Foreigner - 4 (1981)

Label: Atlantic

1. Night Life (3:48)
  2. Juke Box Hero (4:18)
  3. Break It Up (4:11)
  4. Waiting for a Girl Like You (4:49)
  5. Luanne (3:11)
  6. Urgent (4:29)
  7. I'm Gonna Win (4:51)
  8. Woman in Black (4:42)
  9. Girl on the Moon (3:49)
  10. Don't Let Go (3:48)
  11. Juke Box Hero [Nearly Unplugged Version] * (3:07)
  12. Waiting for a Girl Like You [Nearly Unplugged Version] * (2:51)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik had deze op een gegeven moment wat afgeschreven, onder meer ten faveure van het debuut (maar hem nog altijd wel verkozen boven alles wat hierna nog kwam). Dit was Foreigners grootste commerciële succes tot dan toe met drie grote hits. Waiting for a girl like you is jammergenoeg te grijsgedraaid.

Nou heb ik hem vandaag weer eens opgezet en ik was toch wel positief verrast. Jazeker, het is een duidelijk geval een AOR-kaskraker en tekstueel heeft het allemaal weinig om het lijf. Toch gebeurt hier in muzikaal opzicht wel een aantal knappe dingen, waardoor de plaat nog met behoorlijk gemak boven de grijze massa uitsteekt.

Buiten de al gememoreerde grijsgedraaide ballade is Juke box hero wél een briljante hit die nog steeds staat als een huis. In iets mindere mate geldt hetzelfde voor Urgent met de prominente saxsolo. Woman in black bevat een van Mick Jones' beste gitaarsolo's (vergelijkbaar qua niveau met I need you (van het debuut)) en Girl on the moon is een fraaie ballad die wat in de schaduw staat van zijn veel bekendere collega. Jammer dat het liedje wat flauw uitdooft.

Niet alle nummers zijn briljant (met name Luanne is wat flauw), maar het aandeel opvulling is toch minimaal vergeleken bij veel andere platen van deze ooit grote band.

Ik had hem op 3* staan, daar komt nu een halfje bij op.

avatar van musician
Kan mij heel goed vinden in de lovende kritieken, het is één van de betere Foreigner cd's.

Eén van de redenen waarom ik graag nog eens Amerikaan had willen wezen heeft te maken met hun voorkeur voor Rock als volksmuziek.

Waar wij Nederlanders opgescheept zitten met Nick & Simon en Guus Meeuwis, maakt voor de gemiddelde Amerikaan de rockmuziek een belangrijk deel uit van hun leven.

In 1981/1982 werden er miljoenen cd's verkocht van o.a. Styx, Reo speedwagon, Fleetwood mac/Stevie Nicks, John Cougar, The Steve Miller band en deze Foreigner.

Ik vind eigenlijk in het algemeen, het zou een boeiende discussie kunnen zijn, dat al dit soort bands in die tijd vooral de scherpe (kenmerkende) randjes uit hun muziek hebben gehaald . Daarmee maakten ze het dan uitermate geschikt voor het gemiddelde Amerikaanse publiek. Vandaar de grote verkopen.

Kip en ei: hebben de Amerikanen allemaal zo'n goede smaak of maakten de rock-artiesten hun platen optimaal geschikt voor de Amerikaanse markt?

Het geldt ook toch wel voor Foreigner. Hoewel onmiskenbaar een prima cd, vind ik hem toch minder dan de eerste en misschien ook wel minder dan de tweede cd.

Waiting for a girl like you is een prachtig nummer. Een dergelijk geluid had Foreigner ook nog nooit geproduceerd. Maar het is ook buitengewoon geschikt voor de Amerikaanse markt. De plaat heeft de twijfelachtige eer de langstgenoteerde nummer 2 aller tijden te zijn (een week of 10 achter elkaar of iets dergelijks).

Luanne maakt gebruik van dezelfde synthesizer maar is inmiddels wel erg gewoontjes geworden. Daar schiet de grens tussen talent en een kwalitatieve knieval helemaal weg.

Maar per saldo mogen we toch blij zijn met Foreigner 4, het heeft ook pareltjes als I'm gonna win, Break it up. Daarna ging het om allerlei redenen alleen maar bergafwaarts met de band, een tendens die ze niet meer hebben kunnen doorbreken.

