Dave Rawlings Machine - A Friend of a Friend (2009)

Roots
Label: Acony

1. Ruby (4:54)
  2. To Be Young (Is to Be Sad, Is to Be High) (3:48)
  3. I Hear Them All (2:27)
  4. Method Acting / Cortez the Killer (10:20)
  5. Sweet Tooth (5:20)
  6. How's About You (3:54)
  7. It's Too Easy (3:09)
  8. Monkey and the Engineer (3:38)
  9. Bells of Harlem (4:07)
Zes jaar zijn we al aan het wachten op nieuw materiaal van Gillian Welch en nu krijgen we dit. Gillian doet op acht van de negen songs mee en heeft aan vijf mee geschreven.
Het is absoluut geen zoethoudertje geworden, maar eentje voor het eindejaarslijstje.

Handsome Bill
Vind je het erg dat ik niet zo lang wacht?

Handsome Bill
Instrumentaal top maar ik moet nog even wennen aan het stemgeluid van Dave.
Is me net iets te vrolijk, ik houd meer van treurig.

avatar van heicro
Ik ben zeker niet onder de indruk van dit album.

Tot dusverre heeft Dave Rawlings samen met de fantastische zangeres Gillian Welch als gitarist en tweede stem een reeks indrukwekkende cd's neergezet.

Nu zijn de rollen omgedraaid en zingt Gillian Welch op de achtergrond. Een verkeerde keuze m.i. want Dave Rawlings z'n stem is vooral bij de vrolijke neo-traditionele hillbillyachtige countryliedjes niet best. Bovendien zijn het niemanddalletjes.

Bij rustige nummers komt hij nog het meest tot zijn recht.
Method Acting / Cortez the Killer (ja, van Neil Young!) is bijna 11 minuten genieten, vooral door zijn fraaie gitaarwerk en Bells of Harlem is het andere hoogtepunt, dankzij de inbreng van Gillian Welch.
Deze twee hele goede nummers zorgen er echter niet voor dat deze cd de middelmaat ontstijgt.

avatar van harm1985
Deze CD van het weekend gekocht... helaas heb ik verkeerde persing, waardoor de CD halverwege de 6e track blijft hangen en track 7 helemaal niet speelt... vandaag maar eens ff omruilen.

Wat ik er wel van gehoord heb klinkt goed, haalt wellicht nog niet het niveau van Revelator, maar moet het ding eens een paar luisterbeurten geven voor ik een echt goede mening kan geven. Favorieten tot nu toe: Ruby, Method Acting / Cortez the Killer, How's About You en Monkey and the Engineer.

Handsome Bill
Na een paar keer luisteren kom ik erachter dat ik het niks vind.
De stem van Rawlings bevalt me geenszins, een miskoop, jammer.
Zijn gitaarspel is vanouds, dat weer wel, maar ik hoor echt liever dat hij zich weer beperkt tot backing vocal bij mevrouw Welch.

avatar van harm1985
Ik vind toch wel dat David Rawlings behoorlijk onderschat wordt. Ik ga het album bij elke luisterbeurt meer waarderen. Vergeet niet dat hij mee heeft geschreven aan twee tracks op Ryan Adams' Heartbreaker, een keur aan nummers op Big Iron World van Old Crow Medicine show en zowat alle nummers op de albums van Gillian Welch.

Daarnaast is de zang niet wezenlijk anders als op Gillian Welch's albums, alleen zijn de verhoudingen omgedraaid.

Overigens vind ik ook dat het ook weer eens hoog tijd wordt voor een Gillian Welch album (een live album wellicht?).

avatar van heicro
harm1985 schreef:

Het doet er niet toe dat hij verschillende songs voor anderen heeft geschreven. De songs (en zijn zang) op dit album zijn onder de maat.
Een van de weinige uitzonderingen is Cortez the Killer....... en die is van Neil Young.

