System of a Down - System of a Down (1998)

Label: American

12. Darts (2:42)
  13. P.L.U.C.K. (3:37)
  14. Marmalade * (3:02)
  15. Störagéd * (1:19)
  16. Sugar [Live] * (2:27)
  17. War? [Live] * (2:48)
  18. Suite-Pee [Live] * (2:58)
  19. Know [Live] * (3:04)
kaztor schreef:
Know een domper? Na dat intro kan ik er weer een maand tegenaan!!!

Inderdaad

joeri_metal
kaztor schreef:
Omdat er teveel latere fans natuurlijk beweren dat de latere albums beter (lees: minder hard) zijn.

Veruit het beste album en dan niet in de top 250 terwijl Mesmerized er wel in staat...

dat mesmerize er wel in stond en deze niet is toch vrij logisch?
top 250 word gebasseerd op de top 10 van de users, mesmerize is meer toegankelijke muziek en heeft veel aanstekelijke refreinen, en een aantal bekende hits, dan komt een album gewoon sneller in de top 250, ookal is deze idd beter

joeri_metal
het debuutalbum van system of a down

het is een ijzersterk debuut met lekker harde muziek, de muziek op dit album is harder dan die van de opvolgers, er zitten lekkere harde ramnummers op zoals Sugar, Know, mind, soil en darts, het wat rustigere spiders is ook erg goed

het is een debuut om trots op te zijn, zeker 1 van de betere debuuts, ik vind toxicity toch het beste album, deze is wel beter dan don't steal this album, en de nieuwste 2 die ook erg goed zijn ook al is het een heel andere stijl en een stuk rustiger, ik kan dus ook begrijpen dat de liefhebbers van soad de 2 nieuwe albums niet goed kunnen waarderen,

alle nummers zijn een beetje van hetzelfde niveau, de afsluiter vind ik wel wat minder en ddevil is ook erg kort ( 1,43 )

al met al een ijzersterk debuut van een ijzersterke band dat barst van de energie, orginaliteit en talent

guess who
joeri_metal schreef:
ddevil is ook erg kort ( 1,43 )
kort maar krachtig

avatar van canis lupis
Was al een fan voor dat ik ze op pinkpop 2002 tot 2x toe hun spullen zag/hoorde opblazen!
een geweldige groep! lekker om je even op uit te leven en mee te kunnen brullen.

avatar van The_CrY
Het debuut vind ik de minste van de SoaD platen, in tegenstelling tot velen hier zie ik. Het lijkt hier meer te gaan om het rammen dan op de andere platen, en dat creëert soms hele leuke momenten, zoals op de eerste drie nummers (meteen mijn favorieten), maar gaat ook wat sneller vervelen voor mij. Toch zeker geen slechte plaat en ook voor zijn tijd erg vernieuwend en origineel.

PriestMaiden
Geweldig debuut, net ietsje harder dan de opvolgers. Het topnummer is Soil. Ook Sugar, Know, Spiders en Suite-Pee mogen gehoord worden.

avatar van metallica1997
1ste en beste SOAD Album War?

War?

Piepstemmetje bij Suggestions

avatar van Don Cappuccino
Beste album van System Of A Down. Spontaner dan de albums die hierna zouden komen. Het eerste nummer opent zoals een opener moet doen, er gebeurt zoveel in 2 minuten. De meeste band hebben daar een minuut of 5 voor nodig.

Serj Tankian zet hier echt een topprestatie neer en is echt een stemkameleon, iets wat een stuk minder werd bij het tweede album. Hier gaat hij van normale zang naar grunts en krijsen zoals in Suggestions.

Tijd om naar de 5 sterren te gaan, echt een superalbum. Korte nummers maar daar merk je helemaal niks van. Hier kwam de band niet meer overheen maar bleef wel kwaliteit afleveren.

avatar van michaelSOAD
Ik vind Toxicity toch een tandje beter hoor. Op dit album staan ook een paar nummers waar ik niets aan vind (Mind bv.), terwijl ik ze op Toxicity allemaal goed vind.

avatar van Don Cappuccino
michaelSOAD schreef:

Het debuutalbum en Toxicity liggen heel dichtbij elkaar qua kwaliteit maar ik kies toch voor het debuutalbum. Ik vind het daar toch nog allemaal en spontaner en de gekte op het album vind ik echt geweldig en dat vind je maar op een aantal nummers van het tweede album. Ook de aparte invloeden van dit album vind ik geweldig.