Rechtop ben ik nog even gaan zitten bij de extra tracks van mijn Foreigner 4 versie. Unplugged versies van Waiting for a girl like you, Jukebox hero. Een prima aanvulling, het geeft tenminste een beter en ook meer puur beeld van de groep.

avatar van frolunda
Typisch Amerikaans rock product uit de jaren tachtig maar wel één die nog steeds erg lekker klinkt.Waiting for a girl like you werd ook hier een hit en vind ik nog steeds een prima ballad.De beste nummers zijn echter rockers als Jukebox hero en Urgent,perfecte songs voor in de auto.Daarom is dit soort muziek natuurlijk zo populair in de USA;ideaal om lange afstanden te overbruggen,en dan zijn er weinig betere albums als 4.

avatar van Ronald5150
AOR, stadionrock, of hoe je het noemen wilt, Foreigner maakt prima toegankelijke en lekker klinkende rockmuziek. ”4” is daarop geen uitzondering. ”Juke Box Hero”, ”Waiting for a Girl Like You” en ”Urgent” zijn de bekende liedjes, en mijn inziens ook de beste. Niet dat de andere liedjes slecht zijn, maar ze zijn ook een beetje middle of the road. Dat is een beetje het gevaar met de muziek van Foreigner. Als je het een keertje gehoord hebt, dan heb je een prima idee wat er nog meer in het vat zit. Inwisselbaarheid ligt een beetje op de loer. Hoewel de spanningsboog bij mij er naar mate het album vordert er een beetje uitgaat, is ”4” een prima rockalbum dat ook na die jaren nog interessant genoeg klinkt om zo nu en dan eens om te zetten. Niet vaak, maar wel om soms even oude tijden te doen herleven.

avatar van Metalhead99
Na het debuut misschien wel de beste Foreigner plaat. Al heb ik Head Games en de platen na Inside Information nog niet beluisterd.
De plaat is een mooie combinatie van lekker in het gehoor liggende rock en pop invloeden uit die tijd. "Juke Box Hero" rockt als een malle en "Urgent" valt op door het sterke saxofoongebruik. Verder vind ik de keyboards (bij mij meestal het meest ondergewaardeerde instrument) in "I'm Gonna Win" sterk, terwijl "Woman in Black" weer een lekker stevig gitaargeluid heeft.
Met "Girl on the Moon" hebben de mannen nog een sterke ballad waarin de kwaliteiten van Lou Gramm als zanger nog eens goed naar boven komen.
Een erg fijne jaren '80 plaat. De twee die hierna zouden komen vind ik beiden een stuk minder.

avatar van lennert
Ik heb een persoonlijke voorkeur voor het debuut, maar het is duidelijk dat Foreigner op dit album de perfecte AOR-sound gevonden heeft. De hardrock zit er nog goed in, maar op het moment dat de sound gladder wordt (Waiting For A Girl Like You en Girl On The Moon), zijn de composities alsnog sterk te noemen. Een niet heel stevig nummer als Urgent (met fantastische saxofoonsolo), rockt toch nog steeds behoorlijk goed door Gramm's felle zang en het scherpe musiceren en is daarmee een terechte hit.

Het beste nummer dat op de plaat te vinden is, blijft echter wel Jukebox Hero. Spannende opbouw en een ijzersterke ontknoping met stevige gitaarriff en machtig refrein. Het koor op de achtergrond ('got stars in his eyes') geeft het een magistrale, bijna Queen-achtige, vibe die in mooi contrast staat met Gramm's machtige voordracht. Jones geeft hier ook op solovlak een erg sterke prestatie: lekker rauw en niet te technisch.

Niet alles is even sterk. Luanne vind ik te simpel en Don't Let Go is verre van een spectaculaire afsluiter. Gelukkig zijn I'm Gonna Win (mooie opbouw naar de solo) en Woman In Black weer erg lekkere rockers en houdt Jones wijselijk zijn mond op dit album. Een krappe 4.5, maar alsnog een 4.5 omdat ik hier echt met gemak achter elkaar naar kan blijven luisteren.

Tussenstand:
1. Foreigner
2. 4
3. Head Games
4. Double Vision

avatar van RuudC
Ik vroeg me al af waarom dit het populairste album van Foreigner is. Puur naar de titels kijkende, herkende ik niets. Toen ik het eenmaal hoorde, herkende ik Waiting For A Girl Like You en Urgent al aan de openingstunes. Twee mooie hits. Niet dat ik een groot liefhebber ben van eighties pop, maar ik kan het wel prima hebben. Eerlijk is eerlijk, Foreigner kan ze prima schrijven. Alleen vind ook ik Jukebox Hero het absolute prijsnummer. De popjas past Foreigner op zich prima, maar ik het debuut blijft wel echt een klasse beter.

Tussenstand:
1. Foreigner