Foreigner - 4 (1981)

Label: Atlantic

1. Night Life (3:48)
  2. Juke Box Hero (4:18)
  3. Break It Up (4:11)
  4. Waiting for a Girl Like You (4:49)
  5. Luanne (3:11)
  6. Urgent (4:29)
  7. I'm Gonna Win (4:51)
  8. Woman in Black (4:42)
  9. Girl on the Moon (3:49)
  10. Don't Let Go (3:48)
  11. Juke Box Hero [Nearly Unplugged Version] * (3:07)
  12. Waiting for a Girl Like You [Nearly Unplugged Version] * (2:51)
avatar van vielip
Laatst gekocht op vinyl. Kende tot dan alleen hun hits vanwege een greatest hits cd die ik al jaren heb. Die hits zijn op dit album prima (met name Juke box hero!) maar juist het overige verraste me in zeer positieve zin! Het begint gelijk al prima met Night life. Heerlijke opener. Ook Break it up, I'm gonna win, Luanne, Girl on the moon en Woman in black als minder bekende nummers kunnen me zeer bekoren. Tel daarbij dan die 3 hits en je hebt een kneiter van een album! Ik snap wel waarom dit destijds met miljoenen tegelijk de winkels uit vloog.

avatar van gigage
Woman in black en Girl on the moon vind ik de zwakste schakels op dit verdere prima rock album. De singles steken er toch wat gemakkelijk bovenuit en zijn samen met I'm gonna win en Break it up voor mij de prijspakkers. De rest van de songs zijn wel lekker in het gehoor liggend maar missen de opbouw en spanning die Lou Gramm aan een song op geheel eigen wijze mee kan geven. Van die kwaliteit zou hij later nog meer gebruik maken, maar dat gaat dan ten kostte van het gitaarwerk en zal niet iedereen bekoren.

I vote for Juke Box Heroe!

avatar van Twinpeaks
Prima Amerikaanse plaatje met spierballenrock. Soms gaat het over de top maar ze weten de schade beperkt te houden . Mooie open productie waarin alle ruimte is voor de grootste troef van het album . De stem van Gramm . Ook de gitaar van Jones doet hier prima werk. Waiting for a Girl Like You ben ik wat beu , maar de rest en dan zeker Urgent mag er zeker wezen. Ik peer in op 4 want dat is hij zeker waard .

avatar van lennert
Ik heb een persoonlijke voorkeur voor het debuut, maar het is duidelijk dat Foreigner op dit album de perfecte AOR-sound gevonden heeft. De hardrock zit er nog goed in, maar op het moment dat de sound gladder wordt (Waiting For A Girl Like You en Girl On The Moon), zijn de composities alsnog sterk te noemen. Een niet heel stevig nummer als Urgent (met fantastische saxofoonsolo), rockt toch nog steeds behoorlijk goed door Gramm's felle zang en het scherpe musiceren en is daarmee een terechte hit.

Het beste nummer dat op de plaat te vinden is, blijft echter wel Jukebox Hero. Spannende opbouw en een ijzersterke ontknoping met stevige gitaarriff en machtig refrein. Het koor op de achtergrond ('got stars in his eyes') geeft het een magistrale, bijna Queen-achtige, vibe die in mooi contrast staat met Gramm's machtige voordracht. Jones geeft hier ook op solovlak een erg sterke prestatie: lekker rauw en niet te technisch.

Niet alles is even sterk. Luanne vind ik te simpel en Don't Let Go is verre van een spectaculaire afsluiter. Gelukkig zijn I'm Gonna Win (mooie opbouw naar de solo) en Woman In Black weer erg lekkere rockers en houdt Jones wijselijk zijn mond op dit album. Een krappe 4.5, maar alsnog een 4.5 omdat ik hier echt met gemak achter elkaar naar kan blijven luisteren.

Tussenstand:
1. Foreigner
2. 4
3. Head Games
4. Double Vision

avatar van RuudC
Ik vroeg me al af waarom dit het populairste album van Foreigner is. Puur naar de titels kijkende, herkende ik niets. Toen ik het eenmaal hoorde, herkende ik Waiting For A Girl Like You en Urgent al aan de openingstunes. Twee mooie hits. Niet dat ik een groot liefhebber ben van eighties pop, maar ik kan het wel prima hebben. Eerlijk is eerlijk, Foreigner kan ze prima schrijven. Alleen vind ook ik Jukebox Hero het absolute prijsnummer. De popjas past Foreigner op zich prima, maar ik het debuut blijft wel echt een klasse beter.

Tussenstand:
1. Foreigner
2. 4
3. Double Vision
4. Head Games

avatar van Jelle78
Na Agent Provocateur had ik eigenlijk weinig zin meer in nog meer Foreigner, maar dit album bevalt mij beduidend beter dan haar aalgladde opvolger. Hier hoor ik door de hele plaat nog een rocksound die me best bevalt. Alsnog wel aan de veilige kant allemaal en daarom heb ik het waarschijnlijk na een paar luisterbeurten wel weer gehoord. De lelijke jaren 80 drumsound helpt ook niet mee overigens.

avatar van Queebus
In de jaren '80 werden we overrompeld met Adult Oriented Rock (AOR), radiovriendelijke rock voor een groot publiek. Vertegenwoordigers als Boston, Journey, Styx, Survivor en REO Speedwagon hadden veel succes en verkochten (vooral in de USA!) miljoenen albums. Met name de ballads deden het goed en daar was Foreigner weer heel sterk in.

In 1981 verscheen 4, dus je kunt wel raden de hoeveelste album dit van Foreigner is. Geproduceerd door Mick Jones samen met John "Mutt" Lange, de Midas man. Alles wat hij aanraakt verandert in goud. En Foreigner scoorde zeer goed met 4. Waiting For A Girl Like You was de ijzersterke hit, de rest van de nummers mag er ook zijn. Zoals Night Life, Juke Box Hero (lekkere riff!) en Urgent.

Mick Jones is geen groot gitarist, weet dat zelf ook want meestal beperkt hij zich tot de slagpartijen. De drumsound is ronduit saai, de koortjes zijn af. Lou Gramm is een fantastische zanger die af en toe iets teveel van zijn stembanden vraagt.

Ik heb 4 onlangs voor 4 euro gekocht. En 4 sterren is ruim gewaardeerd. Het debuut en Agent Provocateur schat ik hoger in.

avatar van Duco van Deugen
De eigen stijl van Foreigner doet het weer goed in dit album. In feite wordt de lijn doorgetrokken van de LP "Head Games". Niettemin vind ik de balans iets minder dan in vorige albums. Zeer sterke nummers als "Urgent", "Juke Box Hero", "Waiting for a Girl like you" worden afgewisseld met ietwat gezochte en gekunstelde nummers zoals "I'm gonna win" en "Luanne".
Leuk trouwens om de scheurende saxofoon van Junior Walker te horen in "Urgent". Dat verwacht je niet zo gauw in een bijtend hardrock-nummer.

Geluidskwaliteit van de LP tenslotte is zeer goed te noemen. Met enige moeite toch een '4' voor dit album uit 1981.