avatar van Demon.
Ik ben het met michaelSOAD eens. Toxicity is iets beter, mede omdat alle nummers op dat album goed zijn (misschien met X als uitzondering ookal heeft die ook nog wel een leuk intro) hier zitten een aantal saaie nummers op.

avatar van michaelSOAD
De gekte is inderdaad wel meer te vinden op dit album, zoals Peephole en het piepstemmetje op Suggestions. Dat vind ik dan ook de twee beste nummers van dit album. En Spiders is natuurlijk fantastisch

Veruit het beste SOAD album

avatar van metallica1997
soil is echt een meesterlijk nummer.

en de rest van het album is ook gewoon van een heel hoog niveau.

avatar van oceanvolta
Het is gewoon een meesterlijk album! Elk nummer is raak. Wat mij betreft het beste album van SOAD. Het wordt tijd voor een nieuwe (met concert op Nederlandse bodem).

avatar van Benjamindaxx
Prima debuut album van SOAD. brilliante nummers en een geweldige stem van Serj Tankian. De nummers klinken stuk voor stuk goed en de plaat bevat zowel grappige als serieuze teksten. Mede door de bijzondere klank van de muziek is deze band zeer populair. Een unieke sound, een unieke stem en een groot aantal goede nummers. Hoogtepunten zijn: "Sugar" "Soil" & "PEEPhole".

3.5

Een fantastisch debuut, waarop System meteen liet horen waar ze goed in zijn: originele, knoertharde metal. De songs zijn stuk voor stuk interessant en energiek. De thematiek is naar mijn smaak iets kinderlijk (zoiets van: fuck de CIA, politie, politiek, het leger en alles met iets van autoriteit, want ze zijn tegen ons!) maar door de overtuiging waarmee Serj zijn teksten brengt, vergeeft dit men hem snel. Al met al: een ijzersterk album dat ik niet meer overtroffen vind door later werk.

Knaller van een debuut met Mind voor mij als absoluut hoogtepunt

avatar van dv8flow
Gezien op tour in '98 met Slayer en Sepultura.
Ronduit geniaal!

dv8flow schreef:
Gezien op tour in '98 met Slayer en Sepultura.
Ronduit geniaal!

en binnenkort weer te zien in Ziggo Dome. Vorig jaar zag ik ze weer voor het eerst sinds 1998 en het was nog steeds heel goed!

avatar van dv8flow
Zag ze nogmaals in 2002 op ozzfest, en ze waren al beduidend minder energiek en gemotiveerd.

avatar van Dr.Pat
Strakke plaat dit natuurlijk. Door iedereen al gezegd.
Persoonlijk vind ik deze cd hier en daar qua geluid akelig dicht bij Slayer komen. De riff van ddevil zou zo maar een Slayer riff kunnen zijn. Maar ook de zang heeft zeker de kracht van Araya in zijn top dagen. En dit hoor je gedurende de hele plaat er hier en daar door heen sijpelen. Zelfde producer, zelfde label, details.
Maakt mij niet uit, zet hem lekker nog een keer op, heerlijk!!

Robbiev
Uit je sokken geblazen worden.....

avatar van rarekwabbus
Ik zag System of a Down op Dynamo Open Air in '99 en was enorm onder de indruk. Dit debuutalbum vond ik bij release dan ook fenomenaal, hoewel het de tand des tijds niet fantastisch heeft doorstaan. Toch, klassiekers als Sugar, Spiders, Ddevil en War? blijven fijne tunes.

rarekwabbus schreef:

Ik was toen ook aanwezig en enorm onder de indruk. Ik weet nog dat Dolmayan een gasmasker droeg. Ik vind dit trouwens nog steeds het beste album van SOAD.

avatar van rarekwabbus
Ja, dat gasmasker inderdaad! Supervette show!

Misterfool
Beuken en finesse hoeven elkaar niet in de weg te zetten. Heerlijk stampplaat Tel daar bij op dat Serj echt de longen uit zijn lijf zingt. Haast meer een natuurkracht dan een mens.

avatar van Lennonlover
Ze komen naar RW'17! Dus ik ga ze zeker zien maar ik ken ze enkel bij naam. Hoe kan ik ze het best leren kennen?