Herman Brood & His Wild Romance - Street (1977)

Label: BMG

1. Street (2:47)
  2. Turn It On (5:24)
  3. Syrup (3:37)
  4. Back in Your Love (3:16)
  5. Crocodile (The Penthouse) (4:17)
  6. Pop It (7:54)
  7. Romanza Di Cavalli (1:23)
  8. Spine Pain (2:02)
  9. One More Dose (Lonely Pain Part 2) (4:05)
  10. Feels Like Love (1:22)
Het Herman Brood 'cult' album. Hier was hij nog de anti held ...

marcello schreef:
Het Herman Brood 'cult' album. Hier was hij nog de anti held ...

Ja: en ik ben blij dat ik hem toen heb meegemaakt.

avatar van rudiger
dit vind ik 1 van de beste HB albums , vooral Turn It On en Street zijn gave nummers.

Nicci
we zijn het niet vaak eens, Rudiger, maar hier moet ik je slechts een klein beetje aanvullen: dit is het beste album van Brood.

avatar van Bluebird
Ach ja.............. weet nog goed hoe dit album destijds behoorlijk aandacht kreeg van vooral Theo Stokkink op de KRO woensdagmiddag...... bleef verder redelijk onopgemerkt maar zou met de opvolger *Shpritsz* een regelrechte hype veroorzaken. Aardige gastbijdragen van Jan Akkerman, Margriet Eshuis en 'the late' Ferdi Karmelk die vooral schittert in *Pop It*..... blijft toch wel een klassenummer.

avatar van hk01
Klopt, het beste album van Herman Brood!

avatar van zaaf
nou 5,0... maar zekerr erg lekker en het jeugdesentiment doede daar nog een schep bovenop
pop it!

avatar van musician
Hier is maar heel weinig mis mee. Geweldige blues rock van Herman Brood.

Herman Brood was een hype, misschien ook wel terecht op handen gedragen, maar hier wordt onversneden rock gemaakt. Voor een deel van het type dat we een paar jaar later ook terug zouden horen bij Gruppo sportivo (bijvoorbeeld het nummer One more dose).

Maar ik hoor toch meer de liefde voor de blues van Herman Brood dan dat ik er Punk of New wave in herken. Naast de prachtige tracks Turn it on en het stevige Pop it dat lekker wordt doorgetrokken, is er ook ruimte voor het prachtige instrumentale Romanza di cavalli of de afsluitende Feels like love, waar Brood wordt getroffen door weemoed en verlangen.

Nee, het is een behoorlijk compleet, afwisselend album met ijzersterke composities en een Herman Brood die lekker in z'n vel stak.

Een paar jaar later werd Go Nutz gemaakt om Herman Brood te introduceren in de VS. Ik vraag mij af wat er eigenlijk op tegen zou zijn geweest om hem gewoon met Street te laten debuteren. Het zou een terechte, en vooral eerlijke, keuze zijn geweest. Die ook best succesvol had kunnen worden. Maar ja.

Street lijkt mij, ondanks z'n leeftijd, toch ook aanbevelenswaardig voor 'de jeugd van tegenwoordig'. Ik vind het nog steeds verfrissend, origineel en aantrekkelijke, tot de verbeelding sprekende Hollandse Boerenkool rock, waar 'we' best trots op mogen zijn.

avatar van rudiger
Ik ben het helemaal met jou eens Musician .
Niets meer aan toe te voegen .
Dit is een lekker broodje .

avatar van iggy
Een plaat met een prachtige (dope) sfeer. Akkerman komt ook nog om de hoek kijken. Niemand had natuurlijk verwacht dat herman zou uitgroeien tot nederlands bekenste R&R figuur en later zelfs tot iemand die zich bijna alles kon veroorloven. Nederland vond het allemaal best. Maar in die tijd had herman nog een hoop te bewijzen. Herman weet hier de juiste snaar te raken. Dit komt ook voor een groot gedeelte door de uitstekende muzikanten die op deze plaat mee spelen. En zeker voor die tijd ook nog eens een uitstekend geluid te produceren. En dat voor een neerlandse band. Hier en daar word er ook nog wat met brood humor gestrooid. En goede teksten niet te vergeten. Het beste brood album ooit.

Nieuwstad
Zijn beste album gaat me net een stapje te ver. Dat is namelijk Shpritsz. Maar dit debuut luistert ook erg lekker weg. Minder punky dan zijn latere werk. Soms klinkt hij wat als Bowie zoals bijv. in Pop It. Een nummer dat later in gewijzigde vorm zou verschijnen op Cha Cha. En dat is bij meer nummers het geval. Zo duiken Back In Your Love en Feels Like Love weer op op Shpritsz.

De remaster is trouwens een flinke verbetering. Het klinkt gewoon een stuk dynamischer.

avatar van Dibbel
Een allegaartje aan stijlen op deze eerste plaat van Herman Brood & His Wild Romance.
Helaas vind ik dit album niet meer zo goed als vroeger.
Blues in Turn It On, jazz/soul in Crocodile en nog wat soul in Syrup.
Paar niemendalletjes zoals Romanza di Cavalli (ja het is Jan Akkerman, maar wat doet ie hier),
Spine Pain (huntin'& fishin', eatin' & pissin') en Feels Like Love (beter op Shpritsz).
Geen goede plaat?
Ja, toch wel.
Street, Turn It On, het lang doorgaande Pop It en One More Dose zijn nog steeds erg goede nummers.
Maar pas op het ultieme, retestrakke rock'n'roll-album Shpritsz viel alles op zijn plaats voor Herman Brood. En voor mij, dat is er een die je nog iedere dag kunt opzetten
Deze luistert ook lekker weg, maar vind ik ook (met name door de dameskoortjes) wat gedateerd klinken. Het is niet anders.

