Herman Brood - Wait a Minute... (1980)

Label: Ariola

1. Dynamite (3:21)
  2. Girl of My Dreams (2:46)
  3. Time to Split (2:30)
  4. Keep Playin' That Rock'n'roll (3:08)
  5. Outside Lookin' In (2:42)
  6. Propaganda (2:45)
  7. All the Girls Are Crazy (3:31)
  8. Brickyard Blues (3:13)
  9. Workin' Girl (3:55)
  10. Voices (3:15)
  11. Blew My Cool (3:06)
Nieuwstad
Ik snap iets niet. Herman speelde in 1980 een nummer, Wait A Minute genaamd. Maar die staat niet op dit album en is daarna ook nooit meer uitgebracht? Weet iemand hoe dit zit?

Herman Brood - Wait A Minute (live 1980)

avatar van musician
Ik heb dat nummer, Wait a minute nergens kunnen vinden op een album van Herman Brood. Een klein raadseltje.

Wait a minute is overigens een cd die ik niet heb, van Herman Brood. Het gemiddelde is niet al te aanlokkelijk. Ik weet ook niet goed hoe het zit. Bracht Herman echt twee albums uit in 1980 (naast deze Go Nutz)?

Hoe dan ook, waarom hebben nog maar zo weinig mensen gereageerd op dit album en waarom is het gemiddelde zo laag? Ik heb wel het singletje Blew my cool maar dát is mij juist wel een hogere waardering waard.

Nieuwstad
@musician: Ja Herman bracht echt twee platen uit in 1980. Na zijn Amerikaanse avontuur Go Nutz wilde Herman weer terug naar zijn roots en maakte deze plaat met behulp van een aantal Wild Romance oudgedienden. Het levert een wat minder gladde aanpak op dan Go Nutz (ook wel No Gutz genoemd). Het lage gemiddelde zit hem waarschijnlijk in het zwakke songmateriaal. Met Blew My Cool heb je wel meteen het beste nummer te pakken.

Herman was er in deze periode vrij slecht aan toe. Behalve speed begon hij nu ook heroine te gebruiken. Slechte zet van hem, want van speed wordt je (in eerste instantie) erg actief en creatief. Heroine doet precies het tegenovergestelde.

Juist.

Dat het wat minder glad is dan Go Nutz wordt dus dan weer teniet gedaan door mindere songs.
Tsja. In beide gevallen een keuze uit twee kwaden. Ik geloof dat ik Street nog maar eens opzet...

avatar van Drs. DAJA
Een van de moeilijkere albums van Herman Brood. Het geheel probeert wat vuiger en meer rock 'n' roll te zijn dan diens voorganger Go Nutz maar heeft zelfs de energie (en catchyness) van die plaat niet, laat staan dat hij doet denken aan Brood's jaren '70 werk. Het geheel wordt gelukkig nooit abominabel slecht maar je kunt begrijpen dat je, om dit nog een beetje met kracht te brengen, een behoorlijke spuit speed nodig hebt voor een live optreden. Wait a Minute... is het allemaal net niet...

Nieuwstad schreef:

Is dat echt zo? Actief lijkt me duidelijk.

Nieuwstad
Maar creatief niet? OK als je helemaal geen creatief persoon bent zal er ook met speed niks uitkomen natuurlijk. Maar ik denk dat in het geval van Herman het hem destijds wel een flink duw in de juiste richting heeft gegeven. Je bent veel minder geremd, hebt overal enorme zin in en als je een goed idee hebt ga je die ook meteen uitvoeren.

avatar van iggy
Maar hoe zit dat dan met Kieth.R? Die was juist weer verknocht aan dat ander spul.

Nieuwstad
Ja klopt. Ik heb zelf geen ervaring met dat spul maar je schijnt er nogal suf en verdoofd van te raken. In de periodes dat Keith echt zwaar aan de heroine zat trok Jagger volgens mij wat meer de kar.

Heel simpel gesteld is speed een upper en heroine een downer en heeft die laatste een minder positieve werking op je creativiteit. Al zal dat ook per persoon verschillen natuurlijk.

In het geval van Herman werkte het iig wel zo. Dat heeft ie ook in interviews wel eens aangegeven dat heroine niet bepaald het beste in hem naar boven bracht.

avatar van iggy
Toch hoor je of lees je vaak dat afgekickte muzikanten dit achteraf bijna altijd als grote onzin zien toch?

