ABBA - Voulez-Vous (1979)

Zweden
Label: Polar

1. As Good as New (3:24)
  2. Voulez-Vous (5:09)
  3. I Have a Dream (4:45)
  4. Angeleyes (4:20)
  5. The King Has Lost His Crown (3:32)
  6. Does Your Mother Know (3:13)
  7. If It Wasn't for the Nights (5:09)
  8. Chiquitita (5:26)
  9. Lovers (Live a Little Longer) (3:30)
  10. Kisses of Fire (3:16)
  11. Summer Night City * (3:34)
  12. Lovelight * (3:46)
  13. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) * (4:52)
  14. Dream World * (3:39)
  15. Summer Night City [Full Length Version] * (4:18)
  16. Voulez-vous [Extended US Promo Remix] * (6:11)
Typische glamour & glitter seventies-muziek. Niks speciaals dus, een allang achterhaalde Abba-sound.

JJ_D schreef:

Ik vind dat je met de opmerking "Typische glamour & glitter seventies-muziek. Niks speciaals dus", Abba echt tekort doet. Ik heb wel eens ergens geschreven dat ik Abba op het niveau The Beatles vindt staan en dat herhaal ik hier dan nog maar eens een keer
Met een hartelijke groet, Hans

Hans Brouwer schreef:
Ik heb wel eens ergens geschreven dat ik Abba op het niveau The Beatles vindt staan.

Daarmee doe je The Beatles echt wel allerminst eer aan. Die bende jonge tijdloze rockers lagen aan de basis van een gehele nieuwe generatie rockers, en tegelijk musiceerden ze zelfs ballads op een heel hoog muzikaal niveau. Nog steeds zijn The Beatles het grote voorbeeld voor menig (jonge) groepen. En waarvan is Abba de stichter? Van belachelijke boysbands met leuke danspasjes die quasi de hele muziekwereld belachelijk maken? Dat wil ik hen eigenlijk niet verwijten, ik weet zelfs helemaal niet of de vergelijking opgaat, maar Britney Spears is de Abba van vandaag, terwijl The Beatles nog steeds sterk op hun beide benen staan en hun platen nog steeds verkopen. Abba klinkt gedateerd, daar geraakt niemand onderuit.

PS: Ik vind is nog steeds zonder -t

JJ_D schreef:

En waarvan is Abba de stichter? Van belachelijke boysbands met leuke danspasjes die quasi de hele muziekwereld belachelijk maken? Dat wil ik hen eigenlijk niet verwijten.
PS: Ik vind is nog steeds zonder -t

Ok JJ_D dan verschillen wij dus gewoon van mening. Ik vind The Beatles boven elk niveau uitstijgen, laat daar geen twijfel over bestaan. Ik heb echter de indruk men het leuk vindt op MUME op Abba af te zeiken. OK prima, ik zeek bepaalde bands bij tijd en wijle ook flink af, totdat ik een schrijfverbod kreeg opgelegd . Ik vind ECHT dat Abba dit niet heeft verdiend. Je moet de albums van Abba (als je die hebt tenminste) nog maar eens goed beluisteren. Wellicht verander je nog van mening.

Een prettig weekend toegewenst, Hans

avatar van musicfriek
Nou, Hans, niet nodig hoor, Abba was in die tijd misschien erg goed, maar ze klinken wel gedateerd. Kun je niet onderuit. Maar om ze even hoog te zetten als The Beatles vind ik ook wel erg ver gaan. Maar goed, dat is mijn mening.

musicfriek schreef:

Musicfriek, mischien heb je ook wel gelijk. Ik wil alleen maar zeggen dat ik als erkend? hardrock liefhebber toch erg veel waardering heb voor Abba. En niet omdat er van die lekkere meiden in zongen maar gewoon omdat ik hun muziek dus altijd zeer heb gewaardeerd en heel prettig vond en vind klinken.

Met vriendelijke groet, Hans

Hallo zeg, Abba heeft toch geniale melodieuze pop opgeleverd, zoals op deze plaat Gimme Gimme Gimme en vooral ook Summernight Night City.