avatar van Drs. DAJA
Street is een zeldzaam sterk staaltje blues-rock waarbij nummer op nummer verbaast. Brood's teksten werken, hebben een gevoel van straat rock 'n' roll maar zijn vervolgens weer lyrichs slick en heerlijk opgefokt. Het is tevens misschien wel Brood's best geproduceerde plaat, het album is heerlijk dynamisch en de bluesklanken(/nummers) krijgen de volle ruimte om zich te ontwikkelen (waar ze er live in de helft van de tijd doorheen werden geramt). Ik ben bovenal erg te spreken over de klank van de piano en Brood's stem, allemaal erg lekker opgenomen.

avatar van ricardo

avatar van spoiler
Dit is ook echt mijn favoriete Brood plaat. Dynamische Rock met ook ruimte voor rustige momenten. Met regelmaat nog op de platenspeler en in de CD speler.

ricardo schreef:
Damn jammer dat deze niet meer op cd te verkrijgen is.

Ik dacht even aan een broodje aap, maar inderdaad: helemaal niet meer te vinden. Ik ben blij dat ik dat boxje van Brood ooit heb gekocht, waar Street ook in zat.

Eigenlijk belachelijk, het betref een toch behoorlijk essentieel album uit de Nederlandse rockgeschiedenis.
De LP is nog wel te koop, zie ik. De eerste cd die ik nog tegenkwam is te koop bij Amazon, 2e hands voor 279 pond......

Cured
Bij CDwow is ie ook alleen verkrijgbaar op vinyl, maar dan voor 24 Euro....(vreselijke hoes vind ik trouwens)

avatar van Bluebird
Kost idd een paar centen maar dan heb je ook wat.

Amazon.com: Street: Music

Lag jaaaarenlang voor een paar euries in de uitverkoopbakken notabene........ de mijne kostte nog geen tientje.

Maarrrrrrr......... wat hebben we hier?

Graag gedaan. En nu maar hopen dat ie nog leverbaar is ook.

Ja, de TV Oranje shop

Neem mij niet kwalijk, dat ik hier niet direct op het idee kwam.....

Maar snel bestellen, zou ik inderdaad zeggen. Volgens mij kun je hem zo weer kwijt voor het tienvoudige.

avatar van Bluebird
De hele partij opkopen lijkt me dan wel een leuk handeltje in deze crisistijden ja.

Mooi dat intermezzo van Jan Akkerman op dit album...

ricardo schreef:
Damn jammer dat deze niet meer op cd te verkrijgen is.

Hij staat vast nog wel op Marktplaats, Ebay of Discogs.

Dit is niet mijn favoriet van Brood. Doe mij maar Shpritsz of Cha Cha.

avatar van B.Robertson
Ik hoor Shpritsz en Cha Cha ook liever. Heb de albums op LP en CD. Vooral de A-kant van Street vind ik na Turn It On geen mooie liedjes meer bevatten. De B-kant is veel sterker met het lange Pop It, het stevige One More Dose en de korte liedjes die resteren. Romanza Di Cavalli is inderdaad een mooi intermezzo en Feels Like Love een mooie afsluiter (Spine Pain is ook niet echt bijzonder, maar past mooi in het geheel).

Fantastische rock 'n soul & blues van Herman Brood & His Wild Romance. Echt een geweldige plaat, die knap stijlen mixt en er een fraai geheel van weet te maken. Opvallend goed zijn de zang en piano van Herman, de gitaar van Ferdi Karmelk en de achtergrondzangeressen. Of de nummers lopen als een trein, zoals het ijzersterke Pop It of ze zijn langzamer, zuigend en pakkend, zoals het geweldige Turn It On. Ook Street, Syrup, Back In Your Love, Crocodile & One More Doze zijn fraaie songs. Overigens staat er geen minder nummer op deze plaat. Pure klasse!

Ziegler
Toch stiekum het beste van Brood.

avatar van iggy
Zo stiekem vind ik dat eigenlijk niet ha. Gewoon de beste die Herman ooit gemaakt heeft.

Het is trouwens niet Lademacher die deze plaat verijkt met gitaar werk West.

Altijd gedacht iggy: snel nog veranderd, bedankt.

avatar van luigifort
Hij ziet er wel erg groen uit..vast door de coke

avatar van fredt
Nieuwstad schreef:
..... Soms klinkt hij wat als Bowie zoals bijv. in Pop It. .....
Doet mij meer aan Roxy Music denken. Maar maakt niet uit; samen met Shpritsz veruit de lekkerste plaat van Brood.

avatar van ricardo
Eindelijk heb ik deze nu ook in huis op cd, wel tweedehands omdat hij al jaren niet meer nieuw verkrijgbaar is op cd. Wel nieuw op LP nog te koop. Maar aangezien ik cd,s verzamel ben ik superblij met deze.

Het geluid vind ik wat dof klinken, en veel minder helder dan op b.v Shpritz, waar ik het geluid een stuk beter op vind.

Mooie ouderwetse bluesrock op deze inderdaad wat hierboven al meer verteld is. Op Shpritz was het veel meer punk gericht.

Ik vind deze ook zeker niet zijn beste plaat, vind de opvolger en het live album cha cha zowiezo beter.