Kreator - Pleasure to Kill (1986)

West-Duitsland
Label: Noise

1. Choir of the Damned [Intro] (0:47)
  2. Ripping Corpse (3:35)
  3. Death Is Your Saviour (3:57)
  4. Pleasure to Kill (4:10)
  5. Riot of Violence (4:53)
  6. The Pestilence (6:57)
  7. Carrion (4:48)
  8. Command of the Blade (3:56)
  9. Under the Guillotine (4:35)
  10. Flag of Hate * (3:58)
  11. Take Their Lives * (6:29)
  12. Awakening of the Gods * (7:30)
Gewelid album,beste van kreator,alle liedjes zijn geweldig..._o_

avatar van moon.v
Zoals ik al zei bij flag of hate geweldige nummers. Lekker Op mee raggen in de auto. Kun je tenminste de radio "wat harder zetten" want mijn buren zijn er minder van onder de indruk.

avatar van zwartexlola
Volgend album dat 'k ga kopen is toch wel zeker PTK, meeste goeie classics staan hier op.

Zoals al in 'n ander topic van kreator gezegd: spijtig dat Mille z'n stem nu nietmeer zo is.

clutch
moon.v schreef:

Als je dit in de auto draait zul je flink wat snelheidovertredingen maken denk ik zo wat een tempo, erg vette plaat ook

cheeskorst
Lekkere thrashplaat, maar op Coma of Souls wordt het pas echt interessant!

Mr Brown
Coma of Souls is idd beter, maar deze is ook behoorlijk bruut. Goeie thrashmetal, lekker tempo en vette vocalen.

avatar van Devoo
Ik vind dat de bass te veel naar voren is geproduceert. Nuja, ik heb de geremasterde versie, dus ik weet niet op dit op de originele ook zo is?

avatar van exodus
Ik heb de lp thuis zelfs 2 of 3 keer tussen mijn andere platen staan. Pleasure to Kill heeft zowat alles, maar is bovenal: Beeldend! Ruwe oorlogs, horror en pijnbeelden komen voorbij; de duisternis in ons mens zijn ten top. Alle nummers vind ik trouwens ook super! Al die rauwe authentieke grauwe Thrashriffs! ! ! Aaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrggggg! Die uitstekend je laten voelen waar het over gaat. Ook de zang van Mille en Ventor is krankzinnig; alsof ze zelf op een slagveld staan! Geen wonder dat later al die Death en Blackbands deze absolute cult-Thrashschijf aanwijzen als grote inspiratiebron. En dan die waanzinnige 300 % Metalhoes. Zal straks het oude shirt weer eens aan doen. Te gek dit! De volle 5 sterren! Dit is Metal! Dit is Cult!

avatar van Kronos
Volgens mij zal ik er niet ver naast zitten als ik zeg dat Kreator de enige Duitse band is die de Amerikaanse thrash metal echt weerwerk heeft kunnen bieden. Tenminste, als ik nu bijvoorbeeld terug luister naar Destruction uit die tijd, dan klinkt dat vrij hopeloos. Pleasure to Kill daarentegen staat nu nog steeds als een huis. Of als een bunker in oorlogstijd beter gezegd. Nergens een vredesvlag te bespeuren. Op de remaster staat wel nog de gehele Flag of Hate EP en die mag ook gehoord worden.

avatar van HammerHead
Ik heb het nooit zo gehad op de Duitse thrash bands. Het is allemaal lekker agressief en met medogenloze snelheid gespeeld, maar ik mis voornamelijk inventiviteit in hun werk. De riffs zijn allemaal net wat te fantasieloos. Ik heb dit ook met andere platen van Kreator en met de andere twee grote Duitse bands is het precies hetzelfde euvel.

Absoluut geen slechte bands die menig goed in elkaar stekend album in elkaar hebben gedraaid, maar ik zal vrijwel altijd naar een titel van een tegenhanger uit het meest westelijke deel van de wereld grijpen als ik weer eens zin heb in een stevig potje hakken.

