Blaudzun - Seadrift Soundmachine (2010)

Label: V2

1. Sea Wolves (0:56)
  2. Sunshine Parade (3:08)
  3. The Choking Game (4:03)
  4. Light of Love (3:49)
  5. Midnight Room (3:25)
  6. Quiet German Girls (2:54)
  7. Wolf's Behind the Glass (2:36)
  8. Jezebelle (4:22)
  9. Manhatten Grey / Post No Bill (2:05)
  10. February Flare (3:32)
  11. Streetcorner Shouter (2:34)
  12. Midnight Room [Prague Version] (3:20)
  13. Redemption Song *
avatar van IntoMusic
Heeee dit is interessant en ben zeer benieuwd of het hoogwaardige debutalbum een eenmalig kunstje was... Op zijn site is alvast stukjes van het album te horen, wat veelbelovend klinkt: MySpace

(verwijderd)
Ik was al in de fijne positie om deze cd in zijn geheel te kunnen beluisteren en ik kan je zeggen, Blaudzun levert weer iets heel prachtigs! Zeker een naam die veel aandacht mag gaan krijgen en ik denk dat dat met dit album ook zeker gaat lukken

avatar van IntoMusic
Door die stukjes van het album ben ik inderdaad ook al behoorlijk enthousiast en hoor ik verschillende stijlen voorbij vliegen. Weet jij of er ook een paar langere nummers bijzitten. Sommige songs zijn uitermate geschikt om het 10 minuten lang te laten duren...

BTW: mooie hoes...

avatar van Nautilus
Nu op de 3voor12 luisterpaal: 3VOOR12 - Luisterpaal - 3voor12.vpro.nl

avatar van IntoMusic
Net bij DWDD gezien en wat is het toch een apart figuur, maar wat een stem. Quiet German Girls werd door hem gezongen en sta te popelen...

Dank Nautilus, want ik heb onderstaande link al een aantal malen bezocht.

Releasedatum is vervroegd? Aangezien Mathijs aangaf dat het album vanaf vrijdag te koop is... of bedoeld hij misschien volgende week vrijdag? Ach, ik heb 'm besteld bij Cosmox, dus krijg wel een berichtje

Wat een stem heeft hij zeg.. Ens kijken of ik dit album ergens kan vinden.. Ben zeer benieuwd.

avatar van Wauzzer
Ik ontdekte dit gisteren bij DWDD en heb net de hele cd beluisterd op luisterpaal. Zodra ik de kans krijg schaf ik deze CD gelijk aan. wat een kippevel!

avatar van Rhythm & Poetry
1,5
Ik vind dat de zanger geen uitzonderlijke stem heeft, soms stelt hij zich wat aan tijdens de zang. Althans zo voel ik dat. Hij weet me niet in te palmen, toch kan ik wel naar hem luisteren. De instrumentatie op Seadrift Soundmachine is vrij intiem, daar hou ik wel van. Nadeel is dan weer wel dat ik dit niet elk moment van de dag kan en wil beluisteren. Blaudzun is een leuk bandje met een voor mij mindere zanger, al realiseer ik me wel dat ik een van de weinige zal zijn die dat vindt. Ik kan hier geen voldoende voor geven.

*Voor een act die bij DWDD is geweest is het natuurlijk helemaal zo slecht nog niet.

avatar van IntoMusic
Ik neem aan dat je zijn debut ook hebt beluisterd? Maar het is een kwestie van smaak en de zang moet je liggen of niet...

avatar van hanskie
Plaat is te koop, iig via I Tunes Store. Heb'm vandaag gekocht, moet idd ff wennen aan zijn falsetto-stem, hij zou zelfs opera kunnen zingen. Maar de liedjes zijn van een wonderschone pracht, een mengeling van songwriter, orkestraal, ingetogen, zelfs polka. Apart maar heel erg fijn....

(verwijderd)
Cd is in de platenzaak ook gewoon te koop en is zeer mooi uitgevoerd! Erg fraaie kwaliteitsplaat van eigen bodem

avatar van IntoMusic
Yep, door Cosmox netjes zaterdag vrijdag afgeleverd. Heerlijke plaat en zeker een erg goede opvolger na het iets sterkere debut.

avatar van snarf349
Muzikaal hoor je mij niet klagen, zit goed in elkaar. De zangstem kan ik niet aan wennen, erger me er groen en geel aan.
"Quiet German Girls" is wel een leuk nummer en dan bedoel ik de cd versie en niet wat ik bij DWDD heb gezien. Dat vond ik (eerlijk gezegd) niet bijzonder.

avatar van Den7482
De laatste minuut van 'The Choking Game'...... wonderschoon! Oordeel volgt later...

avatar van thelion
Wederom een heel mooi en ingetogen album van Blaudzum.......

