Japan - Oil on Canvas (1983)

Label: Virgin

1. Oil on Canvas (1:25)
  2. Sons of Pioneers (5:00)
  3. Gentlemen Take Polaroids * (6:41)
  4. Swing * (5:36)
  5. Cantonese Boy (3:45)
  6. Visions of China (3:34)
  7. Ghosts (6:23)
  8. Voices Raised in Welcome, Hands Held in Prayer (3:30)
  9. Nightporter (6:47)
  10. Still Life in Mobile Homes (5:37)
  11. Methods of Dance (6:07)
  12. Quiet Life (4:34)
  13. The Art of Parties (5:28)
  14. Canton (5:43)
  15. Temple of Dawn (1:46)
avatar van musician
Berouw komt een beetje na de zonde. Eigenlijk had ik Japan ooit in het echt live willen zien, maar het is er niet van gekomen en ze zijn te vroeg uit elkaar gegaan.

Oil on Canvas laat je dan een beetje delen in hoe dat dan zou hebben geklonken. En dan had ik het nog steeds graag een keer willen zien.

Dit live album blijft redelijk dicht bij de originele opnames van de laatste drie studio albums. Nou ja, een iets spannendere uitvoering.

Ik leg overigens nauwelijks een link tussen Duran Duran en Japan. Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje een belediging voor de laatste.

Waar Duran Duran vooral de harten van tienermeisjes wist te veroveren, was Japan voer voor het wat oudere, serieuze avant garde publiek, zijnde vooral afkomstig uit de wave hoek. De muzikale verschillen zijn ook navenant.

Ik moet daarbij zeggen, dat Duran Duran ín latere jaren (ze konden ook niet anders) erg hun best hebben gedaan dat imago wat kwijt te raken en ook met wat meer serieuze, minder hitsige en door draaimolens gekenmerkte muziek te komen. Daar zijn ze ook wel gedeeltelijk in geslaagd.

Maar Cantonese boy of Nightporter is bepaald geen The Reflex of New moon on Monday.