Deze plaat en Coma of Souls ontbreken desalniettemin niet in mijn collectie.

avatar van master-rens
Eerste luisterbeurt en ook het eerste album van Kreator dat ik beluister en ik vind het wat slordig klinken.
Het klinkt ook overdreven snel, met name de zang.
Het is hard, maar ik word er nog niet warm van.

avatar van Don Cappuccino
master-rens, als je dit slordig vond moet je misschien de laatste 2 albums proberen, Enemy of God en Hordes of Chaos, op die albums is de productie geweldig.

avatar van Edwynn
Wie op zoek is naar melodie en vernuftigheid moet bij Pleasure To Kill niet zijn.
Als tegenhanger van de op dat moment bijna salonfahige Amerikaanse thrashbands richtte Kreator met het grootste plezier een brute massaslachting aan onder de thrashers. Rauw, hard, snel en vooral bruut en kwaadaardig.
Compromisloze thrash met een duistere rand. Dat is wat Pleasure To Kill je biedt.

Helemaal mee eens.

avatar van master-rens
Was al van plan binnenkort Hordes Of Chaos te beluisteren, benieuwd of daar dan meer over te spreken ben.
Het titelnummer ken ik al en vind ik middelmatig..

avatar van Kronos
Enemy of God, het album dat eraan vooraf gaat, is naar mijn mening beter dan Hordes of Chaos.

avatar van Don Cappuccino
Daar ben ik het mee eens.

avatar van master-rens
Vind het trouwens niet slecht dit album, dat lijkt misschien zo door mijn berichten, maar het doet me nog weinig.
Misschien heeft het meer luisterbeurten nodig.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. 20 jaar na de laatste luisterbeurt niet op de draaitafel maar in de cd-lade. Vond de remaster voor een prikkie en alleen al om de bonustracks was het de moeite waard. Kan me voorstellen dat ik hier vroeger niets aanvond en liever een plaatje van Europe draaide (laatst nog gedaan.) Het kwam me toen te rommelig over en ook nu moet ik m´n kop erbij houden: die drums staan me bij vlagen te ver op de achtergrond (Ventor zijn trommels, die bekkens hoor je wel goed.)
Echt veel onderscheid hoor ik niet in de nummers, Riot of Violence springt er duidelijk uit en het intro is geweldig. De rest is mij één pot nat. De sound van de gitaren kan aangenaam hard en rauw zijn. Producer Harris Johns liet op Tankard´s Chemical Invasion een soortgelijk ruig visitekaartje achter.

MindRuler
Dit album bewijst dat Kreator van grote invloed is geweest op het ontstaan van death metal.
Rauwe, snelle thrash met vlijmscherpe vocalen van Mille en door huid snijdende solo's.
Pleasure To Kill is het Duitse antwoord op Slayer's Reign In Blood.
Het sauerkraut-Engels ("Waait of wailens") moet je er maar bijnemen.

avatar van Edwynn
Het is meer een soort ijkpunt van veel death metalbands uit de jaren 90. Dat komt omdat het gewoon één van de meest belangrijke albums uit de extreme metalgeschiedenis is. Het is wel een behoorlijk puur thrashalbum, vind ik.
Ook veel blackmetallers noemen Kreator ten tijde van Pleasure To Kill als invloed.

Het genre zelf is natuurlijk meer vormgegeven door bands als Death, Possessed en Hellhammer die al lang voor 1986 zeer extreme metal maakten.

MindRuler
Edwynn schreef:

En Celtic Frost niet te vergeten, maar je noemde Hellhammer al reeds dus da's eigenlijk bijna hetzelfde.

avatar van exodus
Ook het dood en verderf op de oude Thrash lp's zal veel Death en Black Metal later aangestoken hebben, maar ironisch genoeg hebben de oude Thrashbands of werkten het bruter uit juist n.a.v. Venom, Hellhammer etc. Maar ja, brute thematiek is het Metalgenre nog nooit vreemd geweest. Wel lachen eigenlijk dat Thrashbands na 1986/'87 zich juist steeds beschaafder, doordachter en moralistischer opstelden m.b.t. thema's als oorlog etc. Kijk maar naar Nuclear Assault, Sacred Reich, Sodom vanaf Persecution..., en ja: Kreator ook in de loop van de tijd. Allemaal onder invloed van Hardcore/punk denk ik toen. Ach, en vaak werden die bands ook volwassen vaak..., beweerde men zelf ook bijv. en schreef men, al dan niet een standpunt innemend, over "echte dingen". Satan etc. was sowieso al snel verdwenen na de debuut lp's van vele Thrashbands...

avatar van cadaver69
Klassieker onder de thrashmetal. Vindt deze persoonlijk de beste van kreator. De productie was lekker strak en snel, af en toe wat rommelig, vooral de drums. Mij stoorde dat niet en heb deze schijf helemaal kapot gedraaid. De extra nummers gaven direct aan welke stijl kreator verder zou gaan spelen. Minder smerig en een meer cleane sound. De verdere cd's konden mij echter niet bekoren.

