Spinvis - Nieuwegein aan Zee (2003)

Label: Excelsior

1. Een Nagemaakte Gek [Herziene Versie] (3:42)
  2. Kindje van God [Herziene Versie] (3:23)
  3. Het Laatste Wonder (5:07)
  4. Spinvis Ensemble en Laïs - Astronaut (4:22)
  5. Handige Tante / Jongen met Geld [Live] (4:24)
  6. Bagagedrager [Live] (8:43)
  7. Limonadeglazen Wodka [Live] (5:34)
  8. Herfst en Nieuwegein [Live] (5:17)
  9. In Staat van Narcose / Regen en Patchoulli [Live] (10:19)
  10. Wat Zei Alice Ook Alweer? (2:42)
Een prachtige aanvulling op het debuutalbum. De live-uitvoeringen van de nummers die we al kenden van het eerste album zijn erg goed en soms totaal verschillend. Zo heeft het kunnen gebeuren dat het minste nummer van het debuutalbum (Handige tante/Jongen met geld) het favoriete nummer van dit album is geworden. Prachtige jazzy uitvoering, waarin de muziekanten zichtbaar plezier aan beleefden om te spelen. Het Belgische zangtrio zingt het nummer Astronaut op deze cd en dat vind ik geen verbetering helaas, maar dat is het enige minpuntje aan dit album. Ook de "nieuwe" nummers, die eigenlijk verzameld zijn van andere verzamelalbums, zijn erg goed, met als hoogtepunt het ontroerend Een nagemaakte gek, waarin het een sample is gebruikt van een cabaret voorstelling uit 1912.
Als bonus zit er bij dit album ook een DVD waarop een interessante film/documentaire De Tijdmachine over de tot stand koming van de live optredens. Ook staan er fragmenten van de live-optredens op, 8 videoclips gemaakt door verschillende regisseurs/animators. *****

Ik ken alleen Kindje van God, komt zo af en toe voorbij op Kink FM, dat vind ik een erg leuk nummer. Verder ken ik weinig van Spinvis, maar dat gaat goedkomen.

geniale setting, met goede muzikanten. jammer dat 'astronaut' erg verpest wordt door Lais.

avatar van Safri
Het laatste wonder, is dat van de tv-serie Najib & Julia?

Safri schreef:

Het laatste wonder, is dat van de tv-serie Najib & Julia?

Dat klopt. Een erg goede serie trouwens.

De dvd van die serie is trouwens verkrijgbaar via de avro site. Heb hem daar besteld aangezien hij pas over een tijdje in de winkels licht. Inderdaad een goeie serie.

avatar van Safri
Ja, weer topkwaliteit van die Theo van Gogh

Mooi nummer is 'Het laatste wonder'.

Voor de nieuwe van Gogh film '0605' zal Spinvis ook muziek maken.

Ook de titelsong van Medea is van Spinvis.

avatar van Jasper
3 redenen om deze cd/dvd aan te schaffen:

- Het laatste wonder
- Wat zei Alice ook alweer
- de dvd

Ik vind eigenlijk dat bovenstaande 2 nummers het verdienen om op een volwaardig album te staan, met allemaal nieuwe nummers dus. Maargoed, de onderwerpen (Cheval en Najib & Julia) verhinderen dat helaas.

De live nummers op de cd kunnen me niet echt bekoren, en al helemaal niet de Lais versie van Astronaut. Nagemaakte gek is aardig, evenals Kindje van God.

De dvd is interessant, ruim een uur materiaal met van alles en nog wat. Een mooi document ook om later, over ik weet niet hoeveel jaar, nog is terug te kijken en dan te zien hoe het allemaal is begonnen met Spinvis.

avatar van bonothecat
Astronaut met Lais is wel heel erg. Zeker in de top 10 van erge dingen die ik de afgelopen tijd op muziekgebied gehoord heb!

avatar van voskat
De Lais-versie van Astronaut is juist geweldig!
Wat heeft iedereen er tegen?

avatar van c-moon
ASTRONAUT verpest door Laïs? Komaan, het nummer krijgt nu net een méérwaarde!!!!!

Ik kocht de CD/DVD na het optreden van Spinvis in de AB, toen het laatste exemplaar dat ze bijhadden, die jongen die achter me stond kon er niet mee lachen. Die bleek dus ook geintersseerd. NIEUWEGEIN AAN ZEE is echt wel de moeite, zowel de live tracks, als de DVD!

SPINVIS is trouwens een echte revelatie van de laatste jaren voor de Nederpop -- mag ik als Vlaming toch zeggen he?