Nieuwstad
Wat zien ze als grote onzin? De invloed van drugs op hun creativiteit? Wellicht vinden ze zelf achteraf dat ze ook zonder drugs prachtige muziek hebben kunnen maken. En natuurlijk kan dat, maar er zijn ook genoeg gevallen bekend waarin een muzikant juist in zijn meest donkere periode tot de grootste hoogtes steeg. Het moeten lijden enzo.. je weet wel

avatar van iggy
In het geval van Brood heeft hij niet veel echte donkere periodes meegemaakt als junk. En ook niet echt veel goede platen gemaakt. Welliswaar op andere gebieden enorm succesvol geweest.

Je hebt wel gelijk dat een aantal muzikanten hun hoogtepunt bereikt hebben op hun junkie hoogtepunt so to speak. Valt niet te ontkennen.
Maar jij denkt dat in de meeste gevallen dat deze muzikanten zonder hun verslaving niet tot deze muzikale hoogtes zouden zijn gekomen? Want hun drugs concumptie en het eventuele lijden zou voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor hun creatieve gevoelens en schrijvers capiciteiten op dat moment.

Nieuwstad
Hoe weet jij nou of Herman geen donkere periodes heeft meegemaakt? Je springt voor je lol van het Hilton af zeker.

Nee niet in de meeste gevallen. Zoals ik al aangaf zal dit per persoon verschillen.

Nieuwstad schreef:

Om je geheugen even op te frissen toen was Herman al een tijdje afgekickt.
En ik beweer ook niet dat Herman geen donkere periodes heeft meegemaakt.

Nieuwstad
Afgekickt, maar de dope had hem al aardig naar de klote geholpen. Hoe kom je er bij dat hij geen donkere periodes heeft gekend als junk? Alleen omdat ie niet uit stelen hoefde om die rommel te bekostigen?

avatar van iggy
Ik heb eigenlijk maar zelden gelezen of in docu's gezien dat Herman door diepe dalen gegaan is. Puur door zijn speed gebruik. Ik herhaal SPEED gebruik. Eigenlijk nooit. Waar heb jij dat gelezen of gezien in docu's? Hooguit dat hij verplicht moest afkicken in de bak. En in de U.S omdat er niks vooradig meer was. Voor de rest was Herman een redelijke happy junk. Die inderdaad op een gegeven moment zich totaal geen zorgen meer hoefde te maken over zijn toevoer. Absoluut geen nadeel lijkt me.
En gut hij zal zich best wel eens klote gevoeld hebben. Maar daar hebben wel meer mensen wel eens last van.

Maar buiten dat. Je komt nou niet echt met een gestaafde mening/uitleg dat Speed nou zo'n creatieve uitwerking zou moeten hebben op in dit geval muzikanten. Noem nog eens wat voorbeelden met een wat betere uitleg dan voorheen. Want erg overtuigend is dat allemaal niet.
En daar ging het in eerste instantie om.

avatar van musician
Ik ben het eens met de stelling dat het moeilijk aan te tonen is of wel of geen druggebruik leidt tot betere albums ja of nee.

Er zijn voorbeelden van albums (The Doors, Pink Floyd) waarbij je kunt betogen dat drugs- en alcoholgebruik wellicht een bepaalde bijdrage hebben geleverd. Maar het is moeilijk te bewijzen.

Ik ken ook zeker voorbeelden van artiesten die er beduidend beter op zijn geworden, nadat ze weer clean zijn geworden.

Ik ben het ook eens, dat Herman Brood eigenlijk veel te weinig goede albums heeft gemaakt. Ik wil dan nog mild reageren op Go Nutz of Wait a minute... maar Brood had zijn muzikale creatieve hoogtijdagen tussen 77-79 en dan heb je het wel gehad.
Amerika heeft hem ook geen goed gedaan.

Hij gebruikte al ten tijde van Street en is dat blijven doen. Dus daar kan het verschil in kwaliteit niet aan liggen.
Hij werd wel een enorme cultfiguur en heeft om die reden veel publiciteit gehad tot aan zijn dood.

Die ik nog steeds nutteloos en belachelijk vind. Een enorme verspilling van de talenten die hij bezat. Ik kan mij af en toe ook kapot ergeren aan het feit dat kringen rondom Brood zijn alcohol en drugsgebruik achteraf nog steeds zo verheerlijken of er mee dwepen.

En dan zelfs met de wetenschap hoe zijn leven eigenlijk was en hoe hij is geëindigd, zoals hij is geëindigd.
Herman Brood had, met de juiste mensen om hem heen, tot meer en betere albums kunnen komen. En dan had hij ook nog geleefd. Maar dat is niet gestimuleerd, die ontwikkeling is eigenlijk alleen maar tegengewerkt.

