Björn Benny & Agnetha Frida - Ring Ring (1973)

Zweden
Label: Polar

1. Ring, Ring (3:05)
  2. Another Town, Another Train (3:12)
  3. Disillusion (3:03)
  4. People Need Love (2:45)
  5. I Saw It in the Mirror (2:33)
  6. Nina, Pretty Ballerina (2:51)
  7. Love Isn't Easy (But It Sure Is Hard Enough) (2:54)
  8. Me and Bobby and Bobby's Brother (2:50)
  9. He Is Your Brother (3:18)
  10. She's My Kind of Girl (2:44)
  11. I Am Just a Girl (3:01)
  12. Rock 'n' Roll Band (3:09)
  13. Merry-Go-Round * (3:24)
  14. Santa Rosa * (2:59)
  15. Ring, Ring [Swedish Version] * (3:10)
  16. Åh, Vilka Tider * (2:33)
  17. Ring Ring [Spanish Version] * (3:01)
  18. Wer im Wartesaal der Liebe Steht * (3:21)
  19. Ring Ring [German Version] * (3:09)
  20. En Hälsning Till Våra Parkarrangörer * (2:27)
  21. Bjorn & Benny - Hej Gamle Man! * (3:21)
  22. Billy G-Son - There's a Little Man * (2:45)
  23. Billy G-Son - I Saw It in the Mirror * (2:20)
  24. Jarl Kulle - Jag är Blott en Man * (3:04)
  25. Anni-Frid Lyngstad - Man Vill Ju Leva Lite Dessemellan * (2:53)
  26. Lill-Babs - Välkommen Till Världen * (3:19)
avatar van Lennonlover
nog 2* voor de moeite...

avatar van FunkStar
Ring Ring is het 1e album van ABBA. Ring Ring is een sterk debuut album, maar het is nog niet typisch ABBA. Het openings nummer Ring Ring is meteen ook het bekendste nummer. People Need Love is het eerste opgenomen ABBA nummer.

Volgens mij zijn een aantal van die bonustracks zijn zelfs pre-ABBA nummers ('She's My Kind Of Girl', 'Merry Go Round' en 'Santa Rosa')

Het titelnummer vind ik al direct niks. Allemaal heel leuk dat ze daarmee in 1973 meededen aan het Nationaal Songfestival van Zweden, maar het is mij iets de vrolijk (en dat moet de jury destijds ook gedacht hebben, ze werden namelijk derde)

'I Saw it in the Mirror' vind ik samen met 'I'm just a Girl' eigenlijk nog erger.

Dan nu de goede nummers (die zijn er namelijk ook): 'Love Isn't Easy (But It Sure Is Hard Enough)', 'Me and Bobby and Bobby's Brother' 'He Is Your Brother' en het rustige 'Another Town, Another Train.' Jammer dat vrijwel niemand deze nummers kent.

3 sterren

EVANSHEWSON
De eerste van Abba. Het was uiteraard nog wat zoeken naar een eigen sound en sterke songs, maar de aanzet was er wel al.
Ring Ring was meteen een sterk popnummer, ik dacht medegeschreven door Neil Sedaka - het enige dat als auteurs Sedaka-Anderssen -Ulväus noteert.
NIna, Pretty Ballerina laat horen tot wat de heren in staat zijn; poppy meezingers schrijven.
Another Town, Another Train vind ik zowat het sterktste nummer. Het zit vol weemoed en heeft een pakkende melodie.
Nog wat een aarzelende aanzet van een machtige muzikale carriëre, maar het talent was duidelijk aanwezig.
3.5 sterren toch ***1/2

avatar van musicboy
Leuk om te leren kennen, maar staat nog zo in de kinderschoenen. De eerste singles werden toen nog uitgegeven onder de naam "Björn & Benny, Agnetha & Anni-Frid'. De heren waagden zich toen nog vaak aan de zang, pas later hadden ze door dit (bijna) volledig aan de meisjes te moeten overlaten en zich te beperken tot hun talent: componeren. Bij het beluisteren zag ik beelden voor me van BZN, en dat is echt wel een pijnlijke vergelijking. Toch is ze er. ABBA moest dus echt wel nog heeeeeel veel groeien.

avatar van LucM
Dit is geen echt ABBA-album - oorspronkelijk werd dit uitgegeven onder hun voornamen en pas later onder de naam "ABBA", ik kocht het ook veel later dan de andere ABBA-albums - maar het is wel leuk om af en toe te beluisteren.
"Ring Ring" is een héél vrolijke meezinger, "Another Town, Another Train", "Nina, Pretty Ballerina", "He Is Your Brother" en "Rock 'N' Roll Band" zijn meer dan aardig. Het songschrijverstalent van Bjorn & Benny is wel aanwezig maar het is nog duidelijk zoeken naar de definitieve formule. Al verzinkt dit album in het niet vergeleken met hun latere werk, het is beter met een minder album te debuteren en te groeien dan al het kruit te verschieten op het debuut om dan van het toneel te verdwijnen.

