stone dus.