Fear Factory - Demanufacture (1995)

Label: Roadrunner

1. Demanufacture (4:13)
  2. Self Bias Resistor (5:12)
  3. Zero Signal (5:57)
  4. Replica (3:56)
  5. New Breed (2:49)
  6. Dog Day Sunrise (4:45)
  7. Body Hammer (5:05)
  8. Flashpoint (2:53)
  9. H-K (Hunter-Killer) (5:17)
  10. Pisschrist (5:25)
  11. A Therapy for Pain (9:43)
  12. Your Mistake * (1:29)
  13. I Resistancia! * (2:54)
  14. Concreto * (3:30)
  15. New Breed [Revolutionary Designed Mix] * (2:57)
  16. Manic Cure * (5:09)
  17. Flashpoint [Chosen Few Mix] * (4:09)
  18. Replica [Electric Sheep Mix] * (3:58)
avatar van bennerd
Ben al de hele avond wat platen van deze band na lange tijd weer aan het opleggen. Het valt me op dat Demanufacture me al veel minder doet dan voorheen. Enkele songs zijn pure krakers (Replica, New Breed, het titelnummer), maar de productie gooit erg veel roet in het eten. Het album is erg vermoeiend om naar te luisteren. Geen slechte pot groove metal met futuristische trekjes (de status is in mijn ogen niet onverdiend), maar ik ben toch sneller geneigd een andere plaat van deze gasten op te leggen.

avatar van james_cameron
Geen moeilijk-tweede-album-syndroom voor Fear Factory: dit is hun meesterwerk. De band heeft enorme progressie gemaakt sinds het debuut en tovert hier een magistrale plaat uit de hoge hoed. De futuristisch en machinaal klinkende metal, met zijn kunstig afgemeten gitaarriffs, superstrakke drums en galmende zang, gekoppeld aan een grote reeks beestachtig goede songs; alles klopt hier gewoonweg. Vooruit, de cover Dog Day Sunrise zo middenin het album (hoewel best goed) is enigszins misplaatst en het afsluitende A Therapy For Pain zeurt een paar minuten te lang door, maar afgezien daarvan is dit volop genieten. Ook productioneel staat het album nog steeds als een huis. Hierna zou Fear Factory nog vele goede albums maken, maar deze Demanufacture heeft de band nooit meer weten te evenaren.