En LIVE is het gewoon fantastisch. Op de CD 'Spinvis' deed ie alles zelf, en live heeft ie een band bij en het is echt de moeite!! Binnenkort (oktober 2005) ga ik weer eens kijken naar hem in de AB. Het zal wellicht weer erg goed zijn!

nieuwegein! nieuwegein! nieuwegein!

Opniew een mooie Spinvis plaat. Het Laatste Wonder is vooral erg mooi.
En Astronaut, tja....even wennen wellicht. Vond het nu niet echt wat...

Hoewel de nummers van dit album allemaal heerlijk zijn, ook astronaut, vind ik het een beetje jammer dat hij dit album heeft uitgebracht. Om mij had hij gewoon alleen een dvd uit moeten brengen of zoiets. Ik vind ook de nieuwe nummer op dit album heerlijk, maar begrijp eigelijk niet helemaal het doel van dit album. Maar omdat ik het weer een topper vind van spinvis wel gewoon een vette 4,5

avatar van Nicolage Rico
(bijna) Niemand vindt Astronaut mooi op deze plaat, omdat Lais het nummer uitvoert. Daardoor krijg je een beetje het gevoel dat het om een cover gaat, maar eigenlijk klinkt deze versie best goed.

Goede plaat, met versies die live beter zijn (bv. Handige Tante / Jongen met Geld ) en versies die live minder zijn (b.v Herfst en Nieuwegein).

3,5 * (alleen voor de cd).

avatar van c-moon
@Nicolage Rico.. uche uche.. ik ben bij de "bijna's" want ik vind die versie van Astronaut met Laïs dus SUBLIEM

avatar van Nicolage Rico
c-moon schreef:

Ja, ik las het al. Ik vind de versie ook niet slecht, zoals ik al zei. Maar ja, wel een klein beetje onnodig naar mijn idee. (ze kunnen het niet helemaal speciaal voor jou alleen hebben gedaan. ).

Nicolage Rico schreef:

Nee? oooh;.. ik dacht ....

avatar van gemaster
Best een leuk en eigenaardig tussendoortje. Jammer van die verschrikkelijke versie van 'Astronaut'. Gelukkig is de versie van 'Handige Tante/Jongen Met Geld' weer briljant. Het heft elkaar dus een beetje op.

Aardige CD met een leuke DVD erbij. Live vind ik Spinvis toch minder. Dieptepunt was de Lais-versie van het nummer Astronaut. Een beetje zonde. De overige nummers komen ook op de nieuwste CD van Spinvis te staan, waardoor de CD een beetje overbodig wordt. Desalniettemin is de DVD wel de moeite waard met een aantal videoclips van nummers van de vorige CD.

Eindoordeel: 3,5

avatar van Koerok
Het kan me niet zo boeien. Gelukkig staat Kindje Van God op dit album met de briljante openingszinnen.
Neem bijvoorbeeld nou Peter, die zou je niet willen zijn,
of Eva, eva is beter, die woonde hier eens op het plein.

avatar van bertus99
Het blijft jammer dat dit album wat rommelig is samengesteld. Waarom niet een echt live-album uitgebracht. De livenummers op deze plaat doen verlangen naar meer. Goed en soms lekker jazzy uitgevoerd door topmusici. En dermate verschillend van de studioversies dat het haast op zichzelf staande nieuwe nummers zijn geworden. Komt vooral door de andere instrumentatie en veranderingen in het ritme. Heel creatief allemaal en ........WE WANT MORE........maar helaas is het album na 5 livenummers afgelopen.
Waarom die studionummers ervoor geplakt moesten worden is me niet duidelijk. Het is teveel een album met twee heel verschillende gezichten geworden

avatar van boersmaster
Opvallen Origineel

Waarom kopen mensen een album? Omdat er een nummer op staat dat momenteel bovenin de top 40 staat, of een bepaald jeugdsentiment aan de muziek zit, of omdat het hun smaak is. Maar bij Nieuwegein aan zee kan hier geen sprake van zijn.

Spinvis, een pseudoniem voor Erik de Jong, brak in 2002 door met het album Spinvis. Een geheel nieuwe manier van muziek maken was geboren. Poëtische teksten, aparte muzikale klanken, bijzondere stem. En alles gemaakt door één persoon.
Op Nieuwegein aan zee gaat Spinvis door met deze bijzondere manier van muziek maken. Vier nieuwe nummers bevat de cd, waarvan ‘kindje van god’ een poëtisch hoogstandje is. Daarnaast bevat het album vijf live tracks en dat mag toch wel bijzonder genoemd worden. Iemand die alles op een zolderkamer in zijn eentje in elkaar heeft geknutseld, kan toch eigenlijk niet live optreden? Maar Spinvis blijkt naast het componeren ook in organiseren een ster te zijn. Hij formeert een band van zeven volwassen muzikanten en ook dit blijkt een succes te zijn. De muzikanten vinden het plezier terug in het musiceren en dat is vooral goed te horen bij de ‘handige tante/ jongen met geld’. Voor diegenen die een kopie verwachten qua muziek van het debuutalbum, komen bedrogen uit. Het is een volledig andere sfeer geworden, maar nog steeds een sfeer die niet onder te brengen is in één bepaalde stijl.

