The Knife - Deep Cuts (2003)

Zweden
Pop / Electronic
Label: Rabid

1. Heartbeats (3:52)
  2. Girls' Night Out (3:38)
  3. Pass This On (3:48)
  4. One for You (3:48)
  5. The Cop (0:43)
  6. Listen Now (2:50)
  7. She's Having a Baby (2:10)
  8. You Take My Breath Away (4:27)

met Jenny Wilson

9. Rock Classics (4:56)
  10. Is It Medicine (2:23)
  11. You Make Me Like Charity (3:05)
  12. Got 2 Let U (4:00)
  13. Behind the Bushes (4:15)
  14. Hangin' Out (0:58)
  15. This Is Now * (3:55)
  16. Handy-Man * (2:41)
  17. The Bridge * (3:51)
avatar van orbit
Redelijk electroplaatje, inderdaad doet dit me erg aan dingen als Björk denken.. maar dat is niet meteen slecht. Het is echter wel allemaal redelijk eentonig en avontuurloos. Er schiet weinig bovenuit. Pass This On heeft wel iets geils (clip ook), maar verder.. hmm.

Nou, dat The Knife erop vooruit is gegaan met Silent Shout is evident: wat een ontzettend wisselvallig album is dit, waarbij de uiteindelijke balans toch ver negatief doorslaat. De eerste twee nummers (waarvan de opener ook direct het sterkste nummer van het album is), You Take My Breath Away en You Make Me Like Charity liggen prima in het gehoor en zijn zelfs plezierig te noemen, maar de rest is gevuld met hier en daar enigszins catchy, maar veelal vervelende en stinkende en aan je schoen plakkende hoopjes stront: vooral One For You, Listen Now en Rock Classics zijn er een stel om met gevloek aan de stoeprand af te vegen. Je zou haast denken dat zangeres Karin er met haar vervelende zanglijntjes op uit is je ofwel te irriteren - en met succes! - ofwel onverschillig te laten. Het valt vreemd te noemen, want ze heeft een prachtige stem, zoals ze op de opvolger en als Fever Ray (en op The Colouring Of Pigeons) al uitgebreid heeft gedemonstreerd. Deep Cuts is echter van een compleet ander niveau: hier en daar aardig, hier en daar strontvervelend, maar vooral vaak oninteressant. Tijd om nieuwe schoenen te kopen.