Handsome Bill
Ik vind How's about you en it's too easy nog wel te pruimen maar de rest...

avatar van muziekobsessie
tip van Thomas Dybdahl!! mij toch iets te gezellig

avatar van harm1985
Typisch... komen ze eens naar Nederland (Take Root Festival) ben ik op huwelijksreis!

avatar van Rudi S
Als Dave samen met Gillian Welch zingt geef ik al standaard minimaal 4 sterren (b.v. het telefoonboek).
Hier staan inderdaad wel enkele typische country dijenkletsers(it's to easy) op die ook niet direct "my cup of tea "zijn.
Maar ik vind dit toch een zeer verdiendstelijke plaat.

Probeer ook de prachtige CD's van Gillian Welch

avatar van harm1985
Mijn vriendin houdt echt van me! Ze vindt het totaal geen probleem, erg leuk zelfs, om met me naar Take Root te gaan op onze huwelijksreis! Dave Rawlings Machine en Wilco spelen wel tegelijkertijd (nou ja, uur overlap, Wilco begint half uur eerder en eindigt half uur later) maar ik kan daarnaast ook Old Crow Medicine Show zien aan het begin van de dag... mijn dag kan niet meer stuk, heb zojuist namelijk al de kaartjes besteld. Wat ik voor de rest ga bekijken, zie ik nog wel.

avatar van Rudi S
Nou Harm dubbel gefeliciteerd.

Dave Rawlings werd in een klap wereldberoemd door het eerste nummer op het eerste soloalbum Heartbreaker van Ryan Adams.Het ging enkel om een kletspraatje of een nummer zowel op Morrissey soloplaat Viva Hate als Bonadrag voor kwam (RA won de discussie door er 5 dollar tegen aan te gooien).
Ter ere van Heart Breaker (waar hij prominent aanwezig was) heeft Rawlings het mede doorhemzelf geschreven To Be Young (Is to Be Sad, Is to Be High) opgenomen.
Rawlings heeft gekozen voor een country variant (I had the Crows any how; Crows zijn The Old Crow medicine show) waar RA er meer een rock song van maakt.

Echt bekend werd Dave Rawlings door zijn intensieve samenwerking met Gillian Welch (2 stemmen 2 gitaren briljant), op wiens platen hij vaak de 2e stem vertolkte.

Hier zijn de rollen omgekeerd en verzorgd Welch de 2e stem.
Deze CD was blijkbaar groot genoeg nieuws bijvoorbeeld voor het verschijnen reserveerde Uncut in het decembernummer van vorig jaar een hele pagina.

De plaat opend fraai met Ruby akoestisch en mooi gezongen.
Dave Rawlings deed in het verleden wel al een een solo liedje bij de live optredens van Welch, het New Port optreden waar hij vorig jaar als solo artiest optrad heeft hem waarschijnlijk over de streep getrokken.
Na To Be Young, krijgen we het prachtige I hear them all 2.27 minuten de hemel in.

Het volgende nummer is een fraaie medley van 2 geweldige nummer.
Method Acting van Bright Eyes krijgt een veel rustigere versie (ik vind de versie van Rawlings mooier) en Cortez ook in een rustige akoestische uitvoering, nu is het bijna onmogelijk om betere uitvoetingen te maken als Neil young heeft gedaan (Live rust mijn favoriet, dit is niet iedereen met mij eens overigens) dit lukt Rawlings ook niet maar hij maakt er toch iets heel fraais en liefdevol van. Ik ben blij.

Sweet Tooth is een staalkaartje zangkunst waar Rawlings en Welch de meesters in zijn.
How's about you en It's Too easy zijn typische countrynummers waar de zang mij toch weer weet te overtuigen, beide nummers zijn instrumentaal rijker gearrangeerd.
Monkey and the Engineer is een (sullig) liedje over een aap die een treinbestuurder afgekeken heeft hoe de trein te besturen en U raad het al de aap gaat er met de trein vandoor.
Op de een of andere manier vind ik ook dit nummer weer onweerstaanbaar, het plezier straalt er vanaf.
Bells of Harlem (waar de coupletten van Dylans Time out of mind CD lijken te komen) is tenslotte de fraaie afsluiter.