Nieuwstad schreef:

Maar verder kom je met geen enkel antwoord op mijn vraag.
Noem nog eens wat voorbeelden van muzikanten die speed als een creatieve bron zien.
Of gezien hebben.

Nieuwstad
Nee daar heb ik geen zin in want a) is mijn visie is niet bindend, b) praat ik liever over muziek, c) staat de hondse, commanderende toon die je tegen mij aanslaat me niet aan.

Ik weet wat speed met iemand kan doen. Ik heb dit in mijn eigen omgeving meer dan genoeg gezien. Een korte creatieve opleving om vervolgens nog verder weg te zakken. Bij Brood precies hetzelfde. Tijdens zijn Flash Band en Vitesse periode gebruikte hij nog niet en kwam zijn carriere niet van de grond. Pas toen hij speed ging gebruiken ging het los en goed ook. Het was echter van korte duur. Tijdens dit album was de onvermijdelijke neerwaartse spiraal al ingezet.

Daar zul je het mee moeten doen.

avatar van iggy
Ik stel een dood normale vraag. Waarom jij dat als een hondse comanderende toon ziet ontgaat mij volledig!

Nieuwstad
Dat interesseert mij verder niet, mij is het niet ontgaan.

buizen
Vandaag dit album, op vinyl uiteraard, gescoord voor een vriendelijk prijsje. Miste het album erg. Ooit ontvreemd samen met meerdere dierbare elpees bij een inbraak. Gewoon te gek voor woorden dat je hem dan uiteindelijk zelf weer opnieuw moet kopen maar deze is in erg mooie staat en toen ik de nummers achterop de hoes zag was het weer van "Oohh jaa!!".
Sterrenwaardering volgt maar het wordt vast een goede waardering, vond 'm toen al gaaf en vermoed dat het echt nog steeds zo is.
Kan me herinneren dat er aardig wat swingend koperblazerswerk op dit album staat, en niet alleen van Bertus Borgers.
Brood, de patser staat weer stoer met een saxofoon om de nek achterop de hoes, maar erop spelen kon ie niet maar het stond natuurlijk wel rock 'n roll. Nee, zingen, piano spelen en saxofoon is slechts weinig grote performers gegeven. David Bowie bijvoorbeeld, of Michael Monroe (die ook nog steengoed mondharmonica speelt). Maar ik dwaal af.

........
Wait a minute is overigens een cd die ik niet heb, van Herman Brood...
...Het gemiddelde is niet al te aanlokkelijk.

Die CD lijkt me ook vrij zeldzaam. Dacht eerst dat er helemaal geen CD bestaat, alleen vinyl, maar even nagezocht en er is wel ooit een CD uitgebracht. "year of release: unknown" staat er dan bij.

Wat bedoel je met 'het gemiddelde is niet al te aanlokkelijk'? De stemmenwaardering hier? Niets van aantrekken: gewoon zelf luisteren.

avatar van nlkink
Een album waarmee Herman probeerde de opgelopen schade te herstellen die hij met zijn Amerika-avontuur en het Go Nutz album had opgelopen. Kan me zelfs herinneren dat hij het album in 1980 tijdens een speciale radiouitzending (Radio 3 actie?) vanuit de RAI mocht presenteren.
Een heel uur werd het album besproken, Herman was uiteraard in de vraaggesprekjes in zijn element en de nummers die ik toen hoorde hebben ertoe geleid dat ik het album heb aangeschaft. De radiouitzending bleek achteraf de enige positieve vibe rond het album te zijn. Op zijn positiefst werd het album matig ontvangen. De critici waten opvallend eensgezind in hun oordeel: Herman Brood preekt weer eens voor eigen parochie.
Hierna volgde een behoorlijke reeks albums die allemaal als matig werden afgeserveerd, terwijl ik albums als Modern Times Revive, Frisz & Sympatisz, The Brood en Yada Yada altijd heel aardig heb gevonden. Van Modern Times Revive heb ik nog een fantastische live-presentatie in De Kolk in Assen meegemaakt, waar Herman weer eens gebruik van de gelegenheid maakte om zijn moeder ten tonele te voeren en aan het publiek voor te stellen.
Misschien klopt het dat met Go Nutz en Wait A Minute de weg naar beneden werd ingezet, maar alle albums uit de periode 1980-1989 dienen m.i. een herwaardering en kleine bijstelling naar boven.
Tsja, en dan het onderwerp drugsgebruik in relatie tot creativiteit. Er zijn genoeg voorbeelden waarin het aardig uitpakte (Beatles, Doors, Pink Floyd) maar zelfs binnen The Beatles heeft Ringo wel eens toegegeven dat een hele avond aan in roesmiddelen gedrenkte opnames de volgende dag over moesten want "It was shit". En binnen Pink Floyd is het belabberd afgelopen met Syd Barret, slachtoffer van uit de hand gelopen LSD consumptie. En eigenlijk is Morrison uiteindelijk ook ten onder gegaan aan drank en drugs.

buizen schreef:

Nou, wat moet je denken bij 2,67?
Ik geef het direct toe: ik laat het er eigenlijk nooit van afhangen, ongeacht de band.

