Fear Factory - Demanufacture (1995)

Label: Roadrunner

1. Demanufacture (4:13)
  2. Self Bias Resistor (5:12)
  3. Zero Signal (5:57)
  4. Replica (3:56)
  5. New Breed (2:49)
  6. Dog Day Sunrise (4:45)
  7. Body Hammer (5:05)
  8. Flashpoint (2:53)
  9. H-K (Hunter-Killer) (5:17)
  10. Pisschrist (5:25)
  11. A Therapy for Pain (9:43)
  12. Your Mistake * (1:29)
  13. I Resistancia! * (2:54)
  14. Concreto * (3:30)
  15. New Breed [Revolutionary Designed Mix] * (2:57)
  16. Manic Cure * (5:09)
  17. Flashpoint [Chosen Few Mix] * (4:09)
  18. Replica [Electric Sheep Mix] * (3:58)
avatar van Agony
Weer zo'n klassiek beuker uit de stal van Roadrunner destijds. Prima plaat met een heerlijk brullende Burton C. Bell!

Uitstekende schijf om je kozijnen eens mee te testen

Dionysos
Ook bij Fear Factory heb ik hetzelfde probleem als bij Machine Head: het is allemaal flink "beukuuuuuuuh!" maar inhoud hebben ze niet.
En van die overgetriggerde drums word ik helemaal zenuwachtig.

De drumpartijen zijn echt heerlijk op dit album. De bonustracks zijn ook de moeite waard. Ik meen dat Agnostic Front en Madball eraan hebben meegewerkt.

avatar van Sir Odolf III
Wat een kick-ass album is dit toch eigenlijk! De strakheid van de leden van Fear Factory is door de huidige Nu-Metalscene zelden geevenaard, en ook de subtiele electro-toevoegingen klinken zeer gelikt. "Wake Up! Rise Up! Open minds will dominate!!!"

Zeer goed album die zeker 4* waard is.

9 Jaar oud en nog steeds niet verjaard. Fear Factory was in de hoogtijdagen van de nieuwe metal (94-99 in mijn ogen) toch een van de heersers. 4,5*

Hier kunnen vele bandjes nog een voorbeeld aan nemen.

avatar van ravenstein
Van het debuut was ik niet onder de indruk, maar dit kon ik al meer waarderen.
Klinkt vandaag nog altijd even goed als toen.
Vooral "Zero Signal" en het stevig beukende "New Breed" konden op mijn goedkeuring rekenen.

avatar van Eddie
Ik vind juist new breed de enige misser op deze plaat verder vind ik hem meesterlijk met nummers als (inderdaad) 'Zero Signal' en 'Replica' positieve uitschieter vind ik 'Dog Day Sunrise' Dit nummer zorgt ervoor dat het album niet saai en breekt het eenbeetje. Het nummer is overigens een cover weet iemand hier op de site misschien van welke band of artiest?

avatar van HammerHead
Volgens mijn CD-boekje is het van de band "Head of David". Nooit van gehoord, eerlijkgezegd.

avatar van Eddie
Ik heb een copietje, dus vandaar dat ik het niet wist, Head of David (dat zou mijn hoofd moeten zijn) ik zal een zoeken of ik het orgineel kan vinden. Bedankt.

Grappig, een naamgenoot!

HammerHead schreef:

Grappig, een naamgenoot!

En in grote lijnen de zelfde muzikale voorkeur (ik kan je top tien zeker waarderen)

avatar van tomthumb
Eddie schreef:

Dat is het hoofd van David Bowie. Die gasten hadden een hekel, heb ik mij laten vertellen, aan Bowie.

avatar van Eddie
Stoer dat je dan je band zo noemd, alleen heiligheidschennis dat om het Hoofd van David Bowie zou gaan, die man heefd geniale muziek gemaakt.

Dionysos schreef:

En van die overgetriggerde drums word ik helemaal zenuwachtig.

same here.

