ABBA - Voulez-Vous (1979)

Zweden
Label: Polar

1. As Good as New (3:24)
  2. Voulez-Vous (5:09)
  3. I Have a Dream (4:45)
  4. Angeleyes (4:20)
  5. The King Has Lost His Crown (3:32)
  6. Does Your Mother Know (3:13)
  7. If It Wasn't for the Nights (5:09)
  8. Chiquitita (5:26)
  9. Lovers (Live a Little Longer) (3:30)
  10. Kisses of Fire (3:16)
  11. Summer Night City * (3:34)
  12. Lovelight * (3:46)
  13. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) * (4:52)
  14. Dream World * (3:39)
  15. Summer Night City [Full Length Version] * (4:18)
  16. Voulez-Vous [Extended US Promo Remix] * (6:11)
avatar van teus

Beluisterd maar...vind het een slechte bewerking ,die drumslagen over de linie zijn overbodig storend,ook is de opname versneld,agnetha's stem klinkt erg uit zijn vorm,nee 1x luisteren is genoeg,liever het orgineel

kun jij niks aan doen maar bedankt voor de info

avatar van dazzler
teus schreef:
...dat Angel Eyes apart van Voulez-vous als (7 inch) A-single ook minimaal Top 3 had gehaald in onze NL40

In Vlaanderen was elke 7" single van ABBA van I Do I Do I Do I Do I Do uit 1975 tot Under Attack uit 1982 een top 3 single. Een duizelingwekkend record dat niemand hen nadeed. Ook Ring Ring Ring en Waterloo waren top 3 singles. De 12" van Lay All Your Love On Me was een top 20 hit.

avatar van ArnoldusK
LP gekocht voor Voulez-Vous, maar wát een verrassende nummers staan hier op zeg!
Vooral de openingsplaat slaat meteen in als een bom (wat een tempo voor een disco-nummer!)
En If It Wasn't For The Nights is prachtige slow-disco. Heerlijk basloopje dat de boel interessant houdt.
De 'switch' in Chiquitita maakt het van een dertien-in-een-dozijn-popnummer tot iets groters en ook Lovers heeft weer zo'n 'hook'. Ik ben aardig, aangenaam verrast

avatar van Lau1986
Een prima album van Abba met genoeg nummers om van te genieten.

avatar van The_CrY
Hier klopt alles gewoon. Voulez-Vous is een hele vrolijke discoplaat, en hier kan ik ze echt niet betrappen op missers of niemendalletjes. Van begin tot eind is het vrolijk swingen, met een aantal mooie rustigere nummers tussendoor. Toch gek dat 'Summer Night City' en 'Gimme! Gimme! Gimme!' niet op de plaat waren verschenen; toch zeker twee nummers die makkelijk bij het hoge niveau van de rest passen. Het album zelf opent al sterk met 'As Good As New' en het titelnummer; ook het rockende 'Does Your Mother Know', waar Björn voor het eerst sinds een paar albums weer eens de leadzang op zich neemt, hoor ik graag. Vanaf hier zijn de albums voor mij stuk voor stuk fantastisch.

Hadden ze maar het BZN nummer I Have A Dream en bijvoorbeeld buitenbeentje The King Has Lost His Crown vervangen door de ijzersterke singles Summer Night City & Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight), één van mijn favoriete ABBA songs. Dan was dit een hele goede ABBA LP geweest. Als puber vond ik de gemaakte keuzes al vreemd en dat vind ik nog steeds. Die twee singles passen namelijk ook veel beter bij de stijl van dit album, want dat is juist gevuld met prima pop en disco achtige songs.

Mijn favorieten zijn opener As Good as New, titelsong Voulez-Vous (waar ook een leuke 12 inch versie van bestaat), popsong Angeleyes, disco nummer If It Wasn't for the Nights en de fraai gezongen single Chiquitita met die fijne roffel, mooie piano erin en het leuke einde. Alles bij elkaar is de originele LP zonder de CD bonustracks net wat minder dan voorgangers Arrival en the Album, maar wel erg lekker.

avatar van Dibbel
Gisteren de LP nog eens opgezet.
Eens met de eerste regel van West hierboven.
I Have A Dream blijft een zeiknummer en hadden ze achteraan moeten zetten, of gewoon als losse kerstplaat moeten uitbrengen.
The King Has Lost His Crown heb ik niet zo'n moeite mee overigens, maar nog 2 disconummers erbij was fijner geweest.
Want naast Chiquitita blijven Voulez-Vous en Does Your Mother Know mijn favoriete nummers.
Geen verandering in waardering overigens.

avatar van Jasper'sLament
Prima album dat vooral in het huidige, commerciële, muzikale landschap niet gedateerd is.
Het enige slechte nummer is "I have a dream".

avatar van BlueJean
west schreef:
Hadden ze maar het BZN nummer I Have A Dream en bijvoorbeeld buitenbeentje The King Has Lost His Crown vervangen door de ijzersterke singles Summer Night City & Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) [...]

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik skip 'I Have A Dream' altijd. Krijg kriebels van dat kinderkoor

Behalve dit detail is 'Voulez Vous', samen met 'The Album', mijn favoriete Abba-album. Heb ooit 'As Good As New' geplaybackt op een klasse-avond, dus dat is voor mij wel een klassieker... Fijne herinneringen, lekker disco-sfeertje. Verveelt nooit. Abba op z'n best.

avatar van Alicia
Ik ben wat minder enthousiast over dit Abba album. Zo heel af en toe vind ik het wel leuk om een oude bekende als Chiquitita weer eens een keertje te horen.

Weergaloos goede popplaat van Abba in hun absolute hoogtijdagen. Inderdaad inhakend op de discotrend van die tijd, maar met hun trademark sound en met uitstekende, vernuftig gearrangeerde songs. Alleen the king hast lost its crown is een beetje moeizame song, en Chiquita en I have a dream kunnen als teveel van het goede worden ervaren, maar zijn geen slechte nummers, sterker nog eigenlijk ontroerend mooi , mits je je daarvoor openstelt en niet eerder op de dag een Metallica album hebt geluisterd. 4,5 ster, briljante popmuziek.

En de titelsong is niet minder dan een briljant stukje popmuziek

Als rechtgeaard hard-en progrockfan was Abba in mijn jeugdjaren niet bepaald een band waar je bij gelijkgestemde vrienden mee aan zou komen, en dat deed ik dus ook niet. Sterker nog : ik heb Abba in die tijd altijd afgeserveerd als een commercieel disco-gedrocht wat hoorde bij het slag mensen waar ik mij met mijn spijkerjasje met metalbands- opnaaiemblemen verre van hield.
Inmiddels weet ik wel beter. De nummers van Abba zitten razend goed in elkaar en staan als een huis. Het is toegankelijke poprock wat zeer in het gehoor ligt, maar nooit zo glad wordt dat het gaat irriteren.
Nummers als "Eagle" en "The day before you game " zijn wonderschoon. Deze schijf vind ik niet de allersterkste, maar nog altijd een 3,5 waard.

* the day before you came