Canibus - Melatonin Magik (2010)

Label: RBC

1. Melatonin Magik Intro (2:13)
  2. Melatonin Magik (4:59)
  3. Kriminal Kindness (3:04)
  4. Hip-Hop Black Ops (3:35)
  5. The Dragon of Judah (3:17)
  6. Post Traumatic Warlab Stress (5:52)

met DZK en Warbux

7. Air Strike (Pop Killer) (5:28)

met D12 en DZK

8. Fraternity of the Impoverished (4:27)
  9. Dead by Design (4:53)
  10. Only Slaves D.R.E.A.M. (4:18)
  11. Ripperland (3:50)

met The Goddess Psalm One

12. Stomp on Ya Brain (3:34)

met Journalist

13. Beat Butcher Get Em' (4:42)

met Jaecyn Bayne, Son One en Chopp Devize

14. Do It Live (4:29)

met Blaq Poet, Skarlit Rose en Presto

15. Sharpshootaz Blastin' Caps (5:33)

met K-Solo, Born Sun, Willie Dynamite en Maintain

16. Gold & Bronze Magik (5:32)

met Bronze Nazareth en Copywrite

avatar van MJ_DA_MAN
Dat valt hier te lezen. Air Strike is dan ook de Eminem-diss.

avatar van René.
Ik vind die Proof-line te ver gaan, voor de rest sowieso een matige track. Ben benieuwd naar de rest.

P-DawG
Noemt hij serieus Proof? ...

Tfoe.

avatar van MJ_DA_MAN
Hij zegt alleen dat Eminem D12 slecht heeft behandelt en dat Proof, als ie nog zou leven, van binnen zou sterven. Hij disst Proof niet of zo, alhoewel die line niet echt iets toevoegt of nodig is.

avatar van René.
Grappig. Maar ik vind het nergens voor nodig. 'Curriculum 101' en 'Dr. C. ph.D.' waren veel beter, nu komt hij over als een gefrustreerde groeppie die een reactie uit wil lokken.

P-DawG
Dat maakt niet uit, ik houd er niet van als mensen denken te weten hoe een dode man zich zou voelen als hij nog leefde. Al helemaal als ze dat tot uiting brengen op een (diss) track.

Ditt doet me denken aan een line van IT denken op Obnoxious (Revo 2.):
But you know what the fuck I think is just pathetic and gay
When niggaz speculate what the fuck 'Pac would say
You don't know shit, about a dead mans perspective...

Ook al gaat het hier natuurlijk niet om Pac, maar je snapt wat ik bedoel.

Van wat ik weet is Proof jarenlang Em's beste vriend geweest en heeft Em's succes de carriere van vrijwel alle D12 leden een enorme boost gegeven. Ik vind het gewoon walgelijk als mensen praten over hoe overleden mensen zich nu zouden voelen, dat getuigt gewoon van een gebrek aan respect.

Maar goed ik heb de track nog niet gehoord dus eigenlijk mag ik niet te veel zeggen.

avatar van Jurrien
Dit word beter ontvangen dan ik had verwacht, maar ik kan me heel moeilijk over die foeilelijk cover heenzetten. Ben ook geen Canibus kenner, dus kan beter beginnen met Rip The Jacker gok ik.

avatar van fabblwaps
Goed gegokt, zijn teksten zijn daar beter en hij rapt over Stoupe beats.
Maar deze is ook goed hoor.

avatar van thgryda
MJ_DA_MAN schreef:
Dat valt hier te lezen. Air Strike is dan ook de Eminem-diss.

Lol album maar een keer geluisterd tot nu toe, was me niet echt opgevallen. Was ook aant werk toen ik het beluisterde dus dat zal al niet helpen. Maar wat een rotstreek van canibus en dan vooral van DZK als ik het goed begrijp. P-dawg heeft groot gelijk, deed me ook meteen aan IT denken, echt gay is dit uithalen naar proof en ems dochter. Laag bij de grond... Bovendien eminem D12 slecht behandeld ??? Komaan zeg het zijn geen kinderen hé en zonder eminem stonden ze waarsch gewoon drugs te verkopen of te werken in de GM fabriek in Detroit dus dikke bs !!!