Hier en daar al best wat leuke nummers, maar zo over het algemeen haalt dit het nog niet bij wat hierna kwam.
Als ik dit draai is het meer om de nummers waar ik als (jong) kind graag naar luisterde en wat dan sentiment zou moeten oproepen maar meestal ben ik er niet voor in de stemming omdat het hier en daar toch allemaal net even te veel op het randje is.

Misterfool
bah. wat een lollypoppen sound en weinig hooks. echt nog een songfestival product. nee geef mij maar hun laatste

avatar van Madjack71
ABBA in hun beginfase en zoals al aangegeven, is de sound nog niet helemaal 'uitgekristalliseerd'. Maar nummers als Ring, Ring en Honey, Honey geven al blijk van de potentie om 'hooks' te maken die idd. blijven hangen. Honey, Honey, staat niet op dit Ring Ring, maar de plaat die ik heb heet i.p.v. Ring, Ring...Honey Honey en er staan dezelfde nummers op, maar dan in een andere volgorde. De hoes is ook anders, maar jaar van uitgave is het zelfde.
Idd. is de songfestival sfeer nog ruimhartig aanwezig op dit album, maar echt storend vind ik het niet. Eerder bubblegum als lollipop.

Fleetwood fan
Ring Ring....

avatar van dazzler
Fleetwood fan schreef:
Ring Ring....

... is trouwens geschreven door ... rarara ... Neil Sedaka.

avatar van royals
Disillusion, Love Isn't Easy, Me & Bobby's Brother en People Need Love zijn mooi en ondergewaardeerde Abba songs. De hele plaat is gewoon catchy en mooi gezongen zoals we van hun gewend zijn. Maar niet bijster goed. Vind het toch nog een betere plaat dan de eerste Beatles bijvoorbeeld.

avatar van Arrie
dazzler schreef:

... is trouwens geschreven door ... rarara ... Neil Sedaka.

Nee hoor, die heeft het alleen naar het Engels vertaald.

avatar van dazzler
Arrie schreef:

Nee hoor, die heeft het alleen naar het Engels vertaald.

Een terechte correctie.

avatar van Arrie
Trouwens nog niet al te best, dit album. Ik vind Ring Ring en Love Isn't Easy er ver boven uitsteken. Staan verder wel een paar aardige (maar meer ook niet) dingen, maar mijn cijfer wordt nogal naar beneden gehaald door het verschrikkelijke People Need Love en het nog veel ergere I Am Just A Girl. Maar Ring Ring en Love Isn't Easy zijn zeker de moeite waard.

Ik vind het hier nog allemaal iets te kitscherig. Het is wel al de ABBA-sound, wat ik redelijk kan hebben, maar het gaat hier soms iets te ver. Ook hoeven de mannen wat mij betreft niet te zingen, wat later iets minder zou worden. Verder vind ik de songs niet allemaal even memorabel, ook al zijn hier al wat mooie composities te bespeuren. Ring Ring vind ik erg sterk vanwege de drive die er in het nummer zit, en het sterke arrangement. Ik word er ook altijd erg vrolijk van. Echt een geweldige openingsknaller om de carrière van ABBA te starten.
Another Town, Another Train is ook nog leuk, alhoewel een stuk minder. Sowieso mooi gezongen, maar vind het allemaal al iets te. Dat arrangement, en dergelijke. Qua compositie steekt het wel erg degelijk in elkaar.
Disillusion heb ik niet zoveel mee. Het is misschien wel goed gezongen, maar het liedje en vooral de uitvoering vind ik weer veel te overdone. Het is allemaal zo kitscherig.
People Need Love vind ik zelfs ronduit verschrikkelijk, zoals ik al zei, vervelend deuntje, vind het ook bijzonder slecht in elkaar zitten, en ik vind het gewoon totaal niet klinken. Kan er helemaal niks mee. Lijkt wel een kinderliedje.
I Saw It In The Mirror... zoals ik al zei, van mij hoeven de mannen niet te zingen. Nogal zeurderig liedje verder. Niet zo'n sterk refrein. Erg matig.
Nina, Pretty Ballerina kan ik nog wel waarderen, moet het niet te vaak horen, maar voor zo af en toe is het wel een lekker vrolijke meezinger.
Love Isn't Easy vind ik gewoon een prima popliedje. Het refrein vind ik zelfs nog het minste, maar de instrumentatie zit goed in elkaar, verder zitten er allerlei leuke dingen in dat liedje waardoor ik me er niet zo snel mee verveel. Leuk!
Me And Bobby And Bobby's Brother is weer een vrolijk niemendalletje. Niet heel slecht, maar ook niet bepaald opzienbarend, je bent het zo weer vergeten.
He Is Your Brother zit wat mij betreft net op het randje maar hevelt toch net over naar de goede kant, door de leuke blazer in het refrein. Vind niet alles in dat liedje zo goed, maar al met al vind ik het toch nog best aardig.
She's My Kind of Girl is ook best een leuk liedje, maar verder ook niet veel bijzonders. Luistert lekker weg, maar echt goed is het ook weer niet.
Dan krijgen we BZN-praktijken met I Am Just A GIrl. Hier kan ik he-le-maal niks mee. Echt drie keer niks. Krijg er de kriebels van, brrr.
Rock 'n Roll Band stelt wat mij betreft niet veel voor, maar is echt een verademing vergeleken met I Am Just A Girl, en daarom wel goed als afsluiter. Stel je voor dat het album eindingt met I Am Just A Girl en je er vervolgens de hele dag mee in je hoofd blijft zitten, ik moet er niet aan denken.