Wat de uitgave van dit album ook bijzonder maakt, is, zoals de voorkant van het album al doet vermoeden, de video’s op de dvd. Er zit een complete dvd bij, met live materiaal, maar ook een documentaire over het vormen van de band. Maar ook de alternatieve uitvoeringen van nummers zoals ‘astronaut’ of ‘voor ik vergeet ‘ mogen in geen kast van een muziekliefhebber ontbreken.

Spinvis heeft zich met deze nieuwe cd definitief aan de top van de Nederlandse popmuziek genesteld. Elke liefhebber van poëzie en muziek moet deze cd in zijn of haar collectie zien te krijgen. Al is het alleen maar voor de enorm complete dvd en een kennismaking met het fenomeen Spinvis. En het mag aan te nemen zijn dat dit niet ‘het laatste wonder’ is.

avatar van Fianosther
Hele goede versie van handige tante/jongen met geld op dit plaatje!

avatar van Jazper
Op een of andere manier is mijn enthousiasme voor de muziek van Spinvis de laatste jaren wat gedaald. De laatste plaatjes, vanaf "Dagen van gras..." kunnen me niet zo bekoren. Maar van daarvoor staat het nog steeds wel overeind. Zo ook deze verzameling. Het knip- en plakwerk van zijn debuut is hier nog steeds aanwezig. Zij het niet zozeer in de liedjes zelf, een aantal met band tenslotte live uitgevoerd. Maar de compilatie doet wel knip- en plakkerig aan. Want er staan nogal wat vreemde verschillende dingetjes op. De eerste 2 liedjes zijn 2 typische Spinvis-liedjes waarvan ik Kindje van God ook nog eens erg grappig vind ('Kast van een huis'). De Laïs-versie van Astronaut vind ik een beetje een curiositeit. De live-nummers geven me echter het beste gevoel. Je voelt het plezier van de muzikanten. Wat dat betreft is de bijgeleverde DVD zeker aan te raden. De bijzondere sfeer komt goed over. De instrumenten zijn goed gekozen en er wordt gewoon mooi gespeeld. Handige Tante/Jongen met Geld is grappig; als bagagedrager begint, en het gedichtje vooraf overgaat in de muziek krijg ik altijd een glimlach op mijn gezicht. Maar eigenlijk alle live-nummers vind ik leuk om te luisteren.
Wat mij betreft het leukste schijfje van Spinvis

avatar van bertus99
Jazper schreef:

Klopt! Dat knip en plakwerk is het manco van niet alleen deze Spivisplaat maar ook van Goochelaars en geesten. Eigenlijk kunnen alleen zijn eerste album en Dagen van gras mij echt bekoren. Ik heb het idee dat Erik soms niet het geduld heeft om te wachten tot hij materiaal heeft voor een echt nieuw album met sterk werk, zoals bij zijn debuut waar hij wel jaren mee bezig is geweest.
Tevens wordt het tijd voor een echt sterk live-album zoals de band het afgelopen jaar klonk. Want Nieuwegein aan zee is zijn band van 5 jaar terug (met wijlen Han Reiziger onder andere)

Live is de huidige band veel beter dan die van toen. Waarom geen live cd in afwachting van een echt goeie studio-cd met helemaal nieuw materiaal?

avatar van ThaProphet15
Misschien wel de beste live cd van NL. De versie van In staat van narcose....machtig mooi.
Ik ben sinds kort verhuist naar utrecht en werkte als koerier hier in de buurt. Had deze cd altijd in de auto liggen.....zette hem op....en hoorde de live versie van Herfst en nieuwegein.....Mogen jullie raden waar ik reed op dat moment en wat voor een periode het was?
Echt heel mysterieus.....

Herfst?

fastpulseboy
en dat zal ook vast wel in Nieuwegein zijn geweest.

Dwangbuis
ThaProphet15 schreef:
Mogen jullie raden waar ik reed op dat moment en wat voor een periode het was?

Dit is een retorische vraag hoor jongens

Anyway. Ik vind het - niet zoals eerder werd gezegd - fijn dat Spinvis een album durft uitbrengen waarin hij aan z'n eigen nummers durft prutsen en het toch (over het algemeen) erg fris blijft klinken. Zo kan ik sommige liveversies van Bagagedrager niet naar waarde schatten, maar die op Nieuwegein aan Zee wel heel erg.