Album zelfs klonk wel lekker... Al ben ik nog steeds geen fan van dat gekras in de stem van canibus. Zelfs rip the jacker vond ik niet zo geniaal als de meesten onder jullie, terwijl de kwaliteit van dat album toch vast staat... Maar goed nog enkele malen uitchecken en dan eens raten. Zal sowieso tussen de 3 en 4 liggen want de producties en raps zijn natuurlijk van goede kwaliteit, alleen misschien niet mijn ding

avatar van MAS
MAS
Ook dit album krijgt van mij een 4 al ben ik het er mee eens dat de gastartiesten het niveau van Canibus niet halen. Toch vind ik dit niet echt storend.

avatar van fabblwaps
Ripperland blijft echt geniaal lekker rustige productie en een fijne rapstijl van Bis, ik vind het net klinken of hij een boek voorleest voor een kind. De gastbijdrage op het nummer is wel erg matig.

De tweede helft van de CD is sowieso een stuk minder dan het begin, denk dat ik deze binnenkort naar 3.5* ga verlagen.

avatar van 'State Of Mind'
Dit album is zo veel beter als je 't volume hard zet xD

fabblwaps schreef:

Dat vind ik juist een van de betere gastbijdrages op DZK & Warbux na.

De gastbijdrages van #12 tot en met #15 weten mij echt niet te boeien.

avatar van Rhythm & Poetry
De gastbijdrage van The Goddess Psalm One vind ik ook erg aangenaam. Die past prima op de beat en ook bij Canibus.

Ik vraag me trouwens af waarom een intelligent overkomende rapper als Canibus zich zo moet verlagen op een nummer als Air Strike. Zonde!

P-DawG
Ondanks slechte ervaringen met eerder werk van Canibus heb ik dit toch maar een kans gegeven, want misschien kon Canibus me dit keer wel overtuigen van zijn kunnen. Het eerste wat opvalt is dat Canibus weer hongerig is en dat merk je (misschien wel te) goed op dit album. Van een gezonde portie agressie houd ik wel maar bij Canibus is dit vaak te overheersend aanwezig.

Na een sterk begin komt er dus de disstrack, Air Strike (Pop Killer), richting Eminem. Hiermee kom je al gauw een goed voorbeeld van misplaatste agressie tegen. De disstrack is namelijk compleet overbodig en doet net zoveel afbreuk aan de geloofwaardigheid van Canibus als aan de kwaliteit van dit album. Dat komt ten eerste omdat het technisch gezien niet eens een goede disstrack is; er staan simpelweg te weinig goede punchlines om Shady pijn te doen laat staan hem met een mond vol tanden te doen laten staan. Hiermee laat Canibus alleen maar zien wanhopig te zijn voor een reactie van Eminem. Om daar vervolgens dan ook nog een overleden vriend van de beste man bij te betrekken gaat dan al helemaal een stap te ver. Dat hij dit alleen maar doet om het album meer aandacht te bezorgen is dan ook overduidelijk want een reactie van Shady zal toch uitblijven. Echt veel heeft hij er dus niet aan, behalve dan dat hij wat opgekropte frustratie van zich af kan gooien.

Maar goed het gaat natuurlijk om de muziek en wat dat betreft valt ook nog wel wat positiefs op te merken. De producties bijvoorbeeld; deze zijn vooral aan het begin enigszins overdonderend, overtuigende producties met opompende beats. Helaas wordt dit na verloop van tijd dan wel eentonig qua geluid want het gaat vrijwel het hele album op dezelfde toon door. Voor afwisseling moet je hier dan ook niet zijn, elk nummer heeft een harde opgepompte productie en een agressieve Canibus die eroverheen rapt. Dat is dan ook precies waardoor ik Canibus niet zo kan waarderen; hij komt zo namelijk altijd op dezelfde manier over. Vak zelfs niet alleen agressief maar ook gefrustreerd. Frustratie kan natuurlijk ook goede muziek opleveren maar het moet geen constante factor worden.

De teksten zitten over het algemeen dan wel weer goed in elkaar. Het is alleen zonde dat zijn onderwerpen vaak zo beperkt zijn en dat hij mede daardoor weinig van zichzelf laat zien. Meer dan een uur lang Canibus aanhoren wordt op die manier een vermoeiende ervaring, alhoewel er vast mensen zijn die hiermee al hun wensen in vervulling zien gaan. Het probleem voor mij is daarnaast dat hij altijd zo gemaakt intelligent wilt overkomen. Tel daarbij zijn eentonige manier van rappen op en je weet gelijk dat dit geen gelukkig huwelijk kan worden. Het is dat de producties over het algemeen nog best goed zijn en er met Kriminal Mindness en Ripperland wel een paar uitschieters op staan anders zou het aanzienlijk lager scoren.