Maar laten we het er ook over eens zijn dat de Herman Brood liefhebbers bij het beoordelen van dit album ongetwijfeld zullen hebben gedacht dat hij betere tijden heeft gekend; het lage gemiddelde lijkt mij geen gevalletje bashen.

2 x in zijn beginperiode en daarna enkele albums in de jaren 90 scoren dan nog redelijk. Dat wil zeggen dat het dan rond de 3,5 gemiddeld zit. Eén album van eind jaren '70, Shpritsz, gaat richting de vier (3,88).

Over een hele carrière bekeken en vooral afgezet tegen de cultfiguur die hij eigenlijk altijd geweest is, valt het mij eerlijk gezegd een beetje tegen.

Je komt niet aan een albumgemiddelde van 2,67 als je 10 x een nummer van het type en de klasse van Saturday Night voorschotelt. Tenzij de fans zich natuurlijk danig vergist hebben, maar dan doen ze dat al 35 jaar

musician schreef:

Nou, wat moet je denken bij 2,67?

Dat stemgemiddelde van 2,67 bij 28 stemmen heb ik natuurlijk wel gezien, voordat ik (toch) schreef: "niets van aantrekken, zelf luisteren."

Herman Brood liefhebbers die ooit iets 'meenden' of vonden?
Echt, je moet niet een beslissing om niet eens te luisteren, of een album te kopen laten afhangen van stemmen hier.
Je persoonlijke smaak kan zo anders zijn. Ik zit helemaal niet te wachten op 10 Saturday Nights, kwa 'klasse'. Muziek spreekt je aan of niet en dit is een heerlijk album, en ken meerdere mensen die dit album ook kennen en het geweldig vinden. Niemand van hen zit op MuMe, anders zouden zij een 4,5 hebben gegeven, of een 5.

nlkink schreef:
..maar alle albums uit de periode 1980-1989 dienen m.i. een herwaardering en kleine bijstelling naar boven.

etc. .

buizen schreef:

Herman Brood liefhebbers die ooit iets 'meenden' of vonden?

Ja, het is erg jammer, dat dat dan niet gebeurd. Overigens heeft Shpritsz 260 stemmers, me dunkt dat de aanhang van Brood hier in beginsel best wel is te vinden.
Vraag is hoe het in Godsnaam mogelijk is dat in nog geen twee jaar tijd de belangstelling voor zijn werk is gedaald naar 29 stemmers.

De Shpritsz stemmers laten ander werk van hem angstvallig links liggen en ik moet ook zeggen: je ontwijkt op knappe wijze het antwoord op de vraag hoe zich bijvoorbeeld Wait a minute zich in kwaliteit verhoudt ten opzichte van eerder werk van Herman Brood.

En natuurlijk, je moet alles beluisterd hebben om een oordeel te kunnen geven. Maar de kritiek op Brood was in 1980 al niet mals, zo oud ben ik nu ook wel weer om dat nog te weten. En de teleurstelling over het vervolg van zijn carriere na Street en Shpritsz en zijn daaropvolgende mislukte avontuur in de VS hebben behoorlijke sporen achter gelaten.

Bij Go Nutz wil ik zelf Brood nog behoorlijk ontzien. Maar je gaat mij niet wijs maken dat hij er hier beter op is geworden sinds Shpritsz.

musician schreef:

.. de vraag hoe zich bijvoorbeeld Wait a minute zich in kwaliteit verhoudt ten opzichte van eerder werk van Herman Brood.

Wat definieer jij als 'kwaliteit'?

avatar van musician
Hoe goed is Wait a minute als je het vergelijkt met Shpritsz of Cha Cha?

musician schreef:

Fijn dat je Brood wilt ontzien.
Dit album is echt anders dan Shpritsz, maar nogmaals: een heerlijk album. Recensie volgt nog, waarin ik ook in ga op waarom bepaalde songs zo mooi zijn.
Shpritsz vond ik zelf ook een tikje beter, maar houdt niettemin erg van dit soort albums. (Ook Danny Lademacher bijv. bracht ooit Inner Sleeves uit, rockt ook zo fijn maar geen Saturday Night of Shpritsz nee: anders).