De domme variant van ministry, maar desalniettemin lekker op gemoshed destijds

avatar van Paalhaas
Dit is allerminst domme muziek.

avatar van Jazper
Idd.

orbit schreef:
De domme variant van ministry, maar desalniettemin lekker op gemoshed destijds

avatar van orbit
Ik vind dit toch de simpele metaltegenhanger van ministry hoor, en ik ken hun muziek erg goed, dus jullie hoeven niet met een lezing aan te komen

Ik vind het ook niet erg btw, FF maakt lekkere muziek. Maar Al Jourgensen deed dit allemaal veel beter met Barker

Sietse
ik vind mininstry ook best tof hoor, maar technisch gezien kan ik nou niet zeggen dat, dat zoveel beter is dan FF.

avatar van orbit
FF is gewoon beukmetal met wat electronische invloeden. Ministry is vanuit de electronica metal gaan incorporeren. Daarnaast vind ik de teksten veel doordachter en is het een band met een zeer uitgesproken politiek alswel muzikaal idee. FF heeft dan wel weer een zanger mee die probeert te zingen, maar dat truukje gaat helaas ook snel vervelen.
Ministry is echt veelzijdiger. Vergelijk de muziek op a mind is a terrible thing to taste maar ns met deze plaat.. op de plaat van ministry staan experimenteler nummers (ook op psalm of land of rape).

avatar van Jazper
Ik ken Ministry niet. Maar om FF nou het DOMME broertje te noemen...

Sietse
orbit ik ben het met je eens dat de teksten van ministry zeker wel wat meer doordacht zijn en inderdaad hebben ze een uitgesproken mening over veel dingen waar ik erg voor ben. Maar omdit nu gewone beukmetal te noemen vind ik 1) niet kloppen en 2) afbreuk doen aan heel veel metal omdat het maar beukmetal is. Metal is over het algemeen vrij technische muziek...

avatar van orbit
Ik ben goed thuis in metal hoor, maar uiteindelijk gaat veel metal juist vervelen omdat het een beetje van hetzelfde laken en pak is. FF is wel één van de betere bands op dat gebied, maar ook dat begon me halverwege de jaren 90 al een beetje te vervelen.. net als machine head, korn, pantera, paradise lost (over de zwaardere varianten nog maar te zwijgen).
Nu had je toen ook al muziek van neurosis en meshuggah (wat veel progressiever is), maar de interesse was toen al verflauwd.
Maar dit is wel persoonlijk he, als je helemaal into schreeuwende gitaren en heavy riffs bent is dit waarschijnlijk nog steeds heel erg je ding. Ik ben er overheen gegroeid denk ik (niet elitair opvatten hoor, maar ik kan het niet anders omschrijven even).
Ik weet niet of monster magnet als metal moet worden gezien, maar dat soort muziek kan ik nog steeds wel erg goed luisteren.

avatar van HammerHead
Stoner-rock hè, zou je inderdaad wel bij de metal kunnen schuiven.

orbit schreef:

Ik weet precies wat je bedoelt, ik luister ook vrijwel geen metal meer. Ook Fear Factory heb ik al minimaal 4 jaar niet meer gehoord (op een enkel nummer bij een vriend thuis na). ministry nog wel iets vaker hoor. Waar het mij gewoon om gaat dat ik vind dat je er veel te makkelijk over praat.

En ja meshugah en neurosis gaat natuurlijk een stuk verder...de metal die ik nu over het algemeen nog luister staat daar veel dichter bij (isis enzo) maar dat doet niet af aan de kwaliteit van FF.

HammerHead schreef:
Stoner-rock hè, zou je inderdaad wel bij de metal kunnen schuiven.

MM is nog net iets meer metal zelfs dan muziek als Kyuss inderdaad (heb MM dan ook al op fields of rock gezien ).

@ Sietse: Ik wil FF niet afdoen als dom hoor, maar in mijn oren simpeler dan. Dat hoeft trouwens lang niet altijd "slecht" te betekenen bij mij

dan is het goed