Gedateerd? Wat doet Madonna op haar laatste plaat?

Achterhaald? Door wie?

avatar van Kos
Kos
Gerarddus schreef:

Gedateerd? Wat doet Madonna op haar laatste plaat?

Gedateerde muziek recyclen .

ik vindt dit persoonlijk het beste album van abba en deze muziek gaat mij nooit vervelen vooral "the king has lost his crown" is een juweeltje

monique schreef:
.......van abba en deze muziek gaat mij nooit vervelen.

Mij dus ook niet

Gave plaat dit, lekkere discosound van Abba, met als toppers, Gimme Gimme Gimme (lekker funky basloopje), Summernight City (erg spannende plaat vind ik) en natuurlijk Voulez Vouz (aha).

shappy1010
ABBA staat eenzaam aan de top samen met The Beatles en Elvis als artiesten die jong en oud wisten te bereiken, niet alleen in Engeland of Amerika, maar wereldwijd. En helemaal bijzonder, ze kwamen een keer niet uit UK/US! Om het "Typische glamour & glitter seventies-muziek" te noemen is nogal bekrompen gezien de staat van dienst, album verkopen en status die ze hebben nagelaten bij critici en muziekliefhebber. Elke artiest die zoiets voor elkaar krijgt verdiend allerminst lof.

Dat maakt nog niet dat ik Abba goed vind, in tegendeel ik vind het niks, want ik hou niet van disco maar van rock. Maar das persoonlijk.

eazyfan
haha lol,ik heb eens The Chronic gekocht in de winkel en mijn neef die me vervoerd had zat nog in de auto en die kerel wou ook een CD,hij gaf me geld en ik moest wat kopen van ABBA en dan heb ik maar deze genomen.heb ik een goeie keuze gemaakt??

avatar van Saldek
Nou, ik heb Abba nu nimmer tot een discocathegorie kunnen plaatsen. Maar enfin, dit album vind ik zoutloos. Er staan twee songs op die ik wel aardig vind en dan nog twee goede. Persoonlijk vind ik dit een wat inspiratie-arm werk ze. Nee, geef mij maar hun andere albums.......2

avatar van sq
sq
Hoewel ABBA natuurlijk geen disco-act is, vind ik dat er duidelijk wel disco-songs staan op dit album (vooral Voulez Vous, met een heuse 'break' erin). De meest populaire discosong van ABBA moest trouwens nog komen (Lay all Your Love). Ach in deze tijd maakte zelfs de Rolling Stones disco (nummer 'Dance' van Emotional rescue). Het is denk ik ook niet toevallig dat Madonna's sample voor haar uitterst geslaagde retro-disco 'confessions' juist van dit abum komt.

avatar van FunkStar
Voulez-Vous is het zesde album van ABBA, uitgebracht in 1979 toen disco hoogtij vierde. Het disco nummer Voulez-Vous klinkt vandaag de dag ook nog steeds geweldig. I Have A Dream is een rustig nummer gezongen door Frida. Een zeer koud klinkend nummer is het geweldige Angeleyes. Bjorn zingt leadvocals op het rock achtige Does Your Mother Know. If It Wasn't For The Nights zou bijna een single worden, maar men koos toch voor Chiquitita. Beide nummers zijn sterke Agnetha lead vocal nummers. Het album bevat ook bonustracks. Summer Night City is een BeeGees achtige disco hit van ABBA, terwijl Lovelight alleen als B-kantje werd uitgebracht. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) is een sterk disco nummer. ABBA maakte gebruik van de disco rage op Voulez-Vous, maar dan wel op de speciale ABBA manier.

Dr.Zepper
Dit vind ik één van de betere ABBA albums en de disco invloeden hebben ze smaakvol ingepast. ABBA heeft altijd gestaan voor goed verzorgde kwalitatief hoogstaande muziek, ook live. Natuurlijk kunnen ze niet met The Beatles worden vergeleken, deze jongens waren subcultureel en dat heeft ABBA niet in zich gehad. Gevolg is dat hun albums veel minder impact in de tijd hebben gehad dan die van the Fab Four. Neemt niet weg dat ze na The Beatles wél de meest succesvolle groep zijn en echt iconen zijn van de jaren 70.

avatar van Rinus
Toch een goed album van de Zweden, hoewel heel anders qua "feel" als "The album". De bonus tracks zijn zeer de moeite waard, want daarvoor alleen te krijgen op single of verzamelaar.