Oftewel, aardige eerste poging, waar bij vlagen wel het songschrijverstalent is te horen, maar over de gehele linie toch niet erg geslaagd... 2*

avatar van LucM
Zoals eerder gezegd is het meer een verzameling van pré-Abba-nummers, het was nog duidelijk zoeken naar de definitieve formule (en groepsnaam).
She's My Kind of Girl werd reeds in 1969 opgenomen door Björn & Benny (het klinkt duidelijk 60's en Beatles-achtig), People Need Love (onder de namen Björn, Benny, Agnetha & Frida) 2 jaar later, het nummer flopte danig. Ring, Ring werd een hit maar alleen in Scandinavië en de Benelux.
Björn & Benny waren toen wel geen groentjes meer in het songschrijven, reeds in de jaren '60 hadden ze een aantal nummers geschreven. Agnetha had toen ook al enkele solo-albums opgenomen.
De songs zelf zijn wel catchy maar dit album heeft merkelijk minder goed de tand des tijds doorstaan dan de daarop volgende Abba-albums.

avatar van Dibbel
Ik heb van deze LP ook de uitvoering die Honey, Honey heet met andere hoes en met andere volgorde van de nummers, maar met dien verstande dat I Saw It In The Mirror is vervangen door inderdaad Honey, Honey.
Deze eerste plaat van ABBA is inderdaad nog niet zo heel goed, al hoor je soms wel dat het er al aan zit te komen.
Ring Ring word ik tenminste altijd wel een beetje vrolijk van en vind ik eigenlijk toch wel een popklassieker. Dit was de eerste hit voor ABBA in Nederland in de zomer van 1973. Omdat Honey Honey er bij mij wel opstaat reken ik die ook bij de goede songs.
Het 'hardrock'-nummer Rock 'n' Roll Band vind ik grappig.
People Need Love, Nina Pretty Ballerina, Another Town Another Train en He Is Your Brother mag ik ook nog wel horen, maar Me And Bobby vind ik verschrikkelijk en I'm Just A Girl met zijn erg hoog Anita Kerr-gehalte al helemaal.
De rest gaat.
Gelukkig werd het daarna steeds beter.

avatar van musician
Ben het met je eens, inzake Rock and Roll Band. Grappig is het juiste woord.

Ik geef het ook maar 3 sterren. Ik heb vrijdag een nieuwe musicassette gevonden van dit album. Dat natuurlijk nog weer eens geheel iets anders. Vroeger kocht je het met enige regelmaat, dacht je er niet zo over na. Nu vind ik een musicassette een leuke oude geluidsdrager.

De mc-versies van het platenlabel Polydor brengen/brachten over het algemeen degelijke kwaliteit. Veel oude cassettes zijn nog goed te beluisteren. Geen cd kwaliteit, uiteraard.

Abba is in 9 jaar tijd enorm geëvolueerd, kun je wel stellen als je dit eerste album vergelijkt met de laatste. Rock and roll band kende ik goed, als b-kant van het singletje Ring Ring. Alleen de mannen zingen hier wat rockachtig (men moet het niet overdrijven) maar je kunt je afvragen welke kant het op zou zijn gegaan als ze het meer in die richting zouden hebben gezocht. Goede samenzang, later was alles er op gericht om Agnetha en Frida te laten zingen.

Het is enthousiast, je hoort dat het Abba is. Het is wel vrolijk, zoet en wat braafjes. Die vrolijke kant zou al snel verdwijnen. Waterloo (1974) behoort nog tot het soort van repertoire op Ring Ring. Maar S.O.S. van een jaar later was al weer geheel iets anders.

avatar van kaztor
Het beste moest duidelijk nog komen. Soms erg op het randje, maar van ABBA kan ik het hebben. People Need Love was het aanloopje en Ring Ring uiteindelijk de eerste (songfestival)hit voor ze. Maar het is allemaal nog oppervlakkig en heel erg begin-70's.

