Amorphis - Tales from the Thousand Lakes (1994)

Finland
Label: Relapse

1. Thousand Lakes (2:04)
  2. Into Hiding (3:45)
  3. The Castaway (5:33)
  4. First Doom (3:52)
  5. Black Winter Day (3:51)
  6. Drowned Maid (4:24)
  7. In the Beginning (3:37)
  8. Forgotten Sunrise (4:54)
  9. To Father's Cabin (3:50)
  10. Magic and Mayhem (4:27)
  11. Folk of the North * (1:17)
  12. Moon and Sun * (3:39)
  13. Moon and Sun Part II: North's Son * (5:12)
  14. Light My Fire * (2:53)
avatar van Eddie
Harribo schreef:
Helaas kan Amorphis zich dan scharen in een heeeele lange rij Linkin Park -sound-alikes. Het raakt niet.

Die mis ik even, ik ben het met je eens dat deze plaat en Elegy veruit de meest interessante releases zijn van deze band, maar om het werk wat daarna komt te gaan vergelijken met Linkin Park vind ik erg ver gezocht. Tuonela en Am Universum zijn best lekkere platen, het ligt meer in het straatje van bands als Katatonia dan Linking Park. maar inderdaad lang niet zo interessant als deze plaat.

avatar van Firequest
Firequest
Heerlijk album, ligt "lekker in het gehoor". Wat mij betreft het beste Amorphis album!

avatar van Dr.Pat
Door deze post weer eens helemaal doorgedraaid, wat blijft het toch een mooi album! Het enige gevoel wat me nu bedruipt (net als "vroeger"), is dat ik het af en toe iets te happy vindt., maar eigenlijk is dat niet echt een minpunt, ik heb mijn punt direct maar verhoogt met een half

avatar van Genot
Een album met zo'n mooie en mysterieus intro. Fantastisch om de duo zang in de nummers te horen. Goede en wisselende ritmes. Om hard thuis of op de snelweg te draaien.

avatar van james_cameron
Geweldige band, maar ik kan niet zoveel met het oudere werk. Ook dit tweede album is niet bepaald mijn ding. Hier en daar duiken leuke details op binnen de songs, maar de eentonige grunts en de rommelige produktie zorgen niet bepaald voor een prettige luisterervaring. Waarschijnlijk had ik dit een stuk beter gevonden wanneer ik de plaat in 1994 had ontdekt, maar ja, ik kan nu eenmaal niet terugkeren in het verleden. Anno nu vind ik er in ieder geval weinig aan.

avatar van Dr.Pat
Nu Amorphis inde tegenwoordige tijd weer een knaller van een album heeft gemaakt, was ik weer eens nieuwsgierig naar deze “goude ouwe”. Verrassend genoeg blijf ik dit toch echt een goede plaat vinden, die mijns inziens ook de tand des tijds redelijk doorstaat. Natuurlijk niet geheel, want Amorphis nu en toen is toch echt wel een wereld van verschil. Overwhelmed door nostalgie? Vast wel een beetje....
Ik raad iedereen die de roots van melodieuze Death Metal wil zoeken, deze daarin mee te nemen.

avatar van Pietro
Min of meer toevallig kwam ik in aanraking met Amorphis. Het zal eind jaren ’90 geweest zijn dat ik op MTV ergens in de nachtprogrammering de clip van Divinity zag. Mijn interesse was direct gewekt en samen met het destijds net uitgebrachte album Tuonela (met de single Divinity) schafte ik ook deze Tales from the Thousand Lakes aan.

De rode draad van het album wordt gevormd door het Finse nationale epos Kalevala. In die zin zou je het een conceptalbum kunnen noemen, hoewel mij dat pas na diverse luisterbeurten opviel. De plaat begint erg sfeervol met het instrumentale Thousand Lakes, waarna de hoogtepunten elkaar in rap tempo opvolgen. The Castaway en Black Winter Day bijvoorbeeld zijn voor mij echte metalklassiekers.

Wat Amorphis onderscheidde van het gros van de bands in het genre, is hun kracht om in hun sound ook trage, doomy elementen te verwerken en daarnaast melodieus te blijven klinken. In 1994 was dat nog vrij opmerkelijk. Ook elementen uit de folk komen naar voren, iets dat Amorphis op de hierna volgende platen als Elegy en Tuonela verder heeft geintegreerd in haar muziek.

De laatste tien jaar ben ik andere muziekstijlen gaan ontdekken en luister ik amper nog naar metal. Deze plaat zet ik van tijd tot tijd echter nog graag op, vooral tijdens de donkere wintermaanden: 4*.