***

'State Of Mind' schreef:

Dat vind ik juist een van de betere gastbijdrages op DZK & Warbux na.

De gastbijdrages van #12 tot en met #15 weten mij echt niet te boeien.

Die weten mij ook niet te boeien idd. De featuring van ripperland is niet heel slecht maar ik had veel liever Canibus 2 of 3 verses op die manier horen rappen. De gastverse haalt een beetje de sfeer uit het nummer vind ik, die gastartiest had zich wat meer aan de stijl van het nummer kunnen aanpassen. Het refrein vind ik wel prima trouwens.

Was misschien wat (behoorlijk) ongenuanceerd zoals ik 't eerst zei.

avatar van fabblwaps
Renegade Schmenegade , wat ongelooflijk triest.

Als hij wat meer tijd in die track had gestoken had die misschien wel goed kunnen worden, ik ben het wel met hem eens dat Eminem een beetje triest is om Mariah Carey te dissen (al kan ik er stiekem soms wel om lachen).

Helaas heeft hij er niet meer tijd ingestoken en is het nummer nu een smet op een verder erg vermakelijk album.

Jurrien schreef:

For Whom The Beat Tolls en Mic Club zijn ook erg goed!

avatar van NWAM
Ben hem nu aan het binnehalen, ik ben benieuwd.
Ik heb net ook even de diss naar Eminem toe beluisterd en ik vond het maar niks. Geen leuke punchlines, zwak dat hij proof en D12 erbij ging halen, maar hij heeft wel gelijk dat het flauw is van Em om Mariah Carey te dissen maar de The Warning was iig wel een lekkere track.

avatar van Rene1979
hoop deze snel ergens te scoren... goed album.. weet iemand of hij al in de platenzaken ligt?

avatar van MJ_DA_MAN
Hij zei ''snel'' scoren . CD Wow is vaak niet bepaald snel.

avatar van fabblwaps
Die gastbijdrages van Post Traumatic Warlab Stress.

"Before you can say oh my god, i spit a verse that can fill your whole iPod"

avatar van thgryda
Bronze nazareth beste gastbijdrage imo

raffael77
MJ_DA_MAN schreef:
Hij zei ''snel'' scoren . CD Wow is vaak niet bepaald snel.

Omdat cdwow cd's via Japan gaan maar wel goedkoop en dat is een pluspunt

ManMonster
Kriminal Kindness zou een KRS-One diss zijn? Omdat Krs 10 jaar geleden iets over de LL Cool J vs Canibus beef had gezegd...

Apparently, Canibus is upset with KRS-One for one reason or another. I am still trying to figure that out. But, some of my friends in the underground have stated that 'Bis didn't like some of KRS' remarks on the "Beef DVD" regarding Cani's battle with LL Cool J. Wasn't that like 10 years ago? Anyway, peep this lyrics that Canibus definitely said

"How many emcees must get dissed, before somebody whispers don't f**k with Bis (this is a jacked lyric from one of KRS-One's old songs)/My Survival Skills surpass Kris, watch this / You got a rap for every emcee? GO GET IT THEN /Why you d*ck ride Def Jam, they not your friend / Make your mind up, I thought you was not with them / F***ing comedy, speaking on flawed philosophy / You'll never give props to Keith Or Canibus for Undergods release / Go right ahead, dismiss it / We ain't submissive, we spit lyrical lyrics / I got the right to live off it, I live it And I'mma voice my opinion, can't nobody make me think different / My spirit feels like it's in a prison / I speak on the music conspiracy but nobody wanna listen."

avatar van Kill_illuminati
Ik weet waar hij het over heeft. Kijk maar naar de BEEF episode die over die ruzie gaat. Het zwerft ergens over het internet heen.

avatar van MJ_DA_MAN
Vreemd, dacht altijd dat het gewoon koek en ei was tussen KRS en Bis; ik herinner me een filmpje waarin KRS een freestyle van Bis analyseerde en hij erg postief was, en vorig jaar verschenen ze nog samen op een track van dit album.