Ik heb vanmiddag in de auto nog eens even knetterhard naar dit album geluisterd. Ik blijf dit toch mijn favoriete album van Kreator vinden. Albums als "Terrible Certainty" en "Extreme Aggression" vind ik ook zeker zeer goed, en zijn speltechnisch zelfs veel beter dan "Pleasure To Kill" maar die albums kunnen toch echt niet op tegen het zware brute duistere geweld wat op "Pleasure To Kill" ten gehore wordt gebracht. Om te beginnen zijn de instrumenten lager gestemd dan op hun latere albums, wat zowieso al voor een zwaarder geluid zorgt, en de nummers bevatten naar mijn mening gewoon ook lompere idëeen en aggressievere riffs.

Mij stoort het in elk geval niet dat met name de snelle stukken soms wat rommelig klinken. Op dit album zingt drummer Ventor overigens nog een aantal nummers, maar dat deed hij volgens mij na het album "Terrible Certainty" niet meer.

Klassieker!!!

avatar van Barfly
Nu weet ik weer waarom ik dit vroeger links liet liggen; het is me veel te hard, te snel, te rommelig en te saai.
Op vinyl aangeschaft, maar voor mij is dit een miskoop.

avatar van exodus
Hoewel ik een hele stapel Kreator albums geweldig vind, ben fan!, kom ik op dit ogenblik na al die jaren toch echt tot de conclusie dat ik dit album het meest lief heb van hen. Duister, hard, agressief...en bovenal compromisloos! Blijft geweldig! Ik ben ook erg blij en zeer trots dat ik ze zowat 25 jaar geleden al live heb mogen zien, en ze natuurlijk toen ook nog heel veel van dit album speelden, en de mensen in hun spijkerjackie zelfs van de boxen afdoken...wat een taferelen toen!

avatar van the crook
De Europese tegenhanger van Slayer, die op sommige momenten niet hoeft onder te doen voor Kerry King en zijn duistere kornuiten. Sommige zanglijnen en solo's zouden zelfs van Slayer kunnen zijn m.i. Boeit niks, dit is en blijft een relikwie in de (thrash) metal geschiedenis!

Nekwervel brekende snelheden met een schuurpapieren jaren 80 geluid

Samen met (het technisch betere) Coma of Souls Kreator's beste werk.

avatar van Lau1986
Wat een heerlijke plaat is dit toch. Kreator is hier lekker rauw, fel en meedogenloos. Ik kan hier echt de volle plaat van genieten. Ik heb de versie waarop ook de EP Flag of Hate staat, ook geweldig. Genieten bij deze Kreator plaat.

avatar van Eddie
Bij Slayer - Repentless
lennert schreef:
Als jij Pleasure To Kill of Darkness Descends naast Reign In Blood zet, hoe vind jij die albums dan klinken btw

Deze heeft mij nooit zo heel erg kunnen bekoren.Vooral het rommelige (drum) geluid doen mij de das om. Het is vooral heel erg snel, heel erg snel en heel erg snel. De vocalen van Mille vind ik erg zwak, de solo's erg rommelig en de songs zwak uitgewerkt. Ik weet dat een hoop lief hebbers dit als meesterwerk beschouwen ik heb het er nooit in gehoord. Ik hoor er echt wel leuke dingen in, maar ik ben niet zo enthousiast als veel andere metal heads. Kreator begint voor mij persoonlijk past bij Extreme Aggression echt interessant te worden. Om ook hier de vraag van lennert te beantwoorden. Ik vind dat deze nog niet in de schaduw van Reign in Blood mag staan.

avatar van Jelle78
Pleasure to Kill is geen plaat die je in een paar luisterbeurten kunt doorgronden. Ik niet in elk geval. Ik ken de plaat al best lang, maar pas sinds enkele maanden begin hem steeds meer te waarderen. Het is snel en chaotisch, maar toch vliegt het niet volledig uit de bocht. Kreator heeft haar eigen snelheid maar nauwelijks onder controle en hierdoor ontstaat er een soort spanning die ik zeer kan waarderen. De productie is rauw, maar het geluid verzand nergens in een brij. Voor mij staat Pleasure to Kill inmiddels naast en wellicht zelfs boven Reign in Blood.