Ik geef dit mooie album 4 sterren met kans op verhoging tot 4,5 ster.
Overigens Ryan Adams had gelijk en niet onze held uit dit verhaal.

avatar van Woody
Gisteren gezien tijdens Take Root. Dave Rawlings samen met Gillian Welch. Ongelooflijk van onder de indruk geraakt. Het album moest ik wat aan wennen. Vooral aan nummers zoals Sweeth Tooth maar het kwartje is gevallen na het prachige optreden van gisteren.

avatar van harm1985
Was er ook bij (zat vlak voor Isobel Campbell) en heb er erg van genoten, misschien wel het beste concert waar ik bij ben geweest. Dit concert alleen al was de toegangsprijs waard. De zaal ging overigens terecht plat, geen spijt dat ik niet naar Wilco ben gegaan.

avatar van Rudi S
Ik heb dit album verhoogd naar 5 sterren.
Ik heb destijd The mountain van Steve Earle (standaard) blind gekocht maar heb nooit kunnen wennen aan de enigszins vrolijke huppel country die daar gespeeld werd.
Als Dave Rawlings mij kan overtuigen met nummers als Sweeth Tooth en The Monkey and the engineer dan kom ik niet om de 5 sterren heen omdat ik de rest fantastisch vind.
Prachtige plaat voor de late uurtjes en na al die tijd wordt hij alleen maar beter.
Petje af voor Dave Rawlings.

avatar van harm1985
Sweet tooth is natuurlijk minder zoetsappig dan het lijkt, is een metafoor voor drugsverslaving. Drie dagen na het concert op TakeRoot gaven Gillian Welch en Dave Rawlings een concert in Parijs waar ze ook twee nummers van dit album ten gehore brachten, het eerder genoemde Sweet Tooth maar ook It's Too Easy. Het laatste nummer werd echter in een compleet ander arrangement door Welch gezongen, in plaats van Rawlings, absurd mooi gewoon.

avatar van Woody
Ook een verhoging van mijn kant. Wordt alleen maar mooier..

avatar van misja82
Lijkt me een mooie dag (regen, kou, grijs, oftewel: herfst) om dit album een te gaan beluisteren.
Heb hem al een tijdje "op de plank" staan.
Stem volgt.

avatar van Rudi S
Voor de geintreseerde hier een link naar een aardig interview met Welch en Rawlings. Bij het uitkomen van het album
Sweet tooth was dus blijkbaar eerst voor een Welch album bedoeld.
De aanvulling van Harm van Harm1985 is nuttig omdat ik in ieder geval de dubbele betekenis van de tekst in eerste instantie ook gemist had.
Tja "Meeting te candy man ".
Mijn opmerking over de vrolijkeheid van het nummer was overigens wel gericht op de melodie en arrangement.

Gillian Welch and David Rawlings: Welcome To The Machine | American Songwriter - americansongwriter.com

avatar van misja82
Woody schreef:

Zuur Ed, waarom was ik daar niet bij?!

Voortaan mij weer inlichten hoor, als je ergens heen gaat.

A Friend of a Friend klinkt m.i. meer als Rawlings + OCMS en minder als Rawlings + Welch. Nadat dat kwartje bij mij gevallen was, vond (en vind) ik dit een prachtig album! Uitschieters voor mij persoonlijk zijn How's About You en natuurlijk the Monkey and the Engineer. Kort samengevat een heerlijke plaat!

avatar van harm1985
Is ook niet gek aangezien Morgan Jahning, Ketchum Secor en Willie Watson de vaste begeleidingsband is tijdens live concerten en Kevin Hayes, ook van OCMS, speelt op dit album ook een paar nummertjes mee. Opmerkelijk genoeg is de OCSM songs I Hear Them All, waaraan Rawlings meeschreef hier door Rawlings en Welch zonder begeleiding uitgevoerd. Ketch Secor is echt een held overigens, met zijn lage bas stem op o.a. Ruby en Monkey & the Engineer.

avatar van harm1985
Op NPR kwam ik laatst ook een mooi stukje tegen. Gillian Welch en Dave Rawlings deden daar een preview van dit album. Ze spelen gewoon in een of ander kantoortje en nog spelen ze de sterren van de hemel.