Mening volgt later.

De zang doet me hier en daar aan die van Starsailor denken en muzikaal hoor ik een hoop waar ik tegenwoordig graag naar luister (een vleugje Get Well Soon bijvoorbeeld maar dan in een wat soberder versie).
De gelaagde stukken zijn mooi en verzorgd en dat heeft als resultaat dat ik graag naar dit album luister en dat we kunnen stellen dat Nederland trots mag zijn op dit talent van eigen bodem!

wat een stem ... wat een bril

Gregson
Ik zag Blaudzun eind 2008 als voorprogramma van Shearwater wat erg goed was. Ook dit album is weer erg mooi gearrangeerd. Beirut invloeden zijn ook terug te vinden. Wederom een wonderschoon album van een van de beste singer-songwriters van Nederland. Koester die man!

dix
Wat een positieve reacties allemaal zeg. Ik heb Blaudzun een keer zien openen in het Paard voor Swell, en ze hadden duidelijk hun fans mee. Bij dit soort acts maak ik in gedachten Jeff Buckley grote verwijten. Wat een gespeelde pathos, bepaald niet mijn ding to say the least. En bovendien onverstandig in een land met zulke brede rivieren.

avatar van IntoMusic
En wat vind je verder van dit album, wat op deze plek het belangrijkste is om te schrijven... Natuurlijk alleen te zeggen als je het album geluisterd hebt.

dix
Nou als alles er op staat dat ze mij live hebben voorgeschoteld, dan pruim ik 'm niet.

dix schreef:
Wat een gespeelde pathos

Ha, dan staat mij wat te wachten volgende maand als ik Blaudzun live ga zien voor de eerste keer. Een lekkere portie pathos ben ik dol op, gespeeld of niet (want wie speelt het nu niet?!).
Jij zou toch ook wat gewend moeten zijn door Marc Almond live meegemaakt te hebben toch?

dix schreef:

Kortom niet beluisterd en dat is zonde. Live met studio vergelijken is vaak appels met peren... etc.

aERodynamIC schreef:

Marc Almond heeft voldoende relativeringsvermogen in z'n performance om de pathos te kunnen waarderen. Dus niet gewend maar verwend zal je bedoelen

Ingetogen muziek zonder dat het saai wordt, dat is vrij bijzonder. Dit album verdient best wat respect.

avatar van LittleBox
Heel erg mooi album. De pathos doet flink denken aan Finn Andrews (The Veils). Mooie, ingetogen plaat, fijne muziek.

avatar van De Daniël
Er is duidelijk goed geluisterd naar The Veils inderdaad. Niets op tegen aangezien ik Finn Adrews stem als een van de betere zie.

Manhatten Grey / Post No Bill is overigens on-Nederlands goed!

avatar van djarend
Zo moet nu toch even reageren, wat een schitterende plaat is dit, wist al tijdje, had ik alleen nog niet gemeld, Speelden zondag in Mezz-café met 3en een schitterende korte set (40 minuten, maar was ook gratis). In tegenstelling tot Tindersticks in Effenaar (was ik ook bij) kregen ze het hele café stil, je kon een speld horen vallen.
Hoop dat ze nog eens terug komen in de grote zaal van Mezz in grote bezetting. NL plaat van het jaar tot nu toe,

avatar van AOVV
Meer dan degelijke plaat van Blaudzun. 'Sunshine Parade' kunnen we een vrij hoog Beirut-gehalte toeschrijven, maar ligt wel erg lekker in het gehoor, 'Midnight Room' is m'n favoriet, al zijn 'Manhattan Grey/Post No Bill' en en 'Quiet German Girls' ook erg fraai.

3,5 sterren

avatar van Cor
Cor
En hij doet het gewoon weer. Het debuutalbum kon mij ook al erg bekoren, en nu blijft het niveau opnieuw hoog, terwijl de muzikale koers toch iets omgelegd is. Minder singer/songwriter, meer rijk gearrangeerde popliedjes. En die zijn prachtig. Heerlijke melodielijnen, vernuftige bruggetjes, fijne instrumentatie en een bijzondere stem maken van dit 'Seadrift Soundmachine' een plaat die gaat meedoen in de eindejaarslijstjes. In ieder geval wat mij betreft.