Dark Fortress - Ylem (2010)

Duitsland
Label: Century Media

1. Ylem (6:33)
  2. As the World Keels Over (6:36)
  3. Osiris (7:35)
  8. Hirudineans (4:56)
  9. Nemesis (6:35)
  10. The Valley (8:01)
  11. Wraith (8:19)
  12. Sycamore Trees * (4:03)
totale tijdsduur: 1:10:20 (1:14:23)
avatar van wimmeken
Voor mij is het hun beste album tot nu toe, er wordt volop geëxperimenteerd. Zelfs cleane zang komt in enkele nummers voor (Evenfall en Wraith) en het moet gezegd, de zanger heeft een prachtige zeer dynamische stem. Het tempo ligt vaak redelijk laag voor een black metal album, maar dit komt hun muziek zeker ten goede.

Deze jongens zijn uniek, en kunnen het zeker nog ver schoppen als ze zo innovatief blijven en steeds kwaliteitsvolle releases uitbrengen!

avatar van james_cameron
Indrukwekkende black metal; er wordt een massieve, loodzware muur van geluid opgetrokken die continu boeiend blijft. Inderdaad, het tempo ligt overwegend wat laag, maar storend is dit nergens. De imposante produktie maakt het geheel helemaal in stijl af. De beste songs bevinden zich in de eerste helft van de plaat, al blijft de kwaliteit het hele album gehandhaafd. Ik kende de band nog niet, maar afgaande op dit meeslepende album ga ik zeker op zoek naar eerder werk.

avatar van laboomzaa
Net voor ronde een gegaan!! Heerlijke logge, vieze, angstaanjagende muziek!! Nog even doorluisteren...hoor!!

avatar van Metalhead99
Heerlijke black metal, ik ga door deze plaat, net zoals james_cameron op zoek naar eerder werk van deze mannen.

avatar van wimmeken
Dan kan ik je Eidolon en Seance warm aanbevelen, Op die eerste hoor je al de voorlopers van de muziek op Ylem. Eidolon is wel niet zo goed als Ylem.
Seance is gewoon iets anders - qua sfeer - en naar mijn mening niet echt vergelijkbaar met Ylem.

avatar van Don Cappuccino
Een zeer interessante plaat die ik al een tijdje in huis heb. Van Dark Fortress kende ik Séance en Eidolon al en dit is echt een stap vooruit. Vooral op technisch vlak zijn de mannen echt vele malen beter worden.

De gitaarlijnen zijn interessanter en complexer geworden en er zitten prachtige solo´s tussen. Ook het drumwerk is echt top en zeer afwisselend. Op de eerste nummer gebruikt de drummer een tweede snare en zet daardoor echt de luisteraar op het verkeerde been. Het blijft me verrassen en dat is een goed teken.

Maar de man die dit album naar een hoger niveau brengt is toch wel Morean. Wat een topprestatie zet hij hier neer, een van de betere zangers in de Black Metal! Een extreem veelzijdige zanger die heerlijke krijsen combineert met bulderende lage zang en af en toe echt een hele diepe grunt. De grootste verrassing is toch wel de afsluiter die compleet met cleane zang is. Dit experiment kunnen ze wel eens verder gaan uitwerken want Morean zingt echt heel goed! Het klinkt allemaal wat progressiever.

70 minuten word je in de duisternis gedompeld en pas bij het laatste nummer zie je het licht weer. Geweldig album. 4 sterren.

avatar van Epitaph
Zanger was vandaag nog even te gast bij DWDD.

avatar van Don Cappuccino
Verdomd, inderdaad!

Hij had een mooi stuk muziek gemaakt, vrij duister. Met gitaar zou het zo bij Dark Fortress kunnen.

avatar van Lau1986
2 weken geleden was dit het Metal album van de week

avatar van wizard
Ik hebl, in het kader van het Metal Album van de Week, een poging gedaan om dit album te beluisteren. Twee keer heb ik het voortijdig afgezet. Ik vond het nogal monotoon. Op zich geen probleem, maar wel als de stijl me niet aanspreekt. Daarbij beviel de zang me niet. Die combinatie, samen met de speelduur van 70 minuten, maakte dat ik het na die twee pogingen maar voor gezien heb gehouden.

avatar van Lau1986
Ik moest in het begin even inkomen. De lange speelduur maakt dat niet heel erg makkelijk, maar Dark Fortress is eigenlijk een erg goede band. Ze hebben goede goede nummers en het blijft de volle plaat lang toch interessant. Leuke plaat!

avatar van The_CrY
Mij viel dit toch tegen. In eerste instantie maakt Dark Fortress black/death metal van het soort ik graag hoor. Echter nergens vliegt de plaat uit de bocht, en dat is jammer. Heel jammer. Prima aan te horen, maar dit zou ik nog als achtergrondmuziek kunnen draaien bij m'n moeder, zo veilig en gepolijst. De lange speelduur werkt daarbij in het nadeel.