David Rawlings And Gillian Welch: Tiny Desk Concert : NPR

Stijn_Slayer
Of het nu Welch + Rawlings of Rawlings + Welch is blijkt niet veel uit te maken getuige dit album. Rawlings heeft al een behoorlijke staat van dienst en zou daar wel wat meer waardering voor verdienen.

A Friend of a Friend sluit vooral goed aan bij het werk van Old Crow Medicine en Gillian Welch. Authentieke roots/bluegrass, you name it, maar de sfeer zit er in ieder geval goed in. Op dit soort albums hoor je op de een of andere manier vaak een bijzondere oprechtheid en bezieling in de muziek. Geen enkele misser bovendien.

avatar van AOVV
Dave Rawlings, die ik voorheen vooral kende doordat zijn naam voorkwam in de begintrack van 'Heartbreaker' van Ryan Adams, heeft met 'Friend Of A Friend' een meer dan degelijke plaat uitgebracht. Opener 'Ruby' is al mooi zonder meer, en het daaropvolgende nummer is een cover van - jawel - Ryan Adams. Ook een andere persoonlijke held van Rawlings passeert de revue, want hij brengt een uiterst verzorgde versie van 'Cortez the Killer'. Nu moet het al erg fout gaan om zo'n parel van een song te verknoeien, maar Rawlings doet het toch erg goed, hoor. Zijn stemgeluid lijkt soms zelfs een beetje in de buurt van dat van Young te komen. Voor de rest valt ook afsluiter 'Bells of Harlem' me op, en Gillian Welch is ook van de partij. Gezellige plaat.

3,5 sterren

avatar van harm1985
Ik vind vooral de solo die de overgang van Method Acting naar Cortez inluidt erg mooi, ook live (wat ik gelukkig eens mee heb mogen maken).

Toen deze plaat uitkwam heel veel reacties op Music Meter. Ik heb deze cd gekocht bij een bibliotheek uitverkoop van cd-s. Een beetje op goed geluk en wel de meningen op deze site gelezen. Gillian Welch is mij zeker bekend, maar heeft verder voor mij niet zo veel invloed op mijn mening over deze plaat. Want ik ben best onder de indruk van deze plaat. Mooie uitgebalanceerde nummers, prachtig muzikaal begeleid, schitterend gitaarspel. De stem van Dave, daar moet je wel wat tegen kunnen, maar zeker de samenzang met Gillian is bijzonder goed. Soms lijkt de stem wel wat op die van Neil Young. Op de achterkant van de cd is een portret van Gillian en Dave, daar lijken ze zo weggelopen uit de hippiejaren eind 60/begin 70. Binnenin Dave met cowboyhoed, maar dat past maar bij een enkel countrynummer. Folk overheerst en dat is ook echt mooie folk. Het vierde nummer (2 covers waaronder één van Neil Young) is weergaloos, wat een prachtige uitvoering van meer dan 10 minuten. 'Sweet tooth' is dan totaal iets anders, ik dacht gelijk aan Donovan met 'Candy man'. Een beetje een dezelfde soort nummer, hoewel het een nieuw lied is geschreven door Dave Rawlings/Gillian Welch/Morgan Nagler. Ik vind dit niet echt een hoogtepunt, te lang en wat te simpel en niet echt origineel. 'How's about you' is een echt country nummer, ook weer geschreven door Dave en Gillian. Ik hou best van roots/americana, maar het moet niet te veel country worden....Dit zit een beetje op de rand. Hetzelfde geldt wel wat voor 'It's too easy' , maar dat is verder wel een lekker opgeruimd vrolijk lied. Iets meer blue grass, met geweldig fiddle spel. Nummer 8 kan me ook niet echt bekoren, maar de 'Bells of Harlem' vind ik dan weer een hele mooie afsluiter.
Als het niveau van de eerste 4 nummers gehandhaafd zou zijn was het echt een top album. Het is nog steeds een prima album, maar jammer dat het niveau toch op het tweede gedeelte van de plaat wat minder is.

avatar van sherpa
vier en halve ster. Voor Method Acting / Cortez The Killer.