Herman Brood & His Wild Romance - Street (1977)

Label: BMG

1. Street (2:47)
  2. Turn It On (5:24)
  3. Syrup (3:37)
  4. Back in Your Love (3:16)
  5. Crocodile (The Penthouse) (4:17)
  6. Pop It (7:54)
  7. Romanza Di Cavalli (1:23)
  8. Spine Pain (2:02)
  9. One More Dose (Lonely Pain Part 2) (4:05)
  10. Feels Like Love (1:22)
Ik had deze nog niet van een cijfer voorzien, bij deze dus.
Heerlijk debuut van Brood die eindelijk ( hoorbaar) verlost is van het juk groepslid.
Hij had dus duidelijk het talent om de kar te trekken en met eigen werk te overtuigen.
Overtuigend is het zeker, frisse brutale rock met fijne hooks en een stel uitstekende songs.
De drugs sfeer is al hoorbaar, al komt dat nog effe beter tot zijn recht met de legendarische Wild Romance bezetting met Lademacher, Cavalli en Meerman. Misschien wel de beste line up ooit in de Nederrock.
Maar de enormse energie is hier al goed waarneembaar.
Het kon niet uitblijven......Brood werd hot.

Hij lijkt hier op de albumhoes wel veel op Dr. Robert Bruce Banner.

deric raven schreef:
Hij lijkt hier op de albumhoes wel veel op Dr. Robert Bruce Banner.

Hulk ?

Volgens mij was of de fotograaf stoned, of Herman had een verkeerde paddestoel gegeten.

avatar van Tozifra
Turn It On is geschreven door Ro-d-Ys-zanger Harry Rijnbergen.

avatar van LucM
Sterk debuutalbum van Herman Brood, een frisse aanpak van bluesrock met ook wat jazz. Vocaal is hij beperkt maar hij kan zelf prima songs schrijven en zijn pianospel is uitstekend. De dope-sfeer is hier ook al aanwezig maar zou nog meer tot uiting komen op het volgende album.

avatar van jorro
Pop-it is echt een topper. Street en Turn It On twee goede subtoppers. De rest is gewoon OK. Kortom een dikke voldoende (3,5*). Mijn Brood verzameling bestond uit Shpritsz en ChaCha, maar eigenlijk is dit album misschien wel beter.
Een gedeelde 21e plaats in de Oor jaarlijst 1977. Dat is alleszins verdienstelijk voor een debuutalbum

avatar van Rainmachine
Ehhhh jorro, beter dan Sphritz en ChaCha en dan bestond je Brood verzameling ook nog alleen uit die twee platen? Dat is nogal wat en ik kan dat ook niet helemaal serieus nemen. Dit is een prima debuut met een paar toffe nummers die echter veel beter uit de verf komen op het ChaCha live album en ook op Buhnensucht (de live versie). Misschien toch nog even wat meer Brood albums beluisteren voordat je dit soort opmerkingen plaatst.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Ben niet zo'n groot liefhebber van Cha Cha. Liever de originele uitvoeringen van Street, waar dat koortje veel meer op de voorgrond zit, One More Dose met een meer heavy gitaar en van dat mooie golvende geluid (op Street mijn onbetwiste favoriet) en die acht minuten durende klasbak Pop It hakt er ook goed in. Al wordt Pop It op Cha Cha circa tweemaal zo snel gespeeld en kan ik me voorstellen dat men die versie prefereert.

Wat er op dit debuut tussen Street en Pop It inzit vind ik overigens niet zo beresterk, al is die blues van Turn It On wel in waardering gestegen met de loop der jaren. Back in Your Love en Feels Like Love kregen een remake op Sphritz; een album dat ik net wat sterker vind dan Street. Maar ik wil de waarderingen van Cha Cha en street wel even omdraaien. Street heeft sowieso een uitstekende productie. Vet geluid dat iets smerigs heeft.

Herman is nou bijna 20 jaar niet meer onder ons. Zouden er veel jongeren zijn die zijn muziek nu oppikken of zou het meer iets zijn voor wie het heeft meegemaakt, vraag ik me zo af. Nou was ik daar te jong voor toen hij 'hot' was, maar heb hem wel eens in zijn nadagen live gezien.