Grappig dat I'm Just A Girl met BZN wordt vergeleken. Ik stel me er iets heel anders bij voor. Het klinkt heel sinister en het zou zo in een film van David Lynch passen.

avatar van echoes
Toch wel een lekker luisterbaar en luchtig album.

avatar van The_CrY
Oef dit heb ik lang niet meer gehoord. Hier heten ze kennelijk nog geen ABBA, maar op de casettebandjes van mijn vader stond gewoon de naam 'ABBA' en zo heb ik het ook opgeslagen in mijn geheugen. Hier nog wat minder 'serieus' dan op latere albums en wat lossere sfeer. De heren zijn vocaal absoluut de zwakkere schakels, maar ik kan me er niet echt aan ergeren. Favoriete songs zijn 'People Need Love' en 'Love Isn't Easy'. Vooral die eerste heb ik als kind kapot gedraaid.

Ik had vroeger alles van ABBA vanaf Arrival: 5 LP's dus. Van dit album kende ik natuurlijk Ring Ring, maar pas nu ik de Studio Albums boxset heb, beluister ik deze LP voor het eerst. En wat blijkt: het is een heel aardig popalbum uit begin jaren '70, met veel nog onschuldige liedjes. Qua sound moet ik soms zelfs wat denken aan Gilbert O'Sullivan uit die tijd of zelfs the Carpenters. Maar toch: je hoort regelmatig het ABBA van 3 jaar later wel terug.

Het zijn vaak leuke songs, die best goed in elkaar zitten. En we luisteren toch echt naar de mooie stemmen van Agnetha en Frida. Heel aardig zijn Ring, Ring zelf, het mooie Disillusion en He's Your Brother. Ook de moeite waard zijn bijvoorbeeld People Need Love, Nina Pretty Ballerina & Love Isn't Easy (But It Sure Is Hard Enough). Ja dit album had ik wel eens wat eerder mogen luisteren dan in 2020. Ik was ooit met terugwerkende kracht gekomen tot Waterloo (1974), maar die is net wat minder dan dit debuut.

Bepaald nog geen meesterwerk dit debuutalbum van Benny en co, maar wel heel leuk om te horen. En 10 x beter in alle opzichten dan het erbarmelijke Voyage....

avatar van jorro
De band die toonaangevend was tijdens mijn pubertijd. Je kon geen disco in lopen of er werd wel een Abba single over je uitgestrooid. Als je over de kermis liep was er altijd wel een attractie waar een nummer van Abba schalde. Als liefhebber van de wat meer alternatieve muziek (destijds bijvoorbeeld Genesis of Pink Floyd) wilde je van Abba niet zoveel weten. Dat was muziek voor tienermeisjes.

Maar ondertussen werd je toch geraakt door dit viertal uit Zweden. De muziek was perfect geproduceerd. De dames zongen als engelen en stonden goed op de Popfoto-poster aan de muur in je kamer. Je wilde het niet toegeven maar het had toch wat.

Ik vond dus (ook stiekem) veel Abba platen best wel lekker. Dancing Queen of Knowing Me, Knowing You, Mamma Mia en I Have a Dream. En zo nog een aantal singles. Nu durf ik er wel voor uit te komen, zoals velen met mij. Abba heeft een onuitwisbare stempel op mij gedrukt. Vroeger vaak onbewust, maar nu bewust.

Het is wel zo dat ik nooit verder heb gekeken dan de singles die toen zijn uitgebracht en die zijn verzameld op de Abba Gold albums. Nu wordt net tijd om ook eens naar de overige Abba albums te luisteren. Wellicht ontdek ik nog wat moois.

Nog voor Waterloo de doorbraak betekende werd het album Ring, Ring uitgebracht met daarop de single met diezelfde naam. Ring Ring is een prima nummer. Mooie melodie en vooral het refrein is erg aanstekelijk. Als ik de opname hoor vraag ik me wel af of de fameuze opnametechniek van Björn en Bennie al is gebruikt.

Ook opvallend, nummers waar Bjorn en Bennie de zang voor hun rekening nemen. Alleen in het refrein spelen Agnetha en Anni-Frid daarin ook een rol. Dat is wel nieuw voor mij. En dat na 50 jaar! De naam Abba, hoewel die voor de hand ligt, is wel slim gekozen trouwens. Bij elke platenboer vooraan in de vakken.

Inmiddels heb ik een aantal nummers doorlopen en eerlijk gezegd valt het me wat tegen. Veel van de muziek zou het ook op de kermis niet gedaan hebben. Nina Pretty Ballerina is na Ring, Ring het eerste nummer wat mij opvalt. Ook een single volgens mij. Love Isn’t Easy bevalt me stiekem ook wel.