System of a Down - System of a Down (1998)

Label: American

12. Darts (2:42)
  13. P.L.U.C.K. (3:37)
  14. Marmalade * (3:02)
  15. Störagéd * (1:19)
  16. Sugar [Live] * (2:27)
  17. War? [Live] * (2:48)
  18. Suite-Pee [Live] * (2:58)
  19. Know [Live] * (3:04)
avatar van bennerd
Onlangs weer maar eens opgelegd, na lang in mijn kast te hebben laten liggen. Te lang, zoals bleek. Dit is gewoon een overheerlijke plaat, met slechts een enkel slecht moment: Spiders. Voor de rest staan er echte ramnummers op, zoals Sugar, Know en natuurlijk Soil ( ).
Vind ik samen met Toxicity veruit de beste platen van deze band.

Raekwon the chef
en Darts en Mind natuurlijk

kevin15
Ik vond Spiders juist het beste lied van het album. Heel kalm en mooi lied. prachtig gewoon

avatar van bennerd
Raekwon the chef schreef:
en Darts en Mind natuurlijk

Mind is een krankzinnig goed nummer

Baltasound
Know is mijn favo soad nummer

waarom staat deze nog niet in de top 250

avatar van kaztor
Omdat er teveel latere fans natuurlijk beweren dat de latere albums beter (lees: minder hard) zijn.

Veruit het beste album en dan niet in de top 250 terwijl Mesmerized er wel in staat...

kevin15
idd wel belachelijk, mezmerize vind ik wel beter hoor maar dit is een echt soad album.

avatar van Lexicon Devil
Als dit hun debuutplaat kan ik rustig zeggen dat ik maar zelden zo een geweldig debuut heb gehoord.

Orginaliteit en schwung dikke 4.5

, ondergewadeerd debuut dit

avatar van Keutul
Dit is wat mij betreft het beste album van SOAD. Fantastische band!

avatar van Improve
Improve
zeker het beste album van system of a down naar mijn mening.

avatar van muismat
Dit heeft mijn metal kennis verhoogd!
Door deze cd ben ik metal echt gaan waarderen en zag ik in dat er dus echt wel diepgang in kon zitten.
System is ondergewaardeerd, en dan vooral de eerste 2 cd's.
De tweede is net zo geniaal, en de zang van Serj in combi met Daron's gitaargeluid is gewoon heerlijk.
Laatst nog eens geluisterd en wat klinken de nummers toch goed.
5*!

avatar van neyonn
Samen met toxicity behoort dit debuutalbum bij hun beste werk. Topplaat

clutch
Zo'n twee jaar geleden kocht ik eens Toxicity en die vond ik toen erg goed. Op den duur heb ik System of a Down een beetje achter me gelaten, maar laatst kreeg ik zomaar ineens zin om Toxicity weer eens op te leggen, en dat beviel me weer erg goed. Dit debuut kende ik nog niet, dus dacht ik laat ik die maar eens gaan proberen. En daar heb ik geen spijt van gehad, geweldig al die energie, de originaliteit en het hoge ramgehalte. Geniaal album, en nog beter dan Toxicity, deze had ik twee jaar geleden eigenlijk al moeten luisteren! Maarja, beter laat dan nooit he.

Jensi
Ik switch steeds tussen deze en Toxicity als mijn favoriete plaat van System of A Down.

Normaal luister ik helemaal geen "metal"(zie bijv top10) maar dit is de enigste metal(?) band waar ik naar luister waar ik echt helemaal gek van ben.

Dit eerste album zit vol met zoveel kracht dat je gewoon niet stil kunt zitten. Het geniale intro van P.L.U.C.K,het mooie en 'rustige' Spiders,die leuke ritme(circurs ritme) in Peephole en zo kan ik nog wel door blijven gaan;).

avatar van king_pin
Beste werk van SOAD!

Op deze 'selftitled' staat geen zwak nummer en hier klinken ze tenminste nog echt rauw (bij Mezmerize en Hypotize klinkt het allemaal te gelikt).
Vooral de laatste nummers doen het bij mij goed, echt topwerk!

Had ze graag in deze periode live willen zien...

leander?
Superharde #2 notatie in top 10. Dit is echt perfect. Nog nooit een album met zo veel energie gehoord!

"Suffa"
Creatief en lekker hard. Klinkt allemaal nog lekker rauw in de oren, en natuurlijk zitten er een paar zinnen tussen die er heerlijk doorheen knallen. Vind Know een lekker intro hebben, en als Serj Tankian begint te schreeuwen kan ik niks anders doen dan mijn hoofd instemmend op en neer te doen gaan.

Voor mij een 4.5

avatar van discipline
heerlijk duister album maar toxicity blijft toch hun beste plaat!!

R_A_M_O_N_E_S
Beste plaat van SOAD. De nieuwere vind ik steeds minder.
Deze is lekker hard.

R_A_M_O_N_E_S schreef:
Beste plaat van SOAD. De nieuwere vind ik steeds minder.
Deze is lekker hard.

Klopt.

Ze begonnen op hun top. Daarna werd het steeds iets minder.

avatar van knoltor
Ik ben het zo te lezen eens met de meerderheid hier. De beste System-plaat ooit. Lekker rauw, spontaan, schizofreen en boos. Heerlijk.
Ik heb ze dat jaar nog gezien in de Statenhal in het voorprogramma van Sepultura (helaas toen al zonder Max) en Slayer. Dat zijn nog een avonden om te onthouden.

avatar van aartman1992
Heb deze cd al helemaal grijs gedraaid, maar wordt het gewoon niet zat. Vind de enige domper aan dit album Know, maar dat wordt snel weer rechtgezet wat mij betreft

avatar van kaztor
Know een domper? Na dat intro kan ik er weer een maand tegenaan!!!

avatar van aartman1992
Mja, ik weet niet.. vind het niet bepaald het leukste nummer op het album wat intro's betreft vind ik CUBErt toch wel briljant hoor

Geweldig album, zet hem net weer eens op en bedenk dat ik hem te weinig luister. Vind de andere albums ook goed, maar dit heeft een heel andere sfeer en is niet te vergelijken met het latere werk. Wat beter is laat ik in het midden (ik vind mezmerize ook extreem goed), maar zeker ondergewaardeerd.

Voorlopig sowieso een 4, zou 4,5 kunnen worden maar denk dat ik het bij 4 hou.

avatar van Don Cappuccino
Geweldig album. Begint met het ´happy´ gitaarstukje in Suite-Pee om daarna 40 minuten heerlijk tekeer te gaan. Gek, hard, zacht, van alles zit er in. Darts is wel mijn favoriet, die kende ik al heel lang van een Rock Sound-sampler, daar stond ook het nummer Marmalade op (speciaal nummer). Ik stond de eerste echt versteld van de zang van Serj Tankian. Mijn favoriete album van System of a Down, het schopt kont

avatar van Demon.
Fantastische cover. Ik ken alleen Sugar nog maar dat is al een geweldig nummer. Heerlijk refrein

avatar van discipline
aartman1992 schreef:

CUBErt is idd 1 van de vetste nummers op dit album!