EVANSHEWSON
Een super album van de sympatieke en fotogenieke Zweden dat begint met een knaller van formaat dat helaas nooit een single is geweest ; het warme en formidable mooie AS GOOD AS NEW !
Zo HARTVERWARMEND is dat; De discoinvloeden zijn mooi ingepast in de Abba-sound.
Mijn vaders zaliger favoriet staat hier ook op; DOES YOUR MOTHER KNOW, zalig hoe voor een keertje de heren de show stelen... Leuk dat als bonustracks oa Gimme! (x3) en het gewèldige Summer night City er bij geleverd worden, die voordien enkel als single verkrijgbaar waren of op verzamelaars. Topalbum met veel muzikale afwisseling en eerste klasse melodiën ! 5 sterren !

avatar van Tribal Gathering
Lekkere Discoplaat van ABBA. Jammer dat 2 van de slechtste songs die ze ooit gemaakt hebben hier ook op staan. Does your mother know bewijst eens te meer dat Bjorn en Benny gewoon niet moeten zingen en I have a dream is een kruising tussen een BZN song en een schlager ; Nooit een goede combinatie.

Verder is het echter een prima album. Zelfs het tekstueel wel erg naieve Chiquitita is een leuk nummer met een briljant einde. Volgens mij heeft the Arcade Fire goed naar dit nummer geluisterd.

Mijn favoriete drie zijn (bonusnummers niet meegerekend) As good as new, Voulez-Vous en If it wasn't for the nights. Alle drie prima kruisingen tussen pop en disco of in het geval van Voulez-Vous pure disco.

Weer een goed ABBA-album

Ik heb slechts 2 minpunten gevonden (na lang zoeken):
'I Have A Dream' vind ik een beetje zeikerig overkomen en het is jammer dat ze de albumversie van 'Summer Night City' niet hebben gebruikt (die heeft namelijk een intro terwijl de singleversie 'direct' begint).

M'n favoriete nummers zijn 'If It Wasn't for the Nights' (waarbij ik altijd aan vakantie moet denken), 'Chiquitita' en 'Angeleyes.'

4,5 ster

Geniale interpretatie van het discotijdperk. Door die disco-sound klinkt het voor sommigen misschien gedateerd, maar de songs staan nog altijd als een huis. I Have A Dream kan ook mij gestolen worden, maar voor de rest vind ik dit album één groot feest. Super dat op de CD-versie de singles Summer Night City en Gimme! Gimme! Gimme! zijn toegevoegd samen met de B-kant Lovelight (van Chiquitita - één van mijn eerste singles).

JJ_D schreef:

Ik kan je verzekeren: die vergelijking gaat niet op . Prima dat je meer waardering hebt voor de Beatles dan voor ABBA, maar je argumenten slaan nergens op. De Beatles klinken minstens zo gedateerd als ABBA, maar dat neemt niet weg dat hun muziek hoogstaand en vernieuwend was. Maar dat geldt voor ABBA evenzeer. De verkoopaantallen van ABBA zullen je verbazen, al vind ik ook dat evenmin een bewijs van kwaliteit.

Maar om ABBA vervolgens vergelijken met boybands en Britney Spears? Bij ABBA staat de muziek voorop en vormen de danspasjes en het uiterlijk van Agnetha en Frida slechts een leuke bijkomstigheid. Vanzelfsprekend ingezet voor extra commercieel voordeel, maar niet de belangrijkste pijler van het enorme succes. Dat in tegenstelling door de door jouw aangehaalde voorbeelden, waarbij het succes vooral stoelt op uiterlijk vertoon. Niet meer dan een laag vernis op een flinterdunne muzikale basis.

Nicci
Het niveau van de betere liedjes van ABBA (en dit geldt lang niet voor al het materiaal dat ik ken) onstijgt bijna elke band op deze site besproken. De vergelijking met the beatles is allerminst misplaatst. The Beatles hebben een voor de popmuziek ongekend niveau bereikt op een aantal albums. ditzelfde geldt voor ABBA. luister eens naar Eagle, Summernight City of Gimmi, Gimmi, Gimmi. Allemaal nummers die erg pakkend zijn, goed gearrangeerd en veel complexer in elkaar zitten dan veel mensen denken. Hoeveel ABBA coverbands zijn er eigenlijk? volgens mij vrij weinig die het serieus doen. En dat heeft een reden: het is niet zo heel gemakkelijk om die muziek te spelen.

Spijtoptant
Samen met het album 'Live at Budokan' van Cheap Trick het eerste album dat ik ooit kocht. Ik was tien.

Achteraf snap ik niet dat ik dit album en dat van Cheap Trick tegelijk kocht, ik zal echt toen al zoekende geweest zijn.

Geen slecht album, zeg ik als liefhebber van muziek van ABBA, maar voor mij toch een wat mindere als ik het vergelijk met de twee opvolgers, waarvan vooral 'The Visitors' geniaal is.

Hier is het me af en toe iets te zoetig, vooral 'I Have a Dream' kan ik echt niet meer trekken.

Chiquitita, Voulez Vous, Does Your Mother Know, Kisses of Fire, allemaal heel mooi.

Overigens stonden de laatste drie nummers niet op de oorspronkelijk LP volgens mij, maar die LP is al weer een tijdje in de Grote Kringloop der Dingen verdwenen.

3,5 sterren.

avatar van musicboy
ABBA, prachtig toch hoeveel hits ze hadden en dit met maar 8 reguliere albums. Op dat vlak scoren ze heel goed. Een investering in die albums is dus niet zo groot en dan heb je zowat alles. Dat geldt ook voor bands of artiesten zoals Dire Straits of Mylene Farmer. Beperkt aantal albums met alleen maar pareltjes. Het zijn bijna verzamelaars op zich.

avatar van Running On Empty
Leuke plaat maar bevat 2 van de 3 vreselijkste ABBA nummers ooit gemaakt.

1. Chiquitita
2. I Have A Dream
3. Fernando (andere plaat)

De extra nummers op de uitgebreide versie hiervan maken een hoop goed.

avatar van LucM
Opener "As Good as New" begint als een symfonie-orkest om dan naadloos over te gaan tot een funky ritme. Dit bewijst weer eens hoe gemakkelijk Abba verschillende stijlen in hun muziek kan verwerken. Hier is Abba in sommige nummers beïnvloed door de disco, zoals de titelsong "Voulez Vous" dat een hit werd samen met "Chiquitita", "Does Your Mother Know" en "I Have a Dream". Dit laatste nummer met kinderkoor werd opgenomen voor Unicef in het kader van het jaar van het kind (1979).
Overigens heb ik van Abba steeds de CD's zonder de bonustracks. Maar met of zonder bonustracks, dit album is zeker van uitstekende kwaliteit.

Op zich is dit album eigenlijk redelijk goed de tijd doorgekomen: ik vind het gedateerde nog redelijk binnen de perken blijven. Er staan een paar lekkere swingende nummers tussen (ook de niet-hits), maar zoals al eerder opgemerkt ook draken als I Have a Dream en Chiquitita. Stonden die er niet op dan had ik dit misschien hoger gewaardeerd. En ondanks het feit dat ik geen fan ben van bonustracks zijn degene die hier bij staan absoluut de moeite waard en een verrijking.

avatar van LucM
"I Have a Dream" vind ik ook één van de minder goede nummers van Abba en hoort eigenlijk niet echt op thuis op dit album (alhoewel ik "Summer Night City" nog minder vind, "Chiquitita" vind ik dan weer prima), maar het past perfect in de tijdgeest van toen (jaar van het kind 1979). Overigens had Pink Floyd net op datzelfde ogenblik ook een gigantische hit met kinderkoor nl